KLM Cityhopper is ook in zijn geheel overgegaan van een all Fokker vloot naar een all Embraer vloot. Hoe is deze overgang bevallen, welke voor- en nadelen heeft dit gehad, wat is de besparing of juist niet (achteraf) enz enz . Je kan deze overgang mooi gebruiken om te kijken wat de overgang is om van een B737 vloot naar een A320/1 neo vloot te gaan.mac wrote: ↑10 Dec 2021, 21:30 Dat weet KLM en Airbus ook. Dat zal vast de revue gepasseerd hebben bij de onderhandelingen. Boeing wil KLM/HV graag behouden en Airbus wil KLM/HV graag inlijven. Dus er zal met goodies in min of meerdere mate gestrooid worden. Uiteindelijk gaat het om de terugverdientijd en wat er onder aan de streep overblijft.
Of je nu kiest voor Boeing of Airbus bij beide heb je vaste kosten waar je niet onderuit komt, maar waar ga je nu op langer termijn op besparen of houdt je het meest aan over ?. (zie het als je huis isoleren : eerst kost het geld, maar dat geld 'verdien' je terug na zeg 10 jaar).
De oudste KLM B737, PH-BXA is volgende maand 23 jaar oud. Ik heb die cijfers niet, maar ze kunnen vast wel berekenen wat de vaste kosten van deze kist geweest is over de afgelopen 23 jaar.
Persoonlijk ben ik erg weg van de containerbelading van de Airbus. Door deze manier van laden/lossen heb je bij de afhandeling (veel) minder mensen nodig en op deze kosten kan je dus wel besparen. (bij een 737 heb je al gauw 3 man nodig : eentje onderaan de band, eentje bovenaan de band en eentje in het ruim, terwijl je met een A320/1 neo containerbelandig genoeg heb aan 2 man : een containerrijder en een high loader bediener).
Voordelen van de B737 max zijn denk dat de bemanning zo kan 'overstappen', je voorraadbeheer al ingericht is op B737 en je afhandeling/onderhoud al ingericht is op de B737, maar verder ?.
Het blijft in mijn ogen maar een modernere B737 die net als de A320/1 neo ook stil en zuiniger is dus dat verschil kan je in de basis wegstrepen.
Voordelen van de A320/1 neo is de manier van beladen en dus op een looptijd van 20/25 jaar dat een besparing is.
Nadeel is dat de bemanning een training moet ondergaan, dat je je voorraadbeheer moet aanpassen op Airbus en dat er qua onderhoud en afhandeling geinvesteerd moet worden.
Het zal er dus om gaan bij welke van de 2 is na een looptijd van 20/25 jaar het meest overgebleven onder de streep.
Mocht KLM voor Airbus gaan dan kunnen ze de B737 mooi doorstoten naar Transavia en Transavia France. Dit zijn 2 maatschappijen die voornamelijk vakantievluchten doen en daar is het in de basis gebruikelijk om kisten 'handmatig' te laden en te lossen.
Gelukkig heb ik alleen een voorkeur en is deze niet bindend