Afgewezen foto op Airliners + foto-overpeinzingen

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11251
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Key »

nilsko wrote:ik ervaar zelf dat fotografie enkel een van de vele dimensies is aan het spotten in het algemeen.
Leuk, ook dat is persoonsafhankelijk. Bij mij is fotografie in feite geen onderdeel van het spotten, maar vliegtuigen zijn de bindende factor van twee van mijn grootste hobby's. Bij conflict gaat fotografie voor, is ook altijd zo geweest eigenlijk. ;)
airlinetim wrote:A.net is a private website with a rulebook.
Like pointed out, even on this site, a year or two ago... Well-explained Tim, thanks.
Iwan Bogels wrote:Die fotografen (of beter gezegd: plaatjesmakers) kunnen nog een grote slag slaan als ze zich eens verdiepen in fotografie.
En ook dat vind ik een sterke uitspraak.
ehusmann wrote:je veroordeelt ze wel al bijna omdat ze bepaalde technische vaardigheden ontberen.
Ik zie het gewoon als een constatering, en m.i. ook een terechte. Er zegt verder niemand dat je die vaardigheden zou moeten hebben, of niet mee mag praten als je ze niet hebt, toch?
Het is alleen overduidelijk dat heel veel vragen, die als doel hebben de eigen fotokwaliteit omhoog te krijgen, hier hun oorsprong in hebben. Verder is 1+1=2 denk ik. 8)

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
Richard from Rotterdam
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2679
Joined: 09 Aug 2004, 12:38

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Richard from Rotterdam »

Om nog even terug te komen op de foto die dit topic inluidde: mijn gevoel is een beetje tweeslachtig. Aan de ene kant staat de Herc er prima op, mooie actie, scherp, goed belicht etc, maar aan de andere kant vind ik de achtergrond veel te onrustig. Ik heb zelf nog maar weinig ervaring met digitale fotografie en kan er dus niet al teveel ervaringsverhalen naast zetten, maar het komt op mij over als te weinig scherpte-diepte en teveel digitaal geruis, in de detaillering van de begroeiing en de rotsen.

Ik denk dat wanneer de achtergrond wat waziger was geweest, dat dan de Herc beter los van de achtergrond was gekomen en dat dan de foto als geheel ook beter was geweest en dus sneller geaccepteerd.

gr.
Richard.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by ehusmann »

Key wrote:Ik zie het gewoon als een constatering, en m.i. ook een terechte. Er zegt verder niemand dat je die vaardigheden zou moeten hebben, of niet mee mag praten als je ze niet hebt, toch?
Het is alleen overduidelijk dat heel veel vragen, die als doel hebben de eigen fotokwaliteit omhoog te krijgen, hier hun oorsprong in hebben. Verder is 1+1=2 denk ik.
Laat ik dan een andere quote als voorbeeld nemen:
Veel nieuwe fotografen zijn wizz-kids op de PC (Photoshop etc), maar ontberen de vaardigheden om de camera op de juiste manier te hanteren. Ze knallen maar raak en lossen de knelpunten wel op op de PC. Die fotografen (of beter gezegd: plaatjesmakers) kunnen nog een grote slag slaan als ze zich eens verdiepen in fotografie.
Hier lees ik toch echt dat mensen die niet de basiskennis van de camera (de oude manier) hebben, eigenlijk geen fotograaf genoemd zouden moeten worden, maar plaatjesmaker.
Ik vind dat nogal een sterke uitspraak, die ik haaks vind staan op de opmerking dat iedereen lekker zelf moet bepalen hoe hij het doet. Als je dat echt meent, dan is iedereen die een foto maakt een fotograaf, hoe en of hij dat bewerkt is niet van belang, dat is een persoonlijke keuze.

Persoonlijk vind ik dit een degenererende opmerking voor iedereen die enthousiast met de hobby bezig is, maar die de tijd, ervaring, kennis, wil of wat dan ook niet heeft om zich al te verbeteren. En omdat ik dit soort opmerkingen vaker in combinatie zie met de opmerking 'iedereen bepaalt het voor zichzelf' wilde ik toch die constatering in de discussie brengen.

Erwin
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11251
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Key »

Hmmm, verleidelijk om weer een lang antwoord te tikken, ik probeer me in te houden ;)
ehusmann wrote:dan is iedereen die een foto maakt een fotograaf
Ik zou deze uitspraak niet doen. Als ik een fitting monteer ben ik nog geen electricien. Het wil niet zeggen dat ik het fout doe of zonder interesse, maar ik ben nauwelijks bekend met achtergronden en voor mijn resultaat dus grotendeels afhankelijk van hoe moeilijk het is. Dit staat los van mijn enthousiasme, of toeweiding op mijn niveau - ik heb zelfs een multimeter gekocht.
Het is geheel aan mij om me wel of niet verder in de materie te verdiepen, en de verstandige echte electricien constateert weliswaar dat ik een leek ben maar dat is verder niet erg. Er kan alleen een mis-match ontstaan als ik hem vraag om me even wat tips te geven voor de bedrading van mijn nieuwe keuken met inbouwapparatuur.

Analogie genoeg? 8)

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by ehusmann »

LOL, ik zal het ook proberen kort te houden. Het verschil wat je wat mij betreft nu aangeeft is professioneel versus amateur. We noemen ons wel met z'n allen chauffeur, maar er zijn weinig professioneel hier. We hebben ook allemaal wel eens een vloertje gelegd of een kamer geschilderd, maar we zijn niet professioneel.
Op die manier zijn we ook allemaal foto's aan het maken, maar er zijn er volgens mij maar een paar die er hun geld mee verdienen. Maar om er een paar niet het predikaat fotograaf te geven, simpel omdat ze nog maar aan de basis staan..... Fotograaf is geen beschermde titel, er zijn geen 'regels' voor wanneer je het goed genoeg doet en er is geen examen eer je een toestel ter hand mag nemen.

Hier gaat nu de hele tijd de, uhm, theekrans over (ik zou het geen discussie willen noemen, want ik heb nog weinig weerwoord gezien), maar als puntje bij paaltje komt zijn sommige mensen het toch weer niet (iets van alle dieren zijn gelijk, maar sommige zijn meer gelijk dan anderen?).

Erwin
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11251
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Key »

Mja, professioneel is nog niet eens wat ik bedoelde, al blijkt dat niet echt uit mijn verzinsel. :|
Het gaat meer over verdieping en zo, en dat dat wat mij betreft wel veel uitmaakt maar niet gekoppeld is aan respect of enthousiasme. Het heeft wel te maken met het eigenlijke topic denk ik: om standaard aan de A.net-eisen te voldoen zul je je toch enigszins moeten verdiepen in bepaalde technische aspecten.

Truste!
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Tor1976
Posts: 3
Joined: 07 Jul 2009, 08:53
Type of spotter: F4

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Tor1976 »

I guarantee you if you had posted this topic as, "Look at the brilliant shot I just posted on A.net" everybody in here would have been falling over themselves with praise, because it's a great shot. Period. Any one of us would have loved to take that shot, just the way it is.

Since A.net sold out to an American media corporation the site's been going downhill. There's nothing wrong setting standards, but it's fairly obvious there is considerable inconsistency in the maintenance of those standards, and I haven't read a single post on A.net acknowledging the problems. This is the typical American corporate mentality. Admit no wrongdoing, admit no shortcoming, deny everything, everything's fine, everything's wonderful and beautiful and fantastic blah blah blah yada yada yada.

I still try to get photos on A.net, but thank god there are more and more alternatives.

Because I absolutely REFUSE to reduce my passion of plane photography into slouching behind a computer all night fixing "jaggies" and horizontal surfaces and contrast blah blah blah on perfectly good pictures. If you're not outdoors standing at some fence with your camera or binoculars or notepad or radio, or whatever, you're not doing it. And you certainly can't do it from behind a computer.

Plane spotting is all about sucking down the JP-8 in the pouring rain waiting for that one arrival at oh-dark hundred and hoping you'll have enough light for that one chance at a shot. Cause if that's not plane spotting, nothing is. And F88k em if it's got "jaggies." First it was "blogging" and now it's "jaggies"...

Seriously.
Tor1976
Posts: 3
Joined: 07 Jul 2009, 08:53
Type of spotter: F4

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Tor1976 »

I also think the debate about professional versus amateur slightly misses the point. Without belaboring the point or being pedantic... the difference is irrelevant. You do what you do because you have to, or you want to. And you either do it well, or you suck at it. I know professional photographers who are fairly mediocre, and I know amateurs who could be world-reknown shutterdogs with the right kind of connections and representation.

I think A.net's problem right now is they _claim_ to have strict and fair standards, and really, very bluntly put...... they don't. And that's the bottom line. Some guys post the most craptastic nonsense in there with impunity, and other people struggle to get even one shot accepted, and who knows what kind of a shot it is.

A.net peaked when Johan sold the site. If they don't make changes fast, just like any bad photographer submitting jpegs full of "jaggies"..... it's doomed to failure. In fact, it already is. Most people I know are hitting the exit. It doesn't seem apparent right now because visitor numbers keep going up, but mark my word, as the serious photographers start leaving in greater and greater numbers, the public will follow their work at other sites.

It's just a matter of time.


A380s at VHHH starting tomorrow till at least October. It's about bloody time too.



Peace.
User avatar
Mark B.
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 320
Joined: 28 Oct 2008, 08:40
Type of spotter: photo only
Subscriber Scramble: Mark Broekhans
Location: Hierden

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Mark B. »

The following happened to me a while ago:

One of the photo’s I uploaded was rejected (soft and grainy). I thought it was really easy to identify the problem so made some corrections and re uploaded the photo. Again it was rejected, this time over sharpened and blurry.

I had some time left so reworked the original upload . Again no luck, it was rejected for a new reason…contrast.. I was getting a bit confused and decided to go all the way to get it uploaded.

It took me 2 more uploads and disappointments (with another new rejection reason) before 1 of the screeners offered me a helping hand and reworked my image. Turned out that it was very easy to correct the (very small) problem area but not so easy to understand the rejection reasons without additional comment from the screener. This time it was accepted at 1st screening (and it was screened by another person)!

My personal opinion:

I loved the photo from the moment it was made (with nice weather and a great fighter at a perfect place) and decided to share the photo with others, uploading it to A.net

Got really frustrated after so many rejections and time spent, but appreciated the help from the screener, showing that there are at least some really nice fellows out there.

Rejection reasons are not that easy to understand without additional comment and for me the real frustration at A.net

But in the end a lot of people watched the photo on A.net, giving extra reward to a great day at the airport!

Mark
Last edited by Mark B. on 07 Jul 2009, 13:09, edited 1 time in total.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11251
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Key »

Tor1976 wrote:Plane spotting is all about sucking down the JP-8 in the pouring rain waiting for that one arrival at oh-dark hundred and hoping you'll have enough light for that one chance at a shot.
:cheers: Ab-so-lu-te-ly :!:
With this statement you agree with us saying there is little point in shooting for anybody else than yourself, be it a website or something/someone else.

I agree with you on the setback of A.net since DM appeared, but IMHO the way the voluntary crew works - including the screeners - is about the only thing that did not turn bad. There have always been problems with applying one screening standard for all, and there always will be - even with the most dedicated and most experienced screeners around. The reasons are the enormous diversity in uploaded photos and the sheer volume of them. Discussions on rejects are as old as A.net and their content hasn't changed since DM. As a matter of fact, we had a big one here, years ago. ;)

On the amateur vs. pro discussion: like stated in my previous post, this was simply a metaphor to illustrate the meaning of 'who is a photographer and who just shoots pics' for some of us. The former has knowledge and skills relating to photography, the latter just pushes a button and awaits the outcome. Both can and should be happy, neither one has to look down on the other. But one of them should not expect the kind of overall results the other has, without investing some time.
Tor1976 wrote:it's a great shot. Period. Any one of us would have loved to take that shot, just the way it is.
True. And still, the way A.net screeners look at it leads to an ever better result in this case, if you ask me. Several subtle improvements have been discussed and shown.
The simple point is, not to confuse room for improvement with lack of quality. Obviously, that is exactly wat A.net screeners do tell you, and they have to, by the rules of that private site. Moreover, by the A.net rules they actually look for reasons to reject if your plane is already online there more than ten times. But one should not take this as a general, personal comment. It is all too easy to still do so, and it happens a lot, and that's why most people who get upset with A.net do.

To me, the bottom line remains that A.net, apart from a nice showcase, can be helpful to improve your own skills of photo processing (and in rare cases even photograpy skills) if you are willing to meet its standards. Do not expect any 'photographic sympathy' and be prepared to cut through a lot of red tape. Do not bother if you are not interested in going to extremes in assessing and post-processing your work. Yes, A.net is a strange place...


Erik

Damn, I was not going to get into this again! 8)
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Tor1976
Posts: 3
Joined: 07 Jul 2009, 08:53
Type of spotter: F4

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Tor1976 »

Hi Key,

Apropos, je kunt rustig op z'n Hollands verder typen hoor, ik hou het maar liever op z'n Engels voorlopig....

At any rate, you're absolutely right. These controversies are as long and old as photo sharing. And they're not just going to go away. I find myself also agreeing with most everyone's comments, that doesn't change the fact, A.net has room to improve. The funny thing is, any critique that everyone levels at rejected pics _as easily_ applies to a goodly, oh, I don't know, 5-10% of posted pics on A.net. We're talking shots posted within the last 2 years right? And I guess that's the rub. It's one thing to get your jaggie under-exposed underfocused motion-blurred off-balance 400th shot of BA 747 rejected, and find nearly the exactly same shot taken by the bloke next to you under the exact same circumstances posted fine and dandy. Who can enjoy that?

We'll just keep at it I guess.

Thanks everyone for sharing. At the very least it's comforting (I guess) to know there are more of us out there struggling with the same nonsense. Keep at it guys. And definitely submit more work to the up-and-coming websites!!!!!

Cheers all.



At any rate.... that's a great Herc shot, and A.net is wrong.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by ehusmann »

Key wrote:On the amateur vs. pro discussion: like stated in my previous post, this was simply a metaphor to illustrate the meaning of 'who is a photographer and who just shoots pics' for some of us. The former has knowledge and skills relating to photography, the latter just pushes a button and awaits the outcome. Both can and should be happy, neither one has to look down on the other. But one of them should not expect the kind of overall results the other has, without investing some time.
En mijn punt hier was helemaal niet amateur vs pro, maar het iedereen in zijn waarde laten vs een waarde oordeel vellen over anderen (fotograaf vs plaatjesmaker). Anyway, als je in de stromende regen blijft staan om die Rafales op St Dizier te zien (zoals ik hier laatst zag), dan kan je nog zo´n goede fotograaf zijn, het resultaat zal niet optimaal zijn (maar je hebt wel een sterk verhaal :drinking: ).

Erwin
Dude
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 145
Joined: 21 Jun 2009, 11:59
Type of spotter: F5

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Dude »

Als ik dit hier allemaal lees is het nog een hele uitdaging om je foto op airliners te krijgen :D zou me haast aanmelden en kijken of ik 1 van mijn foto's erop kan krijgen :lol:
Met vriendelijk groeten, Dude

Sony A350 met AF28-300mm F/3.5-6.3 XR Di LD Aspherical (IF) Macro
User avatar
wvanbel
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 473
Joined: 09 Sep 2005, 19:46
Type of spotter: F4, mostly military stuff...
Subscriber Scramble: Yes
Location: Itegem, Belgium
Contact:

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by wvanbel »

To me, the bottom line remains that A.net, apart from a nice showcase, can be helpful to improve your own skills of photo processing (and in rare cases even photograpy skills) if you are willing to meet its standards. Do not expect any 'photographic sympathy' and be prepared to cut through a lot of red tape. Do not bother if you are not interested in going to extremes in assessing and post-processing your work. Yes, A.net is a strange place...


Erik

Damn, I was not going to get into this again! 8)
I just want to add that there are screeners out there (and other photographers) that are most willing to provide a helping hand! I had a lot of help from a screener when I started scanning slides, he also helped me with identifying color casts (which is often the case with old slides). This resulted always in better end-results and acceptances. I have great respect for people that offer help and support - within their own unpaid free-time - just to help out a "stranger" with some old slides. I am really thankful to these people! I hope one day we can meet up and shake hands and have a drink together, and say "thank you".

Best regards,

Walter
Best regards/vriendelijke groeten,
Walter

http://www.waltervanbelphotography.be/
User avatar
Slijfie
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 782
Joined: 23 Sep 2002, 13:14
Subscriber Scramble: Slijfie
Location: Hillegom
Contact:

Re: Afgewezen foto op Airliners

Post by Slijfie »

Uploaden doe ik niet meer. Maar zolang er Russische en Iraanse fotografen zijn die hun foto's op Airliners mogen zetten (de kwaliteit boeit me minder dan het onderwerp), blijf ik de site bezoeken.
Post Reply

Return to “Photography”