Aircolours wrote: ↑22 Jan 2024, 10:35
NL1972 wrote: ↑21 Jan 2024, 20:02
Hoeveel krijgt HV precies Airbus A321NEO en Airbussen A320NEO's? Ze hebben ongeveer 26 besteld en hebben optie op 17 toestellen. Ik ga van uit dat KLM-AF optie op 60 extra toestellen snel wordt verzilverd. Stel je voor dat Boeings 737's versneld uitgefaseerd wordt vanwege strengere milieureglement en geluidsreglement, zowel naar verwachting zou de proces 2030 afgerond zijn. Ik zou denken aan tussen 2028-2030 bijna alle 737's bij HV weggegaan kunnen zijn.
Volgens planning gaat de laatste B737 er in 2028 uit.
Het aantal A320neo of A321neo voor HV hangt af van de ontwikkeling rond Schiphol. De keuze wordt later gemaakt op het moment dat het nodig is. Het zou heel goed kunnen dat HV alleen maar A321neo's krijgt.
Ok, denk ik ook ja. Het ligt ook aan nieuwe kabinet wat ze graag willen met Schiphol zowel krimpplannen mogelijk definitief van tafel zou kunnen gaan. Het is niet uitgesloten dat HV nieuwe hub gaat openen in andere land waar meer groei mogelijk is dan alleen op Schiphol, terwijl HV niet meer afhankelijk is van Eindhoven, Rotterdam en Schiphol. Dan zou je ook denken dat HV toch Airbus A320neo's ook bij krijgt op haar nieuwe thuisbasis in andere land. In het verleden heeft HV geprobeerd in Denemarken en Duitsland, die zijn helaas wel faliekant mislukt. Ryanair en Easyjet hebben in Duitsland zeer sterke positie zowel Ryanair een thuisbasis heeft op luchthaven Weeze in Duitsland, Easyjet heeft hoe dan ook zijn vliegtuigen op verschillende luchthavens in Duitsland gestationeerd. Dus waarom zou HV eens gaan proberen in Engeland, Schotland of Ierland om vluchten uit te voeren, maar echter vraag je ook af dit wel een succes kan worden. In Engeland zijn erg veel prijsvechters die zelf een thuisbasis hebben, dat wordt zelf ook erg moeilijk voor HV om realiseren.
Toekomstperspectief gezien lijkt mij het beste voor HV om alleen Airbus A321neo in haar vloot zal krijgen in plaats van kleinere Airbus A320neo's. Dat zou voor HV en Transavia France logischer zijn om met één Airbus type gaan vliegen en zeker kunnen ze mogelijkheden bekijken of ze vluchten kan uitvoeren naar Midden-Oosten zowel Saoedi-Arabië, Qatar of Oman, of Noord-Afrika. We zullen zien hoe dit allemaal uitpakt voor HV en Transavia France. Eigenlijk vliegt Transavia France met Airbus A320neo vanaf Parijs Orly. Dus Frankrijk is groter dan Nederland, waar Transavia Frankrijk meer toestellen nodig heeft dan Nederlandse Transavia.