Vervelend geluid na landing BAe RJ85.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Delta12
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 901
Joined: 04 Oct 2004, 17:42
Type of spotter: F5
Location: N52E005

Vervelend geluid na landing BAe RJ85.

Post by Delta12 »

Als het dan toch over de hydraulica van een Avro RJ gaat (Zie topic PAX krijgt hete olie over zich heen.

Ik heb is met een landing ook gehad dat er een heel erg luide (volgens mij) hydraulische pomp aan sprong. Precies tijdens de touchdown, dat heeft vast iets met de rem systemen te maken. Ik heb met veel Avro's gevlogen maar dit geluid nog nooit gehoord. Ik ken de Blaffende Airbussen maar dat is lange niet zo vervelend als wat ik in de avro had. Pas toen de motor uit ging stopte het geluid ook langzaam.

De vlucht was vorig jaar en ik heb nooit is op internet na gezocht wat het nou zou kunnen zijn geweest.

Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ZY0Y72-kFww" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand een idee wat het is?
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Vervelend geluid na landing BAe RJ85.

Post by streep »

Ik ken de 146 technisch niet, maar het klinkt duidelijk als een hydraulische pomp.

Streep
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Vervelend geluid na landing BAe RJ85.

Post by Hurricane »

Delta12 wrote: Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ZY0Y72-kFww" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand een idee wat het is?
Wat je hoort is een elektrisch aangedreven hydraulische pomp (deze maken altijd zo'n pleuris herrie) en waarschijnlijk word deze gebruikt om de speed-brake open te houden (andere hydraulische afnemer is dr niet)

Adios, Hurricane
Groeten,
Ron
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Vervelend geluid na landing BAe RJ85.

Post by ssb-spotting »

Hurricane wrote: een andere hydraulische afnemer is dr niet
Is er geen HYD brake system? Hoe wordt dit systeem aangestuurd bij een BAe?
(indien er ergens een manual online beschikbaar is, kun je de link dan delen, eventueel via een PM?)
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
User avatar
Delta12
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 901
Joined: 04 Oct 2004, 17:42
Type of spotter: F5
Location: N52E005

Re: Vervelend geluid na landing BAe RJ85.

Post by Delta12 »

Maar waarom klinkt hij andere nooit zo hard en dan nu wel. Is daar misschien nog een logische verklaring voor? Het lijkt net alsof hij droogloopt ofzo?
User avatar
js51672
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2279
Joined: 04 Nov 2002, 08:46
Type of spotter: ..
Subscriber Scramble: no more
Location: EHEH and EHBD area

Re: Vervelend geluid na landing BAe RJ85.

Post by js51672 »

misschien de plek waar je zat is anders dan normaal??
Malolo LaiLai daarvoorbij gaan is dichterbij komen..
.
.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Vervelend geluid na landing BAe RJ85.

Post by Hurricane »

ssb-spotting wrote:
Hurricane wrote: een andere hydraulische afnemer is dr niet
Is er geen HYD brake system? Hoe wordt dit systeem aangestuurd bij een BAe?
(indien er ergens een manual online beschikbaar is, kun je de link dan delen, eventueel via een PM?)
De brakes zijn maar een heel kleine afnemer van t systeem; de Speed Brake is de grootste (dat had ik even anders moeten formuleren) dus misschien dat hierdoor de motoren niet voldoende leveren en dat zo de elektrische pomp moet bijspringen.
Delta12 wrote:Maar waarom klinkt hij andere nooit zo hard en dan nu wel. Is daar misschien nog een logische verklaring voor? Het lijkt net alsof hij droogloopt ofzo?
Geluid is altijd sterker in de cabine want je zit dan relatief dicht bij de pomp (soms zit er alleen n vloerplaat tussen); bij de grotere kisten zit er meer ruimte /beplating /geluidswerende materialen waardoor je het minder goed hoort. En voor in de kist zal je het minder goed horen dan achterin, maar dat is in deze kist niet zo'n groot verschil.

Adios, Hurricane
Groeten,
Ron
User avatar
ssb-spotting
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 933
Joined: 15 Sep 2005, 15:15
Type of spotter: Everything that's able to fly
Subscriber Scramble: ssb-spotting
Location: Kalmthout, Antwerpen, België

Re: Vervelend geluid na landing BAe RJ85.

Post by ssb-spotting »

Hurricane wrote: De brakes zijn maar een heel kleine afnemer van t systeem; de Speed Brake is de grootste (dat had ik even anders moeten formuleren) dus misschien dat hierdoor de motoren niet voldoende leveren en dat zo de elektrische pomp moet bijspringen.
Het zou inderdaad zeer goed mogelijk kunnen zijn dat er een tijdelijk tekort was waardoor er een extra (elektrische) pomp is ingeschakeld om zo het tekort op te heffen.
Dit wordt in veel andere systemen ook toegepast. Vaak zijn dit systemen die je tijdens je vlucht niet kwijt wilt raken. En als je plots je hydraulische systeem kwijt zou raken, wil je niet dat je remvermogen tekort komt. Er worden dan ook vaak op 1 systeem meerdere subsystemen aangesloten, voorbeelden zijn elektrisch-pneumatisch, elektrisch-hydraulisch (zou je ook elektrisch-mechanisch kunnen noemen) of hydraulisch-pneumatisch.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de meeste vliegtuigen (Boeing / Airbus) dan zijn de draagkracht verhogende systemen (flaps e.d) uitgerust met verschillende hydraulische actuators. Wanneer er geen hydraulische druk beschikbaar is, of als er meerdere systemen tegelijk werken en dus minder druk in het systeem aanwezig is* kan een pneumatisch systeem of een elektrisch systeem even tijdelijk bijspringen, om er voor te zorgen dat beide flaps tegelijk en even snel bewegen, om zo asymmetrie te voorkomen. In een noodgeval kun je bijvoorbeeld je APU gebruiken om pneumatische druk te leveren, of je RAT voor elektrisch vermogen.

*als je bijvoorbeeld je landing gear intrekt, en je maakt een bocht, moet het systeem tegelijktijd het landing gear voeden (waar tevens veel druk voor nodig is) en de
ailerons moeten bedient worden.
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
Post Reply

Return to “'t Praethuys”