Flyboy wrote: ↑08 Dec 2022, 11:42De overlast gaat zelfs tot aan het oosten van het land: Lelystad moest uitbreiden omdat Schiphol het niet meer aankan. Vliegroutes worden verlaagd en zweefvliegend Nederland kan straks niet meer hoogte tanken omdat er af en toe een airliner langskomt. En dat allemaal om (grote stappen snel thuis) overstappers te faciliteren.
Zullen we daar nu eerst eens even getallen aan hangen?
Cijfers van Schiphol zelf, juli 2019 toen alles nog booming was (keigaaf btw
):
Passengers: 6.724.023
O & D: 4.427.091
Transfer: 2.296.932
O & D passengers: Originating & Destinating passengers. Those whose journey by air starts or ends at Amsterdam Airport Schiphol.
Dus ja, een flink aandeel van ca. 1/3 maar nee, zeker niet het overgrote deel.
Voor de volledigheid ook kort de vracht:
Cargo (tonnes) 129.143
Inbound 63.515
Outbound 65.628
Verder moest Lelystad een relief airport worden met alle waardeloze gevolgen van dien, zeker ook voor de luchtsport ja
, omdát de Schipholomwonenden* zo hard klaagden dat verdere uitbreiding niet zomaar politiek verkocht kon worden. Schiphol kon vliegtechnisch makkelijk nog veel meer aan, maar qua geluidspolitiek niet.
* Tot in Den Haag en Apeldoorn natuurlijk...
Voordat
kerona alles veranderde was er dus maar één mogelijkheid om ooit verder te kunnen met Schiphol, en dat was aantonen dat men echt 'alles geprobeerd' had om elders verkeer onder te brengen. Daarom is de EHLE-ombouw ook afgemaakt, is mijn overtuiging. De Alders-akkoorden die de bestaande geluidsbeperkingsregels oplegden zouden zouden in 2020 verlopen en men hoopte op meer lucht (pun not intended) daarna, waar natuurlijk wel de EHLE-constructie voorwaarde voor was.
Heel verrassend - NOT - gingen 'omwonenden' van LE ook in de protestmodus, met als resultaat dat wel de lichte luchtvaart deels de sjaak was daar en het verder niets opleverde dan kapitaalvernietiging tot op heden. Vervolgens stortte het verkeer helemaal in elkaar natuurlijk doordat niks meer mocht en nu er herstel optreedt beginnen de discussies uiteraard weer.
Grtz,
Erik