Verkeer komt in principe vanuit het zuiden via 1 punt (RIVER) het luchtruim van Schiphol binnen. Bij parallelle operaties wordt dit verkeer verdeeld over de 18R en 18C, met meestal het meerendeel voor 18R.B767-300ER wrote: Al het verkeer uit het zuidwesten ... land dan op de 18R, al het verkeer uit het ... zuidoosten op de 18C.
Kleine verbetering; verkeer richten het noorden gaat normaal gesproken in deze situatie altijd via de 36L. Voor de duidelijkheid heb ik in de bovenstaande quote even 18C in 36C verbeterd. (Je bedoelde waarschijnlijk de centerbaan in het algemeen.)B767-300ER wrote: Voor vertrek in Noordelijke richting geldt dat de 36L gebruikt wordt op rustige momenten, al het vertrekkend verkeer gaat dan over die baan, Op drukke momenten (outbound-peak) wordt dan ook de (18C) 36C gebruikt en daarvoor geldt hetzelfde, al het verkeer in (zuid)west richting gaat over de 36L, al het verkeer over de (noord en zuid) oost richting over de 36C.
Dit komt waarschijnlijk omdat dit systeem gekoppeld is aan het zogenaamde MRI (Main Runway(s) Indicator). Dit is een paneeltje dat de luchtverkeersleiding bedient om de banen in gebruik mee aan te geven. Dit systeem is gekoppeld aan het ATIS-systeem (Aerodrome Traffic Information System, een systeem dat piloten kunnen uitluisteren om op de hoogte te zijn van de situatie qua banen en weersomstandigheden.) Omdat piloten dit systeem meestal even van tevoren uitluisteren, wordt vaak het MRI iets eerder aangepast om de piloten de situatie op het moment dat zij binnenkomen te geven. Dit kan een minuut of tien zijn. Vandaar het verschil. Hm, snap ik het zelf nog?B767-300ER wrote: Luchtverkeersleiding.nl is actueel, soms zelfs iets actueler dan de werkelijke situatie.
De "actuele (huidige) baangebruik "gegevens lopen soms een minuut of 10 voor voordat daadwerkelijk de betreffende combinaties gebruikt gaan worden.
Groeten,
Ard