Hi guys,
Geweldig hoe zo'n knuppel in het hoenderhok ZOVEEL reacties kan ontlokken in een paar uur tijd. Met genoegen doe ik nog een bijdrage....
De Open Dagen van de KLu mogen naar mijn inzien niet worden vergeleken met shows als op Waddington en Fairford. Die shows hebben een commerciele insteek terwijl de luchtmacht deze dagen organiseert om zieltjes te winnen. Dientengevolge zou de opzet van het evenement ook heel anders moeten zijn.
Volgens mij wil de KLu op zo'n evenement laten zien wat ze zoal doen (of waar ze voor zijn besteld), en daarmee nieuwe sollicitanten trekken. Spotters plezieren staat niet op het prioriteitenlijstje, en daar heb ik totaal geen moeite mee. Wat ik wel vervelend vind is dat de show DIE ze laten zien maar weinig afspiegelt van het grote plaatje.
Voor mij is de Airpower Demo het hoogtepunt van de KLu Open Dagen, en ik kijk er altijd reikhalzend naar uit. Maar helaas kan ik over dit onderwerp niet zonder commentaar blijven. De aantallen F-16's waren dit jaar prima, maar in het verleden was hun show behoorlijk veel indrukwekkender. Dit jaar brachten de F-16's wel wat nieuwe photo opportunities, en dat kon ik wel waarderen.
Maar de show met vijf (5) heli's was een aanfluiting. Welgeteld één (1) slingload.... En twee heen en weer darrende AH-64's vind ik ronduit schraal. Geen Herken in de demo was erg sneu en een tanker die recht door de base attack vloog gooide het spookje wel een beetje in de war. Ik had echt veel meer verwacht van de airpower demo, zeker nu we al jaren "om het echie" mee doen in de uithoeken van de wereld.
Over heli's gesproken.......is SAR geen KLu taak meer ? En doen we geen Medevac meer met de Tweeties. En blussen we geen branden met bambi buckets ? En assisteren we de bijzondere troepen niet meer met Lynxen ? Ik heb er niks van gezien, maar zou wel de goodwill van het Nederlandse publiek kunnen winnen. Trouwens, als je de trauma heli een brancard had laten oppikken voor het publiek had je ook nog zieltjes kunnen winnen voor het nachtvliegen..... (maar dan gaan de anti-civiele spotters weer protesteren in deze discussie)
Dan de deelname van andere kisten. Hoe vaak staan er Nederlandse kisten op buitenlandse shows (en dan heb ik het niet alleen over Sheik z'n vliegende leeuwtje) ? Was dat een beetje evenredig aan de afvaardiging van het buitenland naar de open dagen ? Of hebben we dit jaar ook alleen maar de Alouette naar Duitsland gestuurd ?
Kier zegt het goed: Toen de velden het nog zelf mochten regelen was iedere open dag een verrassing. Sinds een jaar of wat regelt Buro Open Dagen de hele show, en sinds dien is het janken met de pet op. Wie kan me precies zeggen wanneer BOD de scepter heeft overgenomen ??
Maurice wrote:Hé Iwan, wat ben jij negatief zeg! Ik deel je mening helemaal niet. Leef jij nog in de '80s/'90s ofzo? In minder wordende tijden vind ik het een prima show. Kan jij één show dit jaar in de regio noemen die echt veel beter is dan dit? Afgezien van de RIAT dan, maar die boycot jij toch ook al jaren? Hou je eigenlijk wel van airshows?
Hi Mo, ik heb inderdaad niet veel met open dagen, maar ik heb er wel een mening over. Zoals eerder gezegd ben ik een grote fan van de Airpower Demo, en ik kijk er altijd erg naar uit. Wat mij betreft is dit een onderdeel dat bijna alle airshows verslaat in spectakel.
Vergeet niet dat veel landen meerdere airshows organiseren, en Nederland maar eentje. Ze kunnen hun effort en budget dus veel beter focussen. Maar ik vind niet dat dat goed gebeurt.
evhest wrote:Je klinkt nu echt als rupsje nooitgenoeg en het siert je niet bepaald.....Achterin meevliegen voor air-to-air sessies en die foto's graag laten zien, bezoeken op carriers, verre landen bezoeken om exotische vliegtuigen in alle standjes te zien en te fotograferen, en dan afgeven op een lokaal evenement waaraan veel mensen heel veel lol beleven. Tel je zegeningen en geef niet af op wat je te min vindt. Of denk in deze tijden gewoon eens realistisch na.
Beetje jammer Elmer, want deze dingen staan los van elkaar
Ik ben van mening dat de KLu zichzelf en haar activiteiten niet goed vliegend presenteert. Dat er demoteams moeten zijn staat als een paal boven water, maar je hoeft de mensen nou ook weer niet te verstikken in de gekleurde rook van zes teams op één dag. Er zijn nog genoeg dingen om het publiek te tonen en je eigen toko te presenteren.
Wat mij betreft mogen de individuele velden ook weer (wat meer) inbreng krijgen en zetten we de Nederlandse militaire luchtvaart beter op de kaart.
Nou, ik ben benieuwd naar de volgende stroom reacties.
Groetjes,
Iwan