Moderator: gatso76
Kleine aanvulling;SpotterNL wrote:Verschil tussen MIA en Schiphol is dat er bij de weersomstandigheden daar totaal geen verkeer meer mogelijk is (oa ook door het afhandelingsverbod door de onweer) terwijl dit met de Nederlandse mist wel mogelijk is. De capaciteit van het banenstelsel wordt dan echter minder wat prima op te vangen is met een extra landingsbaan.
Ik betwijfel of die evt parallelle kaagbanen in een inboundpeak ooit in parallelle combinatie voor landen richting ZW gebruikt zullen mogen worden, ivm eerder genoemde geluidswetten. Dan heb ik het nog niet over evt obstakels die in de weg liggen van die nieuwe baan of over het feit of de kosten van het aanleggen van in totaal dan 3 nieuwe ILSen (06R, 24L, 24R) opwegen tegen het evt voordeel wat er uit te halen zal zijn. Outbound zal er dan wel bij harde ZW wind voordeel uit te halen zijn, als het mogelijk zou zijn om parallel te starten van de 24's.Coati wrote:Parallelle Kaagbaan staat los van 2+1 baangebruik, maar is bedoeld om de terugval in capaciteit op te vangen bij harde ZW wind. Want bij een // Kaagbaan heb je dan 2 onafhankelijke landingsbanen
Ik denk dat de capaciteit met een parallelle kaagbaan niet hoger zal komen te liggen dan 18R+18C/24+18L of 06+36R/36C+36L.Coati wrote: Voor grotere (piekuur)capaciteit zou een vierde onafhankelijke baan nodig kunnen zijn.
Leuk kaartje, echter men is bezig om de 205 om te leggen via Schiphol-rijk.PiPoServisAir wrote:Ik hoorde via via, dat Schiphol aan de andere kant van de ring vaart het stuk grond gekocht heeft en daar een baan wil maken die gelijk is aan de Kaagbaan. Zou wel kunnen als ik de Veldboevoegdheid kaart van Airside zie. En eventueel taxibaan zou kunnen achter Aalsmeerbaan langs en over Aalsmeerderdijk heen is wel top lokatie.
Misschien wel, maar feit is wel dat er daadwerkelijk door de hoge dames en heren over gesproken wordt. Hoe concreet dat is, is voor (ik neem aan de meeste van) ons een raadsel.cHabu wrote:Eigenlijk is dit gewoon weer zo'n 'wat als' topic, die eigenlijk in het praathuis thuishoort...
Chris.
Dit is niet op te lossen met een extra baan, onder andere vanwege het feit dat er bij buien geen parallelle baancombinatie gebruikt wordt.Hopla wrote:Wind bestaat als storm maar een groter probleem is het wanneer er buien zijn. Luister gewoon eens naar ATC als er heftige buien overgaan en er van banen gewisseld moet worden in piekuren.
Dat punt ligt, is mijn mening, voor de volle 100% bij de maatschappijen. Van de luchthaven of ATC hoeven ze niet het minimale aan brandstof mee te nemen. Gelukkig heb je met dat soort weer nog steeds maatschappijen en Captains die verstandig genoeg zijn om nog wat extra's mee te nemen. Helaas is weinig zo onvoorspelbaar als het weer, wat betekent dat het natuurlijk altijd kan gebeuren dat er, achteraf gezien, toch te weinig meegenomen is.Hopla wrote:Vliegtuigen hebben niet veel extra brandstof bij zich en moeten al snel uitwijken.
Dank je voor het uitleggen van 2+1 baangebruik. Die baan kan dus zorgen dat 2+1 doorgaat bij wind waarmee het nu niet kan. Denk overigens dat 27 dan wel eens de startbaan zou kunnen zijn, maar dan vlieg je bij elkaar zo'n beetje overal waar men het niet wil (wegens geluid).Coati wrote:Parallelle Kaagbaan staat los van 2+1 baangebruik, maar is bedoeld om de terugval in capaciteit op te vangen bij harde ZW wind. Want bij een // Kaagbaan heb je dan 2 onafhankelijke landingsbanen en evt de Polderbaan voor starten zolang de windlimieten dat toelaten.
Oh jawel. Als ik kisten mag afschieten (sorry, jargon) op een heading links, rechtdoor, rechts, rechtdoor enz. krijg ik er per uur 15 meer van een baan af dan nu. Daar hoort dan bij dat bv. inbounds eerder gaan zakken zodat outbounds verder uit kunnen waaieren, iets wat nu eveneens wegens het geluid beperkt wordt. Uiteraard zijn het niet de enige restricties, maar op Schiphol wel de meest zwaarwegende.Geluidswetten vormen niet direct de restricties voor eenvoudigere procedures.
Ligt een beetje aan de baancombinatie. Onderschat niet de grotere afstand op final (om de protection area vrij te maken met langzaam taxiënd verkeer) en afhankelijk starten (wachten op landingen ivm. mogelijke missed approaches).adz wrote:Bij mist wordt de capaciteit voornamelijk bepaald aan de hand van het aantal vliegtuigen dat tegelijkertijd op de grond beweegt.
Ik krijg de indruk dat je het heel goed snapt!Hopla wrote:Ik snap van deze discussie niet zo heel veel.
Mwah, het gaat over Schiphol en het heeft concrete inhoud. Ik vind dat het hier hoort.cHabu wrote:Eigenlijk is dit gewoon weer zo'n 'wat als' topic, die eigenlijk in het praathuis thuishoort...
Goed punt, Ik moet ook geen verhaaltjes gaan schrijven halverwege de nachtdienst. Beter was geweest ipv 'voornamelijk' de woorden 'onder andere' te gebruiken met een aanvulling daarop. Dank hiervoor.Key wrote:Ligt een beetje aan de baancombinatie. Onderschat niet de grotere afstand op final (om de protection area vrij te maken met langzaam taxiënd verkeer) en afhankelijk starten (wachten op landingen ivm. mogelijke missed approaches).adz wrote:Bij mist wordt de capaciteit voornamelijk bepaald aan de hand van het aantal vliegtuigen dat tegelijkertijd op de grond beweegt.
Erik
adz wrote:Mwah, het gaat over Schiphol en het heeft concrete inhoud. Ik vind dat het hier hoort.
Ik weet niet hoe oud dit kaartje is, maar voor zover ik weet gaat de parallel-kaag iets naar het zuid-westen toe in verband met het omleggen van de N205. (daardoor hoeft men geen infrastructuur van het Fokker-park af te breken).adz wrote:In het door mij gelinkte bestandje van Schiphol Group, staat het volgende kaartje:
Als ik kisten mag afschieten (sorry, jargon) op een heading links, rechtdoor, rechts, rechtdoor enz. krijg ik er per uur 15 meer van een baan af dan nu.
Leuk en schattig hoor die ATC lingo van meneer de moderator en collega´s, jullie baan is vast veel interessanter dan die van mij maar kunnen we deze discussie misschien even begrijpelijk voor iedereen houden??Er moeten maar gauw TWR-TWR-TWR-TWR -TWR weken in mijn rooster verschijnen.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more