Tja en zelfs die is van de AMI.....Nilson wrote:Vaticaan 1 heli .
[ Post made via Mobile Device ]
Tja en zelfs die is van de AMI.....Nilson wrote:Vaticaan 1 heli .
[ Post made via Mobile Device ]
wamovements wrote:Als je statistieken noemt, wel de goede noemen. De NAVO bestaat bij mijn weten uit 28 landen en niet uit 32 landen
Roemenië IAR99, MiG21
Slowakije, MiG29, L-39
Zeg het maar, welk rijtje wil je horen. Als je dit zo bekijkt zie je dat de EPAF landen allen hetzelfde (grote) probleem hebben, namelijk dat ze een nieuwe fighter moeten kiezen die ze zich eigenlijk niet kunnen veroorloven.
Grappig dat je Canada als voorbeeld noemt. Ook zij hebben een grote discussie over de JSF en zijn waarschijnlijk nog grotere twijfelaars dan NL over stoppen dan wel doorgaan met dit project.
Dat was zeker serieus bedoeld. Het gaat er namelijk niet om hoe jij en ik er over denken, maar hoe de landen het type zien....ehusmann wrote:Haha, grapjas.... volgens mij tijd om weer eens terug te keren naar een serieuzer onderwerp, of was dat van die IAR99 en L39 serieus bedoeld?
Erwin
Dan kunnen we Slovenie ook rekenen tot landen met attack vliegtuigen. Onder een PC-9 kan je prima rocketpods hangen. Laat me niet lachen. Een L-39ZA of IAR-99 als serieus gevechtvliegtuig....Of een tucano. Een klein beetje serieuze fighter is toch op zn minst een F-5. Een A-10 is natuurlijk een totaal specifiek toestel voor een specifieke taak. Meer vergelijkbaar met een Su-25. Maar de Su-25 laat ik ook netjes intact in je overzicht (Bulgarije).wamovements wrote:Dat was zeker serieus bedoeld. Het gaat er namelijk niet om hoe jij en ik er over denken, maar hoe de landen het type zien....ehusmann wrote:Haha, grapjas.... volgens mij tijd om weer eens terug te keren naar een serieuzer onderwerp, of was dat van die IAR99 en L39 serieus bedoeld?
Erwin
Wat ik dan weer zie als een argument dat die F-16's het op heel veel plaatsen in de wereld prima doen.....Coati wrote:[
Kijk maar wat er met dergelijke toestellen gebeurt in de strijd (van Wiki):
As part of Operation Deny Flight, a NATO Airborne Early Warning aircraft (NAEW) flying over Hungarian territory, detected unidentified contacts south of Banja Luka at 6:35 a.m. Two NATO U.S. Air Force F-16s, "Black 03" and "Black 04",[5] of the 526th Fighter Squadron "Black Knights", 86th Fighter Wing based, at the time, at Ramstein AB Germany, were vectored to the area and intercepted six J-21 Jastreb and two J-22 Orao aircraft which were attacking the Bratstvo military factory at Novi Travnik.[6]
The USAF credited three kills to Captain Robert Gordon "Wilbur" Wright,[8] flying F-16C-40 #89-2137/RS,[9] using an AIM-120 AMRAAM and two AIM-9 Sidewinders; and one kill using an AIM-9 Sidewinder to Captain Stephen L. "Yogi" Allen[10] flying F-16C-40 #89-2009/RS[11] of the same unit. The Serbs acknowledged the loss of five aircraft in the incident; the discrepancy probably stems from the fact that an additional aircraft crashed after being hit by a missile explosion[12] while trying to escape in low-level flight.[13]
Nogmaals; dit is de hele essentie in de discussie die momenteel gaande is. Onze minister van defensie moet gaan uitwijden over onze internationale ambities en op deze informatie kan men pas verder bouwen. Kijkend naar onze recente inbreng bij Libië (aantal kisten die veelvuldig CAP en RECCE missies vliegen en aanvallen/ammo gebruiken aan anderen overlaten) en Afghanistan (veel verkenningen, grond ondersteuning door aanwezigheid en elke live ammo drop is wereldnieuws) denk ik wel dat het gerust kan worden gezegd dat wij niet meer de leading nation zijn die voor aan de frontline staan ondanks dat er misschien nog genoeg mensen zijn die van mening zijn dat we hier wel in thuis horen. Uitgaande van dit scenario kan je alwel concluderen dat wij een F-35 niet persé nodig hebben.Flyboy wrote:"Bij de opvolging van de F-16 moet het niet gaan om de vraag wat het beste toestel ter wereld is", zo stelt Dick Zandee van Instituut Clingendael. “De kernvraag is wat Nederland in de lucht moet kunnen”.
Dit is bewijs dat tegen kansloze "attack" toestelletjes een F-16 het in ieder geval prima doet. Vergeet niet dat dit al 13 jaar geleden is. Ook de F-16 heeft zijn beste tijd een keer gehad. Ik begrijp de enorme liefde voor de F-16, het is ook moeilijk om afscheid te nemen, maar de tijd schrijdt voort, de techniek verandert en de F-16 hoort straks thuis in het museum, niet in de frontlinie.Flyboy wrote:Wat ik dan weer zie als een argument dat die F-16's het op heel veel plaatsen in de wereld prima doen.....
In tegendeel, eindelijk een echt zinnige postFlyboy wrote:(En velen zullen nu denken dat ik echt de weg kwijt ben.....)
regering heeft vraag al beantwoord: Meedoen in hoogste geweldsspectrum.....ehusmann wrote:In tegendeel, eindelijk een echt zinnige postFlyboy wrote:(En velen zullen nu denken dat ik echt de weg kwijt ben.....)
Tel er nog bij op dat de komende 30 jaar de bevolking zal gaan afnemen en je hebt een zekerheid van langdurige economische stilstand of zelfs achteruitgang. Nu kan je nog hele betogen gaan houden of dat erg is of juist goed, maar een feit is het in elk geval wel. Kijk naar Japan als je een voorbeeld wilt hebben (die zitten al pakweg 15 jaar in een stagflatie situatie).
Daarom JSF of niet, F-16 of niet, defensie of niet, de enige echt belangrijke vraag is wat willen we nu eigenlijk. Dat is hier al meerdere malen verkondigt door meerdere mensen en met het rapport van Clingendael hoop ik dat ook de regering die vraag nu eens echt gaat beantwoorden.
Erwin
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more