Sorry, ik heb zelf geen 1,6x crop camera, dus helaas geen testopnamen vanuit mijn camera's.Glidepath wrote:@Iwan, de als 'wat traag' bestempelde AF van de 5D2
plus
het de door jou hierboven gestelde, bevestigd alleen maar de constatering dat FF NIET -op alle fronten- zaligmakend is. Dát is m.n. de mythe die we hier gezamenlijk kunnen ontmantelen.
Heb je niet toevallig een voorbeeld met een (onbewerkte) statische opname met beide camera's / zelfde lens naar vergelijkbare uitsnede? Dat zou een prima illustratie kunnen zijn....
Mooi samengevat !CBR wrote:De 5D2 beschikt over een betere beeldkwaliteit dan de 1DIV (mijn ervaring). Alleen wij platen vliegtuigjes. Die hebben nog wel eens de neiging ver en snel te gaan. Dan presteert de 1DIV beter vanwege zijn AF en crop. Een iets mindere beeldkwaliteit neem ik dan op de koop toe.
Over appels en peren vergelijken gesproken ! Mijn berekening gaat uit van het gebruik van exact dezelfde lens.altenae wrote:100 punten !!Wat dat betreft, heeft Iwan gelijk dat je inderdaad een eindresultaat over houdt met minder Mps, maar of dat ook echt de kwaliteit van de plaat naar beneden haalt vraag ik me nog steeds af. Ligt ook aan de sensor en het detail en dynamisch bereik dat je camera daarmee kan waargeven
Het aantal MP zegt niets over de kwaliteit.
Een 10mp in een telefoon is echt niet beter als een 6mp uit een DSLR.
Er spelen veel meer zaken mee dan simpelweg de berekening waar Iwan mee komt.
Neealtenae wrote:@Edel
Met andere woorden een beeldvullende opname op zowel een FF als een crop.
Ik kan je beloven dat de kwaliteit van de FF beter zal zijn.
Als ik je email adres mag stuur ik je graag twee voorbeelden.
Mvg,
Edward van Altena.
[ Post made via Mobile Device ]
Ola, mijn foto's moet ik eerst omzetten van NEF naar JPG vanwege bruikbaarheid elders. Dan moet ik van 12MB+ foto's terug naar handzame formaten en dan kom je inderdaad uit op 1600x1200 max. Op deze lage resoluties is het verschil minimaal (en zou zelfs compacte camera's nog gelijkwaardige kwaliteit kunnen leveren). Van mijn voornemens om meer te laten afdrukken op A4 is het tot op heden nog gebleven tot A4 prints op canvas en deze zijn mij bijzonder meegevallen qua kwaliteitsbehoud.Iwan Bogels wrote: Overigens stel ik mezelf een andere vraag, en die gaat over het (ver)tonen van de gemaakte foto's. Op welk formaat doet iedereen dat eigenlijk? Volgens mij resizen velen onder ons al hun plaatjes naar schermformaat (1600 x 1200 max?) of voor publicatie op internet zelfs naar nog kleiner (900 x 600?). Wat blijft er dan nog zichtbaar van de verschillen?? Want dan hebben we het over plaatjes van nog geen 2 Mp !! Just curious: Wie drukken er nog meer dan 3 foto's per jaar af op A4 formaat of groter ??
Hoezo NEE.B767-300ER wrote:Neealtenae wrote:@Edel
Met andere woorden een beeldvullende opname op zowel een FF als een crop.
Ik kan je beloven dat de kwaliteit van de FF beter zal zijn.
Als ik je email adres mag stuur ik je graag twee voorbeelden.
Mvg,
Edward van Altena.
[ Post made via Mobile Device ]
Een beeldvullende crop (het hele plaatje). En dan een uitsnede van de FF welke precies hetzelfde plaatje laat zien als die crop
Gemaakt met hetzelfde objectief en uiteraard niet nabewerkt.
Nee hoor. Dit topic is getart door Roger S en stelde in zijn 2e post:altenae wrote: En ineens gaat het topic over wat de verschillen zijn op bijvoorbeeld 1600px.
Bij mijn weten wordt daarmee bedoeld dezelfde foto met dezelfde lens, alleen met een FF body (en die dan uitsnijden/croppen) vs een crop body als gehele foto.RogerS wrote: Op dit forum zie ik mensen die 100% op FF willen over gaan, en denken dat ze met flink croppen van een FF een beter resultaat krijgen dan met en cropcamera.
Dat Edel ineens het topic veranderd had ik even niet in de gaten, mijn excuses. Ik had het verhaal van TS in gedachte. Stomme gedachte natuurlijkaltenae wrote: Ik antwoord op een vraag van Edel
altenae,RogerS wrote:Hoe het valt uit te testen is eenvoudig. Zet een statief neer met daarop een lens op bv 200 mm. Zorg dat het beeld voor een 1.6 camera beeldvullend is. Maak een foto, en vervang de 1.6 door een 1.3, en verander niets aan de lens. Zet daarna een FF op de lens, en verander niets. Crop daarna de 1.3 en FF foto naar dezelde uitsnede als de 1.6. Dan valt het te vergelijken bij bijv een crop op 100%. Die grote pixels van de 5D2 zijn even groot als die van de oude 20D. Dus zo groot zijn die dus ook niet. Wanneer je van je 22 mp maar 8 overhoudt, of zelfs nog minder zoals bij de 1DX, daarbij ga je van 18mp naar in de 6mp (en hou je in feite een 10D over), en gooi je in feite heel veel van je mp weg. En nee, ik doe niet aan kleine internet resoluties, maar ga voor A3 prints, en echt, dan zie je wel verschil tussen een print van een 100% geprint beeld van een ongecropte 1.6 of 1.3, of een gecropte FF plaat waarvan nog 6 of 8 mp over is. Afgedrukt op glossy papier op 300 dpi.
Mijn stelling was in feite de volgende, op een full frame is een 300 een 300 mm, en een 300 op een 1.6 een 520 mm. Iets wat op die 1.6 dan randjerandje is, is op de FF dan kleiner dan halfbeeld. Op de 1.6 vangt de kist op 100% beeld dus 18 mp, en op de FF moet hij het doen met 6mp bij de 1DX. In een FF 1 1/2 literfles Cola zit meer dan in een blikje, maar wanneer je een 0.2 glas vult met cola uit die fles, en de rest van de fles leeg laat lopen, dan heb je gelijk dat 1 1/2 liter meer is dan een blikje, maar effectief is een blikje dan toch 0.33 en heeft dan meer inhoud dan dat glas waarbij je 1.3 liter hebt weggegooid.
Gr Roger
Geen probleem, het is inmiddels ook al een behoorlijk topic geworden.altenae,
Ik dacht dus dat het over dit verhaal ging. Mijn excuses.
Er bestaat geen Nikon (of ander merk) camera met een variabele FX / DX instelling.Erik_7Xi wrote:Een variabele DX/FX camera (wat volgens mij bij Nikon wel het geval is meen ik?) lijkt mij wel ideaal.
Wat ik eigenlijk bedoelde was de Nikon D2x, waarbij je van 1.5x naar 2x crop kan switchen door de high-speed modus te gebruiken.Zipper wrote: Er bestaat geen Nikon (of ander merk) camera met een variabele FX / DX instelling.
Dit wordt hier verkeerd begrepen, denk ik!
Wat hier bedoeld wordt is het volgende:
Als er een DX objectief op een Nikon FX camera wordt geplaatst, dan wordt er simpelweg een kleiner ("DX") gedeelte van de sensor gebruikt en je valt terug van 12 Mp naar een kleine 6 Mp.
Je hebt dus NIET de keuze uit twee sensors...
Een volledige lijst met deze waarde kan je vinden op (word document):The other thing to keep in mind is diffraction limits. The 7D is at f/6.6. The 1DMk4 is at f/9, 1DMk3 at f/11 and 1DMk2 at f/13. If you are always shooting wide open telephotos then who cares - but if you want shots stopped down to f/16 you will wonder why you can never obtain that really crisp picture that you see others take with cameras like the 5D.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more