Ik ben het volledig met Iwan eens. Ikzelf ben begonnen met wat foto's maken van vliegtuigen, later werd het echt erop letten welke toestellen ik erop zette(bijv. heb ik die transavia al of niet) en nu ben ik vooral bezig om de vliegtuigen er zo mooi mogelijk op te krijgen. Ik ben nog wel een verzamelaar, ik fotografeer alle vliegtuigen indien mogelijk, maar tegenwoordig probeer ik ze zo mooi mogelijk op de foto te krijgen. Binnenkort hoop ik te starten met een fotografeer cursus om meer te leren, maar dan zal ik nog wel proberen om alle vliegtuigen er zo mooi mogelijk op te krijgen.
Ik zal ook doorgaan met op verschillende manieren foto's te maken en dan later de mooiste uit te zoeken en die op internet plaatsen, dan kan het zo zijn dat je bij een airshow een bepaald toestel er weer eens saai op ziet staan, maar een ander toestel kan er dan weer heel anders erop staan.
Verder is het inderdaad ieder zijn eigen mening hoe die de foto maakt, ik vind het vooral altijd leuk om te zien hoe andere de foto's maken zodat ik daar ook wat van kan leren.
27% zegt nee tegen bevroren props en rotorbladen
27% zegt alleen onder uitzonderingsomstandigehden ja tegen bevroren -bladen
44% zegt ja tegen bevroren -bladen
(dit is opgeteld 98%, want er wordt wat verkeerd afgerond, 27% zou 27,91% moeten zijn, maar dat terzijde).
Wat valt in de beantwoording van de poll op:
44,18% (19 van 43 stemmers) vindt het prima als de bladen stokstil staan.
noot: Een aantal dat mij verrast, omdat het iets hoger ligt dan wat ik op grond van de fotografende spotters om mij heen zou verwachten.
De meerderheid vindt het geen goed idee als de -bladen helemaal stilstaan en de helft (12) is daar 'hard' in, terwijl de andere helft (12) ruimte overlaat voor de spreekwoordelijke uitzondering op de regel.
---------------------------------------------------------------------------------
Om in te haken op de opmerking van apacheah64d:
je ziet het de werkwijzen lopen uiteen. Ik vind zelf dat mijn sluitertijd niet korter moet zijn dan 1/350e, eerder langer 1/125-180, om de propactie vast te leggen.
En dat zolang de prop of rotor duidelijk zichtbaar is.
Bewust nadenken en niet zomaar de automaat gebruiken kan erg nuttig zijn net als experimenteren voor wat Jij het beste resultaat vindt. (noot: Een 'vaste hand' is wel nuttig.)
BTW: Wie zet er een mooie reeks op het forum met dezelfde propkist frontaal vastgelegd bij verschillende sluitertijden?
En ter afsluiting: als fotoredacteur zou ik nooit anders kiezen dan voor optie 3: 'Bevroren bladen zijn uit den boze, tenzij.....'
En dan maakt het niet uit of het een profi of amateurblad is, tenzij de redactie een beleid hanteert waarbij iedere 'leverancier' gelijke airplay krijgt, in dat geval zijn kwaliteitscriteria ondergeschikt.
Dank voor de input
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Alleen als de kist supervet en 100% uniek is, bv net gecrasht na de opname
Zou knap zijn als ze dan nog zouden "draaien".....
Gebeurt incidenteel wel.
laatst nog gelezen dat crew en pax uit een deur konden komen omdat de propwind de vlammen wegblies.......
en dan wordt het wel een lucky shot als je daar een foto van weet te maken.
CU
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Laatst zag ik ook op een filmpje met een bizjet die pasgeleden is gercasht dat de motor ook nog draaide, dit bleek pas toen de passagiers er al uitwaren en de motor in het water kwam waardoor het vliegtuig opeens ging varen
Zelf vind ik het (persoonlijke mening) het mooist als ik propblur heb, alleen dit is vaak vrij moeilijk, je moet er maar net om denken en als je een lens mee sjouwt die anderhalve kilo weegt gaat het meestal alleen om het plaatje.
Ik probeer het gewoon, dat is het mooie van digitaal, ik kan nu eindelijk een reeks fotos met verschillende settings nemen.