Transavia praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by SPL »

nick777 wrote:Laatste tijd vliegt Blueline MD80/A310 veel voor Transavia. Er stond ook een tijd een kist tec. in Egypte vorige week van Transavia. Zit Transavia beetje krap bij vloot?
Laten we niet gaan overdrijven :wink: . De F-GMLK en de F-HBOY hebben beide voor HV gevlogen, that's it. Het is vakantieperiode, dus wat drukker dan normaal. Als er dan een kist stuk gaat is inhuur even nodig.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
Roel
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 967
Joined: 09 Nov 2005, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Nee
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Roel »

Buiten de GOL lease bak PH-GGW zullen deze zomer ook nog de volgende kisten voor HV gaan vliegen:

PH-BXU 73H
PH-BXW 73H
PH-BGK 73W

Gr, Roel
Krgds,
Roel
nick777
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 361
Joined: 27 Jan 2008, 16:50
Subscriber Scramble: nick777

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by nick777 »

Roel wrote:Buiten de GOL lease bak PH-GGW zullen deze zomer ook nog de volgende kisten voor HV gaan vliegen:


PH-BGK 73W

Gr, Roel
Deze blijft de cabine lay-out van KLM behouden. Omdat HV te weinig stoelen meer had.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Lijktmij niet handig vor de flexibiliteit van de vloot.kan me dat eigenlijk niet voorstellen dat ze met een 73W gaan vliegen met minder stoelen als hun eigen 737-700's
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
HV757
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 224
Joined: 13 Feb 2003, 11:00
Location: TRA A321 & B737

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by HV757 »

De PH-OEJ heeft ook minder stoelen dan de standaard HV configuratie (145 iso 149)

De KLM -800's zullen 180 stoelen gaan krijgen

Frank
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Een KLM 737-7 heeft er 129 iso 149.....
Groot verschil ;)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
HV757
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 224
Joined: 13 Feb 2003, 11:00
Location: TRA A321 & B737

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by HV757 »

Lijktmij niet handig vor de flexibiliteit van de vloot.kan me dat eigenlijk niet voorstellen dat ze met een 73W gaan vliegen met minder stoelen als hun eigen 737-700's
Heb je helemaal gelijk in. Naast het feit dat de stoelen nogal verschillen is ook de cabine en galley layout nogal anders. Met stip op 1 van de 'favo' kisten staat de OEJ. Deze vliegt vnl RTM based vanwege de kortere (lijn)vluchten met af en toe een charter ex AMS omdat deze wel erg afwijkend is (geen audio/video, geen aft panty, dus minder stowruimte voor catering)
De KLM kisten worden op alle vluchten ingedeeld, ook de charters. Altijd lachen als je met een KL bak op een een of ander klein Grieks eilandje staat en niemand de bus uitstapt omdat men een HV kist verwacht (of nog beter..bij het instappen denkt dat men DE KLM vliegt en er vervolgens achterkomt dat er geen audio/video aan boord is ;-).
In ieder geval hou je met de KL inhuur nog wat geld binnen de groep, ook niet helemaal onbelangrijk tegenwoordig. Daarnaast zullen er weer KL vliegers bij trans vliegen deze zomer

Frank
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Hoi Frank

de logica voor het inhuren binnen de groep kan ik goed begrijpen. zo zet KL overcapaciteit weg en heeft HV een "goedkope" leaseoplossing.
Toch lijkt het mij,operationeel gezien, niet handig om 1 kist met zon 20 stoelen minder in de rondte te laten vliegen...... Zeker in het geval van AOG/TEC problemen......
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Volgens mij is dat pas een probleem als ze één kist zouden hebben met 20 stoelen méér. Die zou dan bij een AOG/TEC niet kunnen worden vervangen door een andere kist. Nu is hat alleen zo dat deze kist niet als de back up kan worden ingezet, maar als het maar één kist is moet dat niet zo'n probleem zijn. Gaat hij zelf kapot is het zeker geen punt.

Erwin
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

KLM heeft bij de aanschaf van de 737-700/800/900 gekozen voor de K2 versie ipv de 06 versie. Dit om makkelijker kisten uit te kunnen wisselen waarbij de ombouw van HV naar KLM standaard of vv korter duurt. Dus het aantal stoelen in deze 737's moet gemakkelijk aan te passen zijn. Correct me if I am wrong.
User avatar
HV757
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 224
Joined: 13 Feb 2003, 11:00
Location: TRA A321 & B737

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by HV757 »

Correct me if I am wrong
Klopt, de -800's zijn allemaal zgn 'MILA' kisten (Mutual Interline Lease Agreement), en dus op korte termijn inwisselbaar tussen KL en HV. We kennen wel een aantal verschillende 'ombouws'. Bij een hele korte termijn inhuur zullen bijv alleen de FS kaarten in de stoelzakken worden gewisseld, geen in- en uitbouw van stoelen. Dit gaat dus weer wel op een langere termijn inhuur. De KLM -800's zijn nooit helemaal op 186Y om te bouwen, hiervoor is ondermeer de fwd pantry te groot en mis je dus wat ruimte in de cabine. Van wat ik heb begrepen is de max # stoelen in een KL -800 180.

Frank
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

mac wrote:KLM heeft bij de aanschaf van de 737-700/800/900 gekozen voor de K2 versie ipv de 06 versie. Dit om makkelijker kisten uit te kunnen wisselen waarbij de ombouw van HV naar KLM standaard of vv korter duurt. Dus het aantal stoelen in deze 737's moet gemakkelijk aan te passen zijn. Correct me if I am wrong.
Enigste reden waarom het type K2 is is dat ze tezamen met HV zijn besteld.
Klantcode van KLM bij Boeing is 06, van HV is dat K2.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Enigste reden waarom het type K2 is is dat ze tezamen met HV zijn besteld.
Klantcode van KLM bij Boeing is 06, van HV is dat K2.
En waarom hebben ze dan ervoor gekozen om samen te bestellen en tot één standaard te komen? Omdat:
mac wrote:Dit om makkelijker kisten uit te kunnen wisselen waarbij de ombouw van HV naar KLM standaard of vv korter duurt. Dus het aantal stoelen in deze 737's moet gemakkelijk aan te passen zijn. Correct me if I am wrong.
Lijkt me op zich vrij duidelijk dus.

Erwin
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by flying_kiwi »

ehusmann wrote:En waarom hebben ze dan ervoor gekozen om samen te bestellen en tot één standaard te komen? Omdat:
mac wrote:Dit om makkelijker kisten uit te kunnen wisselen waarbij de ombouw van HV naar KLM standaard of vv korter duurt. Dus het aantal stoelen in deze 737's moet gemakkelijk aan te passen zijn. Correct me if I am wrong.
Lijkt me op zich vrij duidelijk dus.

Erwin
Ik dacht dat het was dat door de K2 variant te bestellen, waren ze niet genoodzaakt om een nieuwe variant (06) te laten certificeren door IVW.
Er kan toch niet veel worden gewijzigd binnen de cabine behalve de stoelindeling (bij. galley layout staat redelijk vast), en dat had net zo makelijk gekunt als de KLM B737NGs de 06 customer nummer hadden.

Yorden
lincolnpjotr
Posts: 9
Joined: 08 Jun 2007, 17:03
Subscriber Scramble: lincolnpjotr

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by lincolnpjotr »

Twaalf of dertien jaar geleden toen Transavia z'n eerste -8K2s bestelde bleek dat deze toestellen 800.000 dollar per stuk goedkoper waren dan de KLM -806en. De Transavia specificatie werd aangepast naar de KLM en de opties van Transavia werden ''verkocht''.
Uitwisselbaarheid is nooit echt een issue geweest, jarenlang heeft de KLM met een 3K2 gevlogen (PH-HVM) waarbij alleen de voorste toiletklep even zoeken was voor de afhandeling.
Trouwens, de KLM heeft een andere galley layout links voorin en kan daardoor minder stoelen bergen.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”