Notam EHAM aangaande A380

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
joost
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3303
Joined: 10 Jan 2003, 20:09
Location: Grave
Contact:

Notam EHAM aangaande A380

Post by joost »

Vond deze Notam:

AD ON REQ AVBL AS ALTN FOR A380.
LTD FAC AVBL ON REMOTE PARKING PSN P10, P11 AND J81.
DESIGNATED RWYS 18C/36C AND 18R/36L. RWY 27 AVBL FOR LDG ONLY. 20 AUG 12:22
2008 UNTIL PERM. CREATED: 20 AUG 12:27 2008

Met andere woorden, Schiphol kan dus een alternate zijn voor (Singapoore?) A380
De genoemde banen en parkeer plaatsten lijken mij ook betrekking te hebben op de viaducten over de A4

Grtz
Joost
User avatar
James
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2340
Joined: 26 Aug 2003, 20:29
Type of spotter: NIET
Location: Almere

Post by James »

Volgens mij kunnen de viaducten de kist wel hebben maar uiteraard net zoals met de 340-600 heeft niemand een towbar natuurlijk :wink:
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
joost
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3303
Joined: 10 Jan 2003, 20:09
Location: Grave
Contact:

Post by joost »

James wrote:Volgens mij kunnen de viaducten de kist wel hebben maar uiteraard net zoals met de 340-600 heeft niemand een towbar natuurlijk :wink:
Goed mogelijk hoor, ik dacht eraan omdat de 27 expliciet wordt aangegeven als Landing only. Wat dus betekend dat bij Take off (groter gewicht dus) alleen de banen ten Westen van de A4 gebruikt kunnen worden. En dan nog ook de parkeer plaatsen welke meen ik ook ten westen van de A4 zijn.
Beetje overeenkomstig An225 verhaal. Dat was dus mijn opvatting.

Hoe dan ook, bottomline is :het monster kan EHAM als alternate gebruiken!
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11246
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Joost, al je aannames zijn correct. En als iemand verder de details wil weten over wat er kan, niet kan, niet mag en misschien toch mag met super heavies over de A4, dan verwijs ik graag naar een topic van een pagina of 50 in 't Praethuys ;)

Erik
What four words, Jimmy!?!
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

Key wrote:Joost, al je aannames zijn correct. En als iemand verder de details wil weten over wat er kan, niet kan, niet mag en misschien toch mag met super heavies over de A4, dan verwijs ik graag naar een topic van een pagina of 50 in 't Praethuys ;)

Erik
Ik neem aan dat je de 57 pagina's op http://www.scramble.nl/forum/viewtopic. ... sc&start=0 bedoelt? Voor dit onderdeel hoef je niet verder dan pagina 2 te zoeken, daarna is het voor dit onderdeel een heleboel herhalingen en :blabla: (Net even helemaal doorgelezen of ik me daarin niet heb vergist).
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Post by kiwi »

Voor zover ik kan opmaken uit de NOTAM is dit dus vanaf 20 augustus geldig en permanent in werking?

Dan is het nu wachten op de eerste operationele vlucht van de A380 op Schiphol :)
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

kiwi wrote:Dan is het nu wachten op de eerste operationele vlucht van de A380 op Schiphol :)
Dit gaat alleen over een mogelijkheid om uit te wijken, en dan ook nog op verzoek. Dan heb je het over iets heel anders dan een lijndienst op EHAM (misschien een idee dat je de eerste, laten we zeggen, 20 pagina's door gaat ploegen in dat praethuys topic? Daar wordt ook zijdelings over een eventuele A380 op EHAM gesproken). :wink:
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Post by kiwi »

aviodromefriend wrote:
kiwi wrote:Dan is het nu wachten op de eerste operationele vlucht van de A380 op Schiphol :)
Dit gaat alleen over een mogelijkheid om uit te wijken, en dan ook nog op verzoek. Dan heb je het over iets heel anders dan een lijndienst op EHAM (misschien een idee dat je de eerste, laten we zeggen, 20 pagina's door gaat ploegen in dat praethuys topic? Daar wordt ook zijdelings over een eventuele A380 op EHAM gesproken). :wink:
Ik heb het dan ook niet over een reguliere, geplande aankomst, maar over inderdaad een diversion o.i.d. Nergens in mijn post heb ik het over een lijndienst op EHAM
User avatar
RV
Posts: 15
Joined: 11 Sep 2008, 18:03
Location: Leiden

Post by RV »

James wrote:Volgens mij kunnen de viaducten de kist wel hebben maar uiteraard net zoals met de 340-600 heeft niemand een towbar natuurlijk :wink:
Volgens mij heeft de A380 standaard een reserve towbar in de achterbak liggen :wink:
DG AIR
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 848
Joined: 08 Mar 2005, 19:23
Subscriber Scramble: DG AIR
Location: Nieuw - Vennep

Post by DG AIR »

Dan heb je vervolgens nog een gecertificeerde PB trekker en chauffeur nodig

gr.

Ger
User avatar
Flanker27
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 743
Joined: 07 Mar 2007, 15:46
Type of spotter: mainly mil or it has to be Russian
Location: Twenthe
Contact:

Post by Flanker27 »

en zo zijn we weer 56 pagina's verder...
Michel
EOS200D, 18-135 IS, sigma 50-500
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3443
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

Post by 330/340 »

RV wrote:
James wrote:Volgens mij kunnen de viaducten de kist wel hebben maar uiteraard net zoals met de 340-600 heeft niemand een towbar natuurlijk :wink:
Volgens mij heeft de A380 standaard een reserve towbar in de achterbak liggen :wink:
Naar ik aanneem bij het reserve wiel en de krik ??
Grtz, Jan
poldertoren
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 316
Joined: 07 Aug 2003, 14:58

Re: EHAM 02-02-2009

Post by poldertoren »

Neem aan dat de SQ A380 naar FRA uitwijkt, of CDG. Indien er 1 naar AMS komt is dat rond 1900 uur.
Dan zal de lucht in LHR al wel gecleared zijn?
Zowel voor SQ als voor EK is Schiphol de primary alternate!!!
Mochten ze dus moeten uitwijken komen ze als eerste hier naartoe, althans dat is de info die ik van de luchthaven heb gekregen 2 maanden geleden!
Dus wie weet....

Groeten
Joost
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3443
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

Re: EHAM 02-02-2009

Post by 330/340 »

En gezien het feit dat we hier geen gate hebben waar een A-380 aankan, en dus meteen de nodige problemen, denk ik dat alleen in uiterste nood er een A-380 naar Schiphol komt. LHR zal zeker de A-380 toelaten en er voor kiezen reguliere kisten te laten uitwijken, en mogelijk van maatschappijen die toch al op Schiphol vliegen. Kijk maar naar de uitwijkers van vanmorgen, BA, NW, en UA, ook nog met bekende type's.
Grtz, Jan
User avatar
E-R-I-C
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3818
Joined: 27 Aug 2004, 13:24

Re: EHAM 02-02-2009

Post by E-R-I-C »

330/340 wrote:En gezien het feit dat we hier geen gate hebben waar een A-380 aankan, en dus meteen de nodige problemen, denk ik dat alleen in uiterste nood er een A-380 naar Schiphol komt. LHR zal zeker de A-380 toelaten en er voor kiezen reguliere kisten te laten uitwijken, en mogelijk van maatschappijen die toch al op Schiphol vliegen. Kijk maar naar de uitwijkers van vanmorgen, BA, NW, en UA, ook nog met bekende type's.
J platform kan altijd wel een A380 staan. :)

Persoonlijk vind ik de A380 ook al een reguliere kist op LHR, 3 airlines (SQ 2x QF 1x EK 2x) met 5 verschillende A380s op 1 dag. Er zijn types die er minder komen op LHR.
Eric
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”