Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by bramos »

Uit jouw post begrijp ik dat van mening bent dat "nergens in de uitzending werd gesuggereerd dat piloten het niet weten". En da's niet waar, getuige het interview met een Vlaamse piloot:

Z(embla): Maar wij ademen dus giftige stoffen in, aan boord van een vliegtuig?
P(iloot): Ja, daar zijn al heel veel dingen over geschreven. Het is raar dat het voor velen nog een geheim is.
Z: En wij horen daar in Nederland nooit iets over.
P: Ik heb daar tijdens mijn vliegcarrière zelf ook zes jaar niets over gehoord. Terwijl al die dingen wel circuleren en mensen echt veel moeite doen om dit onder de aandacht te brengen. Maar er zijn ook anderen die het probleem minimaliseren en ontkennen.

Mocht je je post anders bedoeld hebben lees ik dat graag :).
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by ehusmann »

ehusmann wrote:Nergens in de uitzending werd gesuggereerd dat piloten het niet weten (in zijn algemeenheid).
Belangrijk hier is ´in zijn algemeenheid´. Sterker, meerdere keren tijdens de uitzending werd gemeld dat piloten juist wél op de hoogte waren, maar dat ze er niet over mochten praten.
De quote over "Het is raar dat het voor velen nog een geheim is" heb ik in elk geval begrepen als ´het is bij het grote publiek niet bekend´. De rest van je quote lees ik juist als een bevestiging dat hij het dus wel wist:
"Terwijl al die dingen wel circuleren en mensen echt veel moeite doen om dit onder de aandacht te brengen"
Hoe kan hij weten dat het circuleert, terwijl hij het probleem niet kent?

Ergo, er zullen best piloten zijn die het nog niet weten (of na gisteren, wisten), maar in zijn algemeenheid is het wel bekend bij de piloten, maar niet bij het grote publiek.

Erwin
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by bramos »

Hij kent het probleem wel, anders zat 'ie nu nog vrolijk in z'n BAe 146. Er zijn echter talloze anderen die het (blijkbaar) niet weten. Nogmaals: hij geeft aan dat het 6 jaar duurde voor hij het (als vlieger!) wist. Ik kan me moeilijk voorstellen dat deze man daarbij een uitzondering is geweest.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by ehusmann »

bramos wrote:Nogmaals: hij geeft aan dat het 6 jaar duurde voor hij het (als vlieger!) wist.
Dat is jouw interpretatie, die op zich logisch is, mijn interpretatie is dat hij er 6 jaar niets over heeft gehoord binnen de luchtvaartmaatschappij. Maar dat zegt nog niet dat hij helemaal niets wist.

Anyway, hier kunnen we lang over doorgaan. Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat:
- het probleem wel bekend is (zeker na gisteren :wink: )
- piloten het kunnen weten, velen het waarschijnlijk wel zullen weten, maar niet allemaal
- het een grof schandaal is dat dit door de industrie onder de pet gehouden lijkt te worden

Eens?

Erwin
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2037
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by Glidepath »

hey erwin,

Volgens mij zitten Bramos en ik meer op een lijn, maar per saldo zijn we het er met ons allen over eens dat er het e.e.a. mis is.

'De piloten' -in het algemeen- :wink: gedragen zich rondom deze problematiek een beetje dom door ze zich jarenlang het zwijgen te laten opleggen / zich niet goed informeren over de (verhulde) risico's van het vak. (en van hoog-frequent airtravellen).
Wat de rol van KLM-Health Services, de arbo-dienst, is, laten we noodgedwongen over aan speculatie (en dat is weer dom van de 'zwijgende' KLM-AF die de gelegenheid tot commentaar geheel liet lopen).

Er wordt wel om minder gestaakt. (ins Ausland jeden fall)
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by bramos »

@ Erwin: Die interpretatie had ik inderdaad nog niet bekeken. Zit ook wat in. In ieder geval eens met je opsomming.

Ik ben overigens wel wat deze uitzending voor effect heeft. Zag al op de website van Zembla dat er kamervragen zijn gesteld (http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... &tx_ttnews" onclick="window.open(this.href);return false;[tt_news]=22382&tx_ttnews[backPid]=2623&cHash=473d8c3839) en dat de FNV (http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... &tx_ttnews" onclick="window.open(this.href);return false;[tt_news]=22414&tx_ttnews[backPid]=2623&cHash=7178a63905) er ook wat over heeft gezegd. Maar goed, dat wil nog niet altijd zeggen dat er iets mee gebeurd.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by pjotrtje »

En nu feiten: elke keer als er té regelmatig stankoverlast in een kist te ruiken zijn wordt er door KLM (of KLM Health Services) een meting uitgevoerd. Score tot nu toe: nul metingen waarbij giftige stoffen worden aangetroffen. Dat wil niet zggen dat het niet enorm heeft kunnen meuren!
Voor hen die het lezen willen (en die niet zomaar met de wolven mee huilen, dus open staan voor de niet-Zembla kant van het verhaal): http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... toond.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Let wel: KLM is geen derde-wereld-maatschappij. Alleen al vanuit financiële overwegingen (schadeclaims etc.) wil je dit soort klachten als organisatie zelf opsporen en oplossen, als het inderdaad terechte klachten zijn.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by ehusmann »

pjotrtje wrote:En nu feiten: elke keer als er té regelmatig stankoverlast in een kist te ruiken zijn wordt er door KLM (of KLM Health Services) een meting uitgevoerd. Score tot nu toe: nul metingen waarbij giftige stoffen worden aangetroffen. Dat wil niet zggen dat het niet enorm heeft kunnen meuren!
Hoe snel na de melding worden die metingen verricht? En, hoe lang heeft de deur van het toestel dan al open gestaan (en de motoren uit)? Dit is uiteraard een suggestieve vraag, maar ik vraag het me wel serieus af.

Erwin
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by pjotrtje »

Lekkage = lekkage. Door ontwerp, storing, breuk. Dat varieert niet met de seconde, er is dan gewoon een ontwerpfout, storing of breuk. Die ontwerpfout/storing/breuk zit er dus ook als het onderzoek wordt uitgevoerd. Eens een keertje stank: =censored= happens. Je hebt dat wel eens, ook met je auto als je in de winter - terwijl je dat niet zou moeten doen - je ruiten krabt met je motor al aan. Maar da's wat anders dan risico's onder de pet houden.
== All is well, as long as we keep spinning ==
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by aviodromefriend »

Om dat artikel blind als feiten te presenteren is net zo kort door de bocht als de Zembla uitzending. Het is hooguit de reactie die KLM niet in de uitzending wilde geven (zoals de woordvoerder zelf zegt). Dat de relatie niet is aangetoond heeft een andere betekenis dan dat de relatie met de gezondheid niet bestaat.
KLM in Trouw wrote:Volgens de zegsvrouw kan dit ook altijd onderzocht worden door artsen of onderzoeksinstituten die niet aan luchtvaartmaatschappij zijn verbonden, maar daar heeft KLM nooit opdracht toe gegeven.
Misschien moet de KLM die opdracht dan eens wel geven als het nog eens voorkomt?
pjotrtje wrote:Lekkage = lekkage. Door ontwerp, storing, breuk. Dat varieert niet met de seconde, er is dan gewoon een ontwerpfout, storing of breuk. Die ontwerpfout/storing/breuk zit er dus ook als het onderzoek wordt uitgevoerd.
Ook dat hoeft niet zo te zijn. Als de troep via bleed-air uit de motoren wordt afgetapt, hoef je dat op de grond met afgezette motoren niet te merken. Het gelekte spul zal dan binnen de motorgondel recht naar beneden vallen, volgens de wet van de zwaartekracht. In de cabine zal je er dan weinig of niets van merken. Als die motoren in de vlucht wel draaien kan het spul wel dermate worden rondgeslingerd dat het via de airco naar de cabine kan.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by pjotrtje »

aviodromefriend wrote:Misschien moet de KLM die opdracht dan eens wel geven als het nog eens voorkomt?
Nergens voor nodig; KLM wordt sinds zondag toch op een goudschaaltje gelegd ;-) dus als je maar genoeg onnodige en onruststokende ophef maakt komt zo'n extern onderzoek vanzelf.
aviodromefriend wrote:
pjotrtje wrote:Lekkage = lekkage. Door ontwerp, storing, breuk. Dat varieert niet met de seconde, er is dan gewoon een ontwerpfout, storing of breuk. Die ontwerpfout/storing/breuk zit er dus ook als het onderzoek wordt uitgevoerd.
Ook dat hoeft niet zo te zijn. Als de troep via bleed-air uit de motoren wordt afgetapt, hoef je dat op de grond met afgezette motoren niet te merken. Het gelekte spul zal dan binnen de motorgondel recht naar beneden vallen, volgens de wet van de zwaartekracht. In de cabine zal je er dan weinig of niets van merken. Als die motoren in de vlucht wel draaien kan het spul wel dermate worden rondgeslingerd dat het via de airco naar de cabine kan.
M.a.w., jij denkt dat een onderzoek op zijn elfendertigst wordt uitgevoerd? Kennelijk nooit meegemaakt... Alle motorstadia worden doorlopen.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by ehusmann »

pjotrtje wrote:
aviodromefriend wrote:
pjotrtje wrote:Lekkage = lekkage. Door ontwerp, storing, breuk. Dat varieert niet met de seconde, er is dan gewoon een ontwerpfout, storing of breuk. Die ontwerpfout/storing/breuk zit er dus ook als het onderzoek wordt uitgevoerd.
Ook dat hoeft niet zo te zijn. Als de troep via bleed-air uit de motoren wordt afgetapt, hoef je dat op de grond met afgezette motoren niet te merken. Het gelekte spul zal dan binnen de motorgondel recht naar beneden vallen, volgens de wet van de zwaartekracht. In de cabine zal je er dan weinig of niets van merken. Als die motoren in de vlucht wel draaien kan het spul wel dermate worden rondgeslingerd dat het via de airco naar de cabine kan.
M.a.w., jij denkt dat een onderzoek op zijn elfendertigst wordt uitgevoerd? Kennelijk nooit meegemaakt... Alle motorstadia worden doorlopen.
Maar nog steeds op de grond neem ik aan? Staat de cabine dan onder druk, wordt de lucht dan voorzien via die bleed-air methode, of staat de deur gewoon open?

Erwin
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by ehusmann »

pjotrtje wrote:Voor hen die het lezen willen (en die niet zomaar met de wolven mee huilen, dus open staan voor de niet-Zembla kant van het verhaal): http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... toond.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry, maar dit artikel is echt een aanfluiting. Sterker, het is geen artikel, het is simpel een ontkenning van de KLM, zonder feiten.
KLM wrote:Deze meldingen worden volgens de zegsvrouw altijd 'tot op de bodem uitgezocht', maar nooit is gebleken dat er een causaal verband is met ziekte.
Dat kan ook niet, een causaal verband vinden tussen een enkel incident en een ziekte die je alleen kan oplopen door langdurige blootstelling. Daarnaast vraag ik me uberhaupt af of de KLM wel de expertise zou hebben om zo'n verband te leggen. Ze weten alles over de vliegtuigen, maar hebben waarschijnlijk iets minder verstand van dit soort ziektes. Dat vermoeden wordt nog eens versterkt door:
Volgens de zegsvrouw kan dit ook altijd onderzocht worden door artsen of onderzoeksinstituten die niet aan luchtvaartmaatschappij zijn verbonden, maar daar heeft KLM nooit opdracht toe gegeven.
Dus wat hebben ze dan wel onderzocht? Ze kunnen aangeven dat er geen causaal verband is zonder het te hebben laten onderzoeken? Wat een kul.

Erwin
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by skycruiser »

ehusmann wrote:Staat de cabine dan onder druk, wordt de lucht dan voorzien via die bleed-air methode, of staat de deur gewoon open?
Als het klopt dat dergelijke tests desdanig grondig wordt uitgvoerd, dan kan de cabine ook op de grond natuurlijk gewoon onder druk worden gezet met deuren gesloten. Of het gedaan wordt, en getest wordt. Ik vraag het me af. Volgens de man van Fokker was er nog nooit onderzoek naar gedaan n.a.v. de incidenten.
Enig speurwerk op internet leert dat het 'wet socks fume' zich vooral voordoet tijdens de takeoff en klim, alsook tijdens de daling. Dan zou je dus aannemen dat er óók metingen gaan worden gedaan ten tijde van testvluchten in een lege cabine...
pjotrtje wrote:M.a.w., jij denkt dat een onderzoek op zijn elfendertigst wordt uitgevoerd? Kennelijk nooit meegemaakt...
Ik kan me de reactie van 'ehusmann' goed voorstellen. Ook jij lijkt alle problemen nu direct 'weg te wuiven' en te melden dat deze problemen kennelijk niet bestaan ofzo.

Er zijn wereldwijd vele gevallen bekend inmiddels. Dat geeft aan dat er ergens iets goed mis is. En nu zijn er in Nederland een paar mensen die aan de bel trekken (soort van 'Klokkenluiders'), en je ziet hoe instanties daar weer op reageren... Typisch!

Eric
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Zembla vanavond: Gif in de cockpit...

Post by pjotrtje »

Ik snap alle commotie. Ik snap ook dat niet iedere situatie op de grond na te bootsen is. Aan de andere kant ken ik KLM als een organisatie die twee keer per dag drinkwater controles uitvoert en dat indien er ook maar een spoor van mogelijke vervuiling in zit, meteen de drinkwater toevoer afsluit en ettelijke duizenden liters flessenwater bestelt. No questions asked, safety first. Daarná onderzoek. Laten we zien wat er gebeurt met deze mediastorm... (En indien mijn feiten/gevoel niet correct zijn moet er uiteraard iets gedaan worden.)
(En oh ja, laten we niet vergeten dat er een politiek aspect aan deze media aandacht zit: FNV is de achterban aan het pleasen/paaien, ook zij zijn aan het teruglopen in ledenaantal en niets in de strijd om het vakbondslid is ongeoorloofd.)
== All is well, as long as we keep spinning ==
Post Reply

Return to “'t Praethuys”