Vraagje aan verkeersleiders

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Boudewijn van Oirschot
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2746
Joined: 16 Feb 2007, 18:16
Type of spotter: Wat niet?
Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
Location: Tilburg, NB

Vraagje aan verkeersleiders

Post by Boudewijn van Oirschot »

Hi guys!

Na mijn eindexamen HAVO dit jaar wil ik graag piloot worden maar daarvoor moet ik eerst nog Natuurkunde op HAVO niveau halen.
Omdat de kans om afgewezen te worden tamelijk groot is, is een tweede keuze noodzakelijk..

De keuze veel op vliegtuigtechnieken of verkeersleiding.
Als er toevallig verkeersleiders op dit forum :scramble: aanwezig zijn, zouden jullie dan mij een P.M. kunnen sturen zodat ik wat specifieke vragen kan stellen?

Ontzettend bedankt!
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by SPL »

Schot voor de boeg...

members: Adz, Poldertoren en Key... Die kunnen je vast verder helpen!


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
toppiero
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 660
Joined: 07 Jul 2008, 17:44
Type of spotter: F3,warbird,mil,civil
Location: NL

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by toppiero »

en boele ook trouwens,zit op de RTM toren(als ik me niet vergis!)
Greetz,

Toppiero
User avatar
Boudewijn van Oirschot
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2746
Joined: 16 Feb 2007, 18:16
Type of spotter: Wat niet?
Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
Location: Tilburg, NB

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by Boudewijn van Oirschot »

Okay, bedankt jongens :wink:
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2315
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by adz »

Hoi Bas / Boudewijn,

Leuk dat je geïnteresseerd bent in het luchtverkeersleidersvak, we hebben nog steeds mensen nodig.

Ik weet niet hoe specifiek je vragen zijn, maar wat mij betreft mag je ze ook hier stellen. Misschien zit er voor anderen ook nog interessante informatie tussen. Anders kun je natuurlijk altijd nog een PM sturen.

Groeten,
Ard (verkeersleider op Schiphol)
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
User avatar
PDZ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 214
Joined: 07 Jan 2005, 21:00
Subscriber Scramble: PDZ
Location: Castricum

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by PDZ »

Hallo Bas,

De Hogeschool van Amsterdam (HVA) biedt de studie Aviation aan, die een uitstroomprofiel (Air Traffic Management) heeft waarbij het mogelijk is om de opleiding tot luchtverkeersleider te volgen (uiteraard in samenwerking met de LVNL). Het voordeel daarvan is dat je de studie Aviation Engineering kunt afronden, mocht je onverhoopt niet bij de LVNL worden toegelaten of tijdens de opleiding worden afgewezen. Ik heb het gedeelte van de website van de HvA gekopieerd en hieronder geplaatst ter informatie. Je vindt op dezelfde website ook info over de opleidingseisen.

Succes met je keuze.

Met vriendelijke groeten,

Peter

Het volgende is afkomstig van de website van de HvA.
De toename van het vliegverkeer heeft de wereld steeds kleiner gemaakt. Elke dag vliegen honderdduizenden mensen naar andere landen en andere werelddelen. De vliegveiligheid is daarbij van levensbelang. Ingenieurs Aviation Studies zijn onmisbaar bij het optimaal laten functioneren van alle systemen in een vliegtuig en dragen zorg voor veilig, snel en economisch vliegverkeer.

Aviation Studies van de Amsterdamse Hogeschool voor Techniek bestaat uit Aviation Engineering, Aviation Management, Aviation Flight en Air Traffic Management (m.i.v. studiejaar 2007-2008). Daarmee is Aviation Studies uniek in Europa.

Aviation Engineering richt zich op alle technische aspecten van het gebruik van vliegtuigen, zoals onderhoud, inspecties, vliegprocedures, bedrijfsvoering en operations.

Aviation Flight is een keuzerichting van Aviation Engineering waarbij de opleiding tot verkeersvlieger geïntegreerd is in de praktijkdelen van de hbo-opleiding. Naast het vliegen krijg je (project)opdrachten op hbo-niveau. Zo kan je na vier jaar studeren zowel je ingenieursdiploma als je verkeersvliegbrevet behaald hebben. Voor de vlieglessen heeft de opleiding een samenwerkingsovereenkomst met een erkende vliegschool zodat de vliegopleiding tegen een gunstig tarief kan worden aangeboden. Verder zijn er afspraken gemaakt met een bank over gunstige financiering voorwaarden voor de vliegopleiding.

Air Traffic Management is, met ingang van september 2007, een uitstroomprofiel van Aviation Engineering waarbij de opleiding tot luchtverkeersleider in samenwerking met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) wordt gegeven. Je start met een voorbereidend programma (propedeuse) Aviation Engineering aan de HvA. De interne luchtverkeersleidingopleiding bij LVNL start - mits de selectie met succes is doorlopen - in de tweede helft van je tweede jaar. Na vier jaar rond je de opleiding aan de HvA af en beschik je over je bachelordiploma Aviation Engineering plus een certificaat Air Traffic Management (ATM). Daarmee kun je al aan de slag in een operationele of beleidsondersteunende functie bij LVNL. Om als gebrevetteerd luchtverkeersleider ingezet te kunnen worden dien je nog een halfjaar tot een jaar interne opleiding bij LVNL te doorlopen. Vanaf eind april staat er meer informatie over Air Traffic Management op onze site. Ook kun je alvast kijken op http://www.luchtverkeersleider.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.

Aviation Management is een afsluitend internationaal eenjarig uitstroomprofiel, waarin studenten leren airports en airlines te managen, met alle processen die daarmee samenhangen. Dit uitstroomprofiel biedt perspectieven op het gebied van management en airlines, airports of de overheid.
Meer informatie op http://www.international.hva.nl/exchang ... anagement/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Last edited by PDZ on 16 Feb 2009, 20:40, edited 1 time in total.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by Key »

En die stuurde ik net ook als PM 8)
Overigens zitten er nog wat 'Boarders' in het complot..!

Erik
What four words, Jimmy!?!
dalkmaar
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 76
Joined: 11 Apr 2007, 14:44

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by dalkmaar »

hallo Bas,

ik heb precies dezelfde ideen als jouw,
ik ben vandaag door de 1e ronde van de pilotenselectie gekomen bij Stella Aviation op Maastricht, dus je kan het altijd proberen.
Als ik het niet haal om door alle fasen te komen ga ik ook proberen luchtverkeersleider te worden...
het schijnt dat bij Stella 30 a 40% door de selectie heen komt en dat is toch stukken meer dan bij klm en martinair (10 a 15%)

Dennis
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2315
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by adz »

Blijkbaar zijn er meer mensen die het een en ander willen weten. Hieronder de inhoud van een PM die ik eerder vandaag naar een van hen gestuurd heb.
adz wrote: Allereerst moet ik je zeggen dat je niet zomaar door de selecties voor verkeersleider komt. Deze selecties zijn voor zover ik weet haast net zo streng als de selecties voor piloot.
Maar om antwoord te geven op je vragen;

Hoe lang duurt de opleiding?:
Dat ligt er aan waar je uiteindelijk terecht komt. Als je op één van de regionale luchthavens (Eelde, Beek, Rotterdam) terecht komt moet je rekening houden met een opleidingstijd van ongeveer 4 jaar. Bij ACC (Area Control Centre) duurt dit ook ongeveer 4 jaar. Bij TWR/APP op Schiphol iets langer, omdat je daar meer verschillende functies moet doorlopen. (Start-Up, Ground, Approach en Tower) Hier ben je ongeveer 5 jaar bezig, maar precies is dat niet te zeggen, aangezien er niet altijd voldoende opleidingsplaatsen beschikbaar zijn, waardoor je soms iets langer moet wachten voordat je naar de volgende positie door kan.

Wanneer begin je met werken?:
Als je het eerste opleidingsjaar goed doorgekomen bent (de Initial Training), begint de Unit Training. Hier wordt je specifiek getraind voor 1 van de eerder genoemde afdelingen. (Schiphol, ACC, Rotterdam, Groningen, Maastricht). Na een korte theorie/simulator-cursus ga je vervolgens gelijk, onder begeleiding van een instructeur/coach, aan de slag in de praktijk.

Waar begin je met werken?:
Bij ACC begin je als assistent. Dit houdt in dat je je bezighoudt met coördinatie, het bijwerken van vliegplannen in het systeem en andere vergelijkbare zaken. Hierna ga je, na weer een simulatorcursus, in opleiding voor verkeersleider op 1 van de 3 gebieden (Noord-Oost (sector 1 en 2), Zuid (sector 3) of West (sector 4 en 5)). Als je zelfstandig op 2 van de drie gebieden mag werken, krijg je je vast contract.

Bij Schiphol TWR/APP begin je ook als assistent. Hier werk je, in tegenstelling tot de assistent bij ACC, meteen al met vliegtuigen. Je werkt op de Delivery-positie (het verstrekken van de routeklaringen voor outbounds), de Start-up-positie (het geven van toestemming voor het opstarten en plannen van het outbound verkeer. Dus zorgen dat er niet te veel en niet te weinig verkeer aan de startbaan komt te staan), de Assistent-2 positie (hier ben je het 2e paar ogen van de verkeersleider op de toren en heb je ook contact met auto's en sleeps in het veld (Bijvoorbeeld de vogelwachter, onderhoudsmensen, marshallers, enz. Ook heb je hier een coördinatieve functie (Telefoon, fax, collega's op andere werkposities, enz.) Als Approach-assistent heb je een administratieve en coördinatieve functie. Deze 4 posities (DEL, SUC, ASS-2, APP-ASS) leer je in één en dezelfde fase van de opleiding.
Hierna ga je de volgende stap van de opleiding in. Ground Control. Hier regel je al het verkeer wat op Schiphol rondrijdt, van pushback tot aan de startbaan en van de landingsbaan tot aan de gate. Een erg uitdagende en niet eenvoudige functie.
Daarna ga je een half jaar de simulator in met daarna een aantal maanden praktijkopleiding om Approachverkeersleider te worden. Als je hier zelfstandig mag werken, krijg je je vast contract.
Vervolgens ga je in opleiding om Towerverkeersleider te worden. Als je daar zelfstandig mag werken, ben je klaar en zul je afwisselend op de toren en op approach gaan werken.

Op de regioluchthavens zul je ook eerst assistent worden, al is dat op bijvoorbeeld Groningen bij mijn weten gecombineerd met ground control. Vervolgens hangt het van de beschikbare plaatsen af of je eerst in opleiding voor Approach of Tower gaat.

Ik hoop dat het voorlopig een beetje duidelijk is. Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het graag.

Groeten,
Ard
Eerder gegeven links zijn erg nuttig voor verdere informatie.
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
User avatar
Boudewijn van Oirschot
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2746
Joined: 16 Feb 2007, 18:16
Type of spotter: Wat niet?
Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
Location: Tilburg, NB

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by Boudewijn van Oirschot »

Bedankt heren! :D

Ik zit nu nog op school en heb nog even geen tijd om alles uitgebreid door te lezen en antwoorden te geven, dus dat komt straks!
User avatar
Boudewijn van Oirschot
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2746
Joined: 16 Feb 2007, 18:16
Type of spotter: Wat niet?
Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
Location: Tilburg, NB

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by Boudewijn van Oirschot »

Ik heb alle informatie inmiddels doorgelezen en ontzettend bedankt voor de verstrekte informatie. Hier ben ik een stuk wijzer van geworden.
Desalniettemin heb ik twee kleine vraagjes:

1) heb je hetzelfde vakkenpakket als piloot nodig (Natuurkunde, Wiskunde (B) en Engels op HAVO/VWO niveau)?
2) wat is de minimale leeftijd om toegelaten te worden en hoe groot zijn je kansen dan om door de selectie fases te komen ? (Ik ben namelijk nu pas 17 en wellicht is een vooropleiding aan een piloten/luchtverkeersleider studie noodzakelijk.
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2315
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by adz »

Hoi,

Dit staat ook vermeld op eerdergenoemde website http://www.luchtverkeersleider.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , een site die je sowieso maar eens goed moet bekijken, er staat best een boel informatie op.

Maar om je de moeite te besparen:
1 - minimaal HAVO met een voldoende voor natuurkunde.
2 - minimaal 19 jaar oud.

Groetjes,
Ard
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by kiwi »

Hey Boudewijn.
Als ik jouw situatie zo lees lijkt het behoorlijk op waar ik vorig jaar over heb lopen tobben. Ook ik wilde een goede back-up voor mijn ultieme wens (piloot bij de KLu) en de tip hiervoor over de HvA is de weg die ik gekozen heb. Dit jaar rond ik (hopelijk) mijn VWO af en solliciteer ik bij de KLu. Tegelijkertijd ga ik volgend jaar naar de HvA en ga ik Aviation doen. Aviation valt onder te verdelen in 3 richtingen met dezelfde backbone: Aviation Engineering. Iedere student die Aviation volgt en slaagt krijgt zijn Engineering diploma. Binnen Aviation kun je na je eerste jaar (propedeuse) kiezen voor Aviation Flight (Engineering + mogelijkheid om je ATPL te halen, hiermee kun je zo de burgerluchtvaart in als piloot), Aviation Management (de achter de schermen kant, organisatie e.d.) en Air Traffic Control. Deze laatste is de zwaarste om voor geselecteerd te worden en deze rond je ook niet tegelijk af met je Engineering. Je begint tijdens je opleiding Engineering met de selectie en in de laatste jaren van je studie ga je bij LVNL de opleiding in. Echter is die opleiding nog niet over als je je studie afrondt, je gaat dus nog een jaar door bij LVNL. Bij Air Traffic Control bestaat nog altijd de mogelijkheid dat je na je selectie nog afvalt bij LVNL dus is de Engineering ruggengraat, als het ware, een goed vangnet.

Zowel Flight als Air Traffic Control lijken mij goede richtingen voor jou. Ik ben nu zelf ook 17 en ga dus volgend jaar naar de HvA, misschien tot volgend jaar!
User avatar
Boudewijn van Oirschot
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2746
Joined: 16 Feb 2007, 18:16
Type of spotter: Wat niet?
Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
Location: Tilburg, NB

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by Boudewijn van Oirschot »

Die je opnoemt lijken mij ook wel wat ja, want dat management is niks voor mij dat merk ik nu al.
Als ik dan eerst doe een van die twee dan zou het over pas 1,5 jaar zijn (ik moet immers volgend jaar eerst nog natuurkunde en wiskunde B op HAVO niveau bijspijkeren omdat ik met een verkeerd profiel zit) Dan lijkt mij zo'n studie wel wat en me vervolgens aanmelden bij de CAE/Stella/Lufthansa Flight Academy of EPST en als dat niet lukt de studie voor luchtverkeersleider. Mocht ik dan de Aviation Flight Engineering met ATPL heb gedaan is dat een enorm voordeel gelukkig.

Tevens heb ik me ingeschreven voor een voorlichtingsdag bij de luchtverkeersleiding.
User avatar
jimmy van drunen
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6513
Joined: 23 Dec 2006, 22:32
Type of spotter: Photographer
Location: Tilburg, near EHGR RWY28

Re: Vraagje aan verkeersleiders

Post by jimmy van drunen »

Ah joh, word gewoon montuer bij de KLu :mrgreen: , ga mij achterna!, de leukste baan die je wensen kan :P
Post Reply

Return to “'t Praethuys”