Vervanging F-16's
Forum rules
Nou, om te beginnen is de F-22 (nog) niet voor export vrijgegeven. Daarnaast hangt er een duizelingwekkend prijskaartje aan en is (ondanks het feit dat ie wel wat bommen kan vervoeren) waarschijnlijk niet multi-role genoeg.amarx wrote:Mischien vinden jullie het een domme vraag maar waarom geen f-22 Raptor?
Greetz,
Patrick
Patrick
- Rabbit
- Scramble Addict
- Posts: 1224
- Joined: 24 Oct 2007, 09:16
- Subscriber Scramble: Hensie
- Location: Utrecht
Concurrentie bij opvolging F-16 neemt af
Defensie schrapt twee kandidaten
Gepubliceerd: 18 juli 2008 14:05 | Gewijzigd: 18 juli 2008 14:05
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 18 juli. Het ministerie van Defensie beschouwt de Eurofighter en de Franse Rafale niet langer als kandidaat om het Nederlandse F-16-gevechtsvliegtuig op te volgen.Achtergrond - Kamerleden op jacht naar alternatief voor JSF
Nieuwsthema - Meer over de discussie rond het JSF-project
Dat heeft staatssecretaris van Defensie Jack de Vries (CDA) de Tweede Kamer vandaag in een brief laten weten.
Het Eurofighter-concern en de Franse vliegtuigbouwer Dassault hebben staatssecretaris De Vries officieel medegedeeld dat ze geen antwoord zullen geven op een uitgebreide vragenlijst van het ministerie van Defensie over hun toestel. Het departement heeft daarom besloten de Eurofighter en de Rafale niet mee te nemen in een tweede, finale ‘kandidatenevaluatie’, aldus de staatssecretaris in zijn brief.
Daarmee blijven alleen de F-35 ‘Joint Strike Fighter’ (JSF), de advanced F-16 en de Saab Gripen Next Generation over als mogelijke opvolgers van de F-16.
De gedoodverfde opvolger van de F-16 is de JSF. In 2002 wees Defensie na een vergelijking van de verschillende kandidaten het Amerikaanse gevechtsvliegtuig als beste toestel aan. Het kabinet besloot daarop om 800 miljoen dollar te investeren in de ontwikkeling van de JSF. Begin volgend jaar wil Defensie de eerste testtoestellen aanschaffen. In het regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie is echter afgesproken dat daarvoor nog eenmaal alle kandidaten met elkaar moeten worden vergeleken.
Eurofighter en Dassault lieten al eerder weten geen vertrouwen te hebben in de kandidatenevaluatie van Defensie. Volgens beide staat de keuze van Defensie voor de JSF vast. Ook een bezoek van staatssecretaris De Vries, vorige week, heeft beide concerns niet op andere gedachten kunnen brengen. „De Nederlandse regering is op zoek naar informatie ter bevestiging van hun eerdere keuze”, zegt een Dassault-woordvoerder. „Er is geen sprake van een open competitie”, zegt een woordvoerder van het Eurofighter-concern.
PvdA-woordvoerder Angelien Eijsink zegt in een reactie veel vragen te hebben over het afhaken van Eurofighter en Dassault. „In de brief staat alleen dat ze niet meedoen. Maar er staat niet in waaróm niet. Ik ga ervan uit dat de staatssecretaris nog met meer informatie komt.”
Bron: NRC
Defensie schrapt twee kandidaten
Gepubliceerd: 18 juli 2008 14:05 | Gewijzigd: 18 juli 2008 14:05
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 18 juli. Het ministerie van Defensie beschouwt de Eurofighter en de Franse Rafale niet langer als kandidaat om het Nederlandse F-16-gevechtsvliegtuig op te volgen.Achtergrond - Kamerleden op jacht naar alternatief voor JSF
Nieuwsthema - Meer over de discussie rond het JSF-project
Dat heeft staatssecretaris van Defensie Jack de Vries (CDA) de Tweede Kamer vandaag in een brief laten weten.
Het Eurofighter-concern en de Franse vliegtuigbouwer Dassault hebben staatssecretaris De Vries officieel medegedeeld dat ze geen antwoord zullen geven op een uitgebreide vragenlijst van het ministerie van Defensie over hun toestel. Het departement heeft daarom besloten de Eurofighter en de Rafale niet mee te nemen in een tweede, finale ‘kandidatenevaluatie’, aldus de staatssecretaris in zijn brief.
Daarmee blijven alleen de F-35 ‘Joint Strike Fighter’ (JSF), de advanced F-16 en de Saab Gripen Next Generation over als mogelijke opvolgers van de F-16.
De gedoodverfde opvolger van de F-16 is de JSF. In 2002 wees Defensie na een vergelijking van de verschillende kandidaten het Amerikaanse gevechtsvliegtuig als beste toestel aan. Het kabinet besloot daarop om 800 miljoen dollar te investeren in de ontwikkeling van de JSF. Begin volgend jaar wil Defensie de eerste testtoestellen aanschaffen. In het regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie is echter afgesproken dat daarvoor nog eenmaal alle kandidaten met elkaar moeten worden vergeleken.
Eurofighter en Dassault lieten al eerder weten geen vertrouwen te hebben in de kandidatenevaluatie van Defensie. Volgens beide staat de keuze van Defensie voor de JSF vast. Ook een bezoek van staatssecretaris De Vries, vorige week, heeft beide concerns niet op andere gedachten kunnen brengen. „De Nederlandse regering is op zoek naar informatie ter bevestiging van hun eerdere keuze”, zegt een Dassault-woordvoerder. „Er is geen sprake van een open competitie”, zegt een woordvoerder van het Eurofighter-concern.
PvdA-woordvoerder Angelien Eijsink zegt in een reactie veel vragen te hebben over het afhaken van Eurofighter en Dassault. „In de brief staat alleen dat ze niet meedoen. Maar er staat niet in waaróm niet. Ik ga ervan uit dat de staatssecretaris nog met meer informatie komt.”
Bron: NRC
Cheers,
Jeroen
Jeroen
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Is het F-22 project dan goedkoper dan de JSF? Als je alleen naar de kosten zou kijken, zou het voor de Yanks waarschijnlijk wel goed uitkomen om iets van de F-22 kosten terug te verdienen aan buitenlandse orders. Echter ze weigeren dit, omdat er dan andere landen op deze aardkloot zijn, waarop ze niet een technologisch superieure luchtverdedigingsjager hebben (vanuit hun standpunt gezien dan). Little George neemt zelfs het risico dat Australië met Flankers gaat vliegen, om de Raptor maar niet te hoeven exporteren. En zolang een Amerikaanse president zelfs weigert een bepaald wapensysteem aan Israël te leveren... dan is Nederland echt kansloos.SvB wrote:Bovendien zou het vrijgeven van de F22 voor export ten koste kunnen gaan van het peperdure JSF-project. Als de F22 een optie wordt voor buitenlandse kopers, worden er wellicht minder F35's verkocht.
SvB
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Zoiets kun je pas bepalen als je weet hoeveel kisten er in totaal verkocht zijn. Op dit moment is het F-22 project ongetwijfeld goedkoper omdat er ook al baten gerealiseerd zijn, dat moet bij de JSF nog gebeuren. Daarnaast wordt in de discussie over de kosten van de JSF ook vaak nogal makkelijk over het feit heen gestapt dat er drie zeer uiteenlopende varianten ontwikkeld worden. De kosten van de conventionele variant zullen waarschijnlijk niet eens in de buurt komen van de STOVL versie.aviodromefriend wrote:Is het F-22 project dan goedkoper dan de JSF?
Greetz,
Patrick
Patrick
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Misschien dat mijn laatste post niet duidelijk was, maar ik bedoelde de totale kosten van het Raptorproject en de totale kosten van het Lightningproject (en eigenlijk voor beide toestellen inclusief alle overschreidingen). Niet in hoeverre deze projecten winstgevend zijn voor de fabrikant. Dan komen ook baten aan de orde. Ik begreep van SvB dat de Lightning zo peperduur was, terwijl ik niet beter wist dat de Raptor het toestel was waar het meeste geld in is gaan zitten in de gehele geschiedenis. Daarom was ik eigenlijk verbaasd dat ineens de JSF als duurder werd neergezet als de F-22.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Ik geloof niet dat ik ergens heb gezegd dat de één duurder zou zijn dan de ander. Wel dat de F22 de export van de F35 in de weg kan staan, terwijl bij het JSF-project vanaf het begin export één van de doelstellingen was/is. Zodra de F22 als concurrent van de F35 op de markt zou komen, zou die doelstelling dus ondergraven kunnen worden. Dat kan dus één reden zijn waarom de F22 (nog) niet voor export beschikbaar is.Daarom was ik eigenlijk verbaasd dat ineens de JSF als duurder werd neergezet als de F-22.
Voor wie wil weten wat het nou allemaal ongeveer zou moeten kosten, met flink wat slagen om de arm, is dit rapport wel handig:
http://www.defense-aerospace.com/dae/ar ... 20costs%22" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
Sven
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Die indruk heb je (in ieder geval bij mij) wel gewekt metSvB wrote:Ik geloof niet dat ik ergens heb gezegd dat de één duurder zou zijn dan de ander.
, en geen kwalitatieve, noch kwantitatieve omschrijving betreffende de F-22.het peperdure JSF-project.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Goedemiddag,
ik vraag me af waarom Nederland niet gewoon een eerlijke competitie houdt? Zie onderstaande link over de zwitserse luchtmacht. Ter vervanging van de de F-5 Tiger evalueren zij drie type:
- Grippen,
- Rafale,
- Eurofighter.
http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?t=43500
Leuk voor de spotter; ik hoop op de keuze van zwitserse Rafales. Toch raar dat ze niet kiezen voor de F-18? Ze hebben de kennis en het onderhoud met betrekking tot dit type.
Nederland gokt weer eens op de USA met de JSF. Duur en maar afwachten of dit type brengt wat de luchtmacht er van verwacht.
Groeten,
Edward.
ik vraag me af waarom Nederland niet gewoon een eerlijke competitie houdt? Zie onderstaande link over de zwitserse luchtmacht. Ter vervanging van de de F-5 Tiger evalueren zij drie type:
- Grippen,
- Rafale,
- Eurofighter.
http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?t=43500
Leuk voor de spotter; ik hoop op de keuze van zwitserse Rafales. Toch raar dat ze niet kiezen voor de F-18? Ze hebben de kennis en het onderhoud met betrekking tot dit type.
Nederland gokt weer eens op de USA met de JSF. Duur en maar afwachten of dit type brengt wat de luchtmacht er van verwacht.
Groeten,
Edward.
Om eerlijk te zijn weet ik niet meer of er in eerste instantie nu wel of niet een "eerlijke" competitie is geweest. Nu is dat in elk geval niet meer mogelijk. Met de 800 miljoen die al is geïnvesteerd in het JSF project, snapt iedereen dat de Nederlandse overheid niet meer objectief is. In elk geval snappen Dassault en het Eurofighter consortium dat, want die doen bij voorbaat al niet meer mee.
Als de Nederlandse overheid dus nog serieus naar iets anders op zoek wil, dan zitten ze nu behoorlijk met de gebakken peren.
Erwin
Als de Nederlandse overheid dus nog serieus naar iets anders op zoek wil, dan zitten ze nu behoorlijk met de gebakken peren.
Erwin