Je klinkt nu echt als rupsje nooitgenoeg en het siert je niet bepaald.....Achterin meevliegen voor air-to-air sessies en die foto's graag laten zien, bezoeken op carriers, verre landen bezoeken om exotische vliegtuigen in alle standjes te zien en te fotograferen, en dan afgeven op een lokaal evenement waaraan veel mensen heel veel lol beleven. Tel je zegeningen en geef niet af op wat je te min vindt. Of denk in deze tijden gewoon eens realistisch na.Iwan Bogels wrote:Nou mensen, het is achter de rug hoor....... de Luchtmachtdagen 2009 op Volkel.
En, waren het nou zulke geweldige dagen zoals iedereen vooraf beweerde? Had Buro Open Dagen het écht allemaal zo goed voor elkaar ? Was het nou werkelijk een show waarover mensen nog lang zullen napraten ?
Ja, die Vulcan en MiG-29, die waren top ! Maar de static show ? En de rest van de airshow ?
Ik vond het een aanfluiting ! Zeker voor een luchtmacht die maar één open dag per jaar organiseert, en die z'n gezicht regelmatig in het buitenland laat zien.
Of sta ik weer eens helemaal alleen in deze mening....?!
Benieuwde groet,
Iwan
Volkel - Comments on participants
Moderator: Jaap
Forum rules
Post all airshow-related items here. Please keep the postings as informative and to-the-point as possible. Refrain from postings with the sole intention to communicate whether you like the show or not, unless accompanied by arguments that can help others. |
Re: Volkel - Comments on participants
Answers will be questioned.....
Re: Volkel - Comments on participants
Iwan staat er niet bij stil hoeveel werk er verzet wordt op het buro van John & Ed. De laatste jaren is het gewoon moeilijk om kisten/teams te krijgen en als je ze dan hebt dan moeten ze vaak ook nog ergens anders optreden. Neem dan ook nog mee dat er in veel landen bezuinigd wordt op defensie. Ik vond het een hele leuke show met een aardige variatie aan deelnemers. Naast de Vulcan was de display van de RAF B200 bijzonder te noemen omdat je deze kist in de regel alleen op de static tegenkomt.
Complimenten voor de organisatie
Complimenten voor de organisatie
- Iwan Bogels
- Scramble Addict
- Posts: 2385
- Joined: 06 Sep 2002, 06:59
- Subscriber Scramble: Iwan Bogels
- Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
- Contact:
Re: Volkel - Comments on participants
Hi guys,
Geweldig hoe zo'n knuppel in het hoenderhok ZOVEEL reacties kan ontlokken in een paar uur tijd. Met genoegen doe ik nog een bijdrage....
De Open Dagen van de KLu mogen naar mijn inzien niet worden vergeleken met shows als op Waddington en Fairford. Die shows hebben een commerciele insteek terwijl de luchtmacht deze dagen organiseert om zieltjes te winnen. Dientengevolge zou de opzet van het evenement ook heel anders moeten zijn.
Volgens mij wil de KLu op zo'n evenement laten zien wat ze zoal doen (of waar ze voor zijn besteld), en daarmee nieuwe sollicitanten trekken. Spotters plezieren staat niet op het prioriteitenlijstje, en daar heb ik totaal geen moeite mee. Wat ik wel vervelend vind is dat de show DIE ze laten zien maar weinig afspiegelt van het grote plaatje.
Voor mij is de Airpower Demo het hoogtepunt van de KLu Open Dagen, en ik kijk er altijd reikhalzend naar uit. Maar helaas kan ik over dit onderwerp niet zonder commentaar blijven. De aantallen F-16's waren dit jaar prima, maar in het verleden was hun show behoorlijk veel indrukwekkender. Dit jaar brachten de F-16's wel wat nieuwe photo opportunities, en dat kon ik wel waarderen.
Maar de show met vijf (5) heli's was een aanfluiting. Welgeteld één (1) slingload.... En twee heen en weer darrende AH-64's vind ik ronduit schraal. Geen Herken in de demo was erg sneu en een tanker die recht door de base attack vloog gooide het spookje wel een beetje in de war. Ik had echt veel meer verwacht van de airpower demo, zeker nu we al jaren "om het echie" mee doen in de uithoeken van de wereld.
Over heli's gesproken.......is SAR geen KLu taak meer ? En doen we geen Medevac meer met de Tweeties. En blussen we geen branden met bambi buckets ? En assisteren we de bijzondere troepen niet meer met Lynxen ? Ik heb er niks van gezien, maar zou wel de goodwill van het Nederlandse publiek kunnen winnen. Trouwens, als je de trauma heli een brancard had laten oppikken voor het publiek had je ook nog zieltjes kunnen winnen voor het nachtvliegen..... (maar dan gaan de anti-civiele spotters weer protesteren in deze discussie)
Dan de deelname van andere kisten. Hoe vaak staan er Nederlandse kisten op buitenlandse shows (en dan heb ik het niet alleen over Sheik z'n vliegende leeuwtje) ? Was dat een beetje evenredig aan de afvaardiging van het buitenland naar de open dagen ? Of hebben we dit jaar ook alleen maar de Alouette naar Duitsland gestuurd ?
Kier zegt het goed: Toen de velden het nog zelf mochten regelen was iedere open dag een verrassing. Sinds een jaar of wat regelt Buro Open Dagen de hele show, en sinds dien is het janken met de pet op. Wie kan me precies zeggen wanneer BOD de scepter heeft overgenomen ??
Vergeet niet dat veel landen meerdere airshows organiseren, en Nederland maar eentje. Ze kunnen hun effort en budget dus veel beter focussen. Maar ik vind niet dat dat goed gebeurt.
Ik ben van mening dat de KLu zichzelf en haar activiteiten niet goed vliegend presenteert. Dat er demoteams moeten zijn staat als een paal boven water, maar je hoeft de mensen nou ook weer niet te verstikken in de gekleurde rook van zes teams op één dag. Er zijn nog genoeg dingen om het publiek te tonen en je eigen toko te presenteren.
Wat mij betreft mogen de individuele velden ook weer (wat meer) inbreng krijgen en zetten we de Nederlandse militaire luchtvaart beter op de kaart.
Nou, ik ben benieuwd naar de volgende stroom reacties.
Groetjes,
Iwan
Geweldig hoe zo'n knuppel in het hoenderhok ZOVEEL reacties kan ontlokken in een paar uur tijd. Met genoegen doe ik nog een bijdrage....
De Open Dagen van de KLu mogen naar mijn inzien niet worden vergeleken met shows als op Waddington en Fairford. Die shows hebben een commerciele insteek terwijl de luchtmacht deze dagen organiseert om zieltjes te winnen. Dientengevolge zou de opzet van het evenement ook heel anders moeten zijn.
Volgens mij wil de KLu op zo'n evenement laten zien wat ze zoal doen (of waar ze voor zijn besteld), en daarmee nieuwe sollicitanten trekken. Spotters plezieren staat niet op het prioriteitenlijstje, en daar heb ik totaal geen moeite mee. Wat ik wel vervelend vind is dat de show DIE ze laten zien maar weinig afspiegelt van het grote plaatje.
Voor mij is de Airpower Demo het hoogtepunt van de KLu Open Dagen, en ik kijk er altijd reikhalzend naar uit. Maar helaas kan ik over dit onderwerp niet zonder commentaar blijven. De aantallen F-16's waren dit jaar prima, maar in het verleden was hun show behoorlijk veel indrukwekkender. Dit jaar brachten de F-16's wel wat nieuwe photo opportunities, en dat kon ik wel waarderen.
Maar de show met vijf (5) heli's was een aanfluiting. Welgeteld één (1) slingload.... En twee heen en weer darrende AH-64's vind ik ronduit schraal. Geen Herken in de demo was erg sneu en een tanker die recht door de base attack vloog gooide het spookje wel een beetje in de war. Ik had echt veel meer verwacht van de airpower demo, zeker nu we al jaren "om het echie" mee doen in de uithoeken van de wereld.
Over heli's gesproken.......is SAR geen KLu taak meer ? En doen we geen Medevac meer met de Tweeties. En blussen we geen branden met bambi buckets ? En assisteren we de bijzondere troepen niet meer met Lynxen ? Ik heb er niks van gezien, maar zou wel de goodwill van het Nederlandse publiek kunnen winnen. Trouwens, als je de trauma heli een brancard had laten oppikken voor het publiek had je ook nog zieltjes kunnen winnen voor het nachtvliegen..... (maar dan gaan de anti-civiele spotters weer protesteren in deze discussie)
Dan de deelname van andere kisten. Hoe vaak staan er Nederlandse kisten op buitenlandse shows (en dan heb ik het niet alleen over Sheik z'n vliegende leeuwtje) ? Was dat een beetje evenredig aan de afvaardiging van het buitenland naar de open dagen ? Of hebben we dit jaar ook alleen maar de Alouette naar Duitsland gestuurd ?
Kier zegt het goed: Toen de velden het nog zelf mochten regelen was iedere open dag een verrassing. Sinds een jaar of wat regelt Buro Open Dagen de hele show, en sinds dien is het janken met de pet op. Wie kan me precies zeggen wanneer BOD de scepter heeft overgenomen ??
Hi Mo, ik heb inderdaad niet veel met open dagen, maar ik heb er wel een mening over. Zoals eerder gezegd ben ik een grote fan van de Airpower Demo, en ik kijk er altijd erg naar uit. Wat mij betreft is dit een onderdeel dat bijna alle airshows verslaat in spectakel.Maurice wrote:Hé Iwan, wat ben jij negatief zeg! Ik deel je mening helemaal niet. Leef jij nog in de '80s/'90s ofzo? In minder wordende tijden vind ik het een prima show. Kan jij één show dit jaar in de regio noemen die echt veel beter is dan dit? Afgezien van de RIAT dan, maar die boycot jij toch ook al jaren? Hou je eigenlijk wel van airshows?
Vergeet niet dat veel landen meerdere airshows organiseren, en Nederland maar eentje. Ze kunnen hun effort en budget dus veel beter focussen. Maar ik vind niet dat dat goed gebeurt.
Beetje jammer Elmer, want deze dingen staan los van elkaarevhest wrote:Je klinkt nu echt als rupsje nooitgenoeg en het siert je niet bepaald.....Achterin meevliegen voor air-to-air sessies en die foto's graag laten zien, bezoeken op carriers, verre landen bezoeken om exotische vliegtuigen in alle standjes te zien en te fotograferen, en dan afgeven op een lokaal evenement waaraan veel mensen heel veel lol beleven. Tel je zegeningen en geef niet af op wat je te min vindt. Of denk in deze tijden gewoon eens realistisch na.
Ik ben van mening dat de KLu zichzelf en haar activiteiten niet goed vliegend presenteert. Dat er demoteams moeten zijn staat als een paal boven water, maar je hoeft de mensen nou ook weer niet te verstikken in de gekleurde rook van zes teams op één dag. Er zijn nog genoeg dingen om het publiek te tonen en je eigen toko te presenteren.
Wat mij betreft mogen de individuele velden ook weer (wat meer) inbreng krijgen en zetten we de Nederlandse militaire luchtvaart beter op de kaart.
Nou, ik ben benieuwd naar de volgende stroom reacties.
Groetjes,
Iwan
Re: Volkel - Comments on participants
Ik weet je de knuppel graag in het hoenderhok gooit - en ik reageer maar wat graag - maar besef ook dat dat niet altijd hoeft. Verder stel je dat zes demoteams niet nodig zijn. Ik vraag me af; zijn dat nou je eigen gevoelens als fotograaf die je voor het gemak op 200.000 man publiek projecteert? Of zie je in jezelf de aangewezen persoon om te beoordelen wat dat publiek wil zien? Verder lijkt het mij duidelijk dat de KLu al overstrechted is en dat een open dag niet de allerhoogste prioriteit heeft. Jammer, dan maar geen Hercules en dan maar wat minder Apaches.
Overigens houd ik mij er verder buiten. Ik heb voorafgaande aan de open dagen mijn conclusies getrokken en ben vorige week woensdag alleen de Vulcan gaan platen. Ik trek er tegenwoordig nog zelden op uit, maar dit was een zeer prettig weerzien. Verder ben ik niet op Volkel geweest.
Overigens houd ik mij er verder buiten. Ik heb voorafgaande aan de open dagen mijn conclusies getrokken en ben vorige week woensdag alleen de Vulcan gaan platen. Ik trek er tegenwoordig nog zelden op uit, maar dit was een zeer prettig weerzien. Verder ben ik niet op Volkel geweest.
Answers will be questioned.....
- nilsko
- Scramble Addict
- Posts: 1406
- Joined: 06 Sep 2002, 14:53
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: No
- Location: Doorn
Re: Volkel - Comments on participants
Volgens mij is gebrek aan resources bij de Klu *de* reden waarom de Airpower demo zo karig was. Hercen vliegen af en aan in het Midden Oosten, Chinooks zij nu uitgezonden en zo ook de Apaches. Volgens mij staat er maar 1 Tweet paraat (correct me if I'm wrong) omdat de rest in onderhoud staat. Ik weet niet hoe de inzetbaarheid van de Lynx is, maar best zal het niet wezen.
Personeel is binnen de krijgsmacht en de Klu in het bijzonder moelijk te krijgen (en te houden!). Er is nu wel een opgaande lijn (en hopelijk ook naar aanleiding van deze Luchtmachtdagen ook bij de KLu), maar het blijft behelpen volgens mij.
Personeel is binnen de krijgsmacht en de Klu in het bijzonder moelijk te krijgen (en te houden!). Er is nu wel een opgaande lijn (en hopelijk ook naar aanleiding van deze Luchtmachtdagen ook bij de KLu), maar het blijft behelpen volgens mij.
- jp 74
- Scramble Die-Hard
- Posts: 963
- Joined: 23 Jun 2008, 15:02
- Type of spotter: Fotografie
- Subscriber Scramble: jp 74
- Location: Den Bosch
Re: Volkel - Comments on participants
Ik vond de show niet slecht, ook niet top, de vroegere jaren krijgen we toch nooit meer terug, wel miste ik de f4 'ren, kijken wat Reims te bieden heeft dit weekeinde.
Compromise is failure.
- EHAM
- Scramble Master
- Posts: 3415
- Joined: 30 Apr 2005, 21:32
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Joost de Wit
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: Volkel - Comments on participants
Slijfie wrote:Ik snap vooral de kritiek over de plaatsing van de static niet. Op Leeuwarden en Gilze is bijna niets van de static te maken en klaagt iedereen, ik ook. Op Volkel staat het er gewoon heel goed bij: mooie achtergrond, geen mensen.
Waar ik me veel meer aan stoor zijn het groeiende aantal viptenten die de showlijn afschermen voor het publiek. Waarom moeten die lui van Onze Luchtmacht een eigen tent? En dan die perstent… pffff.
Volkel is de enige open dag waar nog iets van de static te maken is (ben blij dat ik niet naar Parijs ben geweest als ik de foto's daarvan heb gezien). En met het Hollandse weer is een goede static alleen maar een voordeel. Hoeveel momenten zijn er op een dag dat én er een leuke kist in de vliegshow zit én dat je de kist niet te veel van onderen krijgt én dat de zon er (goed) op schijnt? Nog geen handvol op de zaterdag volgens mij.
Bij de static kun je daarentegen gewoon blijven wachten tot de zon schijnt en dan pas 'je slag slaan'.
Wat ik niet begrijp is waarom er kappen over sommige static-kisten zitten. Als er bij een paar kisten geen kappen op zit, dan kunnen ze er bij alle kisten toch af? Misschien dat BAD daar wat aan kan doen. Ik hoop het van harte. Is toch jammer als je een Griekse F-16 in het zonnetje ziet staan met een grote rode kap en hem dan, als enigszins kritische fotograaf (niet fotograferen om het fotograferen, maar fotograferen om een mooie foto te krijgen) toch maar niet fotografeert.
En volgend jaar gaan we met z'n allen de vip/veteranen/pers-tenten bestormen, oke?
Re: Volkel - Comments on participants
En als er in die uithoek van de wereld iets mis gaat en de KLu wordt te hulp geroepen hoeveel kisten komen er dan op af? Ook 21 net als in de airpower demo, of toch minder?Iwan Bogels wrote: Voor mij is de Airpower Demo het hoogtepunt van de KLu Open Dagen, en ik kijk er altijd reikhalzend naar uit. Maar helaas kan ik over dit onderwerp niet zonder commentaar blijven. De aantallen F-16's waren dit jaar prima, maar in het verleden was hun show behoorlijk veel indrukwekkender. Dit jaar brachten de F-16's wel wat nieuwe photo opportunities, en dat kon ik wel waarderen.
Maar de show met vijf (5) heli's was een aanfluiting. Welgeteld één (1) slingload.... En twee heen en weer darrende AH-64's vind ik ronduit schraal. Geen Herken in de demo was erg sneu en een tanker die recht door de base attack vloog gooide het spookje wel een beetje in de war. Ik had echt veel meer verwacht van de airpower demo, zeker nu we al jaren "om het echie" mee doen in de uithoeken van de wereld.
Zowel woensdag, vrijdag als zaterdag kwam de tanker over met een paar F-16's er achter terwijl de overige kisten nog take off gingen. Zal dan wel de bedoeling zijn denk ik.
De Air Power Demo kan inderdaad veel spectaculairder. Elke vliegdemonstratie kan spectaculairder. Maar er is ook nog iets als veiligheid. Er moet nu eenmaal een bepaalde hoogte aangehouden worden alsmede een bepaalde afstand tot het publiek. 'In het echie' gelden die regels niet, maar daar ben je niet bij want dan zit jij veilig thuis achter een bakkie koffie.
Volgens mij is 90-95% van de hardware op de Luchtmachtdagen van te voren bekend. Waarom dan achteraf zeiken? Of maken de no-shows van een Italiaanse F-16 en een RAF Chinook het verschil tussen een goede en slechte show?
Als je kijkt wat er verwacht wordt en je kunt daar niet mee leven blijf dan gewoon thuis, dan loop je ook niemand in de weg.
Re: Volkel - Comments on participants
Sinds 2002 worden deelnemers van de Luchtmachtdagen (voorheen de Opendagen Luchtmacht), de kalender van het F-16, PC-7 en het AH-64 demoteam, statics van alle vliegtuigen en helikopters (ook de Lynx), flyby's bij gelegenheden (Missing man, veteranenparade e.d) geregeld door Bureau Air Display (BAD).Iwan Bogels wrote:Hi guys,
Kier zegt het goed: Toen de velden het nog zelf mochten regelen was iedere open dag een verrassing. Sinds een jaar of wat regelt Buro Open Dagen de hele show, en sinds dien is het janken met de pet op. Wie kan me precies zeggen wanneer BOD de scepter heeft overgenomen ??
Groetjes,
Iwan
Re: Volkel - Comments on participants
Ik heb met veel interesse al jullie reacties gelezen en ik moet zeggen dat voor alle berrichten wel iets te zeggen valt.
Sins de oprichting van Buro Air Display (in 1999) is er veel veranderd. Veel organiserende instanties zijn toen samen gegaan om een open dag beter te organiseren. Reken maar dat men nog wel steeds werkt met contacten! Dat zal nooit over gaan! Waar wij met z'n allen wel rekening moeten houden is BEZUINIGINGEN!!!!!!!!! Elke luchtmacht in de wereld leid eronder en we moeten blij zijn dat er luchtmachten zijn die toch bereid zijn te komen. Al was het maar voor één showdag! Dit zal wel altijd zo blijven! Wat wij luchtvaartliefhebbers moeten doen is mailen naar de luchtmacht voor als wij praktische tips hebben of suggesties. Ondanks het geringe aantal deelnemers heb ik mij prima vermaakt met mijn videocamera.
Zelf heb ik maar twee opmerkingen over de luchtmachtdagen op Volkel.
Vroeger was de plek waar je naar de vliegshow stond te kijken leeg van opstakels. Deze keer was alles volgestouwd met tribunes, tenten, grote tv schermen en eetstands. Mijn indruk is dat het elk jaar steeds erger word. Ook waren er geloof ik een drietal kermisattracties neergezet. Gevolg is dat de bezoekers die naar de show kijken steeds veder op elkaar gepropt worden! Je krijgt vind ik een steeds slechter zicht over het hele vliegshowterrein. Met camera! Of zonder camera! Ik heb op het terrein er veel mensen (ook vaders met kinderen) over horen klagen! Messchien is het beter om deze zaken zoveel als het mogelijk is naar achteren te plaatsen zodat zoveel mogelijk mensen goed kunnen genieten van de show.
Tot slot heb ik nog één opmerking. In 2004 heeft presentator Leo De Groot de functie van commentator op zich genomen. Wat ik toch mis is een oud luchtmachter. Deze weet de ins en outs van de militaire luchtvaart en is veel beter op de hoogte van de situatie. Leo beweerde b.v op de eerste dag dat Eurofighter ook de tweede dag zou gaan vliegen! De tweede dag werd het hele schema overhoop gehaald en dan moet je als commentator het publiek op de hoogte blijven houden van de wijzigingen. En dat deed hij heel slecht.
Wat ik nu ga zeggen is mijn persoonlijke mening!
In de jaren 80 maakte Leo De Groot op Veronica de tv docu SUPERWINGS. Deze docu was bezaaid met burgerluchtvaart. Het enige wat je zag over de militaire luchtvaart waren de Thunderbirds en The Red Arrows! Vervolgens zag je de Boneyard van Davis Monan Air Force Base en zei hij: HOE KUN JE NU MACHINES DIE DOOD EN VERDERF ZAAIEN NOU MOOI VINDEN????
Het is duidelijk een man die zijn voorkeur heeft voor de burgerluchtvaart waardoor zijn kennis van het militaire gebeuren zeer beperkt is! Mijns inziens heeft deze presentator een zeer commerciele insteek als je het mij vraagd.
Advies: Zet gewoon weer oud luchtmachters in!
Voor de rest. Luchtmacht! Bedankt voor de open dagen en tot volgend jaar! Hopelijk met een betere commentator en een flightline met minder tribunes en tenten.
Sins de oprichting van Buro Air Display (in 1999) is er veel veranderd. Veel organiserende instanties zijn toen samen gegaan om een open dag beter te organiseren. Reken maar dat men nog wel steeds werkt met contacten! Dat zal nooit over gaan! Waar wij met z'n allen wel rekening moeten houden is BEZUINIGINGEN!!!!!!!!! Elke luchtmacht in de wereld leid eronder en we moeten blij zijn dat er luchtmachten zijn die toch bereid zijn te komen. Al was het maar voor één showdag! Dit zal wel altijd zo blijven! Wat wij luchtvaartliefhebbers moeten doen is mailen naar de luchtmacht voor als wij praktische tips hebben of suggesties. Ondanks het geringe aantal deelnemers heb ik mij prima vermaakt met mijn videocamera.
Zelf heb ik maar twee opmerkingen over de luchtmachtdagen op Volkel.
Vroeger was de plek waar je naar de vliegshow stond te kijken leeg van opstakels. Deze keer was alles volgestouwd met tribunes, tenten, grote tv schermen en eetstands. Mijn indruk is dat het elk jaar steeds erger word. Ook waren er geloof ik een drietal kermisattracties neergezet. Gevolg is dat de bezoekers die naar de show kijken steeds veder op elkaar gepropt worden! Je krijgt vind ik een steeds slechter zicht over het hele vliegshowterrein. Met camera! Of zonder camera! Ik heb op het terrein er veel mensen (ook vaders met kinderen) over horen klagen! Messchien is het beter om deze zaken zoveel als het mogelijk is naar achteren te plaatsen zodat zoveel mogelijk mensen goed kunnen genieten van de show.
Tot slot heb ik nog één opmerking. In 2004 heeft presentator Leo De Groot de functie van commentator op zich genomen. Wat ik toch mis is een oud luchtmachter. Deze weet de ins en outs van de militaire luchtvaart en is veel beter op de hoogte van de situatie. Leo beweerde b.v op de eerste dag dat Eurofighter ook de tweede dag zou gaan vliegen! De tweede dag werd het hele schema overhoop gehaald en dan moet je als commentator het publiek op de hoogte blijven houden van de wijzigingen. En dat deed hij heel slecht.
Wat ik nu ga zeggen is mijn persoonlijke mening!
In de jaren 80 maakte Leo De Groot op Veronica de tv docu SUPERWINGS. Deze docu was bezaaid met burgerluchtvaart. Het enige wat je zag over de militaire luchtvaart waren de Thunderbirds en The Red Arrows! Vervolgens zag je de Boneyard van Davis Monan Air Force Base en zei hij: HOE KUN JE NU MACHINES DIE DOOD EN VERDERF ZAAIEN NOU MOOI VINDEN????
Het is duidelijk een man die zijn voorkeur heeft voor de burgerluchtvaart waardoor zijn kennis van het militaire gebeuren zeer beperkt is! Mijns inziens heeft deze presentator een zeer commerciele insteek als je het mij vraagd.
Advies: Zet gewoon weer oud luchtmachters in!
Voor de rest. Luchtmacht! Bedankt voor de open dagen en tot volgend jaar! Hopelijk met een betere commentator en een flightline met minder tribunes en tenten.
Re: Volkel - Comments on participants
Hoi,
Interresant om deze jaarlijks terugkerende discussie weer te volgen. Het is al vaker hier vermeld maar de open dagen zijn niet voor de spotters bedoeld. Toch wordt hier door de BAD echt wel rekening mee gehouden, om bijzondere kisten naar Volkel te krijgen. Het zijn niet zo maar ambtenaren/militairen die op dat buro zitten, maar echte luchtvaart liefhebbers zoald de meeste van ons. De meeste bezoekers zien echt niet het verschil of er nu een F-18, F-16 of MiG-29 een looping maakt of een keer op zijn kop voorbij komt vliegen, toch wordt er geprobeerd om iets bijzonders naar de Open Dagen te krijgen. Ik kom jaarlijks op veel open dagen, maar ik durf te stellen dat onze eigen jaarlijkse open dag tot de beste ter wereld behoord. Alleen al 16 kisten (inclusief demo) van het eigen veld in de vliegshow zie je bijna NERGENS meer.
Met een jaarlijks kleiner wordende luchtmacht, terwijl de vele commitments hetzelfde blijven, kan je niet verwachten dat er ook nog 20 helies en C-130's present zijn. Geloof me, hoe "Een Team, Een Taak" de luchmacht dan ook mag zijn, veel
militairen, zeker die van de THG en transport, zijn bijna jaarlijks enkele maanden van huis en zitten niet te springen om ook nog enkele weekenden per jaar op opendagen in eigen land en het buitenland rond te lopen/vliegen.
Hans
Interresant om deze jaarlijks terugkerende discussie weer te volgen. Het is al vaker hier vermeld maar de open dagen zijn niet voor de spotters bedoeld. Toch wordt hier door de BAD echt wel rekening mee gehouden, om bijzondere kisten naar Volkel te krijgen. Het zijn niet zo maar ambtenaren/militairen die op dat buro zitten, maar echte luchtvaart liefhebbers zoald de meeste van ons. De meeste bezoekers zien echt niet het verschil of er nu een F-18, F-16 of MiG-29 een looping maakt of een keer op zijn kop voorbij komt vliegen, toch wordt er geprobeerd om iets bijzonders naar de Open Dagen te krijgen. Ik kom jaarlijks op veel open dagen, maar ik durf te stellen dat onze eigen jaarlijkse open dag tot de beste ter wereld behoord. Alleen al 16 kisten (inclusief demo) van het eigen veld in de vliegshow zie je bijna NERGENS meer.
Met een jaarlijks kleiner wordende luchtmacht, terwijl de vele commitments hetzelfde blijven, kan je niet verwachten dat er ook nog 20 helies en C-130's present zijn. Geloof me, hoe "Een Team, Een Taak" de luchmacht dan ook mag zijn, veel
militairen, zeker die van de THG en transport, zijn bijna jaarlijks enkele maanden van huis en zitten niet te springen om ook nog enkele weekenden per jaar op opendagen in eigen land en het buitenland rond te lopen/vliegen.
Hans
Last edited by K2G on 24 Jun 2009, 21:21, edited 1 time in total.
Re: Volkel - Comments on participants
De afgelopen luchtmachtdagen vond ik een van de betere van de afgelopen jaren. Natuurlijk was vroeger alles beter qua afwisseling maar wat wil je ook. De luchtmachten waren dubbel zo groot en voor taken waar nu een toestel voor gebruikt wordt had men vroeger drie of meer types nodig. Zelf bezoek ik al open dagen sinds Soesterberg '84 en mijn eerste keer volkel was '89. Ook toen stond de static op de parallelbaan tussen publiek en display line. En met heel wat meer kisten dan nu. Als je bedenkt dat toen een gemiddelde base-attack met 16 F-16's werd gevlogen en er nu 15 het luchtruim kozen is dat natuurlijk een groter percentage van het totale bestand aan F-16's, dus zijn we flink vooruitgegaan.
Ik denk dat we met zijn allen een beetje last hebben van heimwee naar de goede oude tijd die echter (gelukkig) niet meer terugkomt. De luchtmachtdagen worden georganiseerd met het doel om goodwill te kweken onder het nederlandse volk en niet om spotters een plezier te doen. Als je het als spotter op je eigen manier wil doen zul je een basisbezoek moeten regelen. Al met al mogen we niet mopperen als je kijkt naar bijv. Duitsland waar helemaal niets meer mag. Ondanks de recessie en wereldwijde verplichtingen heeft de KLu toch een prima show weten neer te zetten. Inderdaad mogen de doelgroep tenten en kermisattracties best wat minder en de grote schermen mogen wat mij betreft helemaal achterwege blijven, zeker met die klereherrie van een achtergrondmuziek en wervingsspotjes.
Groeten,
Bert
Ik denk dat we met zijn allen een beetje last hebben van heimwee naar de goede oude tijd die echter (gelukkig) niet meer terugkomt. De luchtmachtdagen worden georganiseerd met het doel om goodwill te kweken onder het nederlandse volk en niet om spotters een plezier te doen. Als je het als spotter op je eigen manier wil doen zul je een basisbezoek moeten regelen. Al met al mogen we niet mopperen als je kijkt naar bijv. Duitsland waar helemaal niets meer mag. Ondanks de recessie en wereldwijde verplichtingen heeft de KLu toch een prima show weten neer te zetten. Inderdaad mogen de doelgroep tenten en kermisattracties best wat minder en de grote schermen mogen wat mij betreft helemaal achterwege blijven, zeker met die klereherrie van een achtergrondmuziek en wervingsspotjes.
Groeten,
Bert
Met vriendelijke groeten,
Bert van Wijk
Mijn foto's op Airfighters.com:
<script language="javascript" src="http://www.airfighters.com/phgid_2741.js" type="text/javascript"></script>
Bert van Wijk
Mijn foto's op Airfighters.com:
<script language="javascript" src="http://www.airfighters.com/phgid_2741.js" type="text/javascript"></script>
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5416
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Volkel - Comments on participants
Whaha, strak plan (btw ben geen pers tent tegen gekomen, wel n tribune....)EHAM wrote:En volgend jaar gaan we met z'n allen de vip/veteranen/pers-tenten bestormen, oke?
Adios,
Hurricane
Groeten,
Ron
Ron
- Maurice
- Scramble Die-Hard
- Posts: 751
- Joined: 13 Apr 2004, 23:07
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Eindhoven, The Netherlands
- Contact:
Re: Volkel - Comments on participants
Tja, maar waar wil je nou eigenlijk naartoe? Je geeft zelf al aan dat shows je helemaal niet interesseren?Iwan Bogels wrote:Hi guys,
Geweldig hoe zo'n knuppel in het hoenderhok ZOVEEL reacties kan ontlokken in een paar uur tijd. Met genoegen doe ik nog een bijdrage....
Persoonlijk vond ik de F-16 bijdrage aan de airpower display vetter dan ooit!Iwan Bogels wrote:Voor mij is de Airpower Demo het hoogtepunt van de KLu Open Dagen, en ik kijk er altijd reikhalzend naar uit. Maar helaas kan ik over dit onderwerp niet zonder commentaar blijven. De aantallen F-16's waren dit jaar prima, maar in het verleden was hun show behoorlijk veel indrukwekkender. Dit jaar brachten de F-16's wel wat nieuwe photo opportunities, en dat kon ik wel waarderen.
Hou je er rekening mee dat de Chinooks op uitzending zijn en dat de Cougars daar net van terug zijn? Dat trekt een zware wissel op mens en materieel. Bovendien zijn er veel vacatures, mensen in opleiding en oefeningen in het buitenland. De mannen zijn net terug van High Blaze in Italië en maandag weer vertrokken naar Hot Blaze in Spanje. Al met al prima dat ze toch nog deze deelname konden opbrengen, die ook georganiseerd en beoefend dient te worden.Iwan Bogels wrote:Maar de show met vijf (5) heli's was een aanfluiting. Welgeteld één (1) slingload.... En twee heen en weer darrende AH-64's vind ik ronduit schraal.
Tja, 1 herc voortdurend op uitzending en de andere kapot thuis, wat wil je? Dat van die tanker valt ook wel mee, dat was tijdens de take off van de 15 F-16s, beslist niet tijdens de base attack. Ik vond het juist geweldig om te zien hoe snel die F-16s waren opgejoind bij de tanker terwijl de rest van de F-16s nog airborne ging, groot compliment wat mij betreft!!Iwan Bogels wrote:Geen Herken in de demo was erg sneu en een tanker die recht door de base attack vloog gooide het spookje wel een beetje in de war. Ik had echt veel meer verwacht van de airpower demo, zeker nu we al jaren "om het echie" mee doen in de uithoeken van de wereld.
Ja, die SAR taak is er en juist daarom was er geen AB412. Zoals je wellicht we hebt gevolgd, staan er al tijden 2 in Zweden voor de zoveel-jaars inspectie en is er dus maar 1 over. Juist ja, voor de SAR taak. Zoals je wellicht ook weet, had de Lynx al ruim 5 jaar geleden vervangen moeten worden vanwege het bereiken van het einde van hun levensduur. Dat is nog steeds niet gebeurd dus je raadt het al, ook hiervan zijn slechts een paar exemplaren beschikbaar. En daarvan staan er een paar op (uitgezonden) schepen, 1 op de static en 1 op De Kooij voor, jawel, SAR duty...Iwan Bogels wrote:Over heli's gesproken.......is SAR geen KLu taak meer ? En doen we geen Medevac meer met de Tweeties. En blussen we geen branden met bambi buckets ? En assisteren we de bijzondere troepen niet meer met Lynxen ?
Hier heb je wellicht een punt, ik vraag me ook af of we wel terug krijgen wat we geven. Hier zal ook vast de nodige politiek achter schuilen. Ik vind het te goedkoop om BAD van slecht werk te betichten. Ja, ze hebben op het laatste moment die Italiaanse F-16 weten te regelen (ook al kwam hij niet) en ja, ze hebben ook erg hun best gedaan om die speciale Duitse Phantom te krijgen. Mja, als de mannen niet willen, dan komen ze niet...Iwan Bogels wrote:Dan de deelname van andere kisten. Hoe vaak staan er Nederlandse kisten op buitenlandse shows (en dan heb ik het niet alleen over Sheik z'n vliegende leeuwtje) ? Was dat een beetje evenredig aan de afvaardiging van het buitenland naar de open dagen ? Of hebben we dit jaar ook alleen maar de Alouette naar Duitsland gestuurd ?
Merkwaardig oordeel dat je hier velt. Hoe goed ben je geinformeerd om dit te bepalen? Als die scheiding echt zo duidelijk is, dan zou jij ons toch precies kunnen uitleggen wanneer 'BOD' de scepter heeft overgenomen?Iwan Bogels wrote:Kier zegt het goed: Toen de velden het nog zelf mochten regelen was iedere open dag een verrassing. Sinds een jaar of wat regelt Buro Open Dagen de hele show, en sinds dien is het janken met de pet op. Wie kan me precies zeggen wanneer BOD de scepter heeft overgenomen ??
Nu ontwijk je eigenlijk mijn vraag, waarop ik van jou toch graag een antwoord zie: noem mij eens 1 (niet-commerciele) show in onze regio die écht beter is dan Volkel? Welke show in onze omgeving mogen we absoluut niet missen volgens jou?Iwan Bogels wrote:Hi Mo, ik heb inderdaad niet veel met open dagen, maar ik heb er wel een mening over. Zoals eerder gezegd ben ik een grote fan van de Airpower Demo, en ik kijk er altijd erg naar uit. Wat mij betreft is dit een onderdeel dat bijna alle airshows verslaat in spectakel.Maurice wrote:Hé Iwan, wat ben jij negatief zeg! Ik deel je mening helemaal niet. Leef jij nog in de '80s/'90s ofzo? In minder wordende tijden vind ik het een prima show. Kan jij één show dit jaar in de regio noemen die echt veel beter is dan dit? Afgezien van de RIAT dan, maar die boycot jij toch ook al jaren? Hou je eigenlijk wel van airshows?
Vergeet niet dat veel landen meerdere airshows organiseren, en Nederland maar eentje. Ze kunnen hun effort en budget dus veel beter focussen. Maar ik vind niet dat dat goed gebeurt.
Bij deze dan (een van de...). Ik reageer vooral op je omdat ik je mening bijzonder negatief vind en op veel punten volslagen ongefundeerd. Ben ik van jou niet zo gewend.Iwan Bogels wrote:Nou, ik ben benieuwd naar de volgende stroom reacties.
Groeten, Maurice.
Re: Volkel - Comments on participants
Nouja mijn complimenten aan de BAD. Enige minpuntje waar ik me in kan vinden was de KDC-10. Al waren we in L'warden 2008 waarschijnlijk bijzonder verwend! Tuurlijk waren er een paar 'tijd-voor-een-boterham'-demo's, dat waren voor mij bijv de Marrokanen en Patrulla Aguila, maar laat dit geen negatief argument zijn, bij eerdere edities waren dit er een stuk meer dan 2!
Er werd -zoals iemand eerder al postte- 's ochtends al gevlogen met afterburners, waar het normaliter nog aan de oldtimers en helo's is. De Mig-29 was voor mij het mooiste. Waar sommige jets smoke-sidewinders of smokepods nodig hebben om rook te creeeren, doet de MiG dat uit zichzelf.
De static kan mij persoonlijk weinig boeien, daarom had ik ook een plek gekozen waar geen static voor stond zodat ik vrij zicht had op de baan. (Helaas kwamen daar later wel de NH90 en de EH101 staan, maar toen had ik al een paar uur genoten van het vrije zicht.) Op Leeuwarden ben ik al jaren niet meer de hele base afgelopen om de static te zien/fotograferen en hier in Volkel heb ik dat ook niet gedaan, static stond alleen maar in de weg. En ook hier zoals anderen al zeiden, de structuur van Volkel laat een andere opstelling gewoon niet toe.
Gilze-Rijen en Leeuwarden zijn voor 'ons' fotografen een stuk beter, kijken of ze de variatie aan planes ook kunnen evenaren of overtreffen van Volkel 2009.
Er werd -zoals iemand eerder al postte- 's ochtends al gevlogen met afterburners, waar het normaliter nog aan de oldtimers en helo's is. De Mig-29 was voor mij het mooiste. Waar sommige jets smoke-sidewinders of smokepods nodig hebben om rook te creeeren, doet de MiG dat uit zichzelf.
De static kan mij persoonlijk weinig boeien, daarom had ik ook een plek gekozen waar geen static voor stond zodat ik vrij zicht had op de baan. (Helaas kwamen daar later wel de NH90 en de EH101 staan, maar toen had ik al een paar uur genoten van het vrije zicht.) Op Leeuwarden ben ik al jaren niet meer de hele base afgelopen om de static te zien/fotograferen en hier in Volkel heb ik dat ook niet gedaan, static stond alleen maar in de weg. En ook hier zoals anderen al zeiden, de structuur van Volkel laat een andere opstelling gewoon niet toe.
Gilze-Rijen en Leeuwarden zijn voor 'ons' fotografen een stuk beter, kijken of ze de variatie aan planes ook kunnen evenaren of overtreffen van Volkel 2009.