En die stuurde ik net ook als PMPDZ wrote:www.luchtverkeersleider.nl
Eerder gegeven links zijn erg nuttig voor verdere informatie.adz wrote: Allereerst moet ik je zeggen dat je niet zomaar door de selecties voor verkeersleider komt. Deze selecties zijn voor zover ik weet haast net zo streng als de selecties voor piloot.
Maar om antwoord te geven op je vragen;
Hoe lang duurt de opleiding?:
Dat ligt er aan waar je uiteindelijk terecht komt. Als je op één van de regionale luchthavens (Eelde, Beek, Rotterdam) terecht komt moet je rekening houden met een opleidingstijd van ongeveer 4 jaar. Bij ACC (Area Control Centre) duurt dit ook ongeveer 4 jaar. Bij TWR/APP op Schiphol iets langer, omdat je daar meer verschillende functies moet doorlopen. (Start-Up, Ground, Approach en Tower) Hier ben je ongeveer 5 jaar bezig, maar precies is dat niet te zeggen, aangezien er niet altijd voldoende opleidingsplaatsen beschikbaar zijn, waardoor je soms iets langer moet wachten voordat je naar de volgende positie door kan.
Wanneer begin je met werken?:
Als je het eerste opleidingsjaar goed doorgekomen bent (de Initial Training), begint de Unit Training. Hier wordt je specifiek getraind voor 1 van de eerder genoemde afdelingen. (Schiphol, ACC, Rotterdam, Groningen, Maastricht). Na een korte theorie/simulator-cursus ga je vervolgens gelijk, onder begeleiding van een instructeur/coach, aan de slag in de praktijk.
Waar begin je met werken?:
Bij ACC begin je als assistent. Dit houdt in dat je je bezighoudt met coördinatie, het bijwerken van vliegplannen in het systeem en andere vergelijkbare zaken. Hierna ga je, na weer een simulatorcursus, in opleiding voor verkeersleider op 1 van de 3 gebieden (Noord-Oost (sector 1 en 2), Zuid (sector 3) of West (sector 4 en 5)). Als je zelfstandig op 2 van de drie gebieden mag werken, krijg je je vast contract.
Bij Schiphol TWR/APP begin je ook als assistent. Hier werk je, in tegenstelling tot de assistent bij ACC, meteen al met vliegtuigen. Je werkt op de Delivery-positie (het verstrekken van de routeklaringen voor outbounds), de Start-up-positie (het geven van toestemming voor het opstarten en plannen van het outbound verkeer. Dus zorgen dat er niet te veel en niet te weinig verkeer aan de startbaan komt te staan), de Assistent-2 positie (hier ben je het 2e paar ogen van de verkeersleider op de toren en heb je ook contact met auto's en sleeps in het veld (Bijvoorbeeld de vogelwachter, onderhoudsmensen, marshallers, enz. Ook heb je hier een coördinatieve functie (Telefoon, fax, collega's op andere werkposities, enz.) Als Approach-assistent heb je een administratieve en coördinatieve functie. Deze 4 posities (DEL, SUC, ASS-2, APP-ASS) leer je in één en dezelfde fase van de opleiding.
Hierna ga je de volgende stap van de opleiding in. Ground Control. Hier regel je al het verkeer wat op Schiphol rondrijdt, van pushback tot aan de startbaan en van de landingsbaan tot aan de gate. Een erg uitdagende en niet eenvoudige functie.
Daarna ga je een half jaar de simulator in met daarna een aantal maanden praktijkopleiding om Approachverkeersleider te worden. Als je hier zelfstandig mag werken, krijg je je vast contract.
Vervolgens ga je in opleiding om Towerverkeersleider te worden. Als je daar zelfstandig mag werken, ben je klaar en zul je afwisselend op de toren en op approach gaan werken.
Op de regioluchthavens zul je ook eerst assistent worden, al is dat op bijvoorbeeld Groningen bij mijn weten gecombineerd met ground control. Vervolgens hangt het van de beschikbare plaatsen af of je eerst in opleiding voor Approach of Tower gaat.
Ik hoop dat het voorlopig een beetje duidelijk is. Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het graag.
Groeten,
Ard
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more