bramos wrote:Waarom wordt de lucht niet van elders binnengezogen?, waarom moet dat langs de motor? Zijn er andere oplossingen in de praktijk of denkbaar?
Ik dacht dat het onmogelijk zou zijn (vanwege de drukverschillen, zelfde verhaal als mijn voorganger),
Ik ken de RR Fokker motoren niet gedetailleerd, maar enigszins een basis-kennis van de B777/B744 GE motoren.
Schone lucht van buiten komt de motor binnen en voordat het in de drukkamer komt, is er een kanaal waardoor deze lucht als bleed air de cabine ingaat. In principe komt het nooit in contact met olie(lekkage).
Mocht er lekkage optreden, dan is de kans het grootst in de drukkamer van de motor. De afsluitringen kunnen scheuren/kapot gaan, en dat komt het vaakst voor in de drukkamer. Mocht het daar gebeuren, is dat in principe geen probleem omdat deze olielekkage niet bij het bleed air kanaal kan komen.
Echter, er zijn een klein aantal afsluitringen voor de drukkamer, en, indien deze ringen kapot zijn (er lekkage optreedt), is het mogelijk dat deze olie zich mengt in het bleed air kanaal (en dus in de cabine komt).
Mocht dit gebeuren, en er melding van worden gemaakt, wordt er bij ons de volledige motor gewisseld. In principe zijn de problemen daarna verholpen.
Het komt overigens zelden voor bij de GE-motoren.
Maar zoals ik al zei, ik heb een basiskennis hierover, maar het is mogelijk.
En ongetwijfeld kan het ook zo gaan bij de Fokkers. En misschien helpt het dan ook als KLM de motoren eraf haalt en vervangt door gereviseerde exemplaren...
Tja, kost een hoop €€ 's, dat wel