(Vernieuwd) Twente Airport

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

(Vernieuwd) Twente Airport

Post by Rockville »

Minister Bos moet na antwoord Europese Commissie aanbesteding vliegveld Twente stopzetten

Nederland heeft zich bij het toekennen van de miljoenensubsidie aan luchthaven Twente niet aan de Europese mededingingsregels gehouden. Dat antwoordde de Europese Commissie op vragen van GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg. GroenLinks-Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak vraagt vandaag opheldering aan minister Bos. De staatssteun van 3 miljoen aan luchthaven Twente staat opnieuw ter discussie. De lopende aanbestedingsprocedure moet worden stopgezet.
Nederland wil luchthaven Twente openstellen voor commerciële burgerluchtvaart. Geen enkele exploitant wil daar zijn vingers aan branden. Kathalijne Buitenweg: “Ik vermoed omdat het niet rendabel is. Dat is ook niet zo gek omdat 60 kilometer van Twente al commerciële burgerluchtvaart plaatsvindt, op de luchthaven van Münster Osnabrück. Het luchthavenbeleid moet veel Europeser bekeken worden. Het is een verspilling van belastinggeld als lidstaten flink investeren in de ontwikkeling van regionale luchthavens terwijl er bij de buren faciliteiten genoeg zijn.“Om exploitanten alsnog te verleiden heeft het Rijk drie miljoen op tafel gelegd.

GroenLinks is altijd tegen het openhouden van luchthaven Twente geweest. Niet alleen omdat het onnodig is maar vooral ook omdat het schadelijk is voor mens en milieu. Kathalijne Buitenweg: “Vliegtuiglawaai en vieze lucht spreiden zich door de groei van regionale luchthavens als een inktvlek boven Nederland en Europa uit. Dit met alle gevolgen van dien voor onze gezondheid en die van onze kinderen.

“De antwoorden van de Europese Commissie moeten een enorme teleurstelling zijn voor de Nederlandse regering. Een aantal weken geleden vernietigde de Raad van State ook al de plannen voor een baanverlenging op luchthaven Eelde. Ook die plannen hadden bij de Europese Commissie aangemeld moeten worden, maar ook toen had het kabinet dat niet gedaan.

Vandaag vraagt GroenLinks-Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak opheldering aan minister Bos. Het kabinet is nu in een maand tijd twee keer door de mand gevallen. GroenLinks vraagt zich af of de Europese regels wel zijn gevolgd bij de publieke financiering aan luchthaven Lelystad en luchthaven Eindhoven. Wijnand Duyvendak: “Voorlopig moet Nederland de publieke financiering aan alle regionale luchthavens opschorten. Eerst moet uitgezocht worden welke publieke financiering wel en welke niet aan de Europese regels voldoet. Maar afgezien van die hele mededingingsdiscussie vind ik eigenlijk dat luchthavens sowieso hun eigen broek op moeten houden. Waarom zouden we het schaden van milieu en volksgezondheid subsidiëren?”

PB Groen Links - Wed 2 Jul 2008 om 10.34u
phantom

Re: Twenthe (EHTW/ENS) - 2008

Post by phantom »

En het definitieve besluit moet vandaag komen, zegt luchtvaartnieuws.nl

ENSCHEDE - Het Rijk, de gemeente Enschede en de provincie Overijssel maken dinsdag (30 juni) bekend of de Luchthaven Twente moet sluiten of een doorstart krijgt. Eind vorig jaar gaf het kabinet al aan het vliegveld in Enschede permanent open te willen houden. De partijen participeren in de zogeheten Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM).


Eind 2007 sloot de militaire luchtmachtbasis. Wel bleef het vliegveld open voor klein zakelijk en recreatief vakantieverkeer. In november maakte het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekend dat de regionale luchthavens van Eindhoven, Lelystad en Twente de overloop van het drukke Schiphol moeten opvangen. Toch blijven alternatieven voor het terrein in beeld, aldus een woordvoerster van VTM maandag.

Voor de toekomst van de voormalige luchtmachtbasis zijn al diverse scenario's geschetst. De VTM moet een keuze maken uit een variant met welzijn, sport, natuur en zorg op het terrein van circa 100 hectare of een luchthaven met daarbij behorende bedrijven. Op 3 en 4 juli worden publiek en omwonenden voorgelicht over de toekomstplannen tijdens de Publieksdagen Luchthaven Twente.
phantom

Re: Twenthe (EHTW/ENS) - 2008

Post by phantom »

ook weer van luchtvaartnieuws.nl

ENSCHEDE - Twente krijgt een nieuwe, compacte luchthaven. Dat hebben de gemeente Enschede, de provincie Overijssel en het Rijk dinsdag (30 juni) bekendgemaakt. Volgens het samenwerkingsverband Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM) biedt dit de beste kansen voor een economisch sterker en duurzamer Twente.


De VTM heeft een keuze gemaakt tussen een variant met of zonder luchthaven op het terrein van de in 2007 gesloten luchtmachtbasis. Er volgt nog een inspraakprocedure. Ook dienen de gemeente Enschede, provincie Overijssel en de Tweede Kamer besluiten te nemen.

Volgens een kosten-batenanalyse levert een compacte luchthaven, met een capaciteit van maximaal 1,2 miljoen passagiers per jaar, de grootste bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid. Het aantal extra banen wordt geschat op ruim 2700. Er komen verder bedrijven, woningen en groenvoorzieningen.

De luchthaven met aanverwante bedrijvigheid wordt aan de noordkant van het terrein bij de A1 geconcentreerd. De VTM verwacht dat vanaf 2011 vliegverkeer mogelijk is. Ten zuiden van de terminal en de landingsbaan wordt circa 130 hectare nieuw groen aangeplant. De ruim tweehonderd geplande woningen komen hoofdzakelijk in het zuidoosten van het plangebied.

Volgens wethouder Eric Helder van de gemeente Enschede valt het geluidsniveau in de woningen ruim binnen de gestelde normen. De luchthaven levert volgens de gemeente zelfs een derde minder geluidshinder op dan de voormalige militaire vliegbasis. Er komen geen nachtvluchten.

Een alternatief plan zonder luchthaven van de Stichting Alternatieven Vliegveld Twente (SAVT) valt in de ogen van VTM af. Vooral de werkgelegenheid en de economische versterking van het gebied gaven de doorslag voor het plan met luchthaven, aldus wethouder Helder.

De SAVT en milieuorganisaties zijn faliekant tegen de nieuwe luchthaven wegens de lange terugverdientijd en de gevolgen voor het milieu. Bovendien menen zij dat zorgfuncties en landschappelijk wonen meer rendement opleveren.

:D :D :D :D :D :D
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Twenthe (EHTW/ENS) - 2008

Post by Polecat »

er gloort hoop... hopelijk is de recessie dan weer voorbij en kan twente (eindelijk eens een keer) meeprofiteren van de groei in de luchtvaart...

:happy:
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Stefan »

Gelet op de 6000 JSF's die gebouwd gaan worden, is het misschien een idee om Twente ook als extra locatie voor Woensdrechtse Maintenance Valley aan te wijzen. Op Woensdrecht gaat al dat onderhoud denk ik niet passen namelijk.

Groeten,
Stefan
(niet al te serieus bezig)
User avatar
Bassie76
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 377
Joined: 25 Sep 2003, 21:04
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Bassie76
Location: Oldenzaal
Contact:

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Bassie76 »

Leuk hoor dat men weer commercieel wil gaan vliegen vanaf Twente. Ik vraag me alleen af waar ze die 2700 arbeidsplaatsen en 1,5 miljoen passagiers per jaar vandaan willen gaan halen.... :roll:
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Polecat »

Bassie76 wrote:Leuk hoor dat men weer commercieel wil gaan vliegen vanaf Twente. Ik vraag me alleen af waar ze die 2700 arbeidsplaatsen en 1,5 miljoen passagiers per jaar vandaan willen gaan halen.... :roll:
...elke kofferslingerende part-time vakantiewerkstudent tellen als 1 baan :-)

maar zonder dollen, alle regionale luchthavens hebben de afgelopen jaren een onstuimige groei doorgemaakt, dus waarom zou twente als de crisis voorbij is straks niet ook gewoon aan mee kunnen doen? Denk dat vliegvelden als eelde en eindhoven best veel banen en bedrijvigheid genereren, en fraaie nieuwbouw. Op twn daarentegen werkt nu anderhalve man en een paardekop, en staat er nog steeds dezelfde trieste houten keet als stationsgebouw.. (nog maar een paar jaar geleden kon je er niet eens cappucino krijgen :shock: )

en die 1,5 is uiteindelijk he, maar dan zijn we nog wel een paar jaar verder... (van mij mag het)

Hoe gek het ook klinkt, ik denk wel dat de natuur winnaar is. Ik weet dat ten tijde van vliegbasis de natuur beter beschermd werd dan bij welke andere besteming ook. Op een vliegveld heb je nu eenmaal geen vervuilende, schreeuwende, loslopende, lawaaiige, peukengooiende mensen (behalve in de terminal dan duh..) Hoop dat ook de milieuboefjes eens over hun primaire onderbuikgevoel heen willen stappen en wikllen inzien dat het voor de vele poelen en bosjes op twente een te gekke beslissing is...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Brian
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 937
Joined: 23 Sep 2002, 00:02
Type of spotter: Een die naar vliegtuigen kiekt
Location: EHTW

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Brian »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Gilze het onderhoud gaat doen voor de JSF....
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by aviodromefriend »

Brian wrote:Ik meen ergens gelezen te hebben dat Gilze het onderhoud gaat doen voor de JSF....
Een heliveld??? Nee, dat wordt Woensdrecht, met het meeste werk voor Stork/Fokker.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Boudewijn van Oirschot
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2746
Joined: 16 Feb 2007, 18:16
Type of spotter: Wat niet?
Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
Location: Tilburg, NB

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Boudewijn van Oirschot »

Hmm, Polecat... wij hadden die discussie laatst ook, over Twenthe Airport. En die 1,5 miljoen passagiers dat is nogal een hoge verwachting. Dat zijn wel ongeveer 4100 passagiers per dag als de luchthaven 365 dagen open is. Dat halen ze niet alleen uit vakantievluchten neem ik aan. En voor easyJet is het ook niks, want die hebben over de grens al Keulen en Dortmund (toch?!) en anders was EZY al wel eerder naar Eindhoven, Groningen of Maastricht (route zelfs gestopt een paar jaar terug) gegaan. Dan zou het uit andere low cost carriers moeten komen naast Ryanair, wat dan nog het meest voor de hand ligt. :roll:

Begrijp me niet verkeerd, ik gun het Oosten van NL best een nieuw vliegveld op lange autoritten te voorkomen, maar de doelen die nu gesteld worden kosten nog jaren om gerealiseerd te worden en dan nog heb ik er weinig vertrouwen in.
aviodromefriend wrote:
Brian wrote:Ik meen ergens gelezen te hebben dat Gilze het onderhoud gaat doen voor de JSF....
Een heliveld??? Nee, dat wordt Woensdrecht, met het meeste werk voor Stork/Fokker.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er weer fighters naar Gilze komen. Ik denk ook dat ik dat niet meer mee ga maken.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Polecat »

Boudewijn van Oirschot wrote:Hmm, Polecat... wij hadden die discussie laatst ook, over Twenthe Airport. En die 1,5 miljoen passagiers dat is nogal een hoge verwachting. Dat zijn wel ongeveer 4100 passagiers per dag als de luchthaven 365 dagen open is. Dat halen ze niet alleen uit vakantievluchten neem ik aan. En voor easyJet is het ook niks, want die hebben over de grens al Keulen en Dortmund (toch?!) en anders was EZY al wel eerder naar Eindhoven, Groningen of Maastricht (route zelfs gestopt een paar jaar terug) gegaan. Dan zou het uit andere low cost carriers moeten komen naast Ryanair, wat dan nog het meest voor de hand ligt. :roll:

Begrijp me niet verkeerd, ik gun het Oosten van NL best een nieuw vliegveld op lange autoritten te voorkomen, maar de doelen die nu gesteld worden kosten nog jaren om gerealiseerd te worden en dan nog heb ik er weinig vertrouwen in.
.
denk ook niet dat je het in de loco's moet zoeken, eerder in twente's trots Arkefly :-) Ik zou eerder voor een Groningen-Eelde benadering gaan dan je door een stel boefjes als Ryanairte laten "gijzelen". Dan maar iets langzamer groeien.... Die 1,2 miljoen is echt lange termijn, geloof echt niet dat dat snel zal gaan, al is het wel ideaal om tijdens een recessie de zaak voor te bereieden voor de nieuwe groeistuipen die de luchtvaart ongetwijfeld zal krijgen als de wereldeconomie weer aantrekt.

Als je naar potentie kijkt kun je wat mij betreft naar alles in de cirkel Emmen, zwolle, apeldoorn, deventer, arnhem kijken, da's allemaal een uurtje rijden en ook nog eens alleen maar autoweg, de A1 ligt heel dicht bij het vliegveld, dus geen vertragend "niederrhein/weeze-lokale-wegen-gedoe"...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Jack
Moderator
Moderator
Posts: 884
Joined: 31 Oct 2005, 13:22
Location: Emmen
Contact:

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Jack »

Door de plannen voor Twenthe ontstaat in ieder geval onrust op Münster-Osnabrück:
http://www.airliners.de/nachrichten/ber ... ueck/18541

zeker nu de verlenging van de startbaan van FMO van 2.170 mtr naar 3.600mtr vertraagd worden door de ligging in het Natura-2000-gebied:
http://www.airliners.de/nachrichten/ber ... ffen/18523
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Stefan »

Polecat wrote:Als je naar potentie kijkt kun je wat mij betreft naar alles in de cirkel Emmen, zwolle, apeldoorn, deventer, arnhem kijken, da's allemaal een uurtje rijden en ook nog eens alleen maar autoweg, de A1 ligt heel dicht bij het vliegveld, dus geen vertragend "niederrhein/weeze-lokale-wegen-gedoe"...
vertragend "niederrhein/weeze-lokale-wegen-gedoe"?

Ik kan met meer dan 200 km/uur richting de afslag richting Weeze en dan met 100 km/uur het laatste stukje afleggen... dat lukt met de A1 niet!

Groeten,
Stefan
FARO
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 148
Joined: 25 Feb 2006, 21:17
Location: The East

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by FARO »

Tja, je kunt ook met 200 over de A1 (mag alleen niet) en in Duitsland is ook maar een klein stukje! :nono: :nono:

Ik weet niet wat dan de parkeer kosten zullen worden op Twente (was gratis), op Weeze moet je ook al aardig in de buidel tasten (nog meer als een goedkope ticket van Ryanair).

Van mij mag Twente weer gewoon open gaan.

Weet van ongeveer 20 jaar geleden van Münster-Osnabruck, daar was ook heel weinig te beleven, en als je nu ziet......

Groeten Marco
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: (Vernieuwd) Twente Airport

Post by Polecat »

Stefan wrote: vertragend "niederrhein/weeze-lokale-wegen-gedoe"?
Ik kan met meer dan 200 km/uur richting de afslag richting Weeze en dan met 100 km/uur het laatste stukje afleggen... dat lukt met de A1 niet!
Groeten,
Stefan
Zou kunnen hoor, maar ik ben binnen een uurtje in düsseldorf, in een goeie anderhalf uur op spl. Weeze is qua kilometers minder dan dussy, alleen schiet het niet echt op is mijn ervaring van de twee vluchten die ik daar ooit vanaf weeze gemaakt heb... (toegegeven , is wel een paar jaar geleden)
En juist dat binnedoor gedoe heeft twn straks helemaal niet meer, ze zitten 1,5 km van de "pan-europese snelweg Dublin-Moskou" beter bekend als de A1 :-)

En inderdaad is het verschil tussen FMO en twente dat in de afgelopen 20 jaar is ontstaan schrijnend. Een van de twee heeft de slag totaal gemist, en da's niet FMO.... :wink:
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Post Reply

Return to “'t Praethuys”