Dat heb je aardig goed hoor. Alle locators zijn vorig jaar verdwenen. In de plaats zijn verschillende RNAV waypoints gekomen. Ik heb de oude kaartjes niet meer dus of ze op precies dezelfde plek liggen weet ik niet, maar hier is een globaal overzichtje:Michel wrote: ↑27 Jan 2022, 14:53 Als ik de approach charts van SPL bekijk, lijkt het mij dat bijv PEVOS de "opvolger" is van de zgn locator NDB welke vroeger op zo'n 10 nm recht voor de baan stonden. Nou denk ik niet dat 18R ooit een locater gehad heeft, maar bijv rwy 27 had vroeger WP als locator. Nu lijkt dat waypoint TIDVO te zijn. RWY06 had vroeger CH als locater, en nu lijkt dat OSRON te zijn. Nogmaals, ik weet het niet zeker maar zo komt het op mij iig over.
Inderdaad NDB is eruit en RNAV is er nu voor in de plek(stuk betrouwbaarder en makkelijker), van een paar piloten begreep ik dat ook het ILS principe eruit gaat op de lange termijn en RNP(RNVA) approaches de vervanger gaan worden vanwege de betrouwbaarheid en foutmarges.Captain Ditch wrote: ↑27 Jan 2022, 15:52Dat heb je aardig goed hoor. Alle locators zijn vorig jaar verdwenen. In de plaats zijn verschillende RNAV waypoints gekomen. Ik heb de oude kaartjes niet meer dus of ze op precies dezelfde plek liggen weet ik niet, maar hier is een globaal overzichtje:Michel wrote: ↑27 Jan 2022, 14:53 Als ik de approach charts van SPL bekijk, lijkt het mij dat bijv PEVOS de "opvolger" is van de zgn locator NDB welke vroeger op zo'n 10 nm recht voor de baan stonden. Nou denk ik niet dat 18R ooit een locater gehad heeft, maar bijv rwy 27 had vroeger WP als locator. Nu lijkt dat waypoint TIDVO te zijn. RWY06 had vroeger CH als locater, en nu lijkt dat OSRON te zijn. Nogmaals, ik weet het niet zeker maar zo komt het op mij iig over.
06: waypoint OSRON (voorheen CH, frequentie 388,5)
18C: waypoint SIDNI (voorheen OA, frequentie 395,0); iets verder voor de baan ligt ALINA
18R: waypoint PEVOS (deze bestond al eerder, want 18R heeft idd nooit een locator gehad); iets verder voor de baan ligt DIBRU
22: waypoint LANSU (ook 22 heeft geen locator gehad)
27: waypoint TIDVO (voorheen WP, frequentie 376,0)
36C: waypoint OLGAX (ook deze bestond al eerder want ook 36C had nooit een locator)
36R: waypoint NEWCO (voorheen NV, frequentie 332,0; heette in een grijs verleden SNV); iets verder voor de baan ligt KAROF
Groeten, Ditch
Saillant detail: B787s hebben standaard geen ADF.... en kunnen dus sowieso geen NDBs vinden!Avgeek wrote: ↑27 Jan 2022, 19:29Inderdaad NDB is eruit en RNAV is er nu voor in de plek(stuk betrouwbaarder en makkelijker), van een paar piloten begreep ik dat ook het ILS principe eruit gaat op de lange termijn en RNP(RNVA) approaches de vervanger gaan worden vanwege de betrouwbaarheid en foutmarges.Captain Ditch wrote: ↑27 Jan 2022, 15:52Dat heb je aardig goed hoor. Alle locators zijn vorig jaar verdwenen. In de plaats zijn verschillende RNAV waypoints gekomen. Ik heb de oude kaartjes niet meer dus of ze op precies dezelfde plek liggen weet ik niet, maar hier is een globaal overzichtje:Michel wrote: ↑27 Jan 2022, 14:53 Als ik de approach charts van SPL bekijk, lijkt het mij dat bijv PEVOS de "opvolger" is van de zgn locator NDB welke vroeger op zo'n 10 nm recht voor de baan stonden. Nou denk ik niet dat 18R ooit een locater gehad heeft, maar bijv rwy 27 had vroeger WP als locator. Nu lijkt dat waypoint TIDVO te zijn. RWY06 had vroeger CH als locater, en nu lijkt dat OSRON te zijn. Nogmaals, ik weet het niet zeker maar zo komt het op mij iig over.
06: waypoint OSRON (voorheen CH, frequentie 388,5)
18C: waypoint SIDNI (voorheen OA, frequentie 395,0); iets verder voor de baan ligt ALINA
18R: waypoint PEVOS (deze bestond al eerder, want 18R heeft idd nooit een locator gehad); iets verder voor de baan ligt DIBRU
22: waypoint LANSU (ook 22 heeft geen locator gehad)
27: waypoint TIDVO (voorheen WP, frequentie 376,0)
36C: waypoint OLGAX (ook deze bestond al eerder want ook 36C had nooit een locator)
36R: waypoint NEWCO (voorheen NV, frequentie 332,0; heette in een grijs verleden SNV); iets verder voor de baan ligt KAROF
Groeten, Ditch
Aanvullend nog wat banen die amper gebruikt worden maar nu ook in theorie gevlogen kunnen worden als RNP approach.
04: waypoint NELFE
09: waypoint IFTAZ
24: waypoint ARWIN
PS: als je de locaties wil weten kijk even op het AIP hier is alles te vinden over procedures en routes etc. .
De ILS gaat er alleen uit als je via een ander systeem een Autoland kan doen, dit kan niet met een RNAV/RNP approach.... van een paar piloten begreep ik dat ook het ILS principe eruit gaat op de lange termijn en RNP(RNVA) approaches de vervanger gaan worden vanwege de betrouwbaarheid en foutmarges.
Nee klopt RNP is ook Non precision dus dat lukt inderdaad niet meteen. Maar RNP is GPS based en heeft daardoor minder foutmarges dan de bakens en is betrouwbaarder, in de toekomst zal dit ook wellicht als basis kunnen dienen voor het ‘nieuwe’ autolanden op de GPS (bijv. met de coordinaten van de threshold een glijpad maken die je zo op de baan zet). Alleen dit is wel verre toekomst (denk 20+ jaar) voor hier echt stappen in zijn gemaakt en het ILS vervangen zal worden.wingview wrote: ↑28 Jan 2022, 18:44De ILS gaat er alleen uit als je via een ander systeem een Autoland kan doen, dit kan niet met een RNAV/RNP approach.... van een paar piloten begreep ik dat ook het ILS principe eruit gaat op de lange termijn en RNP(RNVA) approaches de vervanger gaan worden vanwege de betrouwbaarheid en foutmarges.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more