Surinam Airways praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22214
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by Stratofreighter »

http://dwtonline.com/laatste-nieuws/201 ... geschorst/
leidde tot
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... oeing-deal
03/07/2019 23:17

SLM-directeur Gerard Lau is door de Raad van Commissarissen va het staatsbedrijf geschorst.

De regering prefereert naar verluidt een Boeing 787 Dreamliner
en zou over de aankoop daarvan al verregaande afspraken hebben met een leverancier.

Vernomen wordt dat Lau zijn contract als directeur dat de komende week verstrijkt ook niet zal worden verlengd.
Hij werd op 9 juli vorig jaar benoemd als algemeen-directeur.
December 2024 updates at FokkerNews.nl....
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22214
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by Stratofreighter »

https://dagonline.nl/suriname/surinaams ... keuze-slm/
Surinaamse regering geeft opheldering omtrent vliegtuigkeuze SLM

15 juli 2019

PERSBERICHT NATIONAAL INFORMATIE INSTITUUT SURINAME

De leaseperiode van de huidige Airbus A340 eindigt binnenkort.

De Boeing 777 die nu geleast wordt in afwachting van de geavanceerde 787 (Dreamliner)
zal voor ongeveer 18 maanden worden ingezet.

Het bedrijf kiest bewust ervoor om geen andere Airbus te leasen,
maar om alvast een stap vooruit te maken door de overstap te doen naar een Boeing.

Het uiteindelijk doel is de Dreamliner,
die veel voordelen biedt en een aanzienlijke positieve bijdrage zal leveren aan de dienstverlening van de Surinam Airways.

Dit legt Minister Vijay Chotkan van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) uit
over de bedrijfsvoering van het luchtvaartbedrijf.

Voor een gezonde bedrijfsvoering moet het bedrijf rekening houden met de behoefte van de klanten.
Stiptheid, het verbeteren van de dienstverlening en modernisering zijn prioriteit in het traject.
De ontwikkeling die nu ter hand wordt genomen zal een duurzaam karakter moeten hebben.

De staat Suriname als aandeelhouder van de SLM N.V.,
is momenteel bezig de lange termijn levensvatbaarheid van de SLM te herstellen en een inhaalslag daartoe te maken.

Hiervoor zullen grote efficiëntieslagen van zowel beleidsmatige als operationele aard worden doorgevoerd.
De Raad zal volgens opdracht van maart 2019 alles eraan doen om de droom om J.A. Pengel tot een hub te ontwikkelen.

Dit geheel overeenkomstig het Nationaal Luchtvaartbeleidsplan.
In dit licht worden uitbreiding van routes, licentieovereenkomsten, samenwerkingen alsook de bedrijfsvoering, resources en vloot bekeken.

Keuze Boeing

Zoals bekend, hebben zowel Boeing als Airbus een aanbod gedaan voor een leasecontract van één toestel.
Alhoewel begrijpelijk is dat Airbus graag de order had willen hebben en nu alsnog probeert dit te bewerkstelligen,
is gebleken dat het aanbod van Boeing een betere fit is
met de visie welke de aandeelhouder beoogt voor de SLM en een betere keuze voor de passagier.

De aangeboden Airbus is een 12 jaar oud vliegtuig,
dat slechts 500 cycles (circa 600 vlieguren) heeft gevlogen en vanaf de bouw in een hangar in Tarbes, Frankrijk ligt.

In de afgelopen periode is dit toestel slechts voor testen gebruikt ten behoeve van voornamelijk navigatieapparatuur voor de nieuwe A350.

Dit vliegtuig heeft dus geen reguliere vlieguren gemaakt.
De exacte conditie van het vliegtuig is daardoor onder meer onvoorspelbaar
vanwege de lange statijd vanaf de bouw/ oplevering van de machine.

In het rapport van Airbus, behorende bij dit vliegtuig,
zijn er zaken aangetroffen waarbij de Raad van Commissarissen vraagtekens heeft geplaatst.
Gezien de one- aircraft operatie, zou deze keuze zeer riskant zijn.



Voorts is een specifieke A330 gepresenteerd aan de Raad van Commissarissen
die afkomstig is van de huidige lessor van de A340
waarmee de SLM geen positieve ervaringen heeft.

Er wordt gerefereerd naar de recente technische issues en vertragingen van deze kist
die in totaal 6 maanden aan de grond heeft gestaan,
mede vanwege afspraken die van de zijde van Airbus niet geheel zijn nagekomen.

De Raad van Commissarissen heeft weloverwogen een duurzame beslissing genomen en
is hierin geadviseerd door experts op het gebied van techniek en commercie in de luchtvaart.

De Boeing 777 is een degelijk vliegtuig met een grotere capaciteit aan zowel passagiers als cargo.

Met het oog op de komst van de Dreamliner van dezelfde fabrikant
is de Boeing 777 het perfecte toestel om de transitie te maken vanuit de huidige Airbus A340.

De Dreamliner zal de SLM vele nieuwe mogelijkheden voor ontwikkeling bieden.
Een belangrijke overweging was optimale inzetbaarheid en kostenreductie van onderhoud.

De Dreamliner is een jonger vliegtuig (6 jaar), dat minder verplichte checks en onderhoud nodig heeft
en qua comfort de voorkeurskeuze is van passagiers wereldwijd.

Ook TUI heeft op de Mid-Atlantische route inmiddels gekozen voor de modernere Dreamliner (787)
en de KLM is dat voornemens.

SLM wil de concurrentieslag niet missen en heeft dit meegenomen in haar overwegingen.

De Boeing 787 is bovendien gemaakt van composite,
dat lichter materiaal is dan het aluminium van de Airbus en dus veel zuiniger vliegt.

Dit levert directe besparingen op voor het benzinegebruik van 6 miljoen liter per jaar
ten opzichte van de A 330-200 en is dus beter voor het milieu.

Door het lichter gewicht zijn ook de landings- en navigatiefees stukken voordeliger.

Suriname heeft een strategische ligging, welke met name voor cargovervoer interessant is.
De SLM wil hierop gaan inspelen.
De Boeing 787 biedt ons ietsje meer cargo volume dan de Airbus.

Met de keuze voor een Boeing vliegtuig zijn alle SLM-toestellen weer van één merk.
De keuze voor Boeing op de Mid-Atlantische route houdt wel in dat ons personeel een minimale herscholing zal moeten ondergaan,
alsook het ETOPS180-certificeringsproces moet voltooien. :!:
Beiden worden volledig gefinancierd door Boeing als onderdeel van het leasecontract. :|

De SLM moet de succesvolle implementatie van het ETOPS certificeringstraject binnen een zeer beperkte tijd van 4 maanden uitvoeren :shock: ,
hetgeen normaliter 9 tot 12 maanden in beslag neemt.

ETOPS is een afkorting van Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards
(Nederlands: prestatiestandaarden voor tweemotorige vliegtuigen met een vergroot bereik).

Deze standaard is opgesteld door de ICAO (International Civil Aviation Organization)
waaraan de SLM moet voldoen.

De regel maakt vliegen met tweemotorige vliegtuigen mogelijk
tussen twee vliegvelden die verder dan 180 minuten uit elkaar liggen.
https://dagonline.nl/suriname/surinaams ... keuze-slm/
December 2024 updates at FokkerNews.nl....
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by 747classic »

B777-212(ER) , L/N 422, MSN 32336, powered by 2x RR Trent 892, ex 9V-SVL, ex N817BC, ex ZK-OKI, ex N943BC wordt het Surinam Airways "interim" vliegtuig tot de inzet van een B787.

Het vliegtuig wordt geleased van Boeing Capital Corporation (BCC) en is overgevlogen op 22 aug 2019 van Victorville (VCV) naar Phoenix (GYR), voor een verfbeurt, voor aflevering.

Zie : https://www.skyliner-aviation.de/regdb. ... av4&page=3

Zie : https://www.planespotters.net/airframe/ ... n/y2lQHgnG

Hopelijk lukt het de SLM het ETOPS certificeringstraject op tijd te voltooien, anders ……………………………….
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by cHabu »

Ik lees net op de "Aviation Lovers Suriname"-facebook pagina dat de B777 niet in volledige SLM kleuren wordt geschilderd. Omdat het maar een 18 maanden lease is, komen er een paar stickers op, een aangepast staart logo en titels op de romp.

Ben benieuwd...
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Miguel van der Loos
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1103
Joined: 19 Oct 2007, 20:46
Subscriber Scramble: Miguel van der Loos
Location: Hendrik-ido-Ambacht

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by Miguel van der Loos »

cHabu wrote:Ik lees net op de "Aviation Lovers Suriname"-facebook pagina dat de B777 niet in volledige SLM kleuren wordt geschilderd. Omdat het maar een 18 maanden lease is, komen er een paar stickers op, een aangepast staart logo en titels op de romp.

Ben benieuwd...
En wat gebeurt er na de 18 maanden leasetermijn?
De A.340 is dan ook al weg.
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2260
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by phkza »

Miguel van der Loos wrote:En wat gebeurt er na de 18 maanden leasetermijn?
De A.340 is dan ook al weg.
Dan komt, als het goed is, de 787.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by B767-300ER »

de 777 komt juist in de plaats van de 340, dus die is allang weg dan.
Zoals PHKZA terecht opmerkt wordt er dan overgestapt naar de 787-9
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by 747classic »

N943BC, Victorville (VCV), 18 Augustus 2019, 4 dagen voor de ferryvlucht naar Phoenix.

Image

Uploaded door Alejandro Hndez, zie : https://www.jetphotos.com/photo/9413810
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
dvdzee
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 589
Joined: 12 Dec 2009, 15:40
Type of spotter: frequent

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by dvdzee »

De N943BC is momenteel nog steeds full white. Vandaag 4 oktober zal een "DEMO /acceptatie" vlucht zijn waarna de ferryflight (is dat juiste term) PBM ergens tussen 10 en 15 oktober as volgt. Nu nog geen PZ-registratie; blijft onder N-registratie
In de laatste week Oktober zal er in principe een "test / certificerings vlucht PBM - AMS (leeg) volgen

De bedoeling is dat de B777 op 15 of 17 November as zijn eerste PY993 / PY994 commercieel zal vliegen

Lease is dus voor 18mnd waarna voor ongeveer 7 jaar een B787 zal volgen.

( A340 moet 1 november aan AFS worden overgedragen wat zou inhouden dat er dus 2 a 3 weken inhuur zal volgen tot dat de B777 operationeel is )
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by 747classic »

Stratofreighter wrote:
De keuze voor Boeing op de Mid-Atlantische route houdt wel in dat ons personeel een minimale herscholing zal moeten ondergaan,
alsook het ETOPS180-certificeringsproces moet voltooien. :!:
Beiden worden volledig gefinancierd door Boeing als onderdeel van het leasecontract. :|

De SLM moet de succesvolle implementatie van het ETOPS certificeringstraject binnen een zeer beperkte tijd van 4 maanden uitvoeren :shock: ,
hetgeen normaliter 9 tot 12 maanden in beslag neemt.

ETOPS is een afkorting van Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards
(Nederlands: prestatiestandaarden voor tweemotorige vliegtuigen met een vergroot bereik).

Deze standaard is opgesteld door de ICAO (International Civil Aviation Organization)
waaraan de SLM moet voldoen.

De regel maakt vliegen met tweemotorige vliegtuigen mogelijk
tussen twee vliegvelden die verder dan 180 minuten uit elkaar liggen.
https://dagonline.nl/suriname/surinaams ... gkeuze-slm

Hoe is het inmiddels met het ETOPS certificeringstraject, noodzakelijk voor de introductie van de B777 ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by B767-300ER »

Stratofreighter wrote:
De regel maakt vliegen met tweemotorige vliegtuigen mogelijk
tussen twee vliegvelden die verder dan 180 minuten uit elkaar liggen.

Kleine nuance: NON-ETOPS vluchten mogen maximaal 60 minuten bij een veld verwijderd zijn, dus de velden tijdens de vlucht mogen maximaal 120 minuten van elkaar liggen bij een non-ETOPS vlucht op een twin.

Indien men ETOPS is gecertificeerd (Airframe en Operator) Kan dit (tijd tussen velden) opgerekt worden tot 360 minuten (=ETOPS 180). (Of zelfs nog verder met ETOPS 210/240 maar weet niet of Airlines die al hebben/ gebruiken)

Waar de “Met ETOPS Verder dan 180” vandaan komt in dit artikel is mij daarom een raadsel. Naar mijn idee moet dat “verder dan 120” zijn om ETOPS benodigd te hebben.
Last edited by B767-300ER on 06 Oct 2019, 08:07, edited 1 time in total.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by streep »

Stratofreighter wrote:
De regel maakt vliegen met tweemotorige vliegtuigen mogelijk
tussen twee vliegvelden die verder dan 180 minuten uit elkaar liggen.


De SLM Medewerker die geïnterviewd is door de dag, is iniedergeval gezakt voor zijn ETOPS training.
dvdzee
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 589
Joined: 12 Dec 2009, 15:40
Type of spotter: frequent

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by dvdzee »

streep wrote:
Stratofreighter wrote:
De regel maakt vliegen met tweemotorige vliegtuigen mogelijk
tussen twee vliegvelden die verder dan 180 minuten uit elkaar liggen.


De SLM Medewerker die geïnterviewd is door de dag, is iniedergeval gezakt voor zijn ETOPS training.
1.. een hele goede SERIEUZE tip : neem dagonline met een flinke vrachtwagen ZOUT - compleet en totaal COPY paste "medium"

2..N943BC krijgt VOORLOPIG GEEN PZ-registratie omdat het ETOPS certificaat (training/certificering etc etc alles dus) met (hulp van) / via BOEING verkregen gaat worden

idd niet alleen de kist maar de operator als GEHEEL MOET ook ETOPS certified zijn. daar wordt nu / momenteel aan gewerkt.

Verwachting is in elk geval dat na de lease van de B777 (18 mnd) bij introductie B787 het certificaat VOLLEDIG verkregen zal zijn en dus ook de B787 onder PZ regi zal opereren.

Maar voor nu zal de B777 geintroduceerd worden onder de N-registratie
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by 747classic »

dvdzee wrote:
2..N943BC krijgt VOORLOPIG GEEN PZ-registratie omdat het ETOPS certificaat (training/certificering etc etc alles dus) met (hulp van) / via BOEING verkregen gaat worden

idd niet alleen de kist maar de operator als GEHEEL MOET ook ETOPS certified zijn. daar wordt nu / momenteel aan gewerkt.

Verwachting is in elk geval dat na de lease van de B777 (18 mnd) bij introductie B787 het certificaat VOLLEDIG verkregen zal zijn en dus ook de B787 onder PZ regi zal opereren.

Maar voor nu zal de B777 geintroduceerd worden onder de N-registratie
Conclusie : De 772 operatie zal dus voorlopig niet plaats vinden onder het SLM Air Operator's Certificate (AOC), maar een USA based AOC, omdat de SLM organisatie nog niet ETOPS is gecertificeerd.
Wie doet dan de technische afhandeling (geen SLM ervaring met vliegtuigtype + RR motor) + operations op PBM ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”