Vervanging F-16's
Forum rules
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Over welke JSF versie hebben we het hier?
Wat ik eigenlijk mis in de discussie van de laatste dagen: Welke versie heeft dat hoge geluidsniveau? C.q. hebben we het over dezelfde JSF hier met de berichten van 64 keer een F-15 en degene die Polecat heeft zien opstijgen? Ik kan me voorstellen dat de VTOL versie inderdaad veel geluid maakt, met die extra liftmotor, maar die wilde alleen de LPF ooit misschien aanschaffen (in samenhang met een nederlandse aircraft-carrier).
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2719
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Over welke JSF versie hebben we het hier?
Kijk dat is toch een vooruitziende blik van die LPF. Als er dan toch veel lawaai is, stuur dan het vliegveld zelf de zee op: dan heb je ook ineens geen probleem met laagvliegoefeningen , niemand die het hek door hoeft te knippen, spotten doe je voortaan met je rubberbootjeaviodromefriend wrote:Ik kan me voorstellen dat de VTOL versie inderdaad veel geluid maakt, met die extra liftmotor, maar die wilde alleen de LPF ooit misschien aanschaffen (in samenhang met een nederlandse aircraft-carrier).
Je kan het schip recht onder de TRA's leggen, scheelt ook weer vliegtijd en dus brandstof: goed voor het milieu en krijg je groen links ook mee
Echt inzicht daar in Den Haag
Re: Over welke JSF versie hebben we het hier?
Ik weet dat je hele bericht een grap is, maar met een rubberbootje in de buurt van een carrier is niet minder verboden dan een hek van een vliegbasis doorknippen hoor..Flyboy wrote:Kijk dat is toch een vooruitziende blik van die LPF. Als er dan toch veel lawaai is, stuur dan het vliegveld zelf de zee op: dan heb je ook ineens geen probleem met laagvliegoefeningen , niemand die het hek door hoeft te knippen, spotten doe je voortaan met je rubberbootjeaviodromefriend wrote:Ik kan me voorstellen dat de VTOL versie inderdaad veel geluid maakt, met die extra liftmotor, maar die wilde alleen de LPF ooit misschien aanschaffen (in samenhang met een nederlandse aircraft-carrier).
Je kan het schip recht onder de TRA's leggen, scheelt ook weer vliegtijd en dus brandstof: goed voor het milieu en krijg je groen links ook mee
Echt inzicht daar in Den Haag
Re: Over welke JSF versie hebben we het hier?
VTOL is toch allang geschrapt uit het JSF project?aviodromefriend wrote:Ik kan me voorstellen dat de VTOL versie inderdaad veel geluid maakt, met die extra liftmotor.
-
- Scramble Master
- Posts: 3073
- Joined: 20 May 2003, 18:46
- Subscriber Scramble: Kleintje Pils
- Location: Leusden
- Contact:
Re: Over welke JSF versie hebben we het hier?
Ik neem aan dat je de STOVL variant bedoelt (F-35B), daar is het eerste testexemplaar ook van de band gerold:Eddie wrote:VTOL is toch allang geschrapt uit het JSF project?aviodromefriend wrote:Ik kan me voorstellen dat de VTOL versie inderdaad veel geluid maakt, met die extra liftmotor.
http://www.lockheedmartin.com/news/pres ... lout4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Remco Donselaar
?? 'Tijden als deze' as in 'de kredietcrisis'?blu109 wrote:In tijden als deze zou de discussie over een mogelijke opvolger van een gevechtsvliegtuig niet eens aan de orde moeten zijn.
Ik zie de link tussen investeren in banken en het uitgeven van miljarden aan defensie niet helemaal.
Groeten,
Stefan
- FISHER01
- Scramble Master
- Posts: 3321
- Joined: 13 May 2004, 21:33
- Type of spotter: DIE HARD
- Subscriber Scramble: Yups
- Location: Enschede, 5 miles south south east of EHTW
- Contact:
nog meer F-35 nieuws
28/10 Lange Nederlandse Luchtmacht-piloten raken niet in cockpits
De Nederlandse Koninklijke Luchtmacht zal weldra zijn verouderde F-16's vervangen door andere gevechtstoestellen. Defensie heeft zijn oog gelegd op de Joint Strike Fighter, maar dat toestel heeft één nadeel. De cockpit van het toestel is te klein voor de grote Nederlandse piloten.
De Joint Strike Fighter ligt in poleposition om het te schoppen tot nieuw Nederlands gevechtsvliegtuig, maar dan moet producent Lockheed Martin wel terug komen op zijn beslissing om de cockpit uit budgettaire overweging kleiner te maken.
Uit de statistieken blijkt dat Nederlandse mannen tot de langste ter wereld behoren. Een ruime cockpit met voldoende beenruimte is dan ook van groot belang.
http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/on ... fa81078e5}
28/10 Lange Nederlandse Luchtmacht-piloten raken niet in cockpits
De Nederlandse Koninklijke Luchtmacht zal weldra zijn verouderde F-16's vervangen door andere gevechtstoestellen. Defensie heeft zijn oog gelegd op de Joint Strike Fighter, maar dat toestel heeft één nadeel. De cockpit van het toestel is te klein voor de grote Nederlandse piloten.
De Joint Strike Fighter ligt in poleposition om het te schoppen tot nieuw Nederlands gevechtsvliegtuig, maar dan moet producent Lockheed Martin wel terug komen op zijn beslissing om de cockpit uit budgettaire overweging kleiner te maken.
Uit de statistieken blijkt dat Nederlandse mannen tot de langste ter wereld behoren. Een ruime cockpit met voldoende beenruimte is dan ook van groot belang.
http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/on ... fa81078e5}
Last edited by FISHER01 on 28 Oct 2008, 15:27, edited 1 time in total.
greetzz. Jos FISHER01 K.™
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
is een al lang gepaseerd station; De cockpit is allang 7 cm vergroot, inderdaad om vooral rekening te houden met die Nederlandse godenzonen, maar tegelijk nog steeds de kleinste Amerikaanse vrouwelijk Instructor-pilot te kunnen huisvesten.... Dan is het een voordeeldat je partner bent in een programma en design-aanpassingen kunt aandragen..... John Beesley is ook zeker 1,84 groot en die vliegt het ding al jaren...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Luchtmacht bereidt zich al voor op JSF
Rotterdam, 30 okt. De voorbereiding op de komst van de Joint Strike Fighter is vorige maand al begonnen, hoewel het kabinet nog een besluit moet nemen over een opvolger van de F-16. De Tweede Kamer debatteert er vandaag over.
Een team van het JSF Program Office en de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin onderzocht van 8 tot 12 september op de vliegbasis Leeuwarden welke aanpassingen aan startbanen en hangars moeten worden uitgevoerd om er met de JSF te kunnen vliegen. Dat bevestigt Defensie.
Het bezoek van de Amerikaanse delegatie komt op het moment dat de competitie formeel nog open is, maar lijkt eerdere vermoedens te onderschrijven dat de keuze de facto op de F-35 Joint Strike Fighter is gevallen. Het ministerie van Defensie is officieel nog bezig met een laatste vergelijking tussen de JSF en de enig overgebleven concurrent, de Zweedse Saab Gripen. Saab voerde geen inspecties uit.
Het selectieproces van Defensie komt vanavond opnieuw aan de orde tijdens een debat in de Tweede Kamer. De Kamer wil opheldering over een uitzending van het KRO-programma Reporter en artikelen in NRC Handelsblad. Daaruit bleek onder meer dat de huidige vergelijking heel anders van opzet is dan een eerdere vergelijking van de kandidaten uit 2002.
Het kabinet besloot dit jaar om mee te doen met de testfase van het JSF-programma. In februari wil Defensie het eerste testvliegtuig bestellen. Eerst moet echter nogmaals zijn aangetoond dat de JSF de beste is. In 2010 neemt het kabinet een definitief besluit.
Defensie heeft de inspectie van Leeuwarden niet aan de Kamer gemeld. Volgens een woordvoerder was dat niet nodig: „Wij doen nu eenmaal mee met de ontwikkeling van de JSF. Dat betekent dat wij verdergaande afspraken hebben met de Amerikanen dan met anderen”. Zij benadrukt dat er „geen onomkeerbare stappen” worden genomen voordat Nederland een definitieve keuze heeft gemaakt.
NRC, Gepubliceerd: 30 oktober 2008 14:18
Voor een analyse gemaakt door NRC: http://www.nrc.nl/redactie/economie/jsf.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Rotterdam, 30 okt. De voorbereiding op de komst van de Joint Strike Fighter is vorige maand al begonnen, hoewel het kabinet nog een besluit moet nemen over een opvolger van de F-16. De Tweede Kamer debatteert er vandaag over.
Een team van het JSF Program Office en de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin onderzocht van 8 tot 12 september op de vliegbasis Leeuwarden welke aanpassingen aan startbanen en hangars moeten worden uitgevoerd om er met de JSF te kunnen vliegen. Dat bevestigt Defensie.
Het bezoek van de Amerikaanse delegatie komt op het moment dat de competitie formeel nog open is, maar lijkt eerdere vermoedens te onderschrijven dat de keuze de facto op de F-35 Joint Strike Fighter is gevallen. Het ministerie van Defensie is officieel nog bezig met een laatste vergelijking tussen de JSF en de enig overgebleven concurrent, de Zweedse Saab Gripen. Saab voerde geen inspecties uit.
Het selectieproces van Defensie komt vanavond opnieuw aan de orde tijdens een debat in de Tweede Kamer. De Kamer wil opheldering over een uitzending van het KRO-programma Reporter en artikelen in NRC Handelsblad. Daaruit bleek onder meer dat de huidige vergelijking heel anders van opzet is dan een eerdere vergelijking van de kandidaten uit 2002.
Het kabinet besloot dit jaar om mee te doen met de testfase van het JSF-programma. In februari wil Defensie het eerste testvliegtuig bestellen. Eerst moet echter nogmaals zijn aangetoond dat de JSF de beste is. In 2010 neemt het kabinet een definitief besluit.
Defensie heeft de inspectie van Leeuwarden niet aan de Kamer gemeld. Volgens een woordvoerder was dat niet nodig: „Wij doen nu eenmaal mee met de ontwikkeling van de JSF. Dat betekent dat wij verdergaande afspraken hebben met de Amerikanen dan met anderen”. Zij benadrukt dat er „geen onomkeerbare stappen” worden genomen voordat Nederland een definitieve keuze heeft gemaakt.
NRC, Gepubliceerd: 30 oktober 2008 14:18
Voor een analyse gemaakt door NRC: http://www.nrc.nl/redactie/economie/jsf.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo zie je maar wat voor problemen de aanschaf van de F35 met zich mee brengt als er al gemeten moet worden.
Eerste conclusie schijnt te zijn dat de F35 te hoog op zijn poten staat en dat daardoor de afvoer van gassen in de shelter wat problematisch is aangezien de afvoer wat lager zit dan de motoruitlaat.
Ook wel logisch dat Saab niet komt meten, aangezien een Gripen simpel vanaf een NL veld kan opereren zonder aanpassingen.
Eerste conclusie schijnt te zijn dat de F35 te hoog op zijn poten staat en dat daardoor de afvoer van gassen in de shelter wat problematisch is aangezien de afvoer wat lager zit dan de motoruitlaat.
Ook wel logisch dat Saab niet komt meten, aangezien een Gripen simpel vanaf een NL veld kan opereren zonder aanpassingen.