Disclaimer: mijn kennis is inmiddels belegen
, laat graag weten als er iets niet klopt.
Waarschuwing: op
alle principes van baangebruik bestaan uitzonderingen. Dat geldt des te meer voor bijzondere vluchten zoals die van staatshoofden, en verkeer van/naar SPL-O.
Er waren dus toch twee startbanen in bovenstaand geval. Het principe is bij twee start- en/of -landingsbanen: een goede verdeling qua verwachte drukte, op basis van geografische sectoren. Er vindt dus groepering plaats op basis van vertrekpunt of bestemming, en die indeling geldt dan meestal zolang die baancombinatie als geheel gebruikt wordt.
Om e.e.a. te checken is kijken wat het andere verkeer doet misschien wel het beste hulpmiddel, en het gaat vaak om details. Zo zullen bij startbanen 24+36L vluchten naar de UK en Noord-Amerika soms verdeeld worden over de twee banen, afhankelijk van welke route ze volgen (meer noord of meer west). Een ander voorbeeld is landen 06+36R, daarbij zal soms verkeer uit het zuiden schijnbaar willekeurig verdeeld worden over beide banen (maar dat is ad hoc reageren op de verkeerssituatie).
Een scanner meenemen zal ook helpen, net als geluk c.q. geen pech hebben.
Grtz,
Erik