Ik vraag mij dan af wat er met vervoeren bedoelt wordt. Daarnaast geef je aan dat het schip niet geschikt is om ze ervan te laten vliegen.aviodromefriend wrote: Overigens heb ik uit oude nummers van de Alle Hens begrepen dat de JSS wel Chinooks kan vervoeren, maar dat het schip niet geschikt is om ze ervan af te laten vliegen. Denk meer aan vervoer naar een inzetgebied, maar dan over zee en niet door de lucht.
Vervoeren is: je zet ze aan boord, je gaat varen naar de plek waar ze naar toe moeten en daar los je ze weer. De tekeningen die toen werden gepubliceerd lieten zien dat het schip was ontworpen om twee rompen naast elkaar te kunnen vervoeren, maar zonder rotors (zoals ze ook geen rotors op de rompen gemonteerd hebben als ze in een Ruslan worden gezet). Airborne zullen ze dan moeten gaan vanaf een haven, nadat er na het lossen dus weer rotorbladen op zijn gezet.Rockville wrote:Ik vraag mij dan af wat er met vervoeren bedoelt wordt. Daarnaast geef je aan dat het schip niet geschikt is om ze ervan te laten vliegen.
Dat zet toch geen zoden aan de dijk. Als het platform enkel geschikt is voor het vervier van Chinooks, hoe krijg je ze dan airborne?
Moeten ze dan eerst afgetakeld worden naar de wal, daar opgebouwd worden vooraleer ze operationeel inzetbaar zijn?
Denk het niet, als er nog uitzendingen zijn teminste. Een AN-124 kan in een dag op zijn bestemming zijn, een boot doet er iets langer over. Aangezien onze heli vloot toch al niet optimaal inzetbaar is zullen ze wel vliegend worden "verscheept"aviodromefriend wrote:(zal in de toekomst dan wel een aantal Ruslans op Gilze-Rijen schelen).
Dat ligt er net aan hoe je het argument gebruikt. Een An-124 kan het snel, maar duur, zo´n boot kan het goedkoper, maar langzaam. Als het ver vantevoren gepland kan worden is lang geen probleem.Redskin wrote:Denk het niet, als er nog uitzendingen zijn teminste. Een AN-124 kan in een dag op zijn bestemming zijn, een boot doet er iets langer over. Aangezien onze heli vloot toch al niet optimaal inzetbaar is zullen ze wel vliegend worden "verscheept"aviodromefriend wrote:(zal in de toekomst dan wel een aantal Ruslans op Gilze-Rijen schelen).
Zal hooguit voor een eerste batch gebeuren, denk ik. Als je ze moet vervangen weet je het schema lang genoeg van te voren om het met eigen schip te kunnen doen in plaats van capaciteit uit het buitenland in te huren. Ook financieel is dat een ander plaatje omdat de vaste kosten van de JSS zo wie zo doorlopen, en die van een transportkist gewoon in de huurprijs verdisconteerd zijn. Of we het nu leuk vinden of niet, ook daar zullen ze aan het Plein naar gaan kijken.Redskin wrote:Een AN-124 kan in een dag op zijn bestemming zijn, een boot doet er iets langer over. Aangezien onze heli vloot toch al niet optimaal inzetbaar is zullen ze wel vliegend worden "verscheept"
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more