Vooral dat laatste zinnetje "Telegraaf, do 18 dec2008" zegt weer genoeg......Rockville wrote:PARIJS - Een toestel van de goedkope Britse luchtvaartmaatschappij Flybe heeft de landing in Parijs dinsdag moeten afbreken. “Ik ben niet bevoegd om het toestel te landen”, deelde de piloot aan de verbijsterde passagiers mee. Hij keerde terug naar de plaats van vertrek, Cardiff in Wales.
Een woordvoerster van Flybe bevestigde het incident donderdag. De vliegenier mocht pas sinds kort op het betreffende toestel vliegen, maar had nog niet de volledige training doorlopen. Zo had hij nooit geoefend in mistige omstandigheden, zoals bij de landing op het vliegveld Charles de Gaulle.
Telegraaf, do 18 dec 2008, 13:38
Heeft niks met goedpraten te maken maar is dagelijkse werkelijkheid....ook bij KLM etc...evhest wrote:Nou sorry, maar ik vind het merkwaardig. Je kunt het uit een soort beroeps- of hobby-deformatie nou wel goedpraten, maar het is vreemd dat een bemanning vertrekt (wetende van de verwachte weersomstandigheden bij aankomst) en uiteindelijk dus terugkeert omdat geen van de vliegers de juiste papieren en ervaring heeft. De gezagvoerder dus blijkbaar ook niet. Flybe heeft gewoon de gok genomen en dat hoort een luchtvaartmaatschappij niet te doen. Als passagier zou dat mij ook ZEER verbazen, nog los van alle ongemak die het met zich meebrengt.
Als jij niet de juiste papieren hebt om als captain een Q400 (met 62(!!) PAX) in de mist te landen dan heb je sowieso niks te zoeken in de cockpit. Waarom bestaan er dan PPL, RPL, CPL en ATPL etc etc?? Anders kunnen ze iedere boerenjan met een PPL wel in die cockpit gooien en hopen op goed weer.'Missen' de piloten hiervoor de juiste opleiding dan moet een vliegtuig uitwijken naar een luchthaven waar de piloten met hun opleiding wel mogen landen.
Heeft er niks mee te maken. Hoe kun je nu in DECEMBER een crew inzetten op vlucht in EUROPA die niet bevoegd is om in mist te vliegen/landen........Je wil niet weten hoe regelmatig de METEO op schiphol er "naast" zit.....
Een (uitgesproken) eigen mening hebben ben ik alleen maar voorstander van maar handig is het wel als je een beetje kennis van zaken hebt over dat onderwerp.Thermal wrote:Als jij niet de juiste papieren hebt om als captain een Q400 (met 62(!!) PAX) in de mist te landen dan heb je sowieso niks te zoeken in de cockpit. Waarom bestaan er dan PPL, RPL, CPL en ATPL etc etc?? Anders kunnen ze iedere boerenjan met een PPL wel in die cockpit gooien en hopen op goed weer.'Missen' de piloten hiervoor de juiste opleiding dan moet een vliegtuig uitwijken naar een luchthaven waar de piloten met hun opleiding wel mogen landen.
Kan wel Televaag zijn maar het FlyBe heeft het wel bevestigd.
Heeft er niks mee te maken. Hoe kun je nu in DECEMBER een crew inzetten op vlucht in EUROPA die niet bevoegd is om in mist te vliegen/landen........Je wil niet weten hoe regelmatig de METEO op schiphol er "naast" zit.....
Lekker maatschappij dat FlyBe.
Precies !!Thermal wrote: Als jij niet de juiste papieren hebt om als captain een Q400 (met 62(!!) PAX) in de mist te landen dan heb je sowieso niks te zoeken in de cockpit. Waarom bestaan er dan PPL, RPL, CPL en ATPL etc etc?? Anders kunnen ze iedere boerenjan met een PPL wel in die cockpit gooien en hopen op goed weer.
Jammer dat hier posts steeds vaker verzanden in een "ik heb gelijker dan jij" verhaal. Maar goed, ik ga er van uit dat je er veeeel meer over dit onderwerp weet dan ik Marco de G.maar handig is het wel als je een beetje kennis van zaken hebt over dat onderwerp.
Dat beweer ik niet (mooi vergelijk trouwens)....maar nu komt het toevallig in de krant...en er is geen onaanvaardbaar risico genomen. Als ik in die kist had gezeten was ik ook liever terug gegaan dan dat de captain koste wat het kost die kist aan de grond wil zetten......evhest wrote:Mooie redenaties hier... Het gebeurt vaker, dus het is allemaal geen probleem. Ja mensen, zelfs de KLM doet het, dus dan zal het allemaal wel in orde zijn. Have a safe flight!
Tsja, op Amerikaanse scholen worden regelmatig zo maar wat mensen afgeknald. Laten we daar dan ook maar geen probleem meer van maken en gewoon doen of het allemaal de normaalste zaak van de wereld is.
Nee, een functie als kritisch journalist is voor die mensen niet weggelegd...
Nee ik wil helemaal niet het ik heb gelijker gevoel oproepen maar zit er wel dagelijks in en kan goed beoordelen dat dit een typisch telegraaf verhaaltje is. En daar ging het om niet dan.....Thermal wrote:Jammer dat hier posts steeds vaker verzanden in een "ik heb gelijker dan jij" verhaal. Maar goed, ik ga er van uit dat je er veeeel meer over dit onderwerp weet dan ik Marco de G.maar handig is het wel als je een beetje kennis van zaken hebt over dat onderwerp.
Links om of rechtsom, dit is abnormaal, je stuurt gewoonweg niet een niet-CATII/III gebrevetteerde captain op weg in dit continent in deze tijd van het jaar. Nog ongelofelijker wordt het als je beseft dat heel Europa vol zit met ervaren vliegers die die kist waarschijnlijk hadden mogen neerzetten maar die geen baan hebben of hun baan kwijt zijn.
Ik begin in januari aan mijn ATPL. Maar ik kan net zo goed nu al gaan solliciteren bij de airlines met mijn CPL zo te zien.
De schuld ligt zeker niet bij de vlieger, die heeft goed gehandeld. Maar FlyBe slaat hier toch even een blunder.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more