Vervanging F-16's

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1568
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: Vervanging F-16's

Post by Hans Rolink »

Stefan wrote:
Ho.. ho... tegen de tijd dat we een keuze maken is 20 wel zo ongeveer het aantal wat we in totaal zullen krijgen ben ik bang.

Groeten,
Stefan
En dat is nou exact waarom ik zo sceptisch ben over die hele JSF. Als je maar in de lage tientallen zit bij zo'n aanschaf heeft het geen zin, dan kun je expeditioneel optreden zoals nu wel uit je hoofd zetten en waar gaat het dan om?
Als je een inzet nodig bent van twee of vier of een ander bepaald aantal vliegtuigen tegen twee verspreide doelen dan heb je dat aantal nodig ongeacht hoe acuraat een vliegtuig ook is.
Aantallen tellen, hoe dan ook. De 14 Tsjechische en Hongaarse Gripens en de vijftien Oostenrijkse EF.2000's zijn hooguit voldoende voor een enkele 24 uurs QRA in elk land. Zie de 12 Tornado F.3's op Leuchars die nodig zijn voor de instandhouding van twee kisten voor de Northern Q op dat veld.

Ik zeg het nog eens, F-16 Block 60 in grotere aantallen dan je van de JSF kunt veroorloven en scrap de JSF.

Hans.
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Coati »

Klare taal uit de UK:

Davies: both carriers will take JSF
Tuesday, November 03, 2009

Both the Queen Elizabeth and Prince of Wales aircraft carriers will be able to carry the joint strike fighter (JSF) according to defence equipment and support minister Quentin Davies. Speaking in the House of Commons he also rubbished the Gray Report's claim that there was a £2bn annual overspend in the MoD's equipment programme.

In October, it was reported that government would downgrade either the Queen Elizabeth or the Prince of Wales carrier, taking away their ability to carry the JSF. Reports stated the MoD was looking to save money on the 65,000 tonne carriers, which are already £1bn over budget.

Davies said reports the carrier plans were to be scaled down were "complete rubbish".

"There is no suggestion at all, and there has never been in our minds at all, to re-specify the two aircraft carriers," he said.

"There has been no change in that programme, and neither has there been any change in our JSF programme. We are already committed to purchasing the first three aircraft."

He also said there was "no evidential basis" to the statement in the Gray report that between £1bn and £2.2bn was being lost each year as a result of failure to control equipment spending.

"The very fact that the range is between £1bn and two point something billion shows how imprecise that statement inevitably would be," said Davies.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Re: Vervanging F-16's

Post by Tom Tiger »

Wel jammer dat je even de link vergat :-)

Hier staat het volledige artikel met interessante kanttekeningen.

http://www.defencemanagement.com/news_s ... p?id=11101" onclick="window.open(this.href);return false;

Overgens, het gaat om de carriers, zie artikel

http://www.defencemanagement.com/news_s ... p?id=11012" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is dus NOG steeds sprake van het inkrimpen van de JSF order. Het enige wat er in het November 3 artikel staat is dat beide carriers JSF zullen voeren. Dus.... ze kunnen nog steeds de order van 138 inkrimpen naar 50 en dus nog steeds beide carriers voorzien van JSF.

En weer Nieuwe info op JSF nieuws, Australie schaart zich achter de JSF plus een soort kostenberekening die het toestel rond de 100 miljoen Euro brengt.

Plus uit de States, Minister Robert Gates volledig achter de F-35, er is geen plan B meer.

Wacht even.... eh.... geen plan B meer, zou dat niet betekenen dat er ooit een plan B was?
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Re: Vervanging F-16's

Post by Tom Tiger »

Nog een interessant artikel via Defence-Aerospace.

http://www.defense-aerospace.com/articl ... 80%99.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Url bevat het volgende (plus links naar de volledige artikelen)

Lockheed F-35 Still Raises ‘Concerns,’ Pentagon Says (excerpt)
Transcript of Oct. 30 News Briefing with Pentagon Press Secretary Geoff Morrell (excerpt)
What Now, Icarus? Is Western Combat Aviation Falling Out of the Sky? (excerpt)
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Vervanging F-16's

Post by Hurricane »

Tom Tiger wrote: Wacht even.... eh.... geen plan B meer, zou dat niet betekenen dat er ooit een plan B was?
K heb nooit gehoord over de J(B)SF :mrgreen: of toch wel ..... hmmmm F-22 /-35 .... misschien n admin foutje ??

H.
Groeten,
Ron
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Vervanging F-16's

Post by Rockville »

Gripen NG Demo Returns to the Skies

Gripen NG Demonstrator started flight testing again on October 27 following a modification which includes the installation of an AESA radar.

The Gripen NG Demonstrator has been modified with a number of tactical systems: AESA radar, a new satellite communication system, an electro-optical missile warning system as well as activation of the increased internal fuel.

"A lot of new features have been implemented since we flew for the first time last year, but it takes an expert to see any external changes to the aircraft. Most clearly visible are the sensors for the missile warning system and antenna for the satellite communication system," says Mattias Bergström, project manager for the Gripen NG Demonstrator.

AESA radar, Active Electronically Scanned Array, is among the enhanced Gripen's capabilities. In simple terms, it refers to a radar that is built up of many small antenna elements into a large antenna. Each individual element can be controlled, facilitating many functions. Previously, the Gripen radar was a mechanically controlled antenna that illuminates one area at a time. An AESA radar can quickly scan larger areas, monitor more targets simultaneously and allow the pilot to operate with more flexibility.

"The new satellite communication system that we have introduced means you can communicate voice and text via satellite technology," explains Mattias Bergström.

The sensors for the electro-optical radar warning system, Missile Approach Warning (MAW), can be seen on the aircraft at the wing root and by the air brake. The system will mainly detect Man Portable Air Defence Systems (MANPADS).

The flights will now continue and the flight envelope will be opened once again, while all the new tactical systems will be tested.

GripenInternational on November 6, 2009 at 4:01 am
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1568
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: Vervanging F-16's

Post by Hans Rolink »

Polecat wrote: Ik denk en hoop nog steeds wel dat de JSF "het" wordt...
Denken is een ding, maar hoe kun je dat nu hopen als je dit leest, en dat telkens weer de laatste tijd:


"Those findings address only the known problems; there's a huge iceberg floating just under the surface. With F-35 flight testing barely three percent complete, new problems - and new costs - are sure to emerge. Worse, only 17 percent of the aircraft's characteristics will be validated by flight testing by the time the Pentagon has signed contracts for more than 500 aircraft. Operational squadron pilots will have the thrill of discovering the remaining problems, in training or in combat. No one should be surprised if the final F-35 total program unit cost reaches $200 million per aircraft after all the fixes are paid for."
en

"If one accepts every aerodynamic promise Lockheed currently makes for it, the F-35 will be overweight and underpowered. At 49,500 pounds in air-to-air take-off weight with an engine rated at 42,000 pounds of thrust, it will be a significant step backward in thrust-to-weight and acceleration for a new fighter. In fact, at that weight and with just 460 square feet of wing area for the Air Force and Marine Corps versions, the F-35's small wings will be loaded with 108 pounds for every square foot, one third worse than the F-16A. (Wings that are large relative to weight are crucial for maneuvering and surviving in combat.) The F-35 is, in fact, considerably less maneuverable than the appallingly vulnerable F-105 "Lead Sled," a fighter that proved helpless in dogfights against MiGs over North Vietnam."
Beide uit: http://www.huffingtonpost.com/winslow-t ... 37564.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en
"En in tegenstelling tot vorig jaar herfst, toen Bush nog aan de macht was en Staatssecretaris Gorden England er voor koos het JET rapport goeddeels stil te houden en beleidsmatig te negeren ten koste van andere projecten, zal er nu vrijwel zeker meer aandacht voor de uitkomsten zijn.
Minister Gates bemoeit zich nu zelf met de zaak, de totale houding binnen het Pentagon is veel kritischer dan vorig jaar. Oorzaak is onder andere de minimale voortgang in het testen, ieder is zich bewust dat slechts 10% van de geplande testvluchten afgelopen jaar is uitgevoerd. In FY2009 (1-oct-2008 t/m 30-sep-2009) zijn zelfs minder vluchten – maar 52 - uitgevoerd in FY2008, toen een al teleurstellend gering aantal van 59 (amper meer als een (!) per week, HR) werd uitgevoerd. Met een schamele 124 vluchten (en 150 vlieguren) na bijna 3 jaar testvliegen in een programma dat oorspronkelijk 5.000 testvluchten (11.000 vlieguren) en 6,5 jaar zou duren, wordt het voor ingewijden steeds moeilijker zich geen zorgen te maken."
Uit: http://www.jsfnieuws.nl/?p=495" onclick="window.open(this.href);return false;

Face it, dit testprogramma zit muurvast. Hoe iemand kan verwachten dat dit tot een goed einde kan komen is beyond me....

Ik ben heel benieuwd naar positieve commentaren van bronnen uit onafhankelijke hoek....

Hans.
User avatar
Robert
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 915
Joined: 02 Jun 2003, 20:54
Type of spotter: Somewhere between pictures and serials....
Subscriber Scramble: Robert
Location: EHSB

Re: Vervanging F-16's

Post by Robert »

Flikker dat ding overboord en kies wat anders...... :drinking: :drinking:
Robert
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Polecat »

Hans Rolink wrote:
Polecat wrote: Ik denk en hoop nog steeds wel dat de JSF "het" wordt...
Denken is een ding, maar hoe kun je dat nu hopen als je dit leest, en dat telkens weer de laatste tijd:
Face it, dit testprogramma zit muurvast. Hoe iemand kan verwachten dat dit tot een goed einde kan komen is beyond me....

"considerably less maneuverable than the appallingly vulnerable F-105 "Lead Sled," a fighter that proved helpless in dogfights against MiGs over North Vietnam."

Ik ben heel benieuwd naar positieve commentaren van bronnen uit onafhankelijke hoek....

Hans.
Zal je uitleggen waarom ik het nog steeds kan hopen;

Ten eerste; Dat een JSF minder wendbaar is dan een F-105 kun je niet serieus geloven.. Is echt populistische onzin, want je weet na 200+ airshows in je leven gezien te hebben hoe grot het verschil is tusen oude ontwerpen en moderne jets. Zelfs als technisch-theoretisch een relatieve leek bent kun je zien dat dat apekool is. De veelzijdigheid en kracht van elke moderne straalmotor, gekoppeld aan de wingloads van een modern design garanderen dat. Elke sixties fighter (hoe gaaf ook) legt het af tegen alles wat daarna is gekomen.... (Los daarvan, heb het ding zien opstijgen (dry) na een F/A-18 (met AB), en na een F-16 Block 50 (AB) die als chase-plane vlogen. Dat het bul de performance van een Thud zou hebben geloof ik gewoon niet, dan zou ons wel opgevallen zijn neem ik aan... (het was 's begin van de middag en we waren nuchter hoor :wink: )

Ten tweede; Dat dat testprogramma vast zit, ook al zo'n onzin. Natuurlijk loopt het achter bij de planning, is waar. Maar er is al vaker over gepost, noem mij één innovatief revolutionair high-tech programma dat op tijd en volgens budget is afgeleverd? En los daarvan, wie durft er een ledemaat onder te verwedden dat de Gripen NG proto op de nu gestelde datum (als die er al is) zal vliegen? Ik hoef ze niet weer op te sommen, -staan al eerder in het topic- maar er is werkelijk geen type dat de IOC gehaald heeft, zowel militair als civiel. Schijnt er bij te horen kennelijk, en over de oorzaken hebben we het ook al eerder gehad. De JSF is daarin zeker niet uniek dus. Klaarblijkelijk wordt er bij SAAB wel positief gekeken naar een tech-demonstrator van een evolutionair ontwerp, en zijn meerder proto's plus een aantal kisten -waaronder de cat-bird- die wél veel data verzamelen geen positief punt voor de JSF? Van de JSF vliegen in elk geval al echte proto's, van de Gripen NG niet....

Ten derde. Wat onafhankelijk is of niet valt langzamerhand niet meer te beoordelen. De kampen lijken zo hard tegenover elkaar te staan dat zelfs feiten al ontkend lijken te worden. Ik weet het ook niet meer, ben geen militair, geen techneut, geen vlieger, dus je mag best zeggen dat ik totaal geen recht van spreken zou hebben. Dat geldt vor heel veel mensen, zelfs "kenners". Daarom is dit forum bij tijd en wijle ok zo boeiend, het helpt je je eigen mening ook te vormen en herzien (houdt je scherp..).
Totnutoe geef ik de JSF nog steeds het voordeel van de twijfel omdat ik denk dat de innovatieve approach -die nu echt wel problemen veroorzaakt- op de lange termijn een langer modern toestel zal betekenen, en uiteindelijk dus kosten-efficienter dan een sneller verouderend type. Overigens zouden wat mij betreft Rafale en Typhoon ook best in dit plaatje pasen, de Gripen is gewoon de light-oplossing, en een hele andere klasse als je het mij vraagt..
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1568
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: Vervanging F-16's

Post by Hans Rolink »

Polecat wrote: Zal je uitleggen waarom ik het nog steeds kan hopen;

Ten eerste; Dat een JSF minder wendbaar is dan een F-105 kun je niet serieus geloven.. Is echt populistische onzin, want je weet na 200+ airshows in je leven gezien te hebben hoe grot het verschil is tusen oude ontwerpen en moderne jets. Zelfs als technisch-theoretisch een relatieve leek bent kun je zien dat dat apekool is. De veelzijdigheid en kracht van elke moderne straalmotor, gekoppeld aan de wingloads van een modern design garanderen dat.
Dan zou elk blok beton met een voldoende sterke motor dus goed kunnen performen. Er zijn dus kennelijk grenzen aan...
Polecat wrote: Elke sixties fighter (hoe gaaf ook) legt het af tegen alles wat daarna is gekomen.... (Los daarvan, heb het ding zien opstijgen (dry) na een F/A-18 (met AB), en na een F-16 Block 50 (AB) die als chase-plane vlogen. Dat het bul de performance van een Thud zou hebben geloof ik gewoon niet, dan zou ons wel opgevallen zijn neem ik aan... (het was 's begin van de middag en we waren nuchter hoor :wink: )
Wat was het take/off gewicht van dat prototype dat jullie zagen? En dat van de chase planes? Voor htezelfde geld was de F-35 bijna geheel leeg.
Polecat wrote:
Ten tweede; Dat dat testprogramma vast zit, ook al zo'n onzin. Natuurlijk loopt het achter bij de planning, is waar.
Sorry hoor, maar dat is me nogal wat. Maar ca. 10% van de geplande uren vliegen het afgelopen jaar. Het gaat niet om 5 vluchten minder op een paar honderd.
Polecat wrote: Maar er is al vaker over gepost, noem mij één innovatief revolutionair high-tech programma dat op tijd en volgens budget is afgeleverd? En los daarvan, wie durft er een ledemaat onder te verwedden dat de Gripen NG proto op de nu gestelde datum (als die er al is) zal vliegen?
Ik heb het ook nooit opgenomen voor de Gripen NG. Dat wat jij noemt is een van de redenen.
Polecat wrote: Ik hoef ze niet weer op te sommen, -staan al eerder in het topic- maar er is werkelijk geen type dat de IOC gehaald heeft, zowel militair als civiel. Schijnt er bij te horen kennelijk, en over de oorzaken hebben we het ook al eerder gehad. De JSF is daarin zeker niet uniek dus. Klaarblijkelijk wordt er bij SAAB wel positief gekeken naar een tech-demonstrator van een evolutionair ontwerp, en zijn meerder proto's plus een aantal kisten -waaronder de cat-bird- die wél veel data verzamelen geen positief punt voor de JSF? Van de JSF vliegen in elk geval al echte proto's, van de Gripen NG niet....

Ten derde. Wat onafhankelijk is of niet valt langzamerhand niet meer te beoordelen. De kampen lijken zo hard tegenover elkaar te staan dat zelfs feiten al ontkend lijken te worden. Ik weet het ook niet meer, ben geen militair, geen techneut, geen vlieger, dus je mag best zeggen dat ik totaal geen recht van spreken zou hebben. Dat geldt vor heel veel mensen, zelfs "kenners". Daarom is dit forum bij tijd en wijle ok zo boeiend, het helpt je je eigen mening ook te vormen en herzien (houdt je scherp..).
Totnutoe geef ik de JSF nog steeds het voordeel van de twijfel omdat ik denk dat de innovatieve approach -die nu echt wel problemen veroorzaakt- op de lange termijn een langer modern toestel zal betekenen, en uiteindelijk dus kosten-efficienter dan een sneller verouderend type.
Het komt mij voor dat men met niet alleen de JSF, maar ook met types als de Boeing 787 en de Airbus A400M gewoon te grote stappen wil nemen qua innovatie. Klaarblijkelijk is e.e.a. qua technologische obstakels overschat. Voeg daar bij dat er geen alternatief is in de vorm van een parralel programma zoals de YF-17 tijdens de ontwikkeling van de F-16 en je ziet hoe het mogelijk is dat men alleen maar dieper deze fuik in kan zwemmen.
Ik maak me erstige zorgen over een door hoge stuksprijs van de JSF straks gedicimeerde KLu met een (te) klein aantal geavanceerde kisten waarmee geen impact te maken is vanwege dat kleine aantal.

Hans.
Last edited by Hans Rolink on 08 Nov 2009, 09:26, edited 1 time in total.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Polecat »

Hoi Hans,
Hans Rolink wrote: Dan zou elk blok beton met een voldoende sterke motor dus goed kunnen performen. Er zijn dus kennelijk grenzen aan...
..in principe klopt wat je zegt natuurlijk gewoon!
Hans Rolink wrote: Wat was het take/off gewicht van dat prototype dat jullie zagen? En dat van de chase planes? Voor htezelfde geld was de F-35 bijna geheel leeg.
Als ik naar de foto's kijk was alles kaal, alleen had de hornet één bellytankje...En natuurlijk zullen ze allemaal testzooi en camera's aan boord gehad hebben, maar dat maakt niet het verschil tussen couch-potatoe en topatleet... Maar dit tiepend moet ik ineens denken aan de twee-jaarlijkse demos op le Bourget en Berlijn. Als je de demo's van bijvoorbeeld de Eurofighter, de NH-90 en de Tigre over de jaren ziet, elk jaar was het spectaculairder. Je merkte gewoon dat die kisten per jaar 'groeiden', dus wat de uiteindelijke performance-envelope gaat worden is sowieso, bij welk type dan ok- nog niet te zien nu.
Hans Rolink wrote: Sorry hoor, maar dat is me nogal wat. Maar ca. 10% van de geplande uren vliegen het afgelopen jaar. Het gaat niet om 5 vluchten minder op een paar honderd.
is zo ja, maar daar staat weer tegenover dat er nog bij geen enkel type zoveel system-integration is gedaan buiten het daadwerkelijke airframe. Er staat daar een rij cockpits waar dagelijk aan en mee gewerkt wordt (ook door KLu vliegers), en voor dat soort zaken heb je in principe geen vliegende kist nodig. Maar dat ze flink achterlopen is zondermeer waar...
Hans Rolink wrote: Het komt mij voor dat men met niet alleen de JSF, maar ook met types als de Boeing 777 en de Airbus A400M gewoon te grote stappen wil nemen qua innovatie. Klaarblijkelijk is e.e.a. qua technologische obstakels overschat. Voeg daar bij dat er geen alternatief is in de vorm van een parralel programma zoals de YF-17 tijdens de ontwikkeling van de F-16 en je ziet hoe het mogelijk is dat men alleen maar dieper deze fuik in kan zwemmen.
Ik maak me erstige zorgen over een door hoge stuksprijs van de JSF straks gedicimeerde KLu met een (te) klein aantal geavanceerde kisten waarmee geen impact te maken is vanwege dat kleine aantal.
Hans.
Dat is denk ik ook de kern van het probleem. Werkelijk alles aan die kist is nieuw, en dat is ook gelijk al een groot verschil met de franse en brits/duitse concullegae die op veel vlakken volgens mij toch een iets evolutionairdere aanpak hebben gevolgd. (die trouwens ook al decennia bezig zijn geweest, de proto's staan al 10 jaar in een museum, en ze zijn nog steeds niet volledig operationeel op alle fronten..)
En die zijn ook niet echt gratis...

En ik vond ook dat de X-32 maar erg weinig gevlogen heeft, die "21st century A-7 Corsair" had van mij best wat langer aan de tand gevoeld mogen worden, dat had de fabrikanten waarschijnlijk inderdaad wel wat scherper gehouden.
Ik ben echt zo ontzettend benieuwd naar de resultaten van dat eerste testsquadron met JSF's. Ze kunnen daar nog zo'n grote mediashow van maken, er sijpelt al heel snel daarna genoeg bruikbare neutrale info door op basis waarvan er iets meer over de kwaliteiten gezegd kan worden...

(maar zoals ik een paar pagina's terug al schreef, heel stilletjes denk ik wel eens aan nieuwe vette F-16's voor de KLu... :-)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3743
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: Vervanging F-16's

Post by SquAdmin »

Hans Rolink wrote:Sorry hoor, maar dat is me nogal wat. Maar ca. 10% van de geplande uren vliegen het afgelopen jaar. Het gaat niet om 5 vluchten minder op een paar honderd.
Ik vraag me nog steeds af over welke F-35 (A, B of C) we het dan hebben. Alle feiten in het nieuws worden namelijk aan de JSF cq F-35 opgehangen, terwijl het Nederland alleen maar om het A modelletje draait. Dat is anders voor de Britten en Amerikanen, maar je kunt je voorstellen dat een Navy en STOVL variant sowieso complexer is en meer kost dan een conventioneel modelletje. In dat licht vraag ik me dan ook af waar een stuksprijs van "$200 miljoen" nu eigenlijk betrekking op heeft. Wie het weet mag het zeggen...
Polecat wrote:Ik maak me erstige zorgen over een door hoge stuksprijs van de JSF straks gedicimeerde KLu met een (te) klein aantal geavanceerde kisten waarmee geen impact te maken is vanwege dat kleine aantal.
Ik ben geen expert op dit gebied,maar ik kan me voorstellen dat de modernste fighters en smartweapons in kleinere aantallen ook erg doeltreffend kunnen zijn. Als je ziet hoeveel doelen een nieuwe radar al tegelijkertijd kan pakken en hoeveel meer vliegbereik een moderne jet heeft, kun je wellicht met minder uit. Dat neemt niet weg dat budgettaire redenen nog steeds aan de basis staan van de beslissing om met minder jets dezelfde missies uit te voeren.
Greetz,

Patrick
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Polecat »

en de dollarkoers is anders ook wel boeiend als je amerikaans wilt kopen :-)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1568
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: Vervanging F-16's

Post by Hans Rolink »

SquAdmin wrote: Ik vraag me nog steeds af over welke F-35 (A, B of C) we het dan hebben. Alle feiten in het nieuws worden namelijk aan de JSF cq F-35 opgehangen, terwijl het Nederland alleen maar om het A modelletje draait.
Patrick, het gaat om alle kisten bij elkaar, ongeacht de A of de B versie. De C vliegt nog niet eens.
SquaAdmin wrote: Ik ben geen expert op dit gebied,maar ik kan me voorstellen dat de modernste fighters en smartweapons in kleinere aantallen ook erg doeltreffend kunnen zijn. Als je ziet hoeveel doelen een nieuwe radar al tegelijkertijd kan pakken en hoeveel meer vliegbereik een moderne jet heeft, kun je wellicht met minder uit. Dat neemt niet weg dat budgettaire redenen nog steeds aan de basis staan van de beslissing om met minder jets dezelfde missies uit te voeren.
Zie mijn opmerking een aantal bijdrages terug, voor bepaalde taken (simultaan aanvallen van meerdere doelen bijv.) heb je een bepaald aantal nodig. Geavanceerd of niet.

Hans.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Polecat »

Hans Rolink wrote: Zie mijn opmerking een aantal bijdrages terug, voor bepaalde taken (simultaan aanvallen van meerdere doelen bijv.) heb je een bepaald aantal nodig. Geavanceerd of niet.

Hans.
denk dat dat juist een aspect is wat hard gaat verdwijnen met steeds geavanceerdere vanuit manned systems gestuurde UCAVS en stand-off wapens.... Maar ik ben je voor, dat zou ook uitstekend uit een F/A-18F of F-16F kunnen ja...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Post Reply

Return to “'t Praethuys”