Twente blijft open?
Forum rules
Toekomst Twente
Van de luchthavensite geplukt:
Luchthaven blijft open voor klein luchtverkeer
Het Rijk heeft op 16 november 2007 als eigenaar besloten dat de Luchthaven Twente de komende jaren open blijft in de vorm van een kleine hoogwaardige zakelijke luchthaven.
De keuze voor een kleine hoogwaardige zakelijke luchthaven houdt zowel zakelijk als recreatief vliegverkeer in: van zweefvliegvliegtuigen tot geavanceerde businessjets, zowel vaste vleugel- als hefschroefvliegtuigen. Het betekent dat er per 1 januari 2008 niet meer gevlogen kan worden met charters.
Het Rijk zorgt dat zo spoedig mogelijk na 1 januari 2008 het vliegveld operationeel is voor klein vliegverkeer. Dat betekent dat er snel begonnen wordt met het verwerven van het benodigde personeel en het regelen van voorzieningen. De huidige verwachting is daarom dat het vliegveld vanaf 1 januari tijdelijk dicht zal zijn.
Gesprekken met de markt voor exploitatie in de interim-periode, hebben niet geleid tot een tijdig en aanvaardbaar financieel aanbod.
Mocht er een aantrekkelijk aanbod komen, dan is het mogelijk om weer op te schalen naar commercieel luchtverkeer.
Luchthaven blijft open voor klein luchtverkeer
Het Rijk heeft op 16 november 2007 als eigenaar besloten dat de Luchthaven Twente de komende jaren open blijft in de vorm van een kleine hoogwaardige zakelijke luchthaven.
De keuze voor een kleine hoogwaardige zakelijke luchthaven houdt zowel zakelijk als recreatief vliegverkeer in: van zweefvliegvliegtuigen tot geavanceerde businessjets, zowel vaste vleugel- als hefschroefvliegtuigen. Het betekent dat er per 1 januari 2008 niet meer gevlogen kan worden met charters.
Het Rijk zorgt dat zo spoedig mogelijk na 1 januari 2008 het vliegveld operationeel is voor klein vliegverkeer. Dat betekent dat er snel begonnen wordt met het verwerven van het benodigde personeel en het regelen van voorzieningen. De huidige verwachting is daarom dat het vliegveld vanaf 1 januari tijdelijk dicht zal zijn.
Gesprekken met de markt voor exploitatie in de interim-periode, hebben niet geleid tot een tijdig en aanvaardbaar financieel aanbod.
Mocht er een aantrekkelijk aanbod komen, dan is het mogelijk om weer op te schalen naar commercieel luchtverkeer.
Twente
Update Twente:
Brief Minister Eurlings en amendement
Minister Eurlings heeft 18 december 2007 een brief aan de Kamer gestuurd waarin hij aangeeft 3 miljoen euro te zoeken als uit een betrouwbare businesscase blijkt dat de ontwikkelingswaarde van het vliegveld gebaat is bij opschaling tot chartervluchten in de interimfase.
Verder is op 18 december 2007 een amendement ingediend door dhr. Koopmans c.s. en vervolgens aangenomen. Het amendement handelt over het beschikbaar stellen van de 3 miljoen euro.
Kort gezegd zijn hiermee de kansen vergroot dat in de interimperiode opschaling kan plaatsvinden van klein zakelijk luchtverkeer naar commercieel luchtverkeer.
Er wordt verder gewerkt aan de financiële haalbaarheid van opschaling van klein zakelijk luchtverkeer naar commercieel luchtverkeer in de interimperiode.
In deze interimperiode van 3 jaar wordt zoals bekend gewerkt aan een businesscase voor de definitieve gebiedsontwikkeling van Luchthaven Twente e.o. Daarbij worden verschillende varianten onderzocht (met en zonder luchthaven).
Op 1 januari 2008 gaat de luchtmacht weg en is er minimaal een half jaar nodig – ook voor klein zakelijk luchtverkeer – om het benodigde personeel te werven en voorzieningen en vergunningen te regelen. Verder wordt in 2008 de Luchthavennota behandeld. Daarin geeft de regering haar visie op de positie en het gebruik van regionale luchthavens.
Bron: luchthaventwente.nl
Brief Minister Eurlings en amendement
Minister Eurlings heeft 18 december 2007 een brief aan de Kamer gestuurd waarin hij aangeeft 3 miljoen euro te zoeken als uit een betrouwbare businesscase blijkt dat de ontwikkelingswaarde van het vliegveld gebaat is bij opschaling tot chartervluchten in de interimfase.
Verder is op 18 december 2007 een amendement ingediend door dhr. Koopmans c.s. en vervolgens aangenomen. Het amendement handelt over het beschikbaar stellen van de 3 miljoen euro.
Kort gezegd zijn hiermee de kansen vergroot dat in de interimperiode opschaling kan plaatsvinden van klein zakelijk luchtverkeer naar commercieel luchtverkeer.
Er wordt verder gewerkt aan de financiële haalbaarheid van opschaling van klein zakelijk luchtverkeer naar commercieel luchtverkeer in de interimperiode.
In deze interimperiode van 3 jaar wordt zoals bekend gewerkt aan een businesscase voor de definitieve gebiedsontwikkeling van Luchthaven Twente e.o. Daarbij worden verschillende varianten onderzocht (met en zonder luchthaven).
Op 1 januari 2008 gaat de luchtmacht weg en is er minimaal een half jaar nodig – ook voor klein zakelijk luchtverkeer – om het benodigde personeel te werven en voorzieningen en vergunningen te regelen. Verder wordt in 2008 de Luchthavennota behandeld. Daarin geeft de regering haar visie op de positie en het gebruik van regionale luchthavens.
Bron: luchthaventwente.nl
vliegveld Twente open of dicht ??
Wat vinden de lezers: vliegveld Twente sluiten of toch open laten ?????
Mijn mening: sluiten.
Als je kijkt naar de omgeving en ziet dat er op een paar kilometer luchthaven Munster-Osnabruck ligt en tevens heb je ook nog Dusseldorf en Niederhein. Als Twente open blijf voor misschien 1 of 2 charter maatschappijen weet ik niet of dit wel financieel gezond is.
Meer meningen graag welkom.
Mijn mening: sluiten.
Als je kijkt naar de omgeving en ziet dat er op een paar kilometer luchthaven Munster-Osnabruck ligt en tevens heb je ook nog Dusseldorf en Niederhein. Als Twente open blijf voor misschien 1 of 2 charter maatschappijen weet ik niet of dit wel financieel gezond is.
Meer meningen graag welkom.
-
- Posts: 18
- Joined: 20 Mar 2006, 15:40
- Location: Lochem, NL
Mijn mening: Niet sluiten.
Het dichtsbijzijnde genoemde regionale vliegveld (Muenster-Osnabrueck) ligt altijd al op een uur en een kwartier rijden gerekend vanaf vliegveld Twente. Voor een groot deel van het potentiële achterland voor een commercieel vliegveld Twente ligt M-O nog verder weg. Om maar niet te spreken van Dusseldorf (1,5 uur) en Weeze (2 uur), vergeleken met die laatste is Schiphol niet eens ongunstig qua reistijd.
Zei hij dromend van de tijd dat er nog lijndiensten waren naar Schiphol...
Het dichtsbijzijnde genoemde regionale vliegveld (Muenster-Osnabrueck) ligt altijd al op een uur en een kwartier rijden gerekend vanaf vliegveld Twente. Voor een groot deel van het potentiële achterland voor een commercieel vliegveld Twente ligt M-O nog verder weg. Om maar niet te spreken van Dusseldorf (1,5 uur) en Weeze (2 uur), vergeleken met die laatste is Schiphol niet eens ongunstig qua reistijd.
Zei hij dromend van de tijd dat er nog lijndiensten waren naar Schiphol...
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Denk dat als je het bedieningsgebied bekijkt er best veel mensen wonen. Zelfs voor steden als Deventer (goed halfuur) en Apeldoorn(ook dik binnen het uur) is TWN altijd nog handiger dan Schiphol...
Het enige dat moet gebeuren is meerjarig committen,m zodat mensen durven te investeren. Nu hangt er constant een zwaard van Damocles boven en dat schrikt iedere investeerder af.
Het enige dat moet gebeuren is meerjarig committen,m zodat mensen durven te investeren. Nu hangt er constant een zwaard van Damocles boven en dat schrikt iedere investeerder af.
Twente
Het hoeft ook weer niet zo te zijn dat op elke hoek van de straat een vliegveld moet zijn. Een uur rijden ( autobahn snelheden ) en je zit op Munster Osnabruck. Voor een vliegtuig is dit 15 minuten vliegtijd met approach snelheid.
Voor het kleine verkeer heb je altijd nog vliegveld Stadlohn wat ook geschikt is voor Citations.
Voor het kleine verkeer heb je altijd nog vliegveld Stadlohn wat ook geschikt is voor Citations.
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Okee, ik ben een Europees denkend figuur, maar waarom zou je niet proberen wat graantjes mee te pikken van de bloeiende luchtvaartbranche? Aardige lui die Duitsers, maar alsje er zelf wat mee kunt doen, waarom niet?
Als ik zie dat Eindhoven en Groningen Eelde toch gerealiseerd hebbe het afgelopen decennium denk ik dat er in het oosten best ruimte is voor zo'n luchthaven ( al was het alleen al omdat Spl erg moeilijk te bereiken is voor vroege vluchten vanuit deze regio)
Ik denk echt dat het behoorlijk rendabel zou zijn, als het maar niet steeds zo onzeker was.
Maar het zal er uiteindelijk wel op uit draaien dat overijssel als enige provincie geen vliegveld heeft... Niet dat het een must is, maar het is wel een groeiende provincie met toch een aantal redelijke steden alsmede een flinke regionale functie (naar alle richtingen, inclusief het oosten)
Als ik zie dat Eindhoven en Groningen Eelde toch gerealiseerd hebbe het afgelopen decennium denk ik dat er in het oosten best ruimte is voor zo'n luchthaven ( al was het alleen al omdat Spl erg moeilijk te bereiken is voor vroege vluchten vanuit deze regio)
Ik denk echt dat het behoorlijk rendabel zou zijn, als het maar niet steeds zo onzeker was.
Maar het zal er uiteindelijk wel op uit draaien dat overijssel als enige provincie geen vliegveld heeft... Niet dat het een must is, maar het is wel een groeiende provincie met toch een aantal redelijke steden alsmede een flinke regionale functie (naar alle richtingen, inclusief het oosten)
Lekker tegenstrijdig. Je pakt de koe gelijk goed bij de horens het is namelijk het punt dat het inderdaad erg onzeker is. Daarnaast, een uurtje rijden is toch geen grote moeite. Het gaat bij de charters toch echt maar om een klein aantal bestemmingen vooral rondom de Middelandse Zee.Polecat wrote: Ik denk echt dat het behoorlijk rendabel zou zijn, als het maar niet steeds zo onzeker was.
Daarnaast, is het opstellen voor zulk verkeer dus voornamelijk in de zomervakantie een optie. Er zal naar mijn mening geen investeerder gevonden worden die wil investeren naar een vliegveld die het gehele jaar kosten heeft (de inrichting en de diensten die geboden worden) en maar in een kleine periode geld kan verdienen aan de charters.
Heb zelf ooit wel eens een extensief onderzoek verricht of zoiets mogelijk was met MVK Valkenburg en VLB Soesterberg. Daar zaten enkele factoren in die je met Twente niet zal hebben, maar naast het feit dat de markt klein is en er genoeg alternatieven in de omgeving zijn zullen de investeringen in zo'n project niet rendabel genoeg zijn in Nederland.
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Zit wat in. Daarom hou ik ook niet van dat pappen en nathouden zoals al jaren gebeurt.
Ofwel, je investeert flink, gaat langjarige contracten aan, en hoopt op een flinke groei van zowel charters, recreatie en zakenverkeer (waarbij ik wel even wil opmerken dat het charterseizoen steeds langer wordt natuurlijk).
Ofwel je acepteert dat we de slag -al 15 jaar geleden- gemist hebben en sluit de tent.
Het is nu al een paar decennia doormodderen zonder -in mijn beleving althans-enige concrete lange-termijn viesie, en zo die al wel bestaat worden er geen daden ondernomen om het in die visie beogde doel te realiseren.
Ofwel, je investeert flink, gaat langjarige contracten aan, en hoopt op een flinke groei van zowel charters, recreatie en zakenverkeer (waarbij ik wel even wil opmerken dat het charterseizoen steeds langer wordt natuurlijk).
Ofwel je acepteert dat we de slag -al 15 jaar geleden- gemist hebben en sluit de tent.
Het is nu al een paar decennia doormodderen zonder -in mijn beleving althans-enige concrete lange-termijn viesie, en zo die al wel bestaat worden er geen daden ondernomen om het in die visie beogde doel te realiseren.