Ok, ik neem aan dat ze bezig aan het bouwen zijn in Hamburg.
Klopt, 13 dec. gespot in primer en nog zonder motoren:NL1972 wrote: ↑21 Dec 2023, 10:53Ok, ik neem aan dat ze bezig aan het bouwen zijn in Hamburg.
Weten jullie ook welke Boeing 737 uit de vloot gaat nadat de PH-YHZ afgeleverd is?
Dit wordt trouwens PH-YHY
Wat ik weet zal winter 2024/2025 de eerste paar de vloot uit gaan (bind met er niet op vast) maar zou gaan om de oudste 2 -800 en de volledige -700 vlootNL1972 wrote: ↑21 Dec 2023, 10:53Ok, ik neem aan dat ze bezig aan het bouwen zijn in Hamburg.
Weten jullie ook welke Boeing 737 uit de vloot gaat nadat de PH-YHZ afgeleverd is?
Het gaat meer om aantallen stoelen. Eind 2024 gaan er 4 737-700s en 2 737-800s uit en zijn er 6 A321s bijgekomen. Een verschil, als ik het goed berekend heb, van 418 stoelen meer aan capaciteit .
Er zitten in de A321 vooralsnog net zoveel passagiers als de B738, met die lagere bezettingsgraad zou het in het uitstappen juist sneller moeten gaan aangezien de pax meer ruimte heeft om te manoeuvreren met hun bagage.patrick@tediek.com wrote: ↑06 Jan 2024, 00:04 Wat is er onverantwoord aan? Het kan sneller dan 45 mins. De beperkende factor is die ellendige handbagage.
Volgens mij was vroeger ook zo met een Boeing 757 van Transavia waar ook 45 minuten omdraaitijd was zowel meer tijd nodig was om mensen laten instappen en uitstappen. Vroeger was turn around tijden 1 uur bij alle typen vliegtuigen die bij Martinair, Air Holland, DutchBird, Holland Exel, V-bird, KLM en Transavia. Dus een Airbus A321NEO is betrekkelijk een nieuwe type vliegtuig die bij Transavia kort in dienst is getreden, waar ook ze er aan moeten wennen.FredvZ wrote: ↑06 Jan 2024, 13:31Er zitten in de A321 vooralsnog net zoveel passagiers als de B738, met die lagere bezettingsgraad zou het in het uitstappen juist sneller moeten gaan aangezien de pax meer ruimte heeft om te manoeuvreren met hun bagage.patrick@tediek.com wrote: ↑06 Jan 2024, 00:04 Wat is er onverantwoord aan? Het kan sneller dan 45 mins. De beperkende factor is die ellendige handbagage.
Wat het onverantwoord maakt om dezelfde turn around tijden als voorheen te hanteren is een verandering in het lijdend voorwerp: een Airbus is geen Boeing. Ja, het zijn allebei vliegentuigen en ja er is veel gestandaardiseerd. Toch zijn er kleine verschillen en juist die kleine verschillen zorgen er voor dat mensen meer tijd nodig hebben om dezelfde taak met dezelfde kwaliteit te doen.
Denk maar eens terug toen je na het lessen in een dieselauto ging rijden in een benzineauto: klein verschil, maar het kost wel even tijd om de bediening onder de knie te krijgen.
Hoe goed je mensen ook traint, hoe veel ervaring ze ook hebben: bij veranderingen in processen die jaren hetzelfde zijn geweest neemt de kans op fouten toe. Geef je te weinig aandacht aan die verandering dan kunnen de gevolgen groot zijn. Zoals bij Gimli Glider, mede het gevolg van de verandering van het imperial naar metric systeem.
Ik snap het probleem echt niet. Het is gewoon vliegen , de vliegers hebben training gehad en hebben volgens mij bij Finnair of Lufthansa op de lijn gezeten. De stations waar ze op vliegen is een Airbus business as usual.FredvZ wrote: ↑06 Jan 2024, 13:31Er zitten in de A321 vooralsnog net zoveel passagiers als de B738, met die lagere bezettingsgraad zou het in het uitstappen juist sneller moeten gaan aangezien de pax meer ruimte heeft om te manoeuvreren met hun bagage.patrick@tediek.com wrote: ↑06 Jan 2024, 00:04 Wat is er onverantwoord aan? Het kan sneller dan 45 mins. De beperkende factor is die ellendige handbagage.
Wat het onverantwoord maakt om dezelfde turn around tijden als voorheen te hanteren is een verandering in het lijdend voorwerp: een Airbus is geen Boeing. Ja, het zijn allebei vliegentuigen en ja er is veel gestandaardiseerd. Toch zijn er kleine verschillen en juist die kleine verschillen zorgen er voor dat mensen meer tijd nodig hebben om dezelfde taak met dezelfde kwaliteit te doen.
Denk maar eens terug toen je na het lessen in een dieselauto ging rijden in een benzineauto: klein verschil, maar het kost wel even tijd om de bediening onder de knie te krijgen.
Hoe goed je mensen ook traint, hoe veel ervaring ze ook hebben: bij veranderingen in processen die jaren hetzelfde zijn geweest neemt de kans op fouten toe. Geef je te weinig aandacht aan die verandering dan kunnen de gevolgen groot zijn. Zoals bij Gimli Glider, mede het gevolg van de verandering van het imperial naar metric systeem.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more