KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Zoek even de investor day presentatie van AF-KL; als je geïnteresseerd bent in wat er moet samen gaan en wat niet.
Herinner je even dat de redactie van kranten AF en AF-KL niet uit elkaar kunnen houden.
Dat de beide besturen van AF en AF-KL in Parijs huizen en dat daarmee populair taalgebruik als 'KLM zal naar Parijs moeten gaan luisteren' meteen verkeerd opgevat kunnen worden.
De Juniac is geen domme jongen. Aan de top van AF-KL staat nog steeds een Leo van Wijk naast Spinetta.
De gemiddelde Europeaan is al jaren verbijsterd dat er nog steeds een zetel in Strasbourg en 1 in brussel staat. Maar nu een Frans-Nederlands bedrijf laat zien hoe het wel moet komt het populisme weer boven.
De 26-27 miljoen passagiers die door KLM via Amsterdam worden verscheept kunnen we echt niet even 1,2,3 via Parijs gaan vervoeren.
Als wij Nederlanders ons zo'n zorgen maken over KLM (en Schiphol), stuur dan aan via je politieke partijen dat de Aalders tafel eens even rap en snel economische principes voor laat gaan. Dat die parallele Kaagbaan er komt, Schiphol van het zotte 2+1 principe naar een 2+2 banen gebruik mag zodat de piek capaciteit die zo belangrijk is voor een transfer luchthaven omhoog kan.
Ik las ergens vandaag dat de Nederlandse luchtvaart meer dan 3% BNP vertegenwoordigt. Het is mee groeien, of verdwijnen..
Herinner je even dat de redactie van kranten AF en AF-KL niet uit elkaar kunnen houden.
Dat de beide besturen van AF en AF-KL in Parijs huizen en dat daarmee populair taalgebruik als 'KLM zal naar Parijs moeten gaan luisteren' meteen verkeerd opgevat kunnen worden.
De Juniac is geen domme jongen. Aan de top van AF-KL staat nog steeds een Leo van Wijk naast Spinetta.
De gemiddelde Europeaan is al jaren verbijsterd dat er nog steeds een zetel in Strasbourg en 1 in brussel staat. Maar nu een Frans-Nederlands bedrijf laat zien hoe het wel moet komt het populisme weer boven.
De 26-27 miljoen passagiers die door KLM via Amsterdam worden verscheept kunnen we echt niet even 1,2,3 via Parijs gaan vervoeren.
Als wij Nederlanders ons zo'n zorgen maken over KLM (en Schiphol), stuur dan aan via je politieke partijen dat de Aalders tafel eens even rap en snel economische principes voor laat gaan. Dat die parallele Kaagbaan er komt, Schiphol van het zotte 2+1 principe naar een 2+2 banen gebruik mag zodat de piek capaciteit die zo belangrijk is voor een transfer luchthaven omhoog kan.
Ik las ergens vandaag dat de Nederlandse luchtvaart meer dan 3% BNP vertegenwoordigt. Het is mee groeien, of verdwijnen..
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Het begint juist op een echte fusie (=samensmelting) te lijken. Waar denk jij dan dat het naartoe gaat? Een opdoeken van KLM? Dan kan ik je geruststellen (of teleurstellen), daar leidt dit absoluut niet toe.B767-300ER wrote:Mee eens.
Alleen begint dit toch verdacht veel meer dan op alleen maar een fusie te lijken....
Het lijkt allemaal dramatisch, maar valt echt wel mee. Zoals gezegd: sommige onderdelen zijn al helemaal samengegaan en dat is een stuk efficienter. Minder overhead, minder personeel nodig om hetzelfde werk te kunnen doen. Bovendien moet AF/KL wel: zonder aanpassing met veranderende concurrentie heeft het niet zoveel zin om aan de oude structuur te willen blijven hangen. Winstgevend zijn is toch het primaire doel van een bedrijf.
create your own database with www.spottingmode.com
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Coatie, Ik gaf al aan dat ik het me je eens was!
Ik snap wel dat dat wat jij voorstelt goedkoper is... Zo werkt het in elk bedrijf
Echter de vraag van mij blijft, als er gesproken wordt van een dochter (KLM) van iets groters (AF) is het toch geen fusie meer?
Of zie ik het nu verkeerd (Ja telegraaf, dat weet ik). Of moet ik die tekst van dochter vergeten.
Lars,
Ik snap je verhaal. Ik blijf alleen met die dochter vraag zitten.
Ik snap wel dat dat wat jij voorstelt goedkoper is... Zo werkt het in elk bedrijf
Echter de vraag van mij blijft, als er gesproken wordt van een dochter (KLM) van iets groters (AF) is het toch geen fusie meer?
Of zie ik het nu verkeerd (Ja telegraaf, dat weet ik). Of moet ik die tekst van dochter vergeten.
Lars,
Ik snap je verhaal. Ik blijf alleen met die dochter vraag zitten.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Hoi Niels, volgens mij zit het zo: KLM en AF zijn beide gelijke luchtvaartmaatschappijen die onder de AF/KL holding vallen, daarom is er geen sprake van een KLM dochter die onder AF valt (zoals bijv Transavia een 100% dochter van KLM is). Ofwel: luchtvaartmaatschappij KLM is geen dochter luchtvaartmaatschappij AF, maar 100% eigendom van de AF/KL holding, net als AF.
Van wiki:
De fusie van Air France en KLM werd beklonken op 30 september 2003 door Leo van Wijk (KLM) en Jean-Cyril Spinetta (Air France). Er ontstond een geheel nieuwe constructie met aan het hoofd de nieuwe holdingonderneming Air France-KLM bestaande uit de twee luchtvaartmaatschappijen KLM en Air France, met daaronder een aantal regionale en budgetmaatschappijen.
Groet Joost
Van wiki:
De fusie van Air France en KLM werd beklonken op 30 september 2003 door Leo van Wijk (KLM) en Jean-Cyril Spinetta (Air France). Er ontstond een geheel nieuwe constructie met aan het hoofd de nieuwe holdingonderneming Air France-KLM bestaande uit de twee luchtvaartmaatschappijen KLM en Air France, met daaronder een aantal regionale en budgetmaatschappijen.
Groet Joost
create your own database with www.spottingmode.com
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Joost, Dank je wel.
Ik weet hoe het zit, maar meende uit de berichtgeving op te maken (Telegraaf :S) dat dat juist ging veranderen en dat KLM als een dochter ging opereren.....
Ik weet hoe het zit, maar meende uit de berichtgeving op te maken (Telegraaf :S) dat dat juist ging veranderen en dat KLM als een dochter ging opereren.....
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
@Coati
Klinkt leuk maar ik ben bang dat je een iets te romantisch beeld hebt.
AF/KL is een holding en daar vallen AF en KLM onder. KLM heeft daar een minderheids aandeel in. Kortom, wat AF beslist gebeurt. Het KLM logo zou, geloof ik, minimaal 10 jaar blijven bestaan, daarna kan AF bepalen. Daarbij bepaalt AF bijvoorbeeld al hoeveel productie de KLM MAG maken, ongeacht wat de resultaten zouden zijn zonder deze restrictie. MP gaat eraan, HV heeft al een Franse tak dus kan ook die kant op en de KLM... die wacht rustig af tot ze de volgende zijn. Naar mijn mening is dat proces al gaande!
Als de KLM meer zelfstandigheid zou willen hebben, dan moeten ze vlot naar een andere partner gaan zoeken. Die liggen echter niet voor het oprapen. Wanneer deze tendens zich voortzet heeft Nederland geen eigen luchtvaart industrie meer, voor zover we die nog hebben.
Klinkt leuk maar ik ben bang dat je een iets te romantisch beeld hebt.
AF/KL is een holding en daar vallen AF en KLM onder. KLM heeft daar een minderheids aandeel in. Kortom, wat AF beslist gebeurt. Het KLM logo zou, geloof ik, minimaal 10 jaar blijven bestaan, daarna kan AF bepalen. Daarbij bepaalt AF bijvoorbeeld al hoeveel productie de KLM MAG maken, ongeacht wat de resultaten zouden zijn zonder deze restrictie. MP gaat eraan, HV heeft al een Franse tak dus kan ook die kant op en de KLM... die wacht rustig af tot ze de volgende zijn. Naar mijn mening is dat proces al gaande!
Als de KLM meer zelfstandigheid zou willen hebben, dan moeten ze vlot naar een andere partner gaan zoeken. Die liggen echter niet voor het oprapen. Wanneer deze tendens zich voortzet heeft Nederland geen eigen luchtvaart industrie meer, voor zover we die nog hebben.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
KLM naam en logo was 8 jaar geloof ik.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Zeer kort door de bocht allemaal en vooral de opmerking dat MP er aangaat, kom graag even met de bron waar jou opmerkingen oip gebaseerd zijn.wingview wrote:@Coati
Klinkt leuk maar ik ben bang dat je een iets te romantisch beeld hebt.
AF/KL is een holding en daar vallen AF en KLM onder. KLM heeft daar een minderheids aandeel in. Kortom, wat AF beslist gebeurt. Het KLM logo zou, geloof ik, minimaal 10 jaar blijven bestaan, daarna kan AF bepalen. Daarbij bepaalt AF bijvoorbeeld al hoeveel productie de KLM MAG maken, ongeacht wat de resultaten zouden zijn zonder deze restrictie. MP gaat eraan, HV heeft al een Franse tak dus kan ook die kant op en de KLM... die wacht rustig af tot ze de volgende zijn. Naar mijn mening is dat proces al gaande!
Als de KLM meer zelfstandigheid zou willen hebben, dan moeten ze vlot naar een andere partner gaan zoeken. Die liggen echter niet voor het oprapen. Wanneer deze tendens zich voortzet heeft Nederland geen eigen luchtvaart industrie meer, voor zover we die nog hebben.
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
KL kán niet zomaar een andere partner zoeken, daar hebben ze tenslotte niks over te zeggen.
Dat van MP geloof ik wel, meer en meer mensen verdwijnen of krijgen een blauw contract. Straks rest enkel de staf en een AOC.
Dat van MP geloof ik wel, meer en meer mensen verdwijnen of krijgen een blauw contract. Straks rest enkel de staf en een AOC.
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
wingview wrote:@Coati
Klinkt leuk maar ik ben bang dat je een iets te romantisch beeld hebt.
AF/KL is een holding en daar vallen AF en KLM onder. KLM heeft daar een minderheids aandeel in. Kortom, wat AF beslist gebeurt. Het KLM logo zou, geloof ik, minimaal 10 jaar blijven bestaan, daarna kan AF bepalen. Daarbij bepaalt AF bijvoorbeeld al hoeveel productie de KLM MAG maken, ongeacht wat de resultaten zouden zijn zonder deze restrictie. MP gaat eraan, HV heeft al een Franse tak dus kan ook die kant op en de KLM... die wacht rustig af tot ze de volgende zijn. Naar mijn mening is dat proces al gaande!
Als de KLM meer zelfstandigheid zou willen hebben, dan moeten ze vlot naar een andere partner gaan zoeken. Die liggen echter niet voor het oprapen. Wanneer deze tendens zich voortzet heeft Nederland geen eigen luchtvaart industrie meer, voor zover we die nog hebben.
Te romantisch? Haha, moet ik mijn vrouw even vertellen dat ik zo word omschreven! Ik antwoord op de vraag of KLM een dochter van AF is of niet. Het is geen dochter is het antwoord. Dat AF binnen de holding het voor het zeggen heeft is een heel ander verhaal. Maar om hier zo een doemdenken over na te houden is opmerkelijk. Ook de opmerking dat KLM maar even moet gaan shoppen voor een andere partner voor meer zelfstandheid is op zn minst vreemd.
Het hangt er overigens heel erg vanaf in welk onderdeel je zit, zelfstandigheid is er in operationele divisies meer dan bij beleidsonderdelen.
create your own database with www.spottingmode.com
- phkza
- Scramble Addict
- Posts: 2260
- Joined: 21 Nov 2005, 22:38
- Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Maandag (17/12) is er opnieuw topoverleg in Parijs, dus verwacht meer berichtgeving in de krant (lees: Telegraaf) de komende week...
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Er is elke week top overleg.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Laten we vooral de kranten geloven die wat schrijven en vooral niet luisteren naar de signalen die maatschappijen geven. Er is wekelijks in Parijs en bij de KLM overleg maar dan wordt er weer meteen gedacht aan andere zaken dan waar het overleg werkelijk voor dient. Telegraaf is topscoorder daarin en daarnaast is luchtvaartnieuws met regelmaat ook bezig een soort onrust te veroorzaken door dingen te noemen. Op samenwerking gaan er zeker dingen veranderen binnen KL enAF maar wat en hoe, dat is niet duidelijk maar AF beseft wel degelijk dat de reputatie van KL groot is en de naamsbekendheid ook dus zal KL niet zo snel opgegeven worden.
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Kickje, ik wil dit ook graag weten!Lukas P. wrote:Kan iemand mij vertellen de laatste doelstellingen van Klm MD11 in de zomer 2013 ?
Groeten
Lukas P.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Vergeet de kranten ( eerst 3000 ontslagenen daarna nog eens 1500) keiharde =censored=.
Gewoon wachten tot er een bericht van de Klm zelf komt, zoals het hoort in de luchtvaart , alles 3x checken
[ Post made via Mobile Device ]
Gewoon wachten tot er een bericht van de Klm zelf komt, zoals het hoort in de luchtvaart , alles 3x checken
[ Post made via Mobile Device ]