Ja, dit wordt interessant.
Dit is inderdaad een interessante stelling. Zelf ben ik dit jaar drie keer in de States geweest en telkens via Heathrow omdat dat goedkoper was. Veel liever was ik voor hetzelfde geld rechtstreeks gegaan en had Heatrow minder overstappers. Andersom zat het toestel van LAX naar Londen vol met overstappers. Netto zijn er niet meer/minder vliegpassagiers (maar het scheelt wel veel bewegingen) als maatschappijen stoppen met vliegen afvangen. Het is niet zo dat er door prijselasticiteit ineens meer gevlogen wordt. Wel bij low-cost carriers, maar dat is een andere discussie.Richard from Rotterdam wrote: ↑23 Nov 2022, 14:56 Vwb de transfer passagiers zit je natuurlijk met het feit dat veel maatschappijen en vliegvelden elkaars vliegen zitten af te vangen.
Geef je hier niet impliciet aan dat de hubfunctie welliswaar goed is voor NV Schiphol maar dat BV Nederland er eigenlijk niets mee opschiet terwijl ze wel de lasten in vorm van geluid en uitstoot mag verwerken?Key wrote: ↑23 Nov 2022, 11:37
Het volume wat gepaard gaat met de hubfunctie maakt ook dat er 'altijd nog wel wat bij kon' <knip> Maar als je de hubfunctie weghaalt krijg je een omgekeerd sneeuwbaleffect. Ik deel de mening dat als Delta zich terug zou trekken (en niemand de plaats inneemt) dat wel eens voor een flinke instorting van het geheel zou kunnen zorgen. Je raakt dan veel meer kwijt dan alleen het aandeel Delta waardoor de hele schaal van de luchthaven niet meer te verdedigen is, enz.
Nee hoor, want al die mensen die daardoor direct of indirect een baan hebben wonen niet op het veld maar erbuiten. Het grootste deel woont zelfs daar waar ook het meeste geluid en uitstoot terechtkomen.
Ik zou bijna zeggen "I rest my case" . Je benoemd de mensen die direct of indirect een baan hebben door NV Schiphol, en daar mag je zelfs de bakkers en slager onder rekenen die de medewerkers voorzien van voedsel.
Euh, OK, als je dat bedoelde: nee, het lijkt me niet dat Schiphol 'de banenmotor is voor Nederland'. Misschien wil je dan nog even uitleggen wat voor jou NV Schiphol is (dat gaat t/m die bakker dus?) en wat BV Nederland.
Dat ga ik zeer zeker niet proberen hoor, iedereen moet daar lekker het zijne/hare van denken. Ik vind dit gewoon een interessante uitwisseling van indrukken.Ik had nog niet echt een mening over Schiphol, maar ik nijg nu toch naar: "laat maar krimpen". Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
wingview wrote: ↑25 Nov 2022, 17:01 Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat een paar schreeuwers zo'n groot podium krijgen. Het zijn namelijk niet eens zoveel klagers want de klachten komen vaak van dezelfde figuren. 99,9% is er komen wonen toen Schiphol er allang was en aangezien er na de oorlog de bevolking alleen maar is gegroeid, nationaal en internationaal, kan je er vanuit gaan dat er meer verkeer komt in de jaren.
Om terug te komen op een eerdere vraag: zou je dit kunnen kwantificeren? Nu is het slechts een mening zonder onderbouwing. Dat het bedrijf Schiphol minder omzet maakt is duidelijk en dat geldt voor ieder bedrijf. Maar dat stukje: "en indirect zoveel banen oplevert en geld voor de staatskas." Geef daar dan eens een rekenvoorbeeld van wat wel opgaat voor Schiphol, maar niet ieder ander bedrijf.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more