KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Bedankt voor de opheldering, kleine correctie (niet inhoudelijk):
De quote over de aanslagen van 2002 is niet van 76-er, maar van gebruiker "Berven". Gebruiker "76-er" is over het algemeen zeer goed geinformeerd en ontkracht genoemde argument dan ook. Helaas staat nu in de post hierboven dat de quote van zijn persoon is, wat dus niet juist is 8)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

The Dude wrote: Laat ik zeggen dat ik erg verbaasd ben dat de BFA en BFB nog rondvliegen, en daarnaast de BFH en BFY zijn omgebouwd.

De 77W is zuiniger en neemt ook meer passagiers mee ( zij het minder C-class en meer Y-class ).
Ik zie alleen een 77W nog niet Sint Maarten en Curacao doen ( ? performance ).

De 744/74E gaat er wel degelijk binnenkort uit. Vanaf 2016 3 stuks per jaar naar horen zeggen.
76-er wrote:Hoe lang zijn eigenlijk de leases op de verschillende types?.
Even terugkomen op de 747 vervanging van KLM, heb even opgezocht:

Leasetermijnen van de 744/74M:

BFA 744: 31-05-2016
BFB 744: 30-11-2014
BFC 74M: Eigendom
BFD 74M: Eigendom
BFE 74M: Eigendom
BFF 74M: Eigendom
BFG 744: 31-07-2014
BFH 744: Eigendom
BFI 74M: Eigendom
BFK 74M: Eigendom
BFL 744: 31-05-2015
BFM 74M: Eigendom
BFN 744: 31-08-2015
BFO 74M: Eigendom
BFP 74M: 15-09-2013
BFR 74M: Eigendom
BFS 74M: Eigendom
BFT 74M: Eigendom
BFU 74M: 30-11-2016
BFV 74M: 16-01-2023 (is afgelopen januari met 10 jaar verlengd)
BFW 74M: 15-01-2015
BFY 744: 10-04-2015

Zeker gezien het gegeven dat de lease van de BFV nog met 10 jaar is verlengd, denk ik dat 76-er wel aardig in de buurt zit met zijn opmerking dat ze rsutig nog een jaar of 10 kunnen doorfladderen...
All times are local times!

Regards, N.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 699
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

BFA is terug gekomen van haar D-check op 29-1-2013 en BFB op 27-11-2012. Geeft dat ook niet aan dat ook deze twee oudere toestellen weer minimaal 6 jaar door zullen vliegen bij KLM of zijn de kosten voor een D-check voor de leasemaatschappij en zeggen deze recente D-checks helemaal niets voor wat betreft de periode dat deze nog bij KLM zullen vliegen?

B767-300ER wrote:
The Dude wrote: Laat ik zeggen dat ik erg verbaasd ben dat de BFA en BFB nog rondvliegen, en daarnaast de BFH en BFY zijn omgebouwd.

De 77W is zuiniger en neemt ook meer passagiers mee ( zij het minder C-class en meer Y-class ).
Ik zie alleen een 77W nog niet Sint Maarten en Curacao doen ( ? performance ).

De 744/74E gaat er wel degelijk binnenkort uit. Vanaf 2016 3 stuks per jaar naar horen zeggen.
76-er wrote:Hoe lang zijn eigenlijk de leases op de verschillende types?.
Even terugkomen op de 747 vervanging van KLM, heb even opgezocht:

Leasetermijnen van de 744/74M:

BFA 744: 31-05-2016
BFB 744: 30-11-2014
BFC 74M: Eigendom
BFD 74M: Eigendom
BFE 74M: Eigendom
BFF 74M: Eigendom
BFG 744: 31-07-2014
BFH 744: Eigendom
BFI 74M: Eigendom
BFK 74M: Eigendom
BFL 744: 31-05-2015
BFM 74M: Eigendom
BFN 744: 31-08-2015
BFO 74M: Eigendom
BFP 74M: 15-09-2013
BFR 74M: Eigendom
BFS 74M: Eigendom
BFT 74M: Eigendom
BFU 74M: 30-11-2016
BFV 74M: 16-01-2023 (is afgelopen januari met 10 jaar verlengd)
BFW 74M: 15-01-2015
BFY 744: 10-04-2015

Zeker gezien het gegeven dat de lease van de BFV nog met 10 jaar is verlengd, denk ik dat 76-er wel aardig in de buurt zit met zijn opmerking dat ze rsutig nog een jaar of 10 kunnen doorfladderen...
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

76-er wrote:Helaas mogen er geen Combi-vliegtuigen gebouwd worden van de FAA, vanwege aanslagen van 11 september 2002 in New York
Niet mijn quote, maar van Berven. :roll:
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

76-er wrote:
76-er wrote:Helaas mogen er geen Combi-vliegtuigen gebouwd worden van de FAA, vanwege aanslagen van 11 september 2002 in New York
Niet mijn quote, maar van Berven. :roll:
Had ik hem al op gewezen .... (zie boven)
All times are local times!

Regards, N.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Ahum, ja.. Sorry.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

nemaco wrote:BFA is terug gekomen van haar D-check op 29-1-2013 en BFB op 27-11-2012. Geeft dat ook niet aan dat ook deze twee oudere toestellen weer minimaal 6 jaar door zullen vliegen bij KLM of zijn de kosten voor een D-check voor de leasemaatschappij en zeggen deze recente D-checks helemaal niets voor wat betreft de periode dat deze nog bij KLM zullen vliegen?
D-Check's zijn voor rekening KLM.
Zegt inderdaad weinig bij leasetoestellen, in de leaseovereenkomst staat dat onderhoud volgens het boekje dienen te worden uitgevoerd.
Bij Eigendomskisten kan je overwegen een kist vervroegd te laten stoppen of wel een D-Check te doen, maar dan is het economisch gezien verstandig nog een jaar of 5 door te vliegen met deze kist,
Als de lease nog maar 2 jaar duurt, zul je alsnog deze D-Check moeten laten doen.
Bij aflevering terug aan leasemaatschappij dient men vaak een C-Check aan vooraf te laten gaan.
De leasetermijn zegt het meeste.
All times are local times!

Regards, N.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Ik denk dat de leases die aflopen voor een appel en een ei verlengd kunnen worden. De schroot waarde zal niet veel uitmaken tussen nu en 5 jaar. We blijven tenslotte bier en cola drinken. De kist wegzetten bij een andere club voor een hogere leaseprijs gaat niet lukken en daarvoor zijn er al genoeg jongere 400's in de aanbieding. Ook de leasemaatschappij heeft ze afgeschreven na zoveel jaar en zolang het leasecontract meer oplevert dan de evt waardedaling van het schroot in die periode is het voor beide een win win situatie.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

mac wrote:Ik denk dat de leases die aflopen voor een appel en een ei verlengd kunnen worden. De schroot waarde zal niet veel uitmaken tussen nu en 5 jaar. We blijven tenslotte bier en cola drinken. De kist wegzetten bij een andere club voor een hogere leaseprijs gaat niet lukken en daarvoor zijn er al genoeg jongere 400's in de aanbieding. Ook de leasemaatschappij heeft ze afgeschreven na zoveel jaar en zolang het leasecontract meer oplevert dan de evt waardedaling van het schroot in die periode is het voor beide een win win situatie.
eensch.... Alleen daarom al verwacht ik dat de 744's voorlopig nog wel even rondfladderen.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Op verzoek nog even de leasetermijnen van de andere KLM machines:
Opvallend detail is dat KLM bijna geen machines meer in eigendom heeft, dit in tegenstelling tot bij de 744

Airbus 330-200 (wanneer begint Boeing met leveren van de 789 aan KLM?)

AOA 25-09-2018
AOB 28-09-2017
AOC 21-11-2017
AOD 25-04-2018
AOE 31-03-2017
AOF 10-11-2018
AOH 31-03-2015
AOI 31-03-2015
AOK 31-05-2015
AOL 14-02-2014
AOM 30-11-2022 (!!)
AON 11-04-2019

Airbus A330-300...

AKA 28-02-2020
AKB 20-03-2022
AKD 31-05-2022
AKE 28-02-2023
(Deze blijven dus nog wel een tijdje)

Boeing 777-200

BQA 28-02-2019
BQB 31-01-2019
BQC 31-12-2015
BQD 25-09-2019
BQE 21-02-2016
BQF 29-03-2016
BQG 23-04-2016
BQH 28-10-2016
BQI 08-12-2016
BQK 31-01-2017
BQL 28-02-2018
BQM 11-04-2018
BQN 31-05-2016
BQO 13-05-2017
BQP 26-04-2017

Boeing 777-300
Ook deze blijven nog wel een tijdje...

BVA 25-09-2021
BVB 19-03-2020
BVC 28-05-2021
BVD 24-08-2021
BVF 31-03-2023
BVG 01-10-2024
BVI 01-10-2027
BVK TBA

Boeing 747-400ERF
CKA 15-04-2015
CKB 15-04-2015
CKC 02-02-2016
CKD 31-01-2017

McDonell Douglas MD11

KCA 30-09-2014
KCB Eigendom
KCC Eigendom
KCD Eigendom
KCE Eigendom
KCK Eigendom

De eerder uitgefaseerde leasetoestellen KCF, KCG en KCH waren allen eigendomsbakken. De KCI stond nog onder lease.
All times are local times!

Regards, N.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

B767-300ER wrote:(wanneer begint Boeing met leveren van de 789 aan KLM?)
Meen iets van najaar 2015 te hebben gelezen.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 699
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Oktober 2015 ja
76-er wrote:
B767-300ER wrote:(wanneer begint Boeing met leveren van de 789 aan KLM?)
Meen iets van najaar 2015 te hebben gelezen.
[ Post made via Mobile Device ]
Berven
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 97
Joined: 29 May 2011, 19:28
Subscriber Scramble: nee

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven »

Klopt, maar de KLM least ook 10 787-9's van ILFC vanaf 2015 en daarna komen de bestelde 787-9's er bij.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Volgens mij zijn die 10 van ILFC onderdeel van de gezamelijke order geworden.
Correct me if I am Wrong.
All times are local times!

Regards, N.
Berven
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 97
Joined: 29 May 2011, 19:28
Subscriber Scramble: nee

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven »

Ja, dat is waar, Niels, is correct.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”