De vraag is of dat veel uitmaakt. In het belangrijkste segment (150-250 stoelen, A320/B737) is er ook nog steeds geen concurrent uit de lage lonen landen. En dat terwijl het een perfecte duopolie is en daarmee houden de twee producenten de prijs relatief hoog door de capaciteit relatief laag te houden. Er is dus ruim plaats voor een derde, zeker één die een lagere prijs kan vragen, maar die is er niet. Ook het segment van de 100 zitters is de markt groot genoeg voor 3 a 4 producenten. Embraer, Bombardier en nu mogelijke FokkerNG (Rekkof, whatever) kunnen prima naast elkaar bestaan. Hierbij zal alleen prijs niet genoeg zijn om marktleider te worden. Alleen als Sukhoi, Comac en Mitsubishi allemaal succesvol worden en wereldwijd hun toestellen kwijt raken zal er een sterk competitieve markt ontstaan waarbij prijs een belangrijk verkoopargument zal worden.Richard from Rotterdam wrote:De ARJ is een doorontwikkeling van de DC-9, dus niet zonder meer nieuw te noemen. Wat dat betreft vergelijkbaar met de F100NG. Wat alleen probleem voor Rekkof/Fokker zal zijn is dat zij toch duurder zullen zijn, als ze tenminste in NL gaan bouwen. Er staat me iets bij dat ze in het verleden hebben voorgesteld om de productie in China te laten plaatsvinden. Klinkt voor het kostenplaatje niet gek.
Dat vraag ik me ook af ja, wat willen ze met zo´n klein bedrag doen, waar komt de rest vandaan?Richard from Rotterdam wrote:Die 20 miljoen is volgens mij alleen maar voldoende voor het bouwen van de technology demonstrator/prototype en misschien was marketing, maar je bouwt er nog geen productielijn mee op.
Ja hej grapjas, jij bracht de DC3 erbij moet je mij niet kwalijk nemen dat het niet relevant isHans wrote:Als ik je dus goed begrijp, beweer jij dat er die afgelopen 40 jaar - sinds de introductie van de F-28 - geen vooruitgang is geweest op dat gebied van aerodynamica en motoren??? (props zijn niet van belang voor de F-28/Fokker 100 volgens mij )Benjamin wrote:De laatste 75 jaar is er teveel veranderd, men heeft betere technieken bedacht op het gebied van aerodynamica en motoren en props.
NG Aircraft heeft zelf wel geld, en ik verwacht dat ze al investeerders en risk-sharing partners al hebben op gelijned.ehusmann wrote:Dat vraag ik me ook af ja, wat willen ze met zo´n klein bedrag doen, waar komt de rest vandaan?
omdat ze als kleine zelfstandig (topzwaar) fabriekje met geleend (dus duur) en eigen geld de hele ontwikkeling moesten financieren van twee types tegelijkertijd.....Alpha Kilo One wrote: De F-100 was al te duur om te bouwen in "de goeie ouwe tijd".
Hoe kan je dat ooit nog ombuigen naar iets goeds?
Ik zie het maw niet zo zitten.
Ronald
Ik mag toch aannemen dat dit één van de main issues is waar de heren over nagedacht hebben....Alpha Kilo One wrote:Nou, ik ben ook erg pro-Fokker , maar dit zie ik toch niet zo zitten.
De F-100 was al te duur om te bouwen in "de goeie ouwe tijd".
Hoe kan je dat ooit nog ombuigen naar iets goeds?
Ik zie het maw niet zo zitten.
Ronald
Er zit dus toch meer achter dat Woensdrecht Aviation Valley luchtvaart opleidings/onderhouds centrum dat ze op Woensdrecht willen gaan zetten?Hurricane wrote:p.s. Bestemmingsplan : Opleiding / Entertainment; vergunning is dan geen probleem meer
Grappig... de consensus lijkt juist te zijn dat de Fokker juist extreem licht zijn en daardoor zo efficient.Alpha Kilo One wrote:Overigens herinner ik me ook dat het gewicht een belangrijk punt was.
Een F-100 is nooit een lichtgewicht geweest ..............
Info is wel duidelijk, de F100 is een stuk lichter (~10%) als bijv. een E190:ehusmann wrote:Grappig... de consensus lijkt juist te zijn dat de Fokker juist extreem licht zijn en daardoor zo efficient.Alpha Kilo One wrote:Overigens herinner ik me ook dat het gewicht een belangrijk punt was.
Een F-100 is nooit een lichtgewicht geweest ..............
Het blijkt maar weer, de info is niet erg duidelijk.
Erwin
Klopt. Rekkof of NG Aircraft beschikt over een flink bedrag in kas, mede dankzij de verkoop van VLM aan Air France-KLM. Eén van de voorwaardeflying_kiwi wrote:NG Aircraft heeft zelf wel geld, en ik verwacht dat ze al investeerders en risk-sharing partners al hebben op gelijned.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more