Vrijstaat Schiphol - 10 mei 2009

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Vrijstaat Schiphol - 10 mei 2009

Post by Rockville »

Schiphol groeit nog steeds door en de geluidsoverlast voor omwonenden neemt ook alleen maar toe. Volgens critici heeft de luchthaven de afgelopen jaren volledig haar eigen gang kunnen gaan en heeft de overheid daarop geen enkele greep gehad. ‘Schiphol is een schoolvoorbeeld van iets dat belangrijk is voor het land, maar waar buitengewoon amateuristisch mee wordt omgesprongen’, aldus professor G. Berkhout, emeritus hoogleraar aan de TU Delft. Hij en andere critici van het luchthavenbeleid komen aan het woord.

Verkeerd voorgelicht door Cerfontaine
De discussie over Schiphol is recentelijk weer opgelaaid, nadat scheidend directeur Gerlach Cerfontaine in een interview toegaf dat de inwoners van Spaarndam destijds verkeerd zijn voorgelicht over de geluidsoverlast. De opening van de Polderbaan in 2003 leidde tot veel vliegtuiglawaai in het dorp, tot woede van de bewoners. Nu zijn de bewoners opnieuw kwaad, omdat Cerfontaine openlijk toegeeft wat ze eigenlijk altijd al wisten: ze zijn bedonderd.
Niet lang na de commotie rond Cerfontaine’s uitspraken werden de Spaarndammers opgeschrikt door het ongeluk met een vliegtuig van Turkish Airlines, dat vlakbij hun dorp in het weiland neerstortte. Nu vragen ze zich ook af: hoe onveilig is het hier eigenlijk?

Juridische stappen
De inwoners van Spaarndam bezinnen zich op mogelijke juridische stappen tegen Cerfontaine of Schiphol. Verschillende bewoners hebben de afgelopen jaren de strijd echter al opgegeven en zijn verhuisd, moe van het lawaai, maar vooral ook moe van het eeuwige gevecht tegen Schiphol en een machtige overheid. ‘Je probeert het van je af te zetten, maar op een gegeven moment overheerst het zo verschrikkelijk dat je helemaal boos wordt’, aldus Trudi Coosemans, die naar Friesland is verhuisd.

Polderbaan wel nodig?
In ZEMBLA ook de vraag of die Polderbaan eigenlijk wel nodig was. Peter Poot, directeur van vastgoedontwikkelaar Chipshol vindt van niet. Zijn vader en oprichter van Chipshol Jan Poot betoogde in 1995 al dat de aanleg van een nieuwe landingsbaan helemaal niet nodig was, omdat andere grote luchthavens in Europa met minder banen meer passagiers verwerken. Omdat noch Schiphol, noch de politiek naar hem wilde luisteren, zette Jan Poot zijn argumentatie toen in een paginagrote advertentie in de Volkskrant. Dit was het begin van een tot op de dag van vandaag voortdurende ‘grondoorlog’ tussen Chipshol en de luchthaven.

Vastgoedoorlog
Chipshol is in de afgelopen jaren al verschillende keren door de rechter in het gelijk gesteld en haar standpunten werden onlangs ook onderschreven door de Commissie Vriesman, een commissie die door de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM was ingesteld om de vastgoedoorlog rond Schiphol te onderzoeken.
De commissie constateert dat Schiphol voor haar inkomsten inmiddels voor 77 procent afhankelijk is van vastgoedontwikkeling en de verhuur van kantoren en winkelruimtes en dat er van eerlijke concurrentie op dit gebied absoluut geen sprake is.

ZEMBLA: ‘Vrijstaat Schiphol’, zondag 10 mei 2009 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

Ik heb dit bericht hier gepost, vanwege de betrokkenheid van Schiphol. Mocht het hier echter niet thuishoren, dan verzoek ik de Mods het te willen verplaatsen.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Vrijstaat Schiphol - 10 mei 2009

Post by B767-300ER »

Lijkt me meer een Preathuys onderwerp :wink:
(en over het nut van de Polderbaan, nergens is de wind zo veranderlijk als in NL :wink: )
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Vrijstaat Schiphol - 10 mei 2009

Post by Key »

Aangezien de inhoud geen betrekking heeft op Schiphol spotting (denk ik) heb ik hem toch even verplaatst. Geeft meteen meer ruimte voor reacties.
En mijn reactie op dit stuk is toch wel voor een flink deel: :blabla:
Rockville wrote:de geluidsoverlast voor omwonenden neemt ook alleen maar toe. Volgens critici heeft de luchthaven de afgelopen jaren volledig haar eigen gang kunnen gaan en heeft de overheid daarop geen enkele greep gehad.
Op die manier gesteld: simpelweg onzin.
‘Schiphol is een schoolvoorbeeld van iets dat belangrijk is voor het land, maar waar buitengewoon amateuristisch mee wordt omgesprongen’, aldus professor G. Berkhout
Dat kan ik wel voor een groot deel met hem eens zijn. Overigens: G. als in Gatso? :mrgreen:
Nu zijn de bewoners opnieuw kwaad, omdat Cerfontaine openlijk toegeeft wat ze eigenlijk altijd al wisten: ze zijn bedonderd.
Bedonderd = doelbewust verkeerd voorgelicht, dat is heel wat anders. Wanneer indertijd is verteld wat men echt verwachtte is van kwaad opzet geen sprake. Hoe het precies zit weet ik niet, maar zoals het in het bericht staat is het misplaatst.
Nu vragen ze zich ook af: hoe onveilig is het hier eigenlijk?
Dat vroegen ze zich al heel lang af, maar het werd natuurlijk ineens akelig concreet. Ondanks de grote schrik willen mensen ter plaatse blijven wonen (bron: lokale pers).
In ZEMBLA ook de vraag of die Polderbaan eigenlijk wel nodig was. Peter Poot, directeur van vastgoedontwikkelaar Chipshol vindt van niet. Zijn vader en oprichter van Chipshol Jan Poot betoogde in 1995 al dat de aanleg van een nieuwe landingsbaan helemaal niet nodig was, omdat andere grote luchthavens in Europa met minder banen meer passagiers verwerken.
Moehaha. Schoenmaker, hou je bij je leest. Ik ga er niet diep op in maar ik roep alleen even vliegveldlayout, verkeersbeeld, weer, geluidsregels, soort vliegtuigen. Laten we duidelijk zijn: hoe hij ook gebruikt wordt, de Polderbaan is er om binnen de geluidswetten verder te kunnen met Schiphol. Door de keuze voor de ligging zorgt hij er tevens voor dat de capaciteit van het veld bij slecht zicht grotendeels intact blijft.
Chipshol is in de afgelopen jaren al verschillende keren door de rechter in het gelijk gesteld en haar standpunten werden onlangs ook onderschreven door de Commissie Vriesman
Kijk, dàt is wel interessant. Dan hebben we het over een bedrijf dat kennelijk tot de orde geroepen moet worden, en dat moet dan ook maar gebeuren. Maar het op een grote hoop gooien van alle problematiek leidt onherroepelijk tot misvattingen. Naar mijn idee spreekt dat ook al uit het nieuwsbericht.

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Vrijstaat Schiphol - 10 mei 2009

Post by B767-300ER »

Key wrote:
aldus professor G. Berkhout
Overigens: G. als in Gatso? :mrgreen:


Erik
:M-):
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Vrijstaat Schiphol - 10 mei 2009

Post by Rockville »

PDL: Zembla loopt achter

Dit is een origineel persbericht.

Lelystad, 11 mei 2009 - Bij het afgelopen zondag uitgezonden Zembla programma 'Vrijstaat Schiphol' is geen gebruik gemaakt van de laatste ontwikkelingen. Het Platform Duurzame Luchtvaart (PDL) vindt dat jammer. De Zembla uitzending bleef nu hangen in een herhaling van de bekende standpunten en problemen. De actuele ontwikkelingen zijn terug te vinden in de Luchtvaartnota van Minister Eurlings. Die nota is op 17 april jl. aan de Kamer aangeboden.

PDL voorzitter Benno Baksteen:"Het interessante van de Luchtvaartnota is dat de Minister duidelijke uitspraken doet over de rol van luchtvaart in de Nederlandse samenleving. Bovendien maakt de nota de weg vrij voor een effectieve aanpak van de hinder die een grote luchthaven natuurlijk met zich meebrengt. Dit betekent een breuk met een historie van conflicten, pappen en nathouden. Een hoopgevende ontwikkeling."

De Polderbaan was geen operationele maar een politieke keuze en is een goed voorbeeld van het besteden van veel geld en middelen op basis van verkeerde uitgangspunten. Binnen het ouderwetse beleid is de Polderbaan effectief. Het aantal mensen dat wordt blootgesteld aan geluidbelasting boven een afgesproken niveau is dankzij de Polderbaan afgenomen. Beleidsdoel bereikt. Helaas was het uitgangspunt, dat geluidbelasting hetzelfde is als geluidhinder, verkeerd. Het echte doel, het verminderen van geluidhinder, is niet bereikt. Dat was al bekend en bleek nogmaals uit de Zembla uitzending.

Geluidbelasting is in het verleden politiek hanteerbaar gemaakt door te werken met een jaartotaal en met aantallen mensen. Uitstekende maten voor belasting, maar niet voor hinder. Hinder ontstaat niet per jaartotaal en verdwijnt ook niet als het jaartotaal minder wordt. Hinder is ook niet collectief maar individueel. Dat het collectief kleiner wordt helpt een individu dus niet.

De PDL-visie, mede gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Leiden, is als volgt:

Leg vast of luchtvaart wel of niet onmisbaar is. De Luchtvaartnota doet dat.

Maak de geluidbelasting zo laag mogelijk en maak dit zichtbaar. Gebeurt nu onvoldoende.

De lusten van luchtvaart krijgen we allemaal, de lasten komen bij een beperkte groep terecht. Verdeel die lasten zo eerlijk mogelijk. Gebeurt nu niet.

Zet tegenover de nadelen van luchtvaart op collectief niveau investeringen in andere aspecten van de leefomgeving. Gebeurt, maar kan bewuster.

Compenseer de nadelen op individueel niveau, afhankelijk van de feitelijke geluidbelasting. Gebeurt nu beperkt, met geluidsisolatie als enige optie.

Help individuen voor wie de resterende geluidbelasting te veel is met verhuizen naar een andere woonomgeving. Gebeurt nu niet.

Luchtvaart is onmisbare infrastructuur. Concentreren van energie en middelen op het oplossen van problemen is verstandiger dan het uitdiepen van schuttersputjes en het uitbouwen van loopgraven.

Gelukkig biedt de luchtvaartnota hiervoor voldoende aanknopingspunten. De Tweede Kamer moet nu de politieke moed opbrengen om deze keer ook voor echte oplossingen te kiezen.

PDL, Publicatietijd: 11/05/2009 14:20
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Vrijstaat Schiphol - 10 mei 2009

Post by Key »

Thanks, zeer verhelderend en het doet goed over deze aanpak te lezen!

Erik
What four words, Jimmy!?!
Post Reply

Return to “'t Praethuys”