Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11251
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol

Post by Key »

Henk Voortwijs wrote:04-04-2009
Euh, dat bericht heeft de status van het begin van dit topic. Sindsdien is er wel e.e.a. aan info bijgekomen. Termen LVNL en 'de inspectie' (IVW) worden door elkaar gehaald.

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol

Post by Henk Voortwijs »

'Vliegverbod kleine luchtvaart in omgeving Schiphol onnodig'

06-04-2009

SCHIPHOL - De maatregel om rond Schiphol een vliegverbod in te stellen voor klein gemotoriseerd vliegverkeer is volgens belangenorganisaties ‘even bizar als onnodig’. “In tegenstelling tot dat wat de minister heeft gemotiveerd, betreft het hier geen directe bedreiging van de vliegveiligheid”, meldt de KNVvL samen met collega-organisaties AOPA, NACA en NVL.

De IVW heeft sinds zaterdag (4 april) een vliegverbod ingesteld voor de kleine luchtvaart in de regio rond Schiphol omdat de luchtverkeersleiding onvoldoende is voorbereid op de invoering van de Europese transponderverplichting voor al het gemotoriseerde vliegverkeer. Luchtverkeersleiders blijken bij de afhandeling van commercieel vliegverkeer ernstige hinder te ondervinden van de transponders van de recreatieve luchtvaart.

Volgens de belangenorganisaties worden de verkeersleiders opgescheept met nutteloze informatie. “Naast de radarecho worden ook nog gegevens als roepnaam, hoogte, snelheid en dergelijke getoond, waar de verkeersleider in zijn taak niets mee kan. Met name op een mooie vliegdag zijn de installaties op de grondstations niet berekend op het toegenomen aanbod van gegevens.”

De KNVvL, AOPA, NACA en NVL hadden graag gezien dat de minister de status quo die tot vorig jaar gold tijdelijk en algemeen had hersteld. Toen was het niet toegestaan om beneden het naderingsverkeersgebied Schiphol een transponder te voeren.

De inspectie noemt terugdraaien van de transponderverplichting echter ‘onwenselijk’ wegens het risico van botsingen tussen recreatieve luchtvaart en commercieel verkeer.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=30192" onclick="window.open(this.href);return false;
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
User avatar
Wasp
Posts: 11
Joined: 22 Nov 2008, 19:56
Type of spotter: F4
Location: EHAM

Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol

Post by Wasp »

Zie AIP SUP 05/09 (effective 25 Apr 09) voor details, maar er is een nieuwe SRZ onder de Schiphol TMA-1ingesteld waarbinnen tot 1200 ft gevlogen mag worden met de transponder op standby. Dit is ook weer een tijdelijke stap op weg naar een definitieve oplossing (wat best mogelijk een technische wijziging aan het verkeersleidingssysteem kan zijn) - we zullen het wel zien...
User avatar
Henk Voortwijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3590
Joined: 13 Jan 2004, 20:56
Type of spotter: Radio monitoring
Subscriber Scramble: Henk
Location: Vogelwaarde, The Netherlands
Contact:

Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol

Post by Henk Voortwijs »

Het recreatief luchtverkeer krijgt weer mogelijkheden om te vliegen in de nabijheid van de luchthaven Schiphol. Dat meldt de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) vrijdag (24 april). Sinds begin van de maand april had de zogenoemde 'kleine luchtvaart' geen toegang tot het gebied rond de luchthaven. De diverse betrokken partijen hebben nu een tijdelijke oplossing voor het probleem gevonden, aldus de inspectie.

Het vliegverbod werd ingesteld omdat luchtverkeersleiders last hadden van kleine vliegtuigen die met geactiveerde transponders rond Schiphol vlogen. De door de transponders zichtbare toestellen zorgden op de schermen van de verkeerleiders voor onduidelijkheid. Sinds maart van dit jaar geldt een transponderverplichting voor al het gemotoriseerde vliegverkeer.

Om de veiligheid te waarborgen en toch meer ruimte te bieden aan de recreatieve luchtvaart is nu over een groter gebied een extra hoogtescheiding aangebracht tussen het Schiphol-verkeer en vliegtuigen die recreatief in de lucht zijn, zo legt de IVW uit.

Met ingang van zaterdag 25 april mogen kleine toestellen in de zone rond Schiphol tot een hoogte van 1200 voet (400 meter) zonder geactiveerde transponder vliegen. Verder is een buffer (1200 voet tot 1500 voet) ingesteld waarin het recreatieve luchtverkeer alleen onder speciale condities mag vliegen. Op die hoogte moet de transponder wel zijn geactiveerd.

De nieuwe regels zijn tijdelijk en gelden tot het einde van het jaar. Daarna moet Luchtverkeersleiding Nederland een structurele oplossing hebben gevonden.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=30395" onclick="window.open(this.href);return false;
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11251
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol

Post by Key »

Daarna moet Luchtverkeersleiding Nederland een structurele oplossing hebben gevonden.
Die de bekoring van V&W/IVW kan krijgen - dat is het lastige punt, geloof ik. ;)
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol

Post by cHabu »

Waarom zou je dit niet als structurele oplossing nemen:
Met ingang van zaterdag 25 april mogen kleine toestellen in de zone rond Schiphol tot een hoogte van 1200 voet (400 meter) zonder geactiveerde transponder vliegen.
Verder is een buffer (1200 voet tot 1500 voet) ingesteld waarin het recreatieve luchtverkeer alleen onder speciale condities mag vliegen. Op die hoogte moet de transponder wel zijn geactiveerd.
Al de veranderende regels is m.i. ook niet veilig.

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”