Vraag mbt Baangebruik

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Robin_Bamps
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 466
Joined: 17 Nov 2004, 23:05
Location: EBBR

Vraag mbt Baangebruik

Post by Robin_Bamps »

Dag allemaal,

Een vraagje aan de locals hier ivm het baangebruik:

Geldt het nog steeds dat, wanneer 06 en 36R voor landingen gebruikt worden, 36C de main take-off runway is en er niets (of bijna niets) op 36L buitengaat? Dit omdat ik komend weekend wegens het mooie weer naar AMS zou willen komen maar er is oostenwind voorspeld...

Dank bij voorbaat!

Robin Bamps
User avatar
redcan
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1576
Joined: 20 Sep 2004, 22:27
Location: EHAM

Post by redcan »

Hi Robin,

Persoonlijk heb ik eerder het idee dat 36L vaker gebruikt wordt dan 36C (dit geldt ook voor 18R vaker dan 18C). Ik zou zeggen dat in principe de 06-24 en de 18R-36L de banen zijn welke eigenlijk altijd gebruikt worden aangevuld met in de piektijden andere banen. Anders ga je op het terras staan. Met een 300mm kun je de meeste kisten ook nog wel platen.

Ciao,
Chris
bigfoot
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 619
Joined: 14 Nov 2005, 10:53

Re: Vraag mbt Baangebruik

Post by bigfoot »

Robin_Bamps wrote:Dag allemaal,

Een vraagje aan de locals hier ivm het baangebruik:

Geldt het nog steeds dat, wanneer 06 en 36R voor landingen gebruikt worden, 36C de main take-off runway is en er niets (of bijna niets) op 36L buitengaat? Dit omdat ik komend weekend wegens het mooie weer naar AMS zou willen komen maar er is oostenwind voorspeld...

Dank bij voorbaat!

Robin Bamps
Op die manier werken ze niet. Volgens mij is er geen regel meer aan vast te stellen. Maar uit er varing is de polderbaan tegenwoordig leading en de center gaat open als het te druk wordt voor een enkele baan operatie.
Robin_Bamps
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 466
Joined: 17 Nov 2004, 23:05
Location: EBBR

Post by Robin_Bamps »

Bedankt voor de antwoorden beiden. Het terras is niets voor mij :wink:

Die proefperiode die er was is dus afgelopen? Want er was wel een regel waarin 36C expliciet meer gebruikt werd voor het uittesten van nieuwe outbound routes...

Groetjes, Robin.
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2315
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Post by adz »

Je doelt inderdaad op de periode die geweest is om de nieuwe vertrekroutes vanaf de 36C te testen. Deze periode is afgesloten, en inmiddels zitten we in de volgende fase.
Afgezien van de wind en andere weersomstandigheden natuurlijk, is 36L weer preferent boven 36C. Je kan bij een noordelijke windrichting dus met een gerust hart bij de 36L gaan staan.

Gr.
Ard
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
Robin_Bamps
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 466
Joined: 17 Nov 2004, 23:05
Location: EBBR

Post by Robin_Bamps »

adz wrote:Je doelt inderdaad op de periode die geweest is om de nieuwe vertrekroutes vanaf de 36C te testen. Deze periode is afgesloten, en inmiddels zitten we in de volgende fase.
Afgezien van de wind en andere weersomstandigheden natuurlijk, is 36L weer preferent boven 36C. Je kan bij een noordelijke windrichting dus met een gerust hart bij de 36L gaan staan.

Gr.
Ard
Dat is prachtig nieuws! Weer fijne namiddagen bij taxiway V met CX 340's om 14u enz... heel leuk nieuws en bedankt allemaal!

Groetjes, Robin.
MTOW
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 14 Aug 2007, 01:13
Subscriber Scramble: MTOW

Post by MTOW »

Robin_Bamps wrote:Weer fijne namiddagen bij taxiway V met CX 340's om 14u enz... heel leuk nieuws en bedankt allemaal!

Groetjes, Robin.
Moet je wel snel zijn om van die 'fijne namiddagen met CX 340's te genieten want deze type vliegtuigen zijn voor de CX AMS route te klein geworden en zullen worden ge-upgrade naar de B744 :D

Gr. Mike
Flown with: KL/MP/LX/SR/LH/HV/AF/RG/BD/VP/LS/FR/TG/RX
Flown on: A312/A319/A320/A321/A332/A388/B732/B733/B734/B73G/B738/B752/B763/B743/M83/RJ85/RJ1H/F70/F100/MD11/E110/CNC/PA28
Robin_Bamps
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 466
Joined: 17 Nov 2004, 23:05
Location: EBBR

Post by Robin_Bamps »

MTOW wrote:Moet je wel snel zijn om van die 'fijne namiddagen met CX 340's te genieten want deze type vliegtuigen zijn voor de CX AMS route te klein geworden en zullen worden ge-upgrade naar de B744 :D

Gr. Mike
Inderdaad, en nog dringender is de Eva 744... maar hopelijk lukken me die dan in het weekend :wink:

Bedankt allemaal!

Groetjes, Robin.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

Ok, CX komt met de 744 de komende periode, maar wat is er met EVA aan de hand? Die vliegen al jaren met de 744 in een combi-uitvoering. Betkent dat ze full pax met de 744 gaan komen en voor de cargo met een MD-11 of een 744 BCF ?

Grtz,
Erik
User avatar
redcan
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1576
Joined: 20 Sep 2004, 22:27
Location: EHAM

Post by redcan »

Nop, de 747 combi's worden vanaf begin september vervangen door 777-300's. Weet alleen niet zo 1,2,3 hoe lang dit ging duren want er was geloof ik ook sprake van dat ze in de winter weer met 747's zouden komen.

rgds,
Chris
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

Kijk dan wordt het weer eens leuk om naar SPL te gaan.

Grtz,
Erik
arjanv
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 53
Joined: 05 May 2008, 00:03
Location: Apeldoorn

Post by arjanv »

Toch heb ik nog een vraagje wat betreft het baangebruik. Begin Augustus was ik een dagje rond Schiphol te vinden. 's Ochtends langs de polderbaan begonnen, maar zodra er een landingspiek kwam zagen we alles 3 km verder op de zwanenburgbaan landen erg frustrerend. In de middag was de planning om naar de taxibaan bij de polderbaan te gaan. Alleen toen we hier arriveerden gebeurde hetzelfde als wat 's ochtends ook al gebeurde. Hierop besloten we om naar de Kaagbaan te gaan, deze was immers de gehele dag al in gebruik voor stijgend verkeer. We hadden hier net een plekje gevonden en ja hoor de aalsmeerbaan werd in gebruik genomen omdat er een piekmoment was.

Wat mij opvalt is dat op piekmomenten altijd de 2e baan in gebruik wordt genomen en dat alleen Northwest en KLM dan nog op de '1e baan' landen.

Is er op de 1 of andere manier tijdens het spotten te achterhalen welke banen gebruikt gaan worden, ik merk dat de website van de luchtverkeersleiding ook niet altijd de actuele situatie weergeeft.

Het is voor mij toch enkele uurtjes rijden naar Schiphol, ik wordt niet blij als ik dan de hele dag achter de feiten aan loop om het zo maar te zeggen :(
User avatar
redcan
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1576
Joined: 20 Sep 2004, 22:27
Location: EHAM

Post by redcan »

Voor wat betreft de Polderbaan als 1e landingsbaan en de Zwanenburgbaan als 2e landingsbaan in de piekuren is het op zich wel logisch dat je misschien een relatief groter aantal KLM en NWA kisten binnen ziet komen op de Polderbaan. Immers, er wordt tot op zekere hoogte rekening gehouden met waar de kisten vandaan komen. Vliegtuigen uit het westen (dus bijvoorbeeld Amerika) zullen eerder op de Polderbaan landen aangezien dit qua aanvliegen het meest handig is. Vliegtuigen uit het oosten zullen eerder de Zwanenburgbaan pakken, ook dit ivm aanvliegen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook een beetje voor de Kaagbaan als eerste baan en de Aalsmeerbaan als 2e baan bij vertrek. De Kaagbaan is de baan die in dit geval het meest westelijk gericht is, dus je kan verwachten dat vliegtuigen welke naar Engeland of de States gaan eerder voor deze baan zullen kiezen. Dit is bijvoorbeeld een van de redenen dat je de China Airlines er 9 van de 10x uit ziet gaan op de Aalsmeerbaan wanneer ze dit baangebruik hebben. Immers, qua uitvliegen is dit gunstiger voor de China dan opstijgen en uitvliegen vanaf de Kaagbaan.

Op deze manieer zou je een beetje rekening kunnen houden met waar je gaat staan, al zullen er ongetwijfeld uitzonderingen zijn waarbij de niet logische baan gebruik wordt.

rgds,Chris
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

arjanv wrote:Toch heb ik nog een vraagje wat betreft het baangebruik. Begin Augustus was ik een dagje rond Schiphol te vinden. 's Ochtends langs de polderbaan begonnen, maar zodra er een landingspiek kwam zagen we alles 3 km verder op de zwanenburgbaan landen erg frustrerend. In de middag was de planning om naar de taxibaan bij de polderbaan te gaan. Alleen toen we hier arriveerden gebeurde hetzelfde als wat 's ochtends ook al gebeurde. Hierop besloten we om naar de Kaagbaan te gaan, deze was immers de gehele dag al in gebruik voor stijgend verkeer. We hadden hier net een plekje gevonden en ja hoor de aalsmeerbaan werd in gebruik genomen omdat er een piekmoment was.

Wat mij opvalt is dat op piekmomenten altijd de 2e baan in gebruik wordt genomen en dat alleen Northwest en KLM dan nog op de '1e baan' landen.

Is er op de 1 of andere manier tijdens het spotten te achterhalen welke banen gebruikt gaan worden, ik merk dat de website van de luchtverkeersleiding ook niet altijd de actuele situatie weergeeft.

Het is voor mij toch enkele uurtjes rijden naar Schiphol, ik wordt niet blij als ik dan de hele dag achter de feiten aan loop om het zo maar te zeggen :(
Als de landingsrichting zuidwaarts is, zal op de rustige momenten de 18R gebruikt worden voor alle verkeer,op de drukkemomenten (inbound-peak) zowel de 18C als de 18R. al het verkeer uit het zuidenwesten, noordwesten of het westen land dan op de 18R, al het verkeer uit het noordoosten, oosten en zuidoosten op de 18C.

Voor vertrek in Noordelijke richting geldt dat de 36L gebruikt wordt op rustige momenten, al het vertrekkend verkeer gaat dan over die baan, Op drukke momenten (outbound-peak) wordt dan ook de 18C gebruikt en daarvoor geldt hetzelfde, al het verkeer in (zuid)west richting gaat over de 36L, al het verkeer over de (noord en zuid) oost richting over de 36C.

Luchtverkeersleiding.nl is actueel, soms zelfs iets actueler dan de werkelijke situatie.
De "actuele (huidige) baangebruik "gegevens lopen soms een minuut of 10 voor voordat daadwerkelijk de betreffende combinaties gebruikt gaan worden.
Het "verwachte baangebruik "wijkt inderdaad wel eens af van de werkelijkheid.
Edit: zia antwoord van post hierboven
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2315
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Post by adz »

arjanv wrote:..., maar zodra er een landingspiek kwam zagen we alles 3 km verder op de zwanenburgbaan landen
Alles zal wel meevallen. Als het een rustige piek is (net te veel voor 1 baan, eigenlijk wat weinig voor 2 banen) zal verkeer dat gepland staat om te landen op de polderbaan, als er ruimte is op de zwanenburgbaan waar mogelijk de mogelijkheid geboden worden om op de zwanenburgbaan te landen. Dit ivm kortere taxitijd. Het kan in dit soort piekjes dus voorkomen dat er meer verkeer op de zwanenburgbaan landt dan op de polderbaan. Bij de drukkere pieken (vnml de ochtendpiek en de avondpiek) zal er een vrijwel gelijk aantal vliegtuigen op de polder- en de zwanenburgbaan landen.
arjanv wrote:Hierop besloten we om naar de Kaagbaan te gaan, deze was immers de gehele dag al in gebruik voor stijgend verkeer. We hadden hier net een plekje gevonden en ja hoor de aalsmeerbaan werd in gebruik genomen omdat er een piekmoment was.
Hierbij geldt dat als er een piek begint vliegtuigen aan de hand van hun vliegroute een bepaalde baan krijgen toegewezen. De gebruikelijke verdeling bij Kaag/Aalsmeer is grofweg, wat Chris al zei, verkeer richting het noorden en westen vanaf de Kaagbaan en verkeer richting het zuiden en oosten vanaf de Aalsmeerderbaan. Het komt bij bepaalde outboundpieken voor dat er in verhouding veel starts naar het oosten zijn. Het zou hierdoor kunnen lijken dat de kaagbaan niet meer gebruikt wordt. Dit is echter vaak niet het geval, het is dan alleen wat rustiger richting het noorden en westen.
arjanv wrote:Wat mij opvalt is dat op piekmomenten altijd de 2e baan in gebruik wordt genomen en dat alleen Northwest en KLM dan nog op de '1e baan' landen.
Dat is pertinent onjuist. Dit kan op sommige momenten zo lijken, met de voorbeelden die Chris al gaf. Baangebruik heeft vanuit de verkeersleidingkant niets met de maatschappij te maken. Het enige wat wel eens gebeurt is dat bij parallelle operaties een piloot zelf niet van de Polder- naar de Zwanenburgbaan wil switchen als de verkeersleider dat aanbied. Dit heeft dan te maken met het feit dat ze zich al helemaal voorbereid hebben voor die baan en alle procedures (zoals het doorspreken van de Go-around procedures) niet opnieuw voor een andere baan willen doen. Dit is echter vrijwel nooit bij KLM het geval. Die zijn hier bekend en willen maar al te graag de Zwanenburgbaan hebben. Theoretisch gezien zou je dus in eerstgenoemde situatie juist meer KLM op de Zwanenburg (bij parallelle operaties de 2e baan) moeten zien.
arjanv wrote: Is er op de 1 of andere manier tijdens het spotten te achterhalen welke banen gebruikt gaan worden, ik merk dat de website van de luchtverkeersleiding ook niet altijd de actuele situatie weergeeft.
De website van de LVNL geeft voor de indicatieve tijden die daar op staan een vrij correct beeld over het algemeen. Dit kan echter, bijvoorbeeld bij wat lastige weersomstandigheden (buien, harde wind, slecht zicht), nog wel eens in korte tijd wijzigen. Dan wil die site nog wel eens niet kloppen. Het is dan ook indicatief.
arjanv wrote:Het is voor mij toch enkele uurtjes rijden naar Schiphol, ik wordt niet blij als ik dan de hele dag achter de feiten aan loop om het zo maar te zeggen :(
Ik snap dat dat niet leuk is, maar ik ben bang dat je op Schiphol altijd wat dingen gaat missen zolang je niet op het dakterras staat. Hopelijk heb je aan de hand van dit verhaaltje en dat van de anderen hierboven een iets beter beeld van hoe het er hier aan toe gaat wat baangebruik betreft.

Groeten,
Ard
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”