Vraag mbt Baangebruik

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2315
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Post by adz »

B767-300ER wrote: Al het verkeer uit het zuidwesten ... land dan op de 18R, al het verkeer uit het ... zuidoosten op de 18C.
Verkeer komt in principe vanuit het zuiden via 1 punt (RIVER) het luchtruim van Schiphol binnen. Bij parallelle operaties wordt dit verkeer verdeeld over de 18R en 18C, met meestal het meerendeel voor 18R.
B767-300ER wrote: Voor vertrek in Noordelijke richting geldt dat de 36L gebruikt wordt op rustige momenten, al het vertrekkend verkeer gaat dan over die baan, Op drukke momenten (outbound-peak) wordt dan ook de (18C) 36C gebruikt en daarvoor geldt hetzelfde, al het verkeer in (zuid)west richting gaat over de 36L, al het verkeer over de (noord en zuid) oost richting over de 36C.
Kleine verbetering; verkeer richten het noorden gaat normaal gesproken in deze situatie altijd via de 36L. Voor de duidelijkheid heb ik in de bovenstaande quote even 18C in 36C verbeterd. (Je bedoelde waarschijnlijk de centerbaan in het algemeen.)
B767-300ER wrote: Luchtverkeersleiding.nl is actueel, soms zelfs iets actueler dan de werkelijke situatie.
De "actuele (huidige) baangebruik "gegevens lopen soms een minuut of 10 voor voordat daadwerkelijk de betreffende combinaties gebruikt gaan worden.
Dit komt waarschijnlijk omdat dit systeem gekoppeld is aan het zogenaamde MRI (Main Runway(s) Indicator). Dit is een paneeltje dat de luchtverkeersleiding bedient om de banen in gebruik mee aan te geven. Dit systeem is gekoppeld aan het ATIS-systeem (Aerodrome Traffic Information System, een systeem dat piloten kunnen uitluisteren om op de hoogte te zijn van de situatie qua banen en weersomstandigheden.) Omdat piloten dit systeem meestal even van tevoren uitluisteren, wordt vaak het MRI iets eerder aangepast om de piloten de situatie op het moment dat zij binnenkomen te geven. Dit kan een minuut of tien zijn. Vandaar het verschil. Hm, snap ik het zelf nog?

Groeten,
Ard
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

adz wrote: Kleine verbetering; verkeer richten het noorden gaat normaal gesproken in deze situatie altijd via de 36L. Voor de duidelijkheid heb ik in de bovenstaande quote even 18C in 36C verbeterd. (Je bedoelde waarschijnlijk de centerbaan in het algemeen.)
dat is correct, kleine typo..... 36C is juist
adz wrote:
B767-300ER wrote: Luchtverkeersleiding.nl is actueel, soms zelfs iets actueler dan de werkelijke situatie.
De "actuele (huidige) baangebruik "gegevens lopen soms een minuut of 10 voor voordat daadwerkelijk de betreffende combinaties gebruikt gaan worden.
Dit komt waarschijnlijk omdat dit systeem gekoppeld is aan het zogenaamde MRI (Main Runway(s) Indicator). Dit is een paneeltje dat de luchtverkeersleiding bedient om de banen in gebruik mee aan te geven. Dit systeem is gekoppeld aan het ATIS-systeem (Aerodrome Traffic Information System, een systeem dat piloten kunnen uitluisteren om op de hoogte te zijn van de situatie qua banen en weersomstandigheden.) Omdat piloten dit systeem meestal even van tevoren uitluisteren, wordt vaak het MRI iets eerder aangepast om de piloten de situatie op het moment dat zij binnenkomen te geven. Dit kan een minuut of tien zijn. Vandaar het verschil. Hm, snap ik het zelf nog?

Groeten,
Ard
Dit had Erik "Key" me laatst ook uitgelegd en was precires wat ik bedoeldemet de 10 minuten...
Miguel van der Loos
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1103
Joined: 19 Oct 2007, 20:46
Subscriber Scramble: Miguel van der Loos
Location: Hendrik-ido-Ambacht

Post by Miguel van der Loos »

Hallo Robin,

Je kan de freq. 131.3500 uitluisteren voor de actuele baanconfiguratie.
Je hoort ook welke STAR's en SID's er voor welke banen worden gebruikt en de periode waartussen het geldig is.

Groeten,

Miguel
arjanv
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 53
Joined: 05 May 2008, 00:03
Location: Apeldoorn

Post by arjanv »

Bedankt voor jullie duidelijk informatie. Ik ben weer wat wijzer geworden.

Nogmaals mij dank, :D
User avatar
maurits
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1679
Joined: 27 Apr 2004, 23:36
Type of spotter: full military
Subscriber Scramble: maurits
Location: IJsselstein

Post by maurits »

Hallo allemaal,

Afgelopen donderdag omstreeks 15.30uur reed ik langs Schiphol-rijk en zag tot mijn verbazing inbound verkeer op de 36C-Zwanenburgbaan, terwijl tegelijkertijd ook de 27- Buitenveldertbaan voor inbound werd gebruikt, is dit nieuw?

Bij mij weten staan er voor de 36C geen landingslichten?!
De wind was noordwestelijk op dat moment en volgens route/baangebruik o pde LVL site is dit ook maar van relatief korte duur geweest zeg maar globaal tussen 15.30- 17.05uur.

Iemand??

Groet,

Maurits
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

Avond,

Deze combinatie komt vaker voor. Zelfs in combinatie met in- en outbound op 18/36 C. Heeft te maken met de heersende windrichtingen en en peak-traffic. Zelfs de Buitenveldertbaan kan met zware zuidwestenwind gebruikt worden voor t/o naar het zuiden ( dus over de A4). Ga maar eens vaker kijken, Overigens hebben zowel Zwanenburg en Buitenveldert ILS voor beide richtingen ( en hoeven de landingspalen er niet te staan.)

Grtz,
Erik.

P.s. Heb het zelfs gehad dat t/o op de Kaagbaan werd onderbroken voor inbound traffic vanuit het zuiden op de Zwanenburgbaan. ( 2 weken geleden nog)
User avatar
maurits
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1679
Joined: 27 Apr 2004, 23:36
Type of spotter: full military
Subscriber Scramble: maurits
Location: IJsselstein

Post by maurits »

Hoi Erik,

Thanks voor de toelichting.
Ik kende eerder al wel de t/o vanaf de 27 in westelijke richting, raar gezicht idd recht over de A4! Dit was eens met harde westenwind. Landing 24 ook eens gezien, kortom de omstandigheden (geluid / windrichting) bepalen de wisselende keuzes van meer ongebruikelijk baan gebruik...

Maurits
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Aanvulling op Erik: Buitenveldertbaan (09/27) heeft alleen ILS en approach lights aan de oostkant (27). Zwanenburgbaan (18C/36C) heeft aan beide kanten ILS en CAT-III naderingsverlichting. Die van de zuidkant zit deels in de baan verzonken, vóór de displaced landing threshold.
Dezer dagen komt genoemde combinatie vrij vaak voor, wegens de wind en buien in de omgeving (buien sluiten parallel naderen i.h.a. uit, teveel risico voor afwijkingen). Als de outbound piek overgaat in inbound, is bv. een wisseling van landen 27 en starten 24 + 36L naar landen 27 + 36C en starten 36L dan niet ongebruikelijk.

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Post by ErikFB »

Thx to all en is Maurits weer helemaal bij :wink:
User avatar
maurits
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1679
Joined: 27 Apr 2004, 23:36
Type of spotter: full military
Subscriber Scramble: maurits
Location: IJsselstein

Post by maurits »

Gents,

Thanks indeed!

Maurits
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”