Vandaag de eerste revenue flight: voor HV
Goedemiddag,robin27198 wrote: ↑14 Mar 2024, 16:43 https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-a320s-in
Canadese A320's voor Corendon komende zomer.
C-GJLQ vliegt al even voor ze, vnl vanaf MST.Jeroen34 wrote: ↑12 May 2024, 14:44Goedemiddag,robin27198 wrote: ↑14 Mar 2024, 16:43 https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-a320s-in
Canadese A320's voor Corendon komende zomer.
Is hier wat meer over bekend aangezien het nu mei is, en de eerste zou in april komen?
Mvg, Jeroen.
C-GJLQ is nu based op RotterdamT7 wrote: ↑12 May 2024, 15:23C-GJLQ vliegt al even voor ze, vnl vanaf MST.Jeroen34 wrote: ↑12 May 2024, 14:44Goedemiddag,robin27198 wrote: ↑14 Mar 2024, 16:43 https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-a320s-in
Canadese A320's voor Corendon komende zomer.
Is hier wat meer over bekend aangezien het nu mei is, en de eerste zou in april komen?
Mvg, Jeroen.
Insufficient lubrication behind Corendon 737-800 aileron cable fracture
8 August 2024
Investigators have determined that an aileron cable fracture
on a Corendon Dutch Airlines Boeing 737-800 resulted from insufficient lubrication.
The Dutch Safety Board says the inspection interval for the cable at the time of the 8 July 2022 incident was 4,000 cycles or 24 months.
It had been inspected 20 months beforehand.
But the inquiry could not verify whether the cable had been consistently maintained and lubricated,
and says that determining the degree of wear during inspections is “difficult”
owing to their size and accessibility.
The safety board adds that it cannot tell whether the inadequate lubrication or the inspection interval had the greater influence on the incident.
The aircraft (PH-CDF)
had departed Heraklion in Crete for Amsterdam when, just after take-off,
the crew noticed the jet was rolling to the left – although it remained controllable, partly owing to favourable weather conditions.
Its pilots used rudder and aileron inputs to counter the roll and diverted to Athens.
None of the 179 passengers and six crew members was injured.
Inspection of the jet, originally delivered to TUIfly Nordic in January 2000,
found that the cable between the left aileron and the feel-and-centring unit had broken.
https://onderzoeksraad.nl/wp-content/up ... skabel.pdfEen passagiersvliegtuig met bestemming Schiphol
steeg op 8 juli 2022 op van
Heraklion International Airport “Nikos Kazantzakis” op Kreta, Griekenland.
Aan boord van dit vliegtuig, een Boeing 737-800 met registratie PH-CDF,
bevonden zich
zes bemanningsleden en 179 passagiers.
Tijdens de start, direct na het loskomen,
merkte de bemanning dat het vliegtuig naar links rolde.
Ondanks dit roleffect bleef
het vliegtuig bestuurbaar.
De bemanning slaagde er in om het vliegtuig onder controle
te houden door met het richtingsroer en de rolroeren tegen te sturen.
De gunstige
weersomstandigheden droegen bij aan de bestuurbaarheid van het vliegtuig.
Het
vliegtuig week uit naar Athene en landde zonder verdere problemen.
Na de vlucht
werd het vliegtuig geïnspecteerd en bleek dat een stuurkabel kapot was gegaan tussen
de feel- and centeringunit en het linker rolroer.
https://onderzoeksraad.nl/wp-content/up ... skabel.pdfOmdat de onderzochte kabels niet goed bleken te zijn gesmeerd, kan de Onderzoeksraad niet vaststellen wat het meest invloed op het ontstaan van de kabelbreuk heeft gehad: gebrekkige smering, of dat het in juli 2022 geldende inspectie-interval (4.000 vluchten of 24 maanden) te ruim was voor deze kabels.
[...]
De Onderzoeksraad merkt op dat sinds
juni 2023 het inspectie-interval is verlengd tot 6.600 vliegcycli of 36 maanden.
Het is iets anders voor Rotterdam is de LY-KUA alleen vandaag ingehuurd kist komt straks binnen met passagiers vanuit Kayseri en gaat dan weer naar huis. Ze laten 2 Corendon Turkije kisten vliegen vandaag vanuit AYT en DUS naar RTM waarvan ze 1 laten staan op RTM en die pakt dan morgen het normale schema op.
Weet jij of er al een nieuwe poging gepland staat?tonjochems wrote: ↑19 Aug 2024, 14:04 C-GJLQ wordt vandaag naar het K platform versleept en zal als alles goed gaat a.s. woensdag naar Woensdrecht geferried worden.
Sinds gisteren omgeregistreed naar VP-CBFrobin27198 wrote: ↑27 Aug 2024, 15:23Weet jij of er al een nieuwe poging gepland staat?tonjochems wrote: ↑19 Aug 2024, 14:04 C-GJLQ wordt vandaag naar het K platform versleept en zal als alles goed gaat a.s. woensdag naar Woensdrecht geferried worden.
Hij staat nog steeds op oost.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more