Thijs wrote:Mee eens wat betreft het kip en ei verhaal.
Maar als ontwikkelingsmaatschappij kan je al van tevoren in contact treden met airlines of zij zouden willen vliegen op deze bestemming..
het is zo treurig geweest hier, je kreeg mensen niet eens zo gek een permanent kantoor te bouwen!! Altijd die onzekerheid weer, er staan niet voor niets hoofdzakelijk portacabins en houtbouwpanden...
Thijs wrote:Aan de andere kant is dat ook geen garantie, zie de Ceres Terminal in Amsterdam. De terminal werd gebouwd voor een bepaalde rederij (de naam even kwijt). Deze rederij werd overgenomen door een andere rederij en die besloot om al haar schepen te laten lossen in Rotterdam. En tja dan zit je daar met je containerterminal...
maar zelfs daarmee komt het uiteindelijk goed toch? En ik denk dat over tien jaar niemand meer terugdenkt aan de begintijd, maar er een gezonde containerterminal staat waar rotterdammers amsterdammers niet meer om uit hoeven te lachen....
Thijs wrote:Maar kijkend naar de belangrijkste reden dat provinciale staten het plan heeft afgewezen om financiele redenen. Kortom men wil wel graag een luchthaven maar niet tegen deze kosten / investeringen die zij moeten doen...
de baan is voor 95 miljoen gerenoveerd, alle duitse kasseien zijn verwijderd en basically kan die nog decennia mee. Er kan in het geplande vliegveld scenario zat grond aan de zuidkant verkocht worden wat veel oplevert. Ik denk dat de planning van de groei qua tijdslijn weliswaar arbitrair is, maar dat de inschatting dat je boven de miljoen pax per jaar moet kunnen komen zonder problemen haalbaar is. Dat dit wellicht ten koste gaat van bijv spl zal ik niet ontkennen maar de luchtvaart als geheel zal blijven groeien, en zo niet best wat verspreid (kunnen) worden.
Een sluitend businessplan zou geen probleem mogen zijn mijns inziens. Als ik een reisafstand van een uurtje neem zie je al wat een potentie je hebt aan pax. (en nogmaals, arke realiseerde al meer dan genoeg volle charters met relatief low-key operaties een paar jaar geleden) Ff snel wikirondje levert alleen al stadsbewoners 1,1 miljoen mensen op (Apeldoorn (155k), deventer (100K), Enschede (156K), Hengelo (80K), Almelo (72k), Zwolle(120k), Arnhem(146k),nijmegen (161), Zutphen (50K)) en dan heb ik het nog niet eens over de mensen die niet in steden wonen. Kort gezegd, ik twijfel er geen moment aan dat een luchthaven hier goed rendabel te maken moet zijn. Lekker makkelijk langs de A1 gelegen dus goed bereikbaar..
Een vergelijking met Niederrhein Weeze lijkt mij in deze een gelijkwaardige. Dus dan de vraag heeft de ontwikkelingsmaatschappij van vliegveld Twente al een contract met een airline?
Dan kan ik wel heel flauw doen en zeggen dat het vliegveld er door de KLM (lees: plesman persoonlijk) is gekomen, maar feit is dat mij niks bekend is over zo'n deal. De verklaring lijkt me duidelijk, er is nooit een langjarig commitment geweest. De charters die hier altijd vlogen waren goedgevuld, en meneer Fransen van Arke wilde altijd heele veel meer vluchten maken maar kreeg dat met het lokale bestuur nooit rond. Twijfel is verlammend, en dat is het probleem van vliegveld twente altijd geweest. Niemand durfde iets want over een jaar kon het weer anders zijn allemaal...
I have never drunk milk, and I never will . . . .