Vliegbakens omgeving Schiphol.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1880
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Vliegbakens omgeving Schiphol.

Post by Ger »

Luisterend naar de luchtvaartradio freq 119-055 EHAM App/Dep TMA East wordt er regelmatig een direct to (baken) PEVOS of PEFOS verwezen voor een nadering naar baan 18R.

Weet iemand waar dit baken is gelegen.

Helaas niets kunnen terugvinden in de documentatie.

grt, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.

Post by Polecat »

leuke google-uitdaging....

Heb er geen verstand van, maar op

https://www.platinumairways.org/files/D ... Charts.pdf

vond ik hem wel... ( control+ F en dan pevos intikken)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
eudokia
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 7593
Joined: 04 Feb 2006, 21:21
Subscriber Scramble: eudokia
Location: earth

Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.

Post by eudokia »

en dit zijn de coördinaten:
https://opennav.com/waypoint/NL/PEVOS
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6963
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.

Post by Michel »

Als ik de approach charts van SPL bekijk, lijkt het mij dat bijv PEVOS de "opvolger" is van de zgn locator NDB welke vroeger op zo'n 10 nm recht voor de baan stonden. Nou denk ik niet dat 18R ooit een locater gehad heeft, maar bijv rwy 27 had vroeger WP als locator. Nu lijkt dat waypoint TIDVO te zijn. RWY06 had vroeger CH als locater, en nu lijkt dat OSRON te zijn. Nogmaals, ik weet het niet zeker maar zo komt het op mij iig over.
Heron
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 801
Joined: 21 Jul 2005, 15:27
Location: Westerbork
Contact:

Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.

Post by Heron »

Klopt... al die oude bakens met 2 of 3 letters hebben tegenwoordig een 5-letter naam.
Zou allemaal in de AIS Netherlands terug te vinden moeten zijn.
Captain Ditch
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 41
Joined: 14 Jan 2015, 16:02
Subscriber Scramble: Y

Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.

Post by Captain Ditch »

Michel wrote: 27 Jan 2022, 14:53 Als ik de approach charts van SPL bekijk, lijkt het mij dat bijv PEVOS de "opvolger" is van de zgn locator NDB welke vroeger op zo'n 10 nm recht voor de baan stonden. Nou denk ik niet dat 18R ooit een locater gehad heeft, maar bijv rwy 27 had vroeger WP als locator. Nu lijkt dat waypoint TIDVO te zijn. RWY06 had vroeger CH als locater, en nu lijkt dat OSRON te zijn. Nogmaals, ik weet het niet zeker maar zo komt het op mij iig over.
Dat heb je aardig goed hoor. Alle locators zijn vorig jaar verdwenen. In de plaats zijn verschillende RNAV waypoints gekomen. Ik heb de oude kaartjes niet meer dus of ze op precies dezelfde plek liggen weet ik niet, maar hier is een globaal overzichtje:
06: waypoint OSRON (voorheen CH, frequentie 388,5)
18C: waypoint SIDNI (voorheen OA, frequentie 395,0); iets verder voor de baan ligt ALINA
18R: waypoint PEVOS (deze bestond al eerder, want 18R heeft idd nooit een locator gehad); iets verder voor de baan ligt DIBRU
22: waypoint LANSU (ook 22 heeft geen locator gehad)
27: waypoint TIDVO (voorheen WP, frequentie 376,0)
36C: waypoint OLGAX (ook deze bestond al eerder want ook 36C had nooit een locator)
36R: waypoint NEWCO (voorheen NV, frequentie 332,0; heette in een grijs verleden SNV); iets verder voor de baan ligt KAROF

Groeten, Ditch
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.

Post by Avgeek »

Captain Ditch wrote: 27 Jan 2022, 15:52
Michel wrote: 27 Jan 2022, 14:53 Als ik de approach charts van SPL bekijk, lijkt het mij dat bijv PEVOS de "opvolger" is van de zgn locator NDB welke vroeger op zo'n 10 nm recht voor de baan stonden. Nou denk ik niet dat 18R ooit een locater gehad heeft, maar bijv rwy 27 had vroeger WP als locator. Nu lijkt dat waypoint TIDVO te zijn. RWY06 had vroeger CH als locater, en nu lijkt dat OSRON te zijn. Nogmaals, ik weet het niet zeker maar zo komt het op mij iig over.
Dat heb je aardig goed hoor. Alle locators zijn vorig jaar verdwenen. In de plaats zijn verschillende RNAV waypoints gekomen. Ik heb de oude kaartjes niet meer dus of ze op precies dezelfde plek liggen weet ik niet, maar hier is een globaal overzichtje:
06: waypoint OSRON (voorheen CH, frequentie 388,5)
18C: waypoint SIDNI (voorheen OA, frequentie 395,0); iets verder voor de baan ligt ALINA
18R: waypoint PEVOS (deze bestond al eerder, want 18R heeft idd nooit een locator gehad); iets verder voor de baan ligt DIBRU
22: waypoint LANSU (ook 22 heeft geen locator gehad)
27: waypoint TIDVO (voorheen WP, frequentie 376,0)
36C: waypoint OLGAX (ook deze bestond al eerder want ook 36C had nooit een locator)
36R: waypoint NEWCO (voorheen NV, frequentie 332,0; heette in een grijs verleden SNV); iets verder voor de baan ligt KAROF

Groeten, Ditch
Inderdaad NDB is eruit en RNAV is er nu voor in de plek(stuk betrouwbaarder en makkelijker), van een paar piloten begreep ik dat ook het ILS principe eruit gaat op de lange termijn en RNP(RNVA) approaches de vervanger gaan worden vanwege de betrouwbaarheid en foutmarges.

Aanvullend nog wat banen die amper gebruikt worden maar nu ook in theorie gevlogen kunnen worden als RNP approach.

04: waypoint NELFE
09: waypoint IFTAZ
24: waypoint ARWIN


PS: als je de locaties wil weten kijk even op het AIP hier is alles te vinden over procedures en routes etc. .
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.

Post by Bennie »

Avgeek wrote: 27 Jan 2022, 19:29
Captain Ditch wrote: 27 Jan 2022, 15:52
Michel wrote: 27 Jan 2022, 14:53 Als ik de approach charts van SPL bekijk, lijkt het mij dat bijv PEVOS de "opvolger" is van de zgn locator NDB welke vroeger op zo'n 10 nm recht voor de baan stonden. Nou denk ik niet dat 18R ooit een locater gehad heeft, maar bijv rwy 27 had vroeger WP als locator. Nu lijkt dat waypoint TIDVO te zijn. RWY06 had vroeger CH als locater, en nu lijkt dat OSRON te zijn. Nogmaals, ik weet het niet zeker maar zo komt het op mij iig over.
Dat heb je aardig goed hoor. Alle locators zijn vorig jaar verdwenen. In de plaats zijn verschillende RNAV waypoints gekomen. Ik heb de oude kaartjes niet meer dus of ze op precies dezelfde plek liggen weet ik niet, maar hier is een globaal overzichtje:
06: waypoint OSRON (voorheen CH, frequentie 388,5)
18C: waypoint SIDNI (voorheen OA, frequentie 395,0); iets verder voor de baan ligt ALINA
18R: waypoint PEVOS (deze bestond al eerder, want 18R heeft idd nooit een locator gehad); iets verder voor de baan ligt DIBRU
22: waypoint LANSU (ook 22 heeft geen locator gehad)
27: waypoint TIDVO (voorheen WP, frequentie 376,0)
36C: waypoint OLGAX (ook deze bestond al eerder want ook 36C had nooit een locator)
36R: waypoint NEWCO (voorheen NV, frequentie 332,0; heette in een grijs verleden SNV); iets verder voor de baan ligt KAROF

Groeten, Ditch
Inderdaad NDB is eruit en RNAV is er nu voor in de plek(stuk betrouwbaarder en makkelijker), van een paar piloten begreep ik dat ook het ILS principe eruit gaat op de lange termijn en RNP(RNVA) approaches de vervanger gaan worden vanwege de betrouwbaarheid en foutmarges.

Aanvullend nog wat banen die amper gebruikt worden maar nu ook in theorie gevlogen kunnen worden als RNP approach.

04: waypoint NELFE
09: waypoint IFTAZ
24: waypoint ARWIN


PS: als je de locaties wil weten kijk even op het AIP hier is alles te vinden over procedures en routes etc. .
Saillant detail: B787s hebben standaard geen ADF.... en kunnen dus sowieso geen NDBs vinden!
En of RNP(RNVA) of RNP(AR) nederingen in de toekomst geen last hebben van 5G antenne's is nog maar de vraag.........
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1880
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.

Post by Ger »

Dank voor alle antwoorden. In deze tijd luister ik wat vaker naar de luchtvaartradio, wat nu via het internet kan en goed om te weten dat deze waypoints codes worden gebruikt. Gisteren met baan 27 in gebruik werd ook TIDVO gehoord. WP stond nog in mijn geheugen. De nieuwe waypoints hebben namen, die geen relatie meer hebben met de omgeving waar ze staan, zoals BERGI, ANDIK etc. etc.

Grt, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 152
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.

Post by wingview »

... van een paar piloten begreep ik dat ook het ILS principe eruit gaat op de lange termijn en RNP(RNVA) approaches de vervanger gaan worden vanwege de betrouwbaarheid en foutmarges.
De ILS gaat er alleen uit als je via een ander systeem een Autoland kan doen, dit kan niet met een RNAV/RNP approach.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.

Post by mac »

WP was al een tijdje weg. Die is gesneuveld tijdens de werkzaamheden aan de A1 en A9. Bakens zijn duur in onderhoud en energie te zijn dan is GPS natuurlijk een uitkomst. Nu nog even een autoland kunnen maken zonder ILS. Tot die tijd zal de ILS de primaire manier zijn.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: Vliegbakens omgeving Schiphol.

Post by Avgeek »

wingview wrote: 28 Jan 2022, 18:44
... van een paar piloten begreep ik dat ook het ILS principe eruit gaat op de lange termijn en RNP(RNVA) approaches de vervanger gaan worden vanwege de betrouwbaarheid en foutmarges.
De ILS gaat er alleen uit als je via een ander systeem een Autoland kan doen, dit kan niet met een RNAV/RNP approach.
Nee klopt RNP is ook Non precision dus dat lukt inderdaad niet meteen. Maar RNP is GPS based en heeft daardoor minder foutmarges dan de bakens en is betrouwbaarder, in de toekomst zal dit ook wellicht als basis kunnen dienen voor het ‘nieuwe’ autolanden op de GPS (bijv. met de coordinaten van de threshold een glijpad maken die je zo op de baan zet). Alleen dit is wel verre toekomst (denk 20+ jaar) voor hier echt stappen in zijn gemaakt en het ILS vervangen zal worden.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”