Schiphol groeit nog steeds door en de geluidsoverlast voor omwonenden neemt ook alleen maar toe. Volgens critici heeft de luchthaven de afgelopen jaren volledig haar eigen gang kunnen gaan en heeft de overheid daarop geen enkele greep gehad. ‘Schiphol is een schoolvoorbeeld van iets dat belangrijk is voor het land, maar waar buitengewoon amateuristisch mee wordt omgesprongen’, aldus professor G. Berkhout, emeritus hoogleraar aan de TU Delft. Hij en andere critici van het luchthavenbeleid komen aan het woord.
Verkeerd voorgelicht door Cerfontaine
De discussie over Schiphol is recentelijk weer opgelaaid, nadat scheidend directeur Gerlach Cerfontaine in een interview toegaf dat de inwoners van Spaarndam destijds verkeerd zijn voorgelicht over de geluidsoverlast. De opening van de Polderbaan in 2003 leidde tot veel vliegtuiglawaai in het dorp, tot woede van de bewoners. Nu zijn de bewoners opnieuw kwaad, omdat Cerfontaine openlijk toegeeft wat ze eigenlijk altijd al wisten: ze zijn bedonderd.
Niet lang na de commotie rond Cerfontaine’s uitspraken werden de Spaarndammers opgeschrikt door het ongeluk met een vliegtuig van Turkish Airlines, dat vlakbij hun dorp in het weiland neerstortte. Nu vragen ze zich ook af: hoe onveilig is het hier eigenlijk?
Juridische stappen
De inwoners van Spaarndam bezinnen zich op mogelijke juridische stappen tegen Cerfontaine of Schiphol. Verschillende bewoners hebben de afgelopen jaren de strijd echter al opgegeven en zijn verhuisd, moe van het lawaai, maar vooral ook moe van het eeuwige gevecht tegen Schiphol en een machtige overheid. ‘Je probeert het van je af te zetten, maar op een gegeven moment overheerst het zo verschrikkelijk dat je helemaal boos wordt’, aldus Trudi Coosemans, die naar Friesland is verhuisd.
Polderbaan wel nodig?
In ZEMBLA ook de vraag of die Polderbaan eigenlijk wel nodig was. Peter Poot, directeur van vastgoedontwikkelaar Chipshol vindt van niet. Zijn vader en oprichter van Chipshol Jan Poot betoogde in 1995 al dat de aanleg van een nieuwe landingsbaan helemaal niet nodig was, omdat andere grote luchthavens in Europa met minder banen meer passagiers verwerken. Omdat noch Schiphol, noch de politiek naar hem wilde luisteren, zette Jan Poot zijn argumentatie toen in een paginagrote advertentie in de Volkskrant. Dit was het begin van een tot op de dag van vandaag voortdurende ‘grondoorlog’ tussen Chipshol en de luchthaven.
Vastgoedoorlog
Chipshol is in de afgelopen jaren al verschillende keren door de rechter in het gelijk gesteld en haar standpunten werden onlangs ook onderschreven door de Commissie Vriesman, een commissie die door de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM was ingesteld om de vastgoedoorlog rond Schiphol te onderzoeken.
De commissie constateert dat Schiphol voor haar inkomsten inmiddels voor 77 procent afhankelijk is van vastgoedontwikkeling en de verhuur van kantoren en winkelruimtes en dat er van eerlijke concurrentie op dit gebied absoluut geen sprake is.
ZEMBLA: ‘Vrijstaat Schiphol’, zondag 10 mei 2009 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Ik heb dit bericht hier gepost, vanwege de betrokkenheid van Schiphol. Mocht het hier echter niet thuishoren, dan verzoek ik de Mods het te willen verplaatsen.