Belangrijk hier is ´in zijn algemeenheid´. Sterker, meerdere keren tijdens de uitzending werd gemeld dat piloten juist wél op de hoogte waren, maar dat ze er niet over mochten praten.ehusmann wrote:Nergens in de uitzending werd gesuggereerd dat piloten het niet weten (in zijn algemeenheid).
Dat is jouw interpretatie, die op zich logisch is, mijn interpretatie is dat hij er 6 jaar niets over heeft gehoord binnen de luchtvaartmaatschappij. Maar dat zegt nog niet dat hij helemaal niets wist.bramos wrote:Nogmaals: hij geeft aan dat het 6 jaar duurde voor hij het (als vlieger!) wist.
Hoe snel na de melding worden die metingen verricht? En, hoe lang heeft de deur van het toestel dan al open gestaan (en de motoren uit)? Dit is uiteraard een suggestieve vraag, maar ik vraag het me wel serieus af.pjotrtje wrote:En nu feiten: elke keer als er té regelmatig stankoverlast in een kist te ruiken zijn wordt er door KLM (of KLM Health Services) een meting uitgevoerd. Score tot nu toe: nul metingen waarbij giftige stoffen worden aangetroffen. Dat wil niet zggen dat het niet enorm heeft kunnen meuren!
Misschien moet de KLM die opdracht dan eens wel geven als het nog eens voorkomt?KLM in Trouw wrote:Volgens de zegsvrouw kan dit ook altijd onderzocht worden door artsen of onderzoeksinstituten die niet aan luchtvaartmaatschappij zijn verbonden, maar daar heeft KLM nooit opdracht toe gegeven.
Ook dat hoeft niet zo te zijn. Als de troep via bleed-air uit de motoren wordt afgetapt, hoef je dat op de grond met afgezette motoren niet te merken. Het gelekte spul zal dan binnen de motorgondel recht naar beneden vallen, volgens de wet van de zwaartekracht. In de cabine zal je er dan weinig of niets van merken. Als die motoren in de vlucht wel draaien kan het spul wel dermate worden rondgeslingerd dat het via de airco naar de cabine kan.pjotrtje wrote:Lekkage = lekkage. Door ontwerp, storing, breuk. Dat varieert niet met de seconde, er is dan gewoon een ontwerpfout, storing of breuk. Die ontwerpfout/storing/breuk zit er dus ook als het onderzoek wordt uitgevoerd.
Nergens voor nodig; KLM wordt sinds zondag toch op een goudschaaltje gelegd dus als je maar genoeg onnodige en onruststokende ophef maakt komt zo'n extern onderzoek vanzelf.aviodromefriend wrote:Misschien moet de KLM die opdracht dan eens wel geven als het nog eens voorkomt?
M.a.w., jij denkt dat een onderzoek op zijn elfendertigst wordt uitgevoerd? Kennelijk nooit meegemaakt... Alle motorstadia worden doorlopen.aviodromefriend wrote:Ook dat hoeft niet zo te zijn. Als de troep via bleed-air uit de motoren wordt afgetapt, hoef je dat op de grond met afgezette motoren niet te merken. Het gelekte spul zal dan binnen de motorgondel recht naar beneden vallen, volgens de wet van de zwaartekracht. In de cabine zal je er dan weinig of niets van merken. Als die motoren in de vlucht wel draaien kan het spul wel dermate worden rondgeslingerd dat het via de airco naar de cabine kan.pjotrtje wrote:Lekkage = lekkage. Door ontwerp, storing, breuk. Dat varieert niet met de seconde, er is dan gewoon een ontwerpfout, storing of breuk. Die ontwerpfout/storing/breuk zit er dus ook als het onderzoek wordt uitgevoerd.
Maar nog steeds op de grond neem ik aan? Staat de cabine dan onder druk, wordt de lucht dan voorzien via die bleed-air methode, of staat de deur gewoon open?pjotrtje wrote:M.a.w., jij denkt dat een onderzoek op zijn elfendertigst wordt uitgevoerd? Kennelijk nooit meegemaakt... Alle motorstadia worden doorlopen.aviodromefriend wrote:Ook dat hoeft niet zo te zijn. Als de troep via bleed-air uit de motoren wordt afgetapt, hoef je dat op de grond met afgezette motoren niet te merken. Het gelekte spul zal dan binnen de motorgondel recht naar beneden vallen, volgens de wet van de zwaartekracht. In de cabine zal je er dan weinig of niets van merken. Als die motoren in de vlucht wel draaien kan het spul wel dermate worden rondgeslingerd dat het via de airco naar de cabine kan.pjotrtje wrote:Lekkage = lekkage. Door ontwerp, storing, breuk. Dat varieert niet met de seconde, er is dan gewoon een ontwerpfout, storing of breuk. Die ontwerpfout/storing/breuk zit er dus ook als het onderzoek wordt uitgevoerd.
Sorry, maar dit artikel is echt een aanfluiting. Sterker, het is geen artikel, het is simpel een ontkenning van de KLM, zonder feiten.pjotrtje wrote:Voor hen die het lezen willen (en die niet zomaar met de wolven mee huilen, dus open staan voor de niet-Zembla kant van het verhaal): http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... toond.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat kan ook niet, een causaal verband vinden tussen een enkel incident en een ziekte die je alleen kan oplopen door langdurige blootstelling. Daarnaast vraag ik me uberhaupt af of de KLM wel de expertise zou hebben om zo'n verband te leggen. Ze weten alles over de vliegtuigen, maar hebben waarschijnlijk iets minder verstand van dit soort ziektes. Dat vermoeden wordt nog eens versterkt door:KLM wrote:Deze meldingen worden volgens de zegsvrouw altijd 'tot op de bodem uitgezocht', maar nooit is gebleken dat er een causaal verband is met ziekte.
Dus wat hebben ze dan wel onderzocht? Ze kunnen aangeven dat er geen causaal verband is zonder het te hebben laten onderzoeken? Wat een kul.Volgens de zegsvrouw kan dit ook altijd onderzocht worden door artsen of onderzoeksinstituten die niet aan luchtvaartmaatschappij zijn verbonden, maar daar heeft KLM nooit opdracht toe gegeven.
Als het klopt dat dergelijke tests desdanig grondig wordt uitgvoerd, dan kan de cabine ook op de grond natuurlijk gewoon onder druk worden gezet met deuren gesloten. Of het gedaan wordt, en getest wordt. Ik vraag het me af. Volgens de man van Fokker was er nog nooit onderzoek naar gedaan n.a.v. de incidenten.ehusmann wrote:Staat de cabine dan onder druk, wordt de lucht dan voorzien via die bleed-air methode, of staat de deur gewoon open?
Ik kan me de reactie van 'ehusmann' goed voorstellen. Ook jij lijkt alle problemen nu direct 'weg te wuiven' en te melden dat deze problemen kennelijk niet bestaan ofzo.pjotrtje wrote:M.a.w., jij denkt dat een onderzoek op zijn elfendertigst wordt uitgevoerd? Kennelijk nooit meegemaakt...
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more