Chinook/Cougar in maritieme inzet

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Chinook/Cougar in maritieme inzet

Post by Rockville »

De KM beschikt momenteel over twee LPD's en krijgt in de toekomst ook een JSS.
In het kader van het joint maritiem/amfibisch optreden zijn deze eenheden ingericht voor het ontvangen van zowel de Cougar als de Chinook. (Ik laat de NH-90 buiten beschouwing, omdat deze een maritieme kist is.) Dat houdt dus in dat beide eenheden moeten kunnen opereren vanaf deze maritieme eenheden en dat dus het benodigde onderhoudspersoneel aan boord van de maritieme eenheden zal worden geplaatst.
Maar nu kwam mij recentelijk ten ore, dan de NL-Chinook totaal niet geschikt is, om vanaf een maritiem platform te opereren.
Klopt dit? Zo ja, is het aannemelijk dat de Chinooks zullen worden aangepast tbv het maritiem opereren?
Zo nee, waarom niet? Mocht dat zo zijn, dan rijst er de vraag of de voorlichting vanuit MINDEF ikv de defensie doctrine wel correct is.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Chinook/Cougar in maritieme inzet

Post by aviodromefriend »

AFAIK worden er "binnenkort" wel updates aan de Chinooks uitgevoerd (worden op CH-47F standaard gebracht). Deze versie wordt door de VS gebruikt als toestel voor de mariniers. Dan lijkt het erop dat die versie wel maritiem kan worden gebruikt. Overigens heb ik uit oude nummers van de Alle Hens begrepen dat de JSS wel Chinooks kan vervoeren, maar dat het schip niet geschikt is om ze ervan af te laten vliegen. Denk meer aan vervoer naar een inzetgebied, maar dan over zee en niet door de lucht. (zal in de toekomst dan wel een aantal Ruslans op Gilze-Rijen schelen).
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Chinook/Cougar in maritieme inzet

Post by Rockville »

aviodromefriend wrote: Overigens heb ik uit oude nummers van de Alle Hens begrepen dat de JSS wel Chinooks kan vervoeren, maar dat het schip niet geschikt is om ze ervan af te laten vliegen. Denk meer aan vervoer naar een inzetgebied, maar dan over zee en niet door de lucht.
Ik vraag mij dan af wat er met vervoeren bedoelt wordt. Daarnaast geef je aan dat het schip niet geschikt is om ze ervan te laten vliegen.
Dat zet toch geen zoden aan de dijk. Als het platform enkel geschikt is voor het vervier van Chinooks, hoe krijg je ze dan airborne?
Moeten ze dan eerst afgetakeld worden naar de wal, daar opgebouwd worden vooraleer ze operationeel inzetbaar zijn?
Het JSS in dusdanig ingericht om idd Chinooks te ontvangen en deze storage te bieden, opdat deze vanaf het JSS ondersteuning kan bieden.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Chinook/Cougar in maritieme inzet

Post by aviodromefriend »

Rockville wrote:Ik vraag mij dan af wat er met vervoeren bedoelt wordt. Daarnaast geef je aan dat het schip niet geschikt is om ze ervan te laten vliegen.
Dat zet toch geen zoden aan de dijk. Als het platform enkel geschikt is voor het vervier van Chinooks, hoe krijg je ze dan airborne?
Moeten ze dan eerst afgetakeld worden naar de wal, daar opgebouwd worden vooraleer ze operationeel inzetbaar zijn?
Vervoeren is: je zet ze aan boord, je gaat varen naar de plek waar ze naar toe moeten en daar los je ze weer. De tekeningen die toen werden gepubliceerd lieten zien dat het schip was ontworpen om twee rompen naast elkaar te kunnen vervoeren, maar zonder rotors (zoals ze ook geen rotors op de rompen gemonteerd hebben als ze in een Ruslan worden gezet). Airborne zullen ze dan moeten gaan vanaf een haven, nadat er na het lossen dus weer rotorbladen op zijn gezet.

De zoden die dit aan de dijk zet ten opzichte van de huidige situatie is dat Nederland zijn toestellen zelf kan vervoeren, (vooral met geplande rotaties, voor ad-hoc spoedwerk duurt zeetransport nogal lang) en niet van anderen afhankelijk is of er vervoer beschikbaar is, naast natuurlijk het feit dat de JSS ook voor andere taken inzetbaar is dan het vervoeren van heli's (er moet bijvoorbeeld binnen een aantal jaren een bevoorrader worden vervangen ivm bereiken einde levensduur, wat officieel de reden is voor het aanschaffen van de JSS).
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Redskin
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1277
Joined: 01 Jul 2003, 16:22
Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
Subscriber Scramble: Digitaal
Location: 10 miles from Gilze Rijen
Contact:

Re: Chinook/Cougar in maritieme inzet

Post by Redskin »

aviodromefriend wrote:(zal in de toekomst dan wel een aantal Ruslans op Gilze-Rijen schelen).
Denk het niet, als er nog uitzendingen zijn teminste. Een AN-124 kan in een dag op zijn bestemming zijn, een boot doet er iets langer over. Aangezien onze heli vloot toch al niet optimaal inzetbaar is zullen ze wel vliegend worden "verscheept"
John
Image
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Chinook/Cougar in maritieme inzet

Post by ehusmann »

Redskin wrote:
aviodromefriend wrote:(zal in de toekomst dan wel een aantal Ruslans op Gilze-Rijen schelen).
Denk het niet, als er nog uitzendingen zijn teminste. Een AN-124 kan in een dag op zijn bestemming zijn, een boot doet er iets langer over. Aangezien onze heli vloot toch al niet optimaal inzetbaar is zullen ze wel vliegend worden "verscheept"
Dat ligt er net aan hoe je het argument gebruikt. Een An-124 kan het snel, maar duur, zo´n boot kan het goedkoper, maar langzaam. Als het ver vantevoren gepland kan worden is lang geen probleem.
Het argument dat de Chinooks niet optimaal ingezet kunnen worden ken je hierbij beide kanten op gebruiken. Omdat we toch niet alle Chinooks tegelijk kunnen inzetten, is het ook niet zo erg om er een paar een aantal weken op een boot te hebben staan. Als ze snel worden vervoerd staan ze maar gras te happen op het veld.

Afijn, die JSS is een leuk speeltje, maar hoe het ingezet gaat worden is nog de vraag :wink:

Erwin
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Chinook/Cougar in maritieme inzet

Post by aviodromefriend »

Redskin wrote:Een AN-124 kan in een dag op zijn bestemming zijn, een boot doet er iets langer over. Aangezien onze heli vloot toch al niet optimaal inzetbaar is zullen ze wel vliegend worden "verscheept"
Zal hooguit voor een eerste batch gebeuren, denk ik. Als je ze moet vervangen weet je het schema lang genoeg van te voren om het met eigen schip te kunnen doen in plaats van capaciteit uit het buitenland in te huren. Ook financieel is dat een ander plaatje omdat de vaste kosten van de JSS zo wie zo doorlopen, en die van een transportkist gewoon in de huurprijs verdisconteerd zijn. Of we het nu leuk vinden of niet, ook daar zullen ze aan het Plein naar gaan kijken.

En voor wat betreft de inzetbaarheid: die moet juist binnenkort toenemen als de toestellen niet meer in de zandbak gebruikt worden, en al het achterstallige onderhoud is ingelopen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Post Reply

Return to “'t Praethuys”