I wonder where this will end? To me, it seems to be a project out of control.Tom Tiger wrote:Carter Confirms, Unit Price of the JSF has DOUBLED
Looking at your avatar, thats also a possibility! Buying Suchoi aircraft...MainPower wrote:I wonder where this will end? To me, it seems to be a project out of control.Tom Tiger wrote:Carter Confirms, Unit Price of the JSF has DOUBLED
But than again .. what will the Euro do against the Dollar rate?
Om die senator letterlijk te nemen (maar je komt wel uiteindelijk op een systematische verandering in de wereld uit): De reis naar de maan was in de koude oorlog/ruimterace een opdracht die President Kennedy heeft gegeven en daarbij een harde einddatum heeft genoemd in het Congress ("before this decade is out"). Er mocht dus toen wel het een en ander om de Russische Beer af te troeven, en vooral omdat tot dan de Sovjet Unie de VS in de ruimte op alle vlakken had afgetroefd, tot ongeloof van de Yanks (even opgezocht: alleen het Apolloproject heeft $ 25 miljard gekost maar dan wel dollars uit de jaren '60, en daar kregen ze ongeveer tien toestellen voor).Hans Rolink wrote:Senator George LeMillieux vat het hele probleem m.i. in de volgende zin samen
"We went to the moon faster than we’re developing this plane."
En zo is het precies. Daar ligt het probleem. Waarom kon iets als een nieuwe fighter enkele decennia geleden vlotter dan nu? Waarom kon nieuwe technologie toen wel vlot tot wasdom komen?
Waarom kon Shorts in de jaren zestig in vijf jaar de Belfast uit de grond stampen en heeft Airbus bijna 20 jaar nodig voor de in grootte en complexiteit soortgelijke A.400M?
Waarom moet de KLu bijvoorbeeld al vijf jaar wachten op een tot vrachtkist verbouwde DC.10? Iets wat in de civiele luchtvaart soms maar een paar maanden duurt?
Vroegâh verzonnen we voor elke taak een kist. Fighter? "Not a pound for air to ground", dus: aparte kist. De F-111 was dan in naam wel een fighter maar ik denk dat zelfs de F-104 'm aan konHans Rolink wrote:Waarom kon iets als een nieuwe fighter enkele decennia geleden vlotter dan nu? Waarom kon nieuwe technologie toen wel vlot tot wasdom komen?
Waarom kon Shorts in de jaren zestig in vijf jaar de Belfast uit de grond stampen en heeft Airbus bijna 20 jaar nodig voor de in grootte en complexiteit soortgelijke A.400M?
Waarom moet de KLu bijvoorbeeld al vijf jaar wachten op een tot vrachtkist verbouwde DC.10? Iets wat in de civiele luchtvaart soms maar een paar maanden duurt?
en los daarvan:pjotrtje wrote:Vroegâh verzonnen we voor elke taak een kist. Fighter? "Not a pound for air to ground", dus: aparte kist. De F-111 was dan in naam wel een fighter maar ik denk dat zelfs de F-104 'm aan konHans Rolink wrote:Waarom kon iets als een nieuwe fighter enkele decennia geleden vlotter dan nu? Waarom kon nieuwe technologie toen wel vlot tot wasdom komen?
Waarom kon Shorts in de jaren zestig in vijf jaar de Belfast uit de grond stampen en heeft Airbus bijna 20 jaar nodig voor de in grootte en complexiteit soortgelijke A.400M?
Waarom moet de KLu bijvoorbeeld al vijf jaar wachten op een tot vrachtkist verbouwde DC.10? Iets wat in de civiele luchtvaart soms maar een paar maanden duurt?
M.a.w., er werden veel meer verschillende kisten tegelijkertijd ingezet, gebouwd, ontworpen. Per kist was het wellicht goedkoper en sneller, maar alles bijelkaar zettend zou het wel eens net zo duur (duurder), net zo snel en net zo effectief (minder?) kunnen zijn.
Het is nu eenmaal zo dat de uitdagingen van nu (fuel efficiency, speed, range, payload, self defence, lean cockpit [weinig menschenvlees er in bedoel ik], quality, serviceability, security, safety) wel even wat anders zijn dan die uit de tijd van Shorts met zijn Belfast...
En ook nog eens in het koude weer waar een heleboel in Nederland niet eens tegen kan. Heeft de JSF al eens coldweather trials volbracht?Tom Tiger wrote:Gripen NG Demonstrator flight tests in progress
Okay, beetje reclame, maar eerlijk is eerlijk, wel op schema
Tom Tiger wrote:Nu eens wat nieuws van de andere kant
http://tinyurl.com/yjo79sr" onclick="window.open(this.href);return false;
(gevonden via Alert5)
Gripen NG Demonstrator flight tests in progress
Okay, beetje reclame, maar eerlijk is eerlijk, wel op schema
Althans, volgens de leverancier zelf. Weet iemand wanneer die Gripen NG operationeel zou moeten zijn?Tom Tiger wrote:Okay, beetje reclame, maar eerlijk is eerlijk, wel op schema
Jawel. De overheid is nog wel zo slim dat ze doorhebben dat de mensen die ermee om moeten gaan het beste weten wat ze kunnen gebruiken. Het einddoel wordt wel door de politiek bepaald, de route erheen, dus ook wat is er nodig, komt uit het militaire apparaat.MainPower wrote: toch niet de KLu zelf?
Nee, de regering bepaalt de missie en het budget. De KLu speelt wel een adviserende rol in het spel.MainPower wrote:Nog even over de eisen van de KLu; Wie bepaald eigenlijk die eisen, toch niet de KLu zelf?
Nederland is qua afmetingen een klein land, maar het bevolkingsaantal is voor Europese begrippen best aardig (ik geloof dat we op de tiende plek staan van circa 40 serieuze landen) en het BNP per hoofd van de bevolking is gewoonweg hoog. Meedoen met de grootmachten zullen we sowieso niet als we slechts 85 nieuwe fighters aanschaffen.MainPower wrote:En moet je als zo klein land zo grote rol spelen, zich meten met groot-machten?
Als die opvolger net zo'n lang traject moet doorlopen als de JSF duurt dat nog wel even...MainPower wrote:Voordat je het weet is er al weer een opvolger voor de JSF die beter en goedkoper presteert. Zo gaat het toch altijd...
Dat was dus de kist die hier ooit als een een april grap was weggezet.Tom Tiger wrote:Saudi Arabie Kiest waarschijnlijk voor de nieuwe uitvoering van de F15, de F15 SE "Silent Eagle"
http://tinyurl.com/yhq4buq" onclick="window.open(this.href);return false;
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more