roberto wrote:Van de LM website geplukt:
The estimated cost for an F-35A conventional take-off and landing (CTOL) aircraft purchased in 2018 and delivered in 2020 (the first expected year of full rate production) will be about $85 million in inflation adjusted “then year” dollars. This is equivalent to about $75 million in 2012 dollars. That price includes the airframe, engine, mission systems, profit and concurrency.
Dit is volgens de huidige koers ongeveer 64 miljoen euro voor een F35A en met een huidig budget van ca. 4 miljard koop je daar toch minstens 60 stuks voor.
Ik zou zeggen snel met LM om de tafel en deze bedragen keihard vastleggen en bestellen die hap.
Dan houden we tenminste nog een fatsoenlijke luchtmacht over.
Gaan we weer..... wat dacht je van o.a. de kosten training, equipment, bewapening etc. Trek dat eraf, en je houdt veel minder over. Wat jij wil lezen en werkelijkheid is verschilt nogal. Ik denk dat 40 maximaal is..... niet meer en (wenselijk) niet minder.roberto wrote: Dit is volgens de huidige koers ongeveer 64 miljoen euro voor een F35A en met een huidig budget van ca. 4 miljard koop je daar toch minstens 60 stuks voor.
Ik zou zeggen snel met LM om de tafel en deze bedragen keihard vastleggen en bestellen die hap.
Dan houden we tenminste nog een fatsoenlijke luchtmacht over.
De stuksprijs die je noemt zijn ook Flyaway costs. Een jet kost geen 40 of 60 miljoen dollar, maar veel meer. Ook de Gripen en ook een NG. Kijk maar naar de Zwitserse aquisitie en wat er is gezegd over de Zweedse prijs. Dat de Gripen een factor 3-4 goedkoper is dan de concurrenten is niet zo. Zoals PilotoRico aangeeft komen er nog flink wat kosten bij naast het airframe en de motor. Dat geldt voor ieder type.nils wrote:de genoemde prijs van de Gripen-E/F valt te betwijfelen, grotendeels omdat het toestel nog maar net in aanbouw is (vorige week is men begonnen met het snijden van de eerste onderdelen voor 3 testtoestellen).
dus de eindprijs is nog niet bekend.
de Gripen-C/D heeft een stukprijs tussen de 40 en 60 miljoen USD, dat de nieuwe E/F dubbel zoveel gaat kosten twijfel ik aan.
ik denk dat het eerder tussen de 55 en 70 miljoen zal zijn.
de Gripen is ook in een heel ander klasse dan de F-35, bovendien zal deze niet hetzelfde zijn als de Gripen-NG (was maar een testtoestel).
SAAB heeft trouwens ook al laten weten dat de E/F versie voor een groot percentage het frame van de bestaande C/D gebruikt, dus ontwikkelingskosten zijn daarom ook niet zo hoog als de JSF.
Kan je dat nader toelichten? Air dominance voegt genoeg toe voor de Marine en landmacht. Voor een FAC is het vooral van belang dat een jet een bom kan droppen op de plek waar de FAC het wil volgens mij. Met die A-10en (grapje natuurlijk), dan voeg je alleen CAS toe, dus alleen ter wille van de KL een specifiek doel. Dat klinkt meer als een op 1 krijgsmacht onderdeel gerichte "keuze".nilsko wrote:Er is weer wat nieuws te melden:
http://www.nu.nl/politiek/3533747/saab- ... rent-.html
Overigens sprak ik laatst een KL FAC / artilleriewaarnemer en kwamen we ook op het JSF onderwerp terecht. Het staat buiten kijf dat hij vanuit zijn standpunt graag 80 A-10'en ziet, maar dat hij ook wel snapt dat dat het niet gaat worden
Maar ook met realistischere ambities snapte hij de keus voor de JSF niet als je het hele defensieplaatje meeneemt. Het enige onderdeel die gebaat is bij de JSF (nog meer dan de andere "kans"-hebbers) is de luchtmacht zelf en het dus verrekt weinig toevoegt aan de andere krijgsmacht brede ambities.. Interessante visie, maar niet verbazingwekkend..
De angst binnen in ieder geval de KM en waarschijnlijk ook de KL is dat de JSF voor hen juist niets toe zal voegen omdat er dan voor de andere krijgsmachtonderdelen helemaal geen budget meer over blijft.Coati wrote:Air dominance voegt genoeg toe voor de Marine en landmacht.
Dat is een budgetair argument, heeft niets te maken met de vraag of de jsf wel of niet wat toevoegt voor andere krijgsmacht onderdelen in het "defensie brede plaatje".aviodromefriend wrote:De angst binnen in ieder geval de KM en waarschijnlijk ook de KL is dat de JSF voor hen juist niets toe zal voegen omdat er dan voor de andere krijgsmachtonderdelen helemaal geen budget meer over blijft.Coati wrote:Air dominance voegt genoeg toe voor de Marine en landmacht.
Het is op dit moment binnen alle krijgsdelen kat en muis, een order voor nieuwe CH-47F als vervanging van de CH-47D hangt af hoe bijvoorbeeld de LMB zich houd. Geen auto's is ook minder Chinooks, minder soldaten is ook minder Cougars/NH90s, minder schepen is minder NH90. Ander puntje is bijvoorbeeld onze Apache vloot, hypermodern maar veel te weinig ingezet ... leuke hebbeding maar showmodel in plaats van actieheld. Dat risico loopt de KLu ook met de F-35 want multi-inzetbaar zoals de F-16 is dit toestel nog lang niet dus moet je per vlucht kiezen voor A2G of A2A. Dat heeft ook zijn doorwerking.Coati wrote:Dat is een budgetair argument, heeft niets te maken met de vraag of de jsf wel of niet wat toevoegt voor andere krijgsmacht onderdelen.
Als dit klopt lijkt dit meer op een politiek spelletje van de verschillende krijgsmachtdelen om de klappen vooral in een andere hoek te laten vallen. Je kan je ook afvragen wat onderzeeers voor andere krijgsmachtonderdelen toevoegt.
Als je het gehele budget voor defensie nodig hebt voor de operatie van je JSFs kan het helemaal niets meer toevoegen voor de andere krijgsmachtsonderdelen, om de doodsimpele reden dat die in dat geval niets meer hebben waar de JSF iets aan kan toevoegen in jouw "defensie brede plaatje". Het is zo simpel, het zou zelfs een doorsnee LPF fan aan zijn verstand te peuteren zijn.Coati wrote:Dat is een budgetair argument, heeft niets te maken met de vraag of de jsf wel of niet wat toevoegt voor andere krijgsmacht onderdelen in het "defensie brede plaatje".aviodromefriend wrote:De angst binnen in ieder geval de KM en waarschijnlijk ook de KL is dat de JSF voor hen juist niets toe zal voegen omdat er dan voor de andere krijgsmachtonderdelen helemaal geen budget meer over blijft.Coati wrote:Air dominance voegt genoeg toe voor de Marine en landmacht.
Toeval, wellicht. Grote probleem is dat Ft Worth aan paar weken ( max 8 ) dicht gaat voor runway overhaul en ze alle ruimte nodig hebben dus elke kist die klaar is moet er uit. Deze overname van eigendom is niet vrijwillig vanuit de KLu maar opgedragen door LM omdat hun storagecontract afloopt op 31 juli en deze kist moet vliegen en op Eglin AFB verder in opslag kan. F-002 is nog niet op tijd gereed dus die gaat in september 2013 ook naar Eglin en daar zullen ze gezamenlijk de hangarparties verzorgen. Eens per maand één vlieguur per kist zodat de luchtwaardigheid behouden blijft en afwachten wat er in in de 3e week van september gemeld word vanuit Den Haag.Coati wrote:Nahjaaaaaaa! Das ook toevallig! We hebben het er net over en ik zie dit. Mannen, het is nu niet meer de vraag OF we de JSF krijgen, maar hoeveel!
Btw: ergens anders (in een artikel over het eerste toestel dat in Italie wordt geassembleerd) stond dat Nederlandse orders in LRIP-10 of 11 verwacht worden. Ze zijn nu bij LRIP-5, dus nog 5/6 jaar te gaan...
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more