Het National Lucht- en Ruimtevaarcentrum NLR zal op Twente Airport een aantal proeven gaan uitvoeren met het NLR testvliegtuig, een Cessna Citation zakenjet. Op dinsdag 13 september zullen remproeven worden uitgevoerd, waarbij de landingsbaan kunstmatig nat is gemaakt. Op donderdag en vrijdag worden er ook remproeven gedaan met het testvliegtuig, maar nu in een waterbak die is aangelegd op een deel van de landingsbaan.
Het NLR zocht een locatie waar ze een aantal bijzondere testen uit kon voeren; genoeg ruimte en een baan met een speciale toplaag waren vereisten. De toplaag, Antiskid van de firma Possehl, verhoogt de veiligheid tijdens het landen wanneer de baan nat is. Deze proeven worden gedaan om exact vast te stellen hoe stroef de landingsbaan nu is onder regenachtige condities. De landingsbaan wordt nat gemaakt m.b.v. zes grote tankwagens die een grote hoeveelheid water op de baan gaan sproeien. Vlak daarna landt het testvliegtuig.
Op donderdag en vrijdag worden er ook remproeven gedaan met het testvliegtuig, maar nu in een zogenaamde waterbak die is aangelegd op een deel van de landingsbaan. De waterhoeveelheid in deze bak komt overeen met wat er tijdens hevige regenval kan ontstaan op een landingsbaan. Het doel van deze proeven is om te kijken wat de remprestaties van het vliegtuig zijn onder deze extreme condities. De kennis die hieruit wordt opgedaan zal worden gebruikt om de regelgeving verder te verbeteren wat de veiligheid weer ten goede komt. De proeven van donderdag en vrijdag worden in het kader van een Europees onderzoek naar de verhoging van de vliegveiligheid gedaan.
“Wij zijn blij met de samenwerking met Twente Airport. Juist hier kunnen we dit type testen goed uitvoeren”, aldus Gerard van Es, projectleider testprogramma van het NLR.
Zijn de vier notams allemaal voor de ph-lab?
Las al ergens dat hij morgen ochtend tegen 7:45 uur wordt verwacht, maar zijn er nog andere tijden bekend?