Kamer: JSF mag geen kernwapen dragen
Update: dinsdag 19 nov 2013, 16:10
De Tweede Kamer vindt dat de opvolger van de F-16 geen nucleaire taken mag hebben, dus geen kernwapens aan boord.
Een motie van de SP werd aangenomen met steun van regeringspartij PvdA en de oppositiepartijen D66, ChristenUnie, GroenLinks en Partij voor de Dieren.
Het kabinet heeft eerder gezegd dat het deze discussie alleen in NAVO-verband wil voeren. Nu de motie is aangenomen, moet het met een nader standpunt komen.
Alleen SP, PVV, GroenLinks, Partij voor de Dieren,50Plus en Bontes stemden tegen aanschaf van de JSF. PvdA'er Jacobi wil als enige van haar partij eerst meer duidelijkheid over de geluidsoverlast.
Ik kan tellen maar mis toch wat;aviodromefriend wrote:Voor wie kan optellen:
-Parlement wil van kerntaak af
-Huidige POTUS heeft een verkiezingsbelofte open staan dat het aantal kernwapens in de wereld omlaag moeten
-Nederland moet volgens zijn bezuinigingen een squadron inleveren
Dat wordt het einde van 312.
De vraag is in deze: geloof je de VVD-politicus of geloof je de baas van Lockheed Martin...vr 31 jan 2014, 05:30
Tegenorders JSF blijven ver achter
door Charles Sanders
DEN HAAG -
Het JSF-programma levert de industrie fors minder aan tegenorders op dan door het bedrijfsleven is begroot. De volledige economische waarde van de F-16-opvolging zal voor Nederland uitkomen op 7 miljard dollar.
De Nederlandse JSF detachement naast de F-002, een van de twee test F-35A straaljagers van de Koninklijke Luchtmacht op de Eglin Air Force Base in Florida.
Foto: ANP
Dat bedrag noemt bestuursvoorzitter Marillyn Hewson van Lockheed Martin in een interview morgen in De Telegraaf. Lockheed Martin bouwt de Joint Strike Fighter, officieel F-35 Lightning II genaamd.
Eerder werd ervan uitgegaan dat alleen al de productiefase van de nieuwe straaljager tussen de 8 en 10 miljard dollar omzet zou brengen. Dat bleek toen minister Kamp (Economische Zaken) 3 december vorig jaar de Tweede Kamer op de hoogte stelde van de benoeming van Maxime Verhagen als bijzonder vertegenwoordiger voor de defensie-industrie.
Dat bedrag wordt bij lange na niet gehaald, zo blijkt nu. JSF-gerelateerde Nederlandse bedrijven rekenen ook nog eens op tussen de 16 en 20 miljard dollar aan inkomsten voor te plegen onderhoud aan de F-35. Maar door jarenlang twijfelen over de aankoop staan andere deelnemers aan het project inmiddels op voorsprong.
Orders al verdeeld
Andere landen, zoals Italië, Engeland en Noorwegen hebben onderling al afspraken gemaakt om de buit aan orders voor onderhoud aan de JSF’s te verdelen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om werkzaamheden aan de geavanceerde F135 Pratt & Whitney straalmotor. „Italië is net als Nederland een belangrijke partner”, aldus de topvrouw van Lockheed Martin. „Ik kan nog geen uitsluitsel geven waar werkzaamheden aan de motoren zullen worden uitgevoerd.” Bedrijven die JSF-onderdelen maken, zeggen in een reactie te hopen op een groeiende orderportefeuille zodra de F-35-verkopen hoger uitpakken dan het geplande aantal van drieduizend.
Maar met wereldwijde bezuinigingen op defensie lijkt die kans klein. Nederland betaalde 4,5 miljard euro voor 37 toestellen; door voortdurende kostenoverschrijdingen veel minder dan de geplande 85. Ook grootafnemers als Canada en Australië heroverwegen hun JSF-aankopen.
Alles wat "toekomstig" in de tekst heeft staan moet je al met een schep zout nemen. Deze maand is in elk geval CLSK staf naar Italië geweest voor bezichtigingen aan toekomstige EU productie lijn. Er is nog een hoop variatie mogelijk want zoals Lt-Gr Bogdan beschreef "Het F-35 project is te groot om zich aan 1 exclusieve leverancier te binden", dat geld dus ook voor reeds afgesloten contracten.B767-300ER wrote:Of geloof je de televaag.....
Tsja, da's een goeie. Maar ja, het zijn wel de woorden van de producent, dus...B767-300ER wrote:Of geloof je de televaag.....
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more