Misschien een idee om een videocamera in de cockpit te zetten en de cockpit voice recorder te vervangen door een cockpit video recorder, dan was misschien te zien hoe vaak de instrumenten werden gescand, hoe de bemanning er bij zat en waar ze mee bezig waren. Bovendien is het al lang algemeen bekend vanuit de psychologie dat de belangrijkste communicatievormen non-verbaal zijn (stof die ik al in 1983 op de MAVO heb gehad!). Dat wordt dus nu nog steeds niet in dit soort onderzoeken meegenomen .McLanahan wrote:Tsja, dit is iets wat op geen een black box terug te vinden is, de zogenaamde Human Factor. Was de F/O zenuwachtig voor de training en durfde niks te zeggen? Of was hij nog zo nieuw op het toestel dat hij niet besefte wat de speedtrend precies inhield en zat het nog niet in zijn scan? Zat de F/O op de jump seat al stiekem met z'n mobieltje te spelen en lette al helemaal niet op? Was de captain druk bezig met het monitoren van de F/O en zat aan z'n maximum kunnen? Of hadden alledrie het idee van "dit gebeurt mij niet, dit kan niet"? We kunnen alleen afgaan op wat er verbaal gezegd is en op de CVR geregistreerd staat. Totdat de transcript gepubliceerd word blijft deze factor alleen maar gissen...
Het antwoord zit hem al in de quote van streep! De stickshaker kijkt niet naar de snelheid, ongeacht of deze laag, medium of hoog is, maar puur alleen naar de invalshoek van de luchtstroom ten opzichte van de vleugels.Flyboy wrote:Misschien een erg theoretische en technische vraag: doet de stickshaker het ook bij een highspeed stall? Whipstall zal niet lukken bij een airliner...streep wrote:Deze kijkt niet naar snelheid !
Videocamera's zou geen verkeerd idee zijn, inderdaad om bv. de non-verbale communicatie te bestuderen. (Overigens wordt non-verbale communicatie altijd aangestipt tijdens jaarlijkse CRM [Crew Resource Management] refreshers.)aviodromefriend wrote:Misschien een idee om een videocamera in de cockpit te zetten en de cockpit voice recorder te vervangen door een cockpit video recorder, dan was misschien te zien hoe vaak de instrumenten werden gescand, hoe de bemanning er bij zat en waar ze mee bezig waren. Bovendien is het al lang algemeen bekend vanuit de psychologie dat de belangrijkste communicatievormen non-verbaal zijn (stof die ik al in 1983 op de MAVO heb gehad!). Dat wordt dus nu nog steeds niet in dit soort onderzoeken meegenomen.
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/Persverklaring_4_maart.pdf wrote:Uit de voice recorder blijkt dat het niet goed functioneren van de linker radio hoogtemeter door de
bemanning is gesignaleerd (namelijk via het waarschuwingsignaal “landingsgestel moet uit”).
Uit de voorlopige gegevens blijkt dat deze signalering niet als een probleem werd beschouwd.
Dat is nu juist wat ik vreemd vind, er zijn 2 systemen (linker en rechter radio-hoogtemeter) waarbij de linker een enorme verandering laat zien (van 1950 naar -8 voet). Kun je hieruit niet afleiden dat deze niet correct is en mogelijk fout? EN dus een EICAS melding laten zien i.p.v. negatieve waarde?streep wrote:Wanneer het systeem merkt dat het systeem kapot is wordt de waarde uit de display gehaald en krijgt de vlieger een EICAS melding (regel text in waarschuwings scherm) dat de radio hoogte meter stuk is.
Voor zover de raad kennis heeft gedeeld in zijn verklaring lijkt dat er wel op.Dakotacrew wrote:Blijft de vraag..........kwam de melding "lower gear" op 1950 feet?
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more