Moderator: gatso76
Op die manier werken ze niet. Volgens mij is er geen regel meer aan vast te stellen. Maar uit er varing is de polderbaan tegenwoordig leading en de center gaat open als het te druk wordt voor een enkele baan operatie.Robin_Bamps wrote:Dag allemaal,
Een vraagje aan de locals hier ivm het baangebruik:
Geldt het nog steeds dat, wanneer 06 en 36R voor landingen gebruikt worden, 36C de main take-off runway is en er niets (of bijna niets) op 36L buitengaat? Dit omdat ik komend weekend wegens het mooie weer naar AMS zou willen komen maar er is oostenwind voorspeld...
Dank bij voorbaat!
Robin Bamps
Dat is prachtig nieuws! Weer fijne namiddagen bij taxiway V met CX 340's om 14u enz... heel leuk nieuws en bedankt allemaal!adz wrote:Je doelt inderdaad op de periode die geweest is om de nieuwe vertrekroutes vanaf de 36C te testen. Deze periode is afgesloten, en inmiddels zitten we in de volgende fase.
Afgezien van de wind en andere weersomstandigheden natuurlijk, is 36L weer preferent boven 36C. Je kan bij een noordelijke windrichting dus met een gerust hart bij de 36L gaan staan.
Gr.
Ard
Moet je wel snel zijn om van die 'fijne namiddagen met CX 340's te genieten want deze type vliegtuigen zijn voor de CX AMS route te klein geworden en zullen worden ge-upgrade naar de B744Robin_Bamps wrote:Weer fijne namiddagen bij taxiway V met CX 340's om 14u enz... heel leuk nieuws en bedankt allemaal!
Groetjes, Robin.
Inderdaad, en nog dringender is de Eva 744... maar hopelijk lukken me die dan in het weekendMTOW wrote:Moet je wel snel zijn om van die 'fijne namiddagen met CX 340's te genieten want deze type vliegtuigen zijn voor de CX AMS route te klein geworden en zullen worden ge-upgrade naar de B744
Gr. Mike
Als de landingsrichting zuidwaarts is, zal op de rustige momenten de 18R gebruikt worden voor alle verkeer,op de drukkemomenten (inbound-peak) zowel de 18C als de 18R. al het verkeer uit het zuidenwesten, noordwesten of het westen land dan op de 18R, al het verkeer uit het noordoosten, oosten en zuidoosten op de 18C.arjanv wrote:Toch heb ik nog een vraagje wat betreft het baangebruik. Begin Augustus was ik een dagje rond Schiphol te vinden. 's Ochtends langs de polderbaan begonnen, maar zodra er een landingspiek kwam zagen we alles 3 km verder op de zwanenburgbaan landen erg frustrerend. In de middag was de planning om naar de taxibaan bij de polderbaan te gaan. Alleen toen we hier arriveerden gebeurde hetzelfde als wat 's ochtends ook al gebeurde. Hierop besloten we om naar de Kaagbaan te gaan, deze was immers de gehele dag al in gebruik voor stijgend verkeer. We hadden hier net een plekje gevonden en ja hoor de aalsmeerbaan werd in gebruik genomen omdat er een piekmoment was.
Wat mij opvalt is dat op piekmomenten altijd de 2e baan in gebruik wordt genomen en dat alleen Northwest en KLM dan nog op de '1e baan' landen.
Is er op de 1 of andere manier tijdens het spotten te achterhalen welke banen gebruikt gaan worden, ik merk dat de website van de luchtverkeersleiding ook niet altijd de actuele situatie weergeeft.
Het is voor mij toch enkele uurtjes rijden naar Schiphol, ik wordt niet blij als ik dan de hele dag achter de feiten aan loop om het zo maar te zeggen
Alles zal wel meevallen. Als het een rustige piek is (net te veel voor 1 baan, eigenlijk wat weinig voor 2 banen) zal verkeer dat gepland staat om te landen op de polderbaan, als er ruimte is op de zwanenburgbaan waar mogelijk de mogelijkheid geboden worden om op de zwanenburgbaan te landen. Dit ivm kortere taxitijd. Het kan in dit soort piekjes dus voorkomen dat er meer verkeer op de zwanenburgbaan landt dan op de polderbaan. Bij de drukkere pieken (vnml de ochtendpiek en de avondpiek) zal er een vrijwel gelijk aantal vliegtuigen op de polder- en de zwanenburgbaan landen.arjanv wrote:..., maar zodra er een landingspiek kwam zagen we alles 3 km verder op de zwanenburgbaan landen
Hierbij geldt dat als er een piek begint vliegtuigen aan de hand van hun vliegroute een bepaalde baan krijgen toegewezen. De gebruikelijke verdeling bij Kaag/Aalsmeer is grofweg, wat Chris al zei, verkeer richting het noorden en westen vanaf de Kaagbaan en verkeer richting het zuiden en oosten vanaf de Aalsmeerderbaan. Het komt bij bepaalde outboundpieken voor dat er in verhouding veel starts naar het oosten zijn. Het zou hierdoor kunnen lijken dat de kaagbaan niet meer gebruikt wordt. Dit is echter vaak niet het geval, het is dan alleen wat rustiger richting het noorden en westen.arjanv wrote:Hierop besloten we om naar de Kaagbaan te gaan, deze was immers de gehele dag al in gebruik voor stijgend verkeer. We hadden hier net een plekje gevonden en ja hoor de aalsmeerbaan werd in gebruik genomen omdat er een piekmoment was.
Dat is pertinent onjuist. Dit kan op sommige momenten zo lijken, met de voorbeelden die Chris al gaf. Baangebruik heeft vanuit de verkeersleidingkant niets met de maatschappij te maken. Het enige wat wel eens gebeurt is dat bij parallelle operaties een piloot zelf niet van de Polder- naar de Zwanenburgbaan wil switchen als de verkeersleider dat aanbied. Dit heeft dan te maken met het feit dat ze zich al helemaal voorbereid hebben voor die baan en alle procedures (zoals het doorspreken van de Go-around procedures) niet opnieuw voor een andere baan willen doen. Dit is echter vrijwel nooit bij KLM het geval. Die zijn hier bekend en willen maar al te graag de Zwanenburgbaan hebben. Theoretisch gezien zou je dus in eerstgenoemde situatie juist meer KLM op de Zwanenburg (bij parallelle operaties de 2e baan) moeten zien.arjanv wrote:Wat mij opvalt is dat op piekmomenten altijd de 2e baan in gebruik wordt genomen en dat alleen Northwest en KLM dan nog op de '1e baan' landen.
De website van de LVNL geeft voor de indicatieve tijden die daar op staan een vrij correct beeld over het algemeen. Dit kan echter, bijvoorbeeld bij wat lastige weersomstandigheden (buien, harde wind, slecht zicht), nog wel eens in korte tijd wijzigen. Dan wil die site nog wel eens niet kloppen. Het is dan ook indicatief.arjanv wrote: Is er op de 1 of andere manier tijdens het spotten te achterhalen welke banen gebruikt gaan worden, ik merk dat de website van de luchtverkeersleiding ook niet altijd de actuele situatie weergeeft.
Ik snap dat dat niet leuk is, maar ik ben bang dat je op Schiphol altijd wat dingen gaat missen zolang je niet op het dakterras staat. Hopelijk heb je aan de hand van dit verhaaltje en dat van de anderen hierboven een iets beter beeld van hoe het er hier aan toe gaat wat baangebruik betreft.arjanv wrote:Het is voor mij toch enkele uurtjes rijden naar Schiphol, ik wordt niet blij als ik dan de hele dag achter de feiten aan loop om het zo maar te zeggen
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more