To burst or not to burst

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
PiPoServisAir
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 529
Joined: 12 Nov 2007, 14:44
Subscriber Scramble: PiPoServisAir
Location: Amstelveen 1km from KLM Head Office

Post by PiPoServisAir »

Ok maar je nspt wat ik bedoel ik hou van zowel mooie zij shots maar ook movemends vind ik aardig, en video camera in alle vormen, maar ik dacht van ja als je toch burst neemt kan je ook gewoon video nemen voor "filmpje" van fotos en je camera echt voor het harde zij werk.

Peace
The Giant Of The Skies Airbus A380
http://www.airport-weeze.de
http://www.ryanair.com/
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3735
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Post by SquAdmin »

MISOS wrote:- Mensen die zeer onzeker zijn in hun kunnen. En die zo bang zijn om de juiste plaat te missen dat ze gewoon maar raak blijven schieten (vooral bij langsrijdende of stilstaande toestellen)
Hmm, ik begrijp wat je bedoelt maar ben het niet met je eens. Een burst is gewoon een techniek om een bepaald soort plaat te krijgen. Ik zou degene wel eens willen ontmoeten die opposing passes goed pakt met 1 enkele klik...

Ook bij taxien kan ik me er iets bij voorstellen: bij een enkel shot heb je kans dat een piepklein detail toch niet helemaal naar je zin is. Bijvoorbeeld zo'n lampje of bordje dat net voor een wiel zit. Dan is het toch prettig als je een paar extra shotjes hebt.
Greetz,

Patrick
User avatar
PiPoServisAir
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 529
Joined: 12 Nov 2007, 14:44
Subscriber Scramble: PiPoServisAir
Location: Amstelveen 1km from KLM Head Office

Post by PiPoServisAir »

SquAdmin wrote:
MISOS wrote:- Mensen die zeer onzeker zijn in hun kunnen. En die zo bang zijn om de juiste plaat te missen dat ze gewoon maar raak blijven schieten (vooral bij langsrijdende of stilstaande toestellen)
Hmm, ik begrijp wat je bedoelt maar ben het niet met je eens. Een burst is gewoon een techniek om een bepaald soort plaat te krijgen. Ik zou degene wel eens willen ontmoeten die opposing passes goed pakt met 1 enkele klik...

Ook bij taxien kan ik me er iets bij voorstellen: bij een enkel shot heb je kans dat een piepklein detail toch niet helemaal naar je zin is. Bijvoorbeeld zo'n lampje of bordje dat net voor een wiel zit. Dan is het toch prettig als je een paar extra shotjes hebt.
Volgens mij moet ik maar eens bij iemand langs gaan die een Canon digi cam heeft, in die dingen loop ik nog er achter. Soms zoveel functies en info dat je soms gek wordt. Maar ja we zien wel.

Peace
The Giant Of The Skies Airbus A380
http://www.airport-weeze.de
http://www.ryanair.com/
User avatar
Redskin301
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2296
Joined: 23 Mar 2006, 12:52
Type of spotter: Graphical
Subscriber Scramble: nee
Location: Tilburg
Contact:

Post by Redskin301 »

SquAdmin wrote:Ik zou degene wel eens willen ontmoeten die opposing passes goed pakt met 1 enkele klik...
De mensen die ook jaren analoog gewerkt hebben :lol:

ff serieus, als een vliegtuig taxied, dan schiet ik natuurlijk ook meerdere platen maar ik focus en zoom erop los bij elke lossen foto op de rolbaan. Dit doe ik ook bij de landingen, bij snelle actie foto's wordt het een ander verhaal. Op actie gebied sluit ik me bij remco aan. Voor de rest probeer ik wel goed na te denken voor wat een goede compositie is en dat begint al lang voor de actie start door een goede spot langs de baan te vinden :!:
Regards Alex van Noye,

http://www.runway28.nl
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1656
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Post by evhest »

MISOS wrote:Burst is handig voor nog 2 redenen:

- Mensen die zeer onzeker zijn in hun kunnen. En die zo bang zijn om de juiste plaat te missen dat ze gewoon maar raak blijven schieten (vooral bij langsrijdende of stilstaande toestellen)
Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. Schieten met burst is zo'n beetje hetzelfde als vissen met een staaf dynamiet. Bijzonder effectief, maar je wordt er geen betere visser van.

Ik denk van te voren liever na over het shot dat ik wil hebben en druk pas als de compositie mij bevalt. Ik merk dat ik iedere foto echt afzonderlijk maak en niet slechts de ontspanknop ingedrukt houd. Die techniek dwingt je naar mijn mening beter na te denken over wat je nu precies wilt 'vangen', om maar in mijn visserij analogie te volharden.

En ja, ik heb ze ook wel eens gehoord, die fotografen die een eindeloze reeks foto's maken van een taxiende kist. Zo is er geen kunst meer aan, vind ik....
Last edited by evhest on 25 Feb 2008, 12:20, edited 1 time in total.
Answers will be questioned.....
MISOS
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 153
Joined: 18 Feb 2004, 08:01

Post by MISOS »

Redskin wrote:Om hierop toch nog even terug te komen:
enig idee hoeveel foto's er bij een fotoshoot worden gemaakt voor een foto (en dat model kun je werkelijk bijna iedere pose laten aannemen die je wilt)
Maar een fotoshoot met mensen (uitdrukking gezicht kan in een fractie van een seconde veranderen, stand model etc...) is toch een stuk afwisselender, dynamischer en moeilijker dan een kist die op z'n gemak komt aan taxieën. Vooral een langzame VC 25 :D
User avatar
Delta12
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 900
Joined: 04 Oct 2004, 17:42
Type of spotter: F5
Location: N52E005

Post by Delta12 »

Bij mijn 300D gebruikte ik de burst functie nooit echt was gewoon te sloom 1 pic per kist was oke.

Nu met met de 30D nog steeds 1 foto per kist maar als ik bijvoorbeeld de rook van de wielen dr op wil gebruik ik burst standje 1.

Als er iets zeldzaams komt of de licht omstandigheden zeggen me dat dit wat mooie platen gaan worden schiet ik de buffer soms helemaal vol :oops: 20 fotos van 1 kist haha.
User avatar
PiPoServisAir
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 529
Joined: 12 Nov 2007, 14:44
Subscriber Scramble: PiPoServisAir
Location: Amstelveen 1km from KLM Head Office

Post by PiPoServisAir »

Soms sta je bij een spotter plek klinkt het net als een oefen terrein van defentie KLAK KLAK KLAK KLAK KLAK. Ok nu is het gemakkelijk met geheugen kaarten, vroeger schot je zo een 36 rolletje vol.

Die canons waar jullie het over hebben dat is toch de *400 nog wat??

Peace
The Giant Of The Skies Airbus A380
http://www.airport-weeze.de
http://www.ryanair.com/
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11225
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

evhest wrote:Schieten met burst is zo'n beetje hetzelfde als vissen met een staaf dynamiet. Bijzonder effectief, maar je wordt er geen betere visser van.
Erg mooie vergelijking. De buit is altijd groot, maar je eet wat er boven komt drijven, niet waar je specifiek op mikt. Ik ben liever de visser die omringd is door het water, de school ziet bewegen en een dik exemplaar naar keuze aan de haak slaat, zeg maar. Alleen als er een paar zó snel zijn dat dat niet meer lukt, schep ik een keer met een wat groter net. 8)

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
Flanker27
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 742
Joined: 07 Mar 2007, 15:46
Type of spotter: mainly mil or it has to be Russian
Location: Twenthe
Contact:

Post by Flanker27 »

Leuke discussie.
Ik heb sinds juli vorig jaar een EOS400D. En ik ben het eens met eerdere posts. soms probeer je de burst te gebruiken voor een bepaald shot wat je zeker wilt hebben, ik noem 2 Hawks van de Red Arrows die elkaar headon passeren. In het begin schoot ik vaker veel foto's per kist, maar dit wordt steeds minder, tot vaak maar 1-2 foto's per moment. Composities zijn nu belangrijker, dan maar een vliegtuig op de foto te hebben. Maar ik kan me voorstellen dat als je ook voor nummertjes gaat, dat je ze er gewoon allemaal op wilt.
Michel
EOS200D, 18-135 IS, sigma 50-500
User avatar
FISHER01
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3315
Joined: 13 May 2004, 21:33
Type of spotter: DIE HARD
Subscriber Scramble: Yups
Location: Enschede, 5 miles south south east of EHTW
Contact:

Post by FISHER01 »

Key wrote:
evhest wrote:Schieten met burst is zo'n beetje hetzelfde als vissen met een staaf dynamiet. Bijzonder effectief, maar je wordt er geen betere visser van.
Erg mooie vergelijking. De buit is altijd groot, maar je eet wat er boven komt drijven, niet waar je specifiek op mikt. Ik ben liever de visser die omringd is door het water, de school ziet bewegen en een dik exemplaar naar keuze aan de haak slaat, zeg maar. Alleen als er een paar zó snel zijn dat dat niet meer lukt, schep ik een keer met een wat groter net. 8)

Erik
Kijk dit spreekt mij ook zeer aan :lol: lees: FISHER01
greetzz. Jos FISHER01 K.™

Image
User avatar
P.Terlouw
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 943
Joined: 12 Aug 2006, 11:22
Subscriber Scramble: P.Terlouw
Location: Soesterberg
Contact:

Post by P.Terlouw »

ik gebruik zelden de burst-mode en misschien komt dat wel doordat ik opgegroeid ben met de analoge camera's. Ik gebruikte negatieven en voor een schooljochie was dat toch vrij duur, dus zuinig met de film! Hierdoor leer je jezelf toch aan door op een juiste moment 1 foto te maken in plaats van een burst. Met taxi en static shots al helemaal niet omdat ik van te voren al weet waar ik de kist wil platen ivm paaltjes/lampen/etc. dus dan heb ik ook maar 1 foto nodig.

Ik weet dat vroeger veel mensen de burst/winder gebruikten ook omdat er een levendige handel in de Kodachrome dia's was, en men de overige dia's dus kon ruilen/verkopen.
bigfoot
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 619
Joined: 14 Nov 2005, 10:53

Post by bigfoot »

SquAdmin wrote:Ik zou degene wel eens willen ontmoeten die opposing passes goed pakt met 1 enkele klik...
aangenaam kennis met je te maken
Flanker27 wrote:soms probeer je de burst te gebruiken voor een bepaald shot wat je zeker wilt hebben, ik noem 2 Hawks van de Red Arrows die elkaar headon passeren.
Doe ik toch iets onbewust goed :? En ik ben niet iemand die op elke airshow afgaat waar straaljagers van de partij zijn.
SquAdmin wrote:Ook bij taxien kan ik me er iets bij voorstellen: bij een enkel shot heb je kans dat een piepklein detail toch niet helemaal naar je zin is. Bijvoorbeeld zo'n lampje of bordje dat net voor een wiel zit. Dan is het toch prettig als je een paar extra shotjes hebt.
Daarom zoek ik juist een goede plek. Ik bekijk altijd goed waar de die bordjes staan. Zoals bij de kaagbaan had je dat bord met "i.v.m. veiligheid niet de vogels voeren". Ik kijk van te voeren bij welke achtergrond ik het bord tegen kom. Dan weet ik wanneer ik niet moet schieten.
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3735
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Post by SquAdmin »

bigfoot wrote:Daarom zoek ik juist een goede plek. Ik bekijk altijd goed waar de die bordjes staan. Zoals bij de kaagbaan had je dat bord met "i.v.m. veiligheid niet de vogels voeren". Ik kijk van te voeren bij welke achtergrond ik het bord tegen kom. Dan weet ik wanneer ik niet moet schieten.
Uh ja, maar zulke grote borden zie je van mijlenver wel staan. Het gaat mij om kleine taxilampjes, baanlengtebordjes, etc. Ook navigatielichten aan/uit kan net het verschil maken tussen een goede en een betere foto. Overigens maak ik zelf meestal ook maar enkele shots hoor. Maar zelfs bij een static foto kan ik er de pest in hebben als ik er thuis achter kom dat een remove before flight vaantje net opwaaide toen ik afdrukte.

Voor de take-offs en opposing passes zal ik altijd een burst gebruiken, omdat het voor mij betere resultaten oplevert. Zo'n shot als die Red Arrows is bij mij mazzel hebben en als het dan een keer lukt vliegt de verkeerde kist voorlangs. :#{:

Image
Greetz,

Patrick
Post Reply

Return to “Photography”